Renault Laguna III

Stereotyp „królowej lawet” skutecznie podciął skrzydła udanej, trzeciej generacji Laguny. To nie tylko dopracowany i wreszcie trwały samochód, ale też wyjątkowo tani! Co o używanym Renault Lagunie III sądzą właściciele?

Większości osób interesujących się motoryzacją nie trzeba w szczegółach przytaczać tarapatów, w jakie wciągnęła Renault druga generacja Laguny. Firma wzięła sprawę na poważnie i kolejne wcielenie, zanim wdrożono do produkcji, poddano rozbudowanym testom. Okazało się, że manewry się opłaciły. Renault klasy średniej wreszcie przestało „żyć własnym życiem”, a do serwisu, zamiast na lawecie, przyjeżdżało na kołach zazwyczaj przy okazji okresowych przeglądów. By jeszcze podreperować wizerunek Laguny, producent zaproponował luksusową wersję Coupe z silnikami V6. Na ogół w Lagunie nigdy nikt nie narzekał na brak wyposażenia, ale w „Trójce” pojawiły się takie niuanse jak sportowy pakiet GT lub system czterech kół skrętnych (4Control). Wszelkie działania nie można powiedzieć, że poszły na marne, ale nigdy nie uczyniły z Laguny III najgroźniejszego gracza w segmencie. Opinia awaryjnego modelu w dodatku pociągnęła za sobą momentalny spadek cen. Ale to akurat zaleta dla osób poszukujących samochodu z rynku wtórnego.

Renault Laguna III
Układ 4Control oparto na belce skrętnej tylnego zawieszenia. Koła osadzono na zwrotnicach sterowanych przez siłownik i dwa drążki. Do prędkości 60 km/h tylne koła skręcają się w przeciwną stronę co przednie (poprawiając zwrotność), powyżej tej prędkości – zgodnie z nimi, zwiększając stabilność w zakrętach.

Następcą Laguny został zaprezentowany w 2015 r. Talisman, który na dobre wkroczył w erę cyfryzacji samochodów. Rozbudowanej elektroniki nie brakuje też w Lagunie, ale przynajmniej można liczyć na tradycyjną obsługę instrumentów. Czego się spodziewać po tym samochodzie? Korzystać z dostępności najtańszych ofert czy jednak dołożyć do używanego Renault? Jakie są opinie właścicieli Laguny III?

Renault Laguna III
Renault nigdy nie produkowało Laguny w wersji sedan – funkcjonalny liftback pojawił się również w trzeciej generacji. Wszystkie auta mają identyczny, 276-centymetrowy rozstaw osi. Konkurenci oferują obszerniejsze kabiny.

Używane Renault Laguna III – wnętrze

Na pierwszy rzut oka kokpit Laguny nie robi wrażenia niczym szczególnym: szlachetne wrażenie sprawia dopiero w połączeniu z beżową kolorystyką i drewnianym wykończeniem. Dominują na nim przyciski, w bogatszych wersjach także kolorowy ekran multimediów. Deska jako nowa nie dawała żadnych powodów do narzekań, lecz po latach wyraźnie zdradza wiek i przebieg samochodu. Przeciętnie prezentuje się trwałość najczęściej chwytanych elementów (klamek, uchwytów do zamykania drzwi), które łuszczą się i trzeszczą. Do uruchamiania Laguny służy „patent” z poprzedniczki, czyli karta wkładana do stacji dokującej (z lewej strony panelu klimatyzacji) oraz przycisk startera. Urządzenie nie jest bezproblemowe, ale dla niemal każdego serwisu łatwe i szybkie w naprawie.

RENAULT Laguna III Grandtour 2.0dCi 173KM 6MT 2009r.
Kokpit wzornictwem przypomina deskę z flagowego Renault Vel Satisa. Czasami zamiast eleganckich drewnianych oklein występują podatne na zarysowania błyszczące listwy.

Renault zadbało o dostarczenie do Laguny komfortowych, przydatnych w każdych warunkach foteli. Ich jedynym słabym punktem są… nietrwałe tapicerki: wycierają się zwłaszcza na wyprofilowaniu bocznym fotela. Tylny rząd nie jest tak przestronny jak u rywali. Przez ograniczony rozstaw osi pasażerom brakuje miejsca na nogi, ale w pozostałych obszarach nie można narzekać. Bagażniki Laguny nie punktują pojemnością, ale zdobywają punkty za regularne kształty i przyzwoite wykończenie. Oczywiście nie tyczy się to wersji Coupe, którą cechuje niewielki otwór załadunkowy i ograniczona do 425 l pojemność. Co ciekawe, ta wersja posiada składaną i dzieloną kanapę.

Używane Renault Laguna III – silniki benzynowe

Renault zaproponowało klientom 10 silników: 5 benzynowych i 5 diesli. W katalogach jako pierwsze widniały dwie wolnossące jednostki benzynowe o pojemności 1.6 i 2.0. Dopiero druga (konstrukcja Nissana) daje sobie radę z rozpędzaniem Laguny, ale nie posiada hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego i, w przeciwieństwie do 1.6, raczej nie nadaje się do gazu. LPG „lubi” za to najlepsza jednostka benzynowa w Lagunie, czyli 2.0 Turbo. Występowała w dwóch wariantach mocy (170 i 204 KM), z czego słabszego często konfigurowano z dość ospałym „automatem”. Wybierając opcję z manualną przekładnią otrzymamy samochód dynamiczny, trwały i stosunkowo oszczędny. Flagową propozycję stanowi 3,5-litrowy V6, montowany w Lagunie Coupe. To w zasadzie bezobsługowy silnik Nissana z łańcuchem rozrządu. Fenomenalne osiągi okupuje rzecz jasna adekwatnym do nich spalaniem.

Renault Laguna III 25
Wolnossący, 2-litrowy silnik nie jest zły, ale lepiej zainteresować się turbodoładowaną odmianą – znacznie żwawszą i tylko niewiele bardziej paliwożerną.

Używane Renault Laguna III – silniki Diesla

Budżetową odmianę stanowi tutaj 1.5 dCi – silnik wyjątkowo łagodnie obchodzący się z paliwem, ale wyraźnie za słaby i nie do końca bezawaryjny, pomimo bieżącego wprowadzania poprawek przez Renault. Poza tym popularnością odstaje od cieszącego się lepszą opinią 2.0 dCi. To silnik z łańcuchem rozrządu, słynący z nienagannej kultury pracy i ogólnej solidności, nie tylko w Lagunie. Występował w aż czterech wersjach mocy: 130, 150, 173 i 178 KM. Mechanicy szczególnie polecają dwie pierwsze, ponieważ w topowych odmianach czasami pojawiają się znane z 1.5 dCi kłopoty z obracającymi panewkami. Z kolei 3-litrowego turbodiesla V6 (montowany w Grandtourze i Coupe) polecamy osobom często wyjeżdżającym w długie trasy, bo w mieście ten silnik wyraźnie się „męczy” i pali niemal tyle co benzynowy model.

RENAULT Laguna III Grandtour 2.0dCi 173KM 6MT 2009r.
Turbodiesla 2.0 dCi rekomendujemy nie tylko w Lagunie – bez zarzutu sprawdza się także w innych samochodach Renault.

Używane Renault Laguna III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Auto wspaniale wchodzi w zakręty. To zasługa fajnego i niezawodnego systemu 4Control”

„Laguna ma już 10 lat i ani kropki rdzy. Mam nadzieję, że prędko nie uświadczę korozji”

„Bagażnik w liftbacku wydaje się nieduży, ale nigdy nie zdarzyło mi się, by mi zabrakło na coś miejsca”

„Świetnie się jeździ Laguną. Mam do dyspozycji tempomat i podgrzewane fotele. Komfort na najwyższym poziomie”

 Wady 

„Drugi rząd siedzeń nie jest zbyt przestronny. Widoczność ogranicza gruby słupek”

„Zastrzeżenia co do skrzyni. Nie da się szybko i pewnie przełączać biegów”

„Mam Lagunę 2.0 dCi/178 KM. W mieście pali mi nawet 9,5 l/100 km. To już prawie tyle, co auto benzynowe”

„Psują się drobiazgi, typu gniazdo 12 V, czujniki ciśnienia w oponach albo zawiasy przednich drzwi”

Używane Renault Laguna III – awaryjność, typowe usterki

Trwałość silnika 1.5 dCi, na tle starszych odmian tych jednostek, uległa znacznej poprawie. Odeszły w niepamięć awarie układu wtryskowego, ale ryzyko obrócenia panewek wciąż istnieje. Mechanicy rekomendują profilaktyczną wymianę panewek co 100 tys. km (kosztuje to ok. 1000 zł). Tą operację warto też rozważyć w przypadku silnika mocniejszych wersji silnika 2.0 dCi. We wszystkich dieslach z kolei trzeba wziąć pod uwagę ewentualną konieczność regeneracji filtra cząstek stałych. W benzynowych 1.6 newralgiczny punkt stanowi nastawnik faz rozrządu, którego warto wymieniać razem z zestawem paska (łącznie ok. 1500 zł). Trwałością nie grzeszą także ręczne skrzynie Renault Laguny, ale typowe objawy zużycia (hałasujące łożyska) występują raczej w mocno wyeksploatowanych egzemplarzach.

Renault Laguna III 36
Elektryczny hamulec ręczny trafił do lepiej wyposażonych aut. W przypadku awarii hamulec można odblokować ręcznie, ale trzeba w tym celu wejść pod samochód i wyciągnąć cięgno przy prawym tylnym kole.

Używane Renault Laguna III – gdzie jest nr VIN?

Numer identyfikacyjny wytłoczono na środkowej części przegrody czołowej, jest też łatwo widoczny przez przednią szybę (przed zegarami). Oprócz tego VIN znajduje się na tabliczce na słupku środkowym prawym.

Renault Laguna III - numer VIN

Używane Renault Laguna III – sytuacja rynkowa

Niezbyt zachęcające już na pierwszy rzut oka samochody kosztują w granicach 10-15 tys. zł. Najczęściej są to diesle z przebiegami kwalifikującymi je do poważnych napraw. Średnia cena za używaną Lagunę III to dziś ok. 20-25 tys. zł. Wyraźna przewaga samochodów kombi, coupe jest najrzadsze i najdroższe (od 20 tys. zł). Dwie na trzy wystawiane Laguny posiadają pod maską silnik wysokoprężny, na szczęście głównie 2.0 dCi.

Używane Renault Laguna III – podsumowanie

Nie taka Laguna straszna. Co prawda nie można nazwać jej zupełnie bezawaryjną, ale na tle poprzedniego modelu i wielu konkurentów z tych roczników wypada bardzo przyzwoicie. Jeśli nie damy się zwieść wyjątkowo atrakcyjnym cenom i poszukamy doinwestowanego samochodu, nie powinniśmy się zawieść. To jeden z najtańszych w utrzymaniu samochodów w klasie średniej.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Renault:

Używane Renault Twingo II (2007-2014) – opinie

Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie

Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie

Używane Renault Megane III (2008-2016) – opinie

Używane Renault Fluence (2009-2016) – opinie

Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie

Renault Laguna III

Renault Laguna III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.470-480/181/145-147 cm
Rozstaw osi276 cm
Pojemność bagażnikaltb 450-1377 l, lmb 508-1590 l, cpe 425 l
Renault Laguna III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 16V2.0 16V2.0 TCe2.0 TCe3.5 V6
Pojemność1598 cm³1998 cm³1998 cm³1998 cm³3498 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc110 KM140 KM170 KM205 KM238 KM
Maks. moment151 Nm195 Nm270 Nm300 Nm330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s9,1 s8,2 s7,8 s7,4 s
Prędkość maks.192 km/h210 km/h220 km/h232 km/h244 km/h
Śr. zużycie paliwa7,6 l/100 km7,8 l/100 km8,8 l/100 km8,2 l/100 km10,0 l/100 km
Renault Laguna III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi2.0 dCi2.0 dCi2.0 dCi3.0 V6 dCi
Pojemność1461 cm³1995 cm³1995 cm³1995 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc110 KM130 KM150 KM178 KM235 KM
Maks. moment240 Nm320 Nm340 Nm400 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s10,6 s9,5 s8,5 s7,6 s
Prędkość maks.193 km/h206 km/h210 km/h222 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km5,2 l/100 km6,0 l/100 km5,7 l/100 km7,2 l/100 km

Używane Renault Laguna III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 4.4]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here