Renault Laguna III i Renault Talisman

Do Renault klasy średniej klienci zawsze podchodzili z pewnym dystansem. Czy warto się ich obawiać? Porównajmy używaną Lagunę III z nowoczesnym Talismanem.

Renault próbowało ratować wizerunek Laguny, poprawiając jakość wykończenia wnętrza trzeciej generacji, montując w niej mocniejsze silniki i wprowadzając reprezentacyjną odmianę Coupe z jednostkami V6. Na dobrą sprawę już po samym aucie widać, jaki wykonano krok naprzód. Laguna III psuje się w umiarkowanym, jeśli nie powiedzieć, akceptowalnym stopniu, w dodatku oferuje niecodzienne opcje wyposażenia (głównie niezawodnym system tylnych skrętnych kół 4Control). Od kluczowych rywali trochę odstaje przestronnością w środku i objętością bagażników (ok. 450-500 l w popularnym liftbacku i kombi).

Renault Laguna III
Renault nigdy nie oferowało Laguny z nadwoziem sedan: podstawową wersję zawsze stanowił liftback. W trzeciej generacji po raz pierwszy pojawiło się reprezentacyjne coupe.

Podjęte w Lagunie III działania nie spełniły oczekiwań Renault, stąd zdecydowano się na odejście od dotychczasowej nazwy na rzecz dobrze wróżącego Talismana. Nowe „imię” to jednak zaledwie drobnostka przy tym, w jakim stopniu zmieniło się nowe Renault klasy średniej. Zastąpił nie tylko Lagunę, ale i Latitude, stąd pozostaje naprawdę wielkim samochodem (prawie 4,9 m długości) z rozstawem osi wydłużonym o 5 cm. Talisman debiutował już jako sedan, później zaś do oferty dołączyło kombi (zrezygnowano z liftbacka). Model reprezentuje całkowicie odmienne, współczesne spojrzenie na motoryzację. Na kokpicie zagościły dotykowe wyświetlacze, pojawiły się liczne systemy wsparcia kierowcy, silniki zaś stanowią wyłącznie konstrukcje 4-cylindrowe o pojemności maksymalnie 2 litrów. Jak innowacyjne Renault Talisman spisuje się na rynku wtórnym? Jak wypada jego awaryjność na tle Laguny? Porównajmy te samochody i wybierzmy lepszego.

Renault Talisman
Odważnie stylizowane, wielkie nadwozie Talismana na żywo robi niezłe wrażenie. W odróżnieniu od Laguny, w tym modelu pracują wyłącznie silniki 4-cylindrowe z turbodoładowaniem.

Używane Renault Laguna III i Renault Talisman – deska rozdzielcza

Kierunek, w którym zmierza świat samochodów, dobitnie widać po kokpitach Laguny III i Talismana. Starszy model posiada analogowe wskaźniki, tradycyjny panel sterowania klimatyzacją oraz środkowy ekran pokazujący multimedia i wskazania nawigacji. Obsługuje się go za pomocą panelu z niewielkim pokrętłem, osadzonego między lewarkiem biegów a podłokietnikiem. Do Talismana trafił już pokaźnych rozmiarów tablet, przywodzący trochę na myśl urządzenie z Tesli. Towarzyszą mu częściowo elektroniczne zegary i, w wybranych wersjach, eleganckie oświetlenie ambientowe. W obydwu samochodach Renault przyłożyło się do doboru materiałów wykończeniowych. Marne wrażenie prezentują jedynie dekoracyjne elementy z Laguny (srebrne lub polakierowane na czarny połysk). Niestety, plastiki w Talismanie potrafią skrzypieć pod naciskiem palca, a po latach również na nierównościach.

Renault Laguna III
Mało angażujący kierowcę, ale i niezbyt wyszukany kokpit Laguny. Samochód posiada typowe dla kilkunastoletnich Renault rozwiązanie w postaci karty uruchamiającej (trzeba ją włożyć w slot i odpalić silnik przyciskiem).
Renault Talisman
Ekran środkowy Talismana mógł mieć średnicę 7 lub 8,7 cala. Bogatsze wersje otrzymały m.in. adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, funkcję rozpoznawania znaków czy wyświetlacz head-up

Używane Renault Laguna III i Renault Talisman – przestrzeń w środku

Wielkością przedziału pasażerskiego zdecydowanie wygrywa sporo dłuższy Talisman (aż o 15 cm przy zestawieniu sedana z Laguną liftback). Różnicę najbardziej czuć po zajęciu miejsca z tyłu, gdzie podróżni mają o wiele więcej miejsca na nogi. Nieźle wypada również w obrębie głów (mankament Laguny liftback) oraz na szerokość. Nowszy model proponuje tym samym wygodniejsze przednie fotele: w sposób szczególny polecamy rozejrzeć się za odmianą Initiale Paris z elektryczną regulacją, wentylacją, aktywnym zagłówkiem czy wysuwaną częścią siedziska. Niemniej odpowiedniki z Laguny GT także zasługują na uznanie (doskonałe podparcie boczne).

Używane Renault Laguna III i Renault Talisman – bagażniki

Bagażniki opisywanych samochodów punktują regularnym kształtem i niezłym wykończeniem, nie brakuje w nich udogodnień w postaci haczyków czy wnęk na drobiazgi. Zastrzeżenia płyną w kierunku otworów załadunkowych Laguny Coupe i Talismana w wersji sedan (tam również ograniczonej ustawności). Według producenta właśnie ten model zmieści najwięcej, bo aż 608 l, podczas gdy kombi od 572 do 1700 l. Właścicielom Laguny musi wystarczyć 508-1590 l (kombi) i 450 l liftbacka, z tym że ten typ nadwozia cechuje świetna funkcjonalność (ogromny otwór uzyskiwany po otwarciu klapy). Z tego powodu w praktyce zmieści on więcej rzeczy niż Talisman w odmianie sedan.

Używane Renault Laguna III i Renault Talisman – silniki

Benzynowe wersje Laguny obejmują wolnossące jednostki 1.6/110 KM i 2.0/140 KM, uzupełnione przez turbodoładowanego 2.0 o mocy 170 i 204 KM. Dla Coupe zarezerwowano jeszcze 3.5 V6 (238 KM), ale to prawdziwy rodzynek. W Talismanie już na dobre zagościł downsizing, czyli mała pojemność połączona z turbo i bezpośrednim wtryskiem paliwa. I tak mamy, po kolei, 1.3 TCe (160 KM), 1.6 TCe (150/200 KM) i 1.8 TCe (225 KM), znany chociażby z Alpine A110. Nowość stanowiła również dwusprzęgłowa skrzynia EDC, standardowo łączona z silnikami benzynowymi. Trafiła również do Diesli, ale tylko tych mocniejszych (od 130 KM). Talisman wykorzystywał zarówno bardzo stare, ale nieustannie modernizowane jednostki (1.5 dCi/110 KM), jak i nowsze (1.6 dCi 130 KM lub 160 KM z układem biturbo) oraz „świeże” konstrukcje 1.7 dCi (120/150 KM) i 2.0 dCi (160/200 KM). W starszej Lagunie łatwiej się rozeznać, ponieważ przewidziano tylko 1.5 dCi (110 KM) oraz 2.0 dCi w aż 4 wersjach mocy: 130, 150, 173 i 178 KM. Rynkowym outsiderem pozostaje druga odmiana V6 w tym aucie, czyli 3.0 dCi (235 KM).

Renault Laguna III
2-litrowe turbodiesle idealnie pasują do Laguny niezależnie od liczby koni mechanicznych. W Talismanie podobny silnik pojawił się dopiero po liftingu, jako uzupełnienie odmian 1.7 dCi. Łączył się tylko ze skrzynią EDC.
Renault Talisman
Każdy benzynowy Talisman napędzany jest turbodoładowanym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem (TCe). W Lagunie pojawił się tylko jeden, mianowicie 2.0 TCe z wtryskiem wielopunktowym.

Używane Renault Laguna III i Renault Talisman – co się w nich psuje?

Lista typowych usterek Laguny III nie jest zbyt długa. Obejmuje zużycie wariatora faz rozrządu w benzynowym 1.6, możliwe awarie panewek w 1.5 dCi i 2.0 dCi powyżej 170 KM (mechanicy rekomendują profilaktyczną wymianę za ok. 1000 zł), usterki łożysk skrzyń biegów i kapryśne filtry DPF/zawory EGR. W stosunkowo młodym Talismanie na razie słyszy się o nadmiernej konsumpcji oleju w 1.6 TCe oraz rozciąganiu łańcucha rozrządu w 1.6 dCi. Niestety, nowszy model otrzymał bardzo rozbudowaną elektronikę, która zaczyna „żyć swoim życiem” podobnie jak w felernej Lagunie II, często doprowadzając do rozładowania akumulatora. Użytkownicy na co dzień zmagają się z zawieszeniami systemu multimedialnego i opóźnioną reakcją na dotyk. Pojawiają się też pierwsze słuchy o konieczności regeneracji dwusprzęgłowej skrzyni EDC, a komplet sprzęgieł to wciąż koszt przekraczający 4 tys. zł. Przypominamy, że tą przekładnię mają wszystkie benzynowe Talismany, a w ogólnym rozrachunku – 2 na 3 egzemplarze.

Renault Laguna III
Pierwsi odbiorcy Laguny Coupe rzadko decydowali się na silniki V6, bardziej stawiając na zdroworozsądkowe 2.0 dCi. Na tą wersję nadwoziową trzeba wydać minimum 23 tys. zł, czyli niemal 2 razy więcej niż na liftbacka/kombi.

Używane Renault Laguna III i Renault Talisman – za ile można go kupić?

Laguny wciąż tanieją i dziś można stać się jej właścicielem nawet z 9 tys. zł. Jeśli zależy nam na udanym silniku 2.0 dCi, musimy przygotować już minimum 13 tys. zł, optymalny budżet na ten samochód mieści się w granicach 18-22 tys. zł. Za więcej niż 30 tys. zł trafiają się albo najmłodsze liftbacki/kombi, albo odmiany Coupe. Ciężko znaleźć jakąkolwiek Lagunę za minimalną kwotę za Talismana, czyli ok. 40 tys. zł. Na dobrą sprawę jego ceny startują od 45 tys. zł, a pełen przegląd ofert występuje przy okolicach ok. 60 tys. zł. Mowa wtedy o ok. 4-letnich samochodach z przebiegami w okolicach 100 tys. km.

Renault Talisman
Pojemny Talisman Grandtour cieszy się odrobinę większą popularnością od sedanów. Ciężko stwierdzić jakąkolwiek różnicę w cenach pomiędzy obydwiema wersjami nadwoziowymi.

Używane Renault Laguna III i Renault Talisman – którego wybrać?

Doniesienia o awaryjnej elektronice Renault Talismana bardzo niepokoją, zwłaszcza że to naprawdę obszerny w środku i przyciągający uwagę samochód. Laguna przy nim sprawia wrażenie „szarej myszki”, choć sporym stażem rynkowym udowodniła solidność swojej konstrukcji. Pomiędzy obydwoma autami zieje zbyt wielka przepaść cenowa, by je bezpośrednio porównywać. Inwestycja w zadbaną Lagunę za ok. 20-25 tys. zł powinna się opłacić, czego nie zawsze można powiedzieć o Talismanie z dolnych partii cenowych.

Renault Laguna III – plusy i minusy

 +  trzy wersje nadwoziowe, przemyślana paleta udanych silników, dobre zabezpieczenie antykorozyjne
 –  ograniczona przestrzeń w środku, wpadki wykończeniowe kokpitu, słaba widoczność do tyłu

Renault Laguna III

Renault Talisman – plusy i minusy

 +  obszerne wnętrze i bagażniki, bogate wyposażenie, dobra relacja osiągów do spalania
 –  usterkowa elektronika pokładowa, słaby lakier karoseryjny, wysoka utrata wartości

Renault Talisman

Renault Laguna III i Renault Talisman – podstawowe dane techniczne
Renault Laguna III Renault Talisman
Lata produkcji 2007-2015 od 2015 r.
Dł./szer./wys. 470-480/181/145-147 cm 485-487/187/146 cm
Rozstaw osi 276 cm 281 cm
Pojemność bagażnika ltb 450-1377 l, lmb 508-1590 l, cpe 425 l sed 608 l, kmb 572-1700 l
Silniki benzynowe 1.6-3.5 (110-238 KM) 1.3-1.8 (150-225 KM)
Silniki Diesla 1.5-3.0 (110-235 KM) 1.5-2.0 (110-200 KM)
Renault Laguna III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 2.0 16V 2.0 TCe 1.5 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 1461 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 140 KM 170 KM 110 KM 150 KM 178 KM
Maks. moment 195 Nm 270 Nm 240 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 8,2 s 11,9 s 9,5 s 8,5 s
Prędkość maks. 210 km/h 220 km/h 193 km/h 210 km/h 222 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,8 l/100 km 8,8 l/100 km 4,6 l/100 km 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km
Renault Talisman – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.6 TCe 1.8 TCe 1.6 dCi 1.7 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1618 cm³ 1798 cm³ 1598 cm³ 1749 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 150 KM 225 KM 130 KM 150 KM 200 KM
Maks. moment 220 Nm 300 Nm 320 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 7,4 s 10,4 s 10,3 s 8,7 s
Prędkość maks. 215 km/h 240 km/h 205 km/h 206 km/h 234 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 7,2 l/100 km 3,9 l/100 km 4,6 l/100 km 4,9 l/100 km
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanych Renault klasy średniej:

Używane Renault Laguna III (2007-2015) – opinie użytkowników

Używane Renault Laguna III (2007-2015) – który silnik wybrać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here