W cenie nowego samochodu miejskiego można mieć kilkuletniego Renault Talismana. Czy to nowoczesne auto okazuje się solidne? Oto opinie właścicieli używanych Renault Talismanów.
Talisman, niczym magiczny amulet, miał przynieść szczęście nowemu modelowi Renault klasy średniej. Od czasu awaryjnej Laguny II francuski producent nie mógł sobie znaleźć miejsca w tym segmencie, nawet mimo zaprezentowania zupełnie niezłej Laguny III (2007-2015). Tym razem postawiono nie tylko na zmianę nazwy, ale i radykalne modernizacje konstrukcyjne. Talisman jednocześnie zastąpił Lagunę i pozycjonowanego klasę wyżej Latitude. Jest zatem naprawdę wielkim autem (prawie 4,9 m długości) z osiami oddalonymi o siebie o ponad 2,8 m. Mimo tego nie rozczarowuje zwrotnością, zwłaszcza w wersjach posiadanych system czterech skrętnych kół (4Control), który zdobył szerokie uznanie w Lagunie III. Samochód nie występował jako liftback, tylko sedan oraz kombi (Grandtour). Był jednym z pierwszych modeli Renault wyznaczających nowe trendy stylistyczne francuskiej marki, kontynuowane zresztą do dzisiaj. W 2020 roku przeprowadzono subtelny lifting wizualny, a kilka miesięcy później dokonano roszad w gamie silnikowej. Ta, jak można się domyślać, opiera się na niewielkich jednostkach benzynowych z turbodoładowaniem i nowoczesnych dieslach starszej i nowszej daty.
Używane Renault Laguna III i Renault Talisman – które wybrać?
Wciąż krążąca po kierowcach opinia o francuskich autach w połączeniu z doniesieniami o awaryjnej elektronice pokładowej Talismana rzutuje na jego szybką utratę wartości. W tej chwili 5/6-letnie samochody kosztują 45-55 tys. zł, czyli równowartość nowego auta segmentu A/B. Warto ryzykować zakup Talismana? Wszak część samochodów wciąż posiada obowiązującą gwarancję!
Używane Renault Talisman – wnętrze
Wybór Talismana sprowadza się do akceptacji niemal pełnej cyfryzacji kokpitu. Prawie wszystkie auta posiadają wirtualne wskaźniki (z możliwością wyświetlania różnych parametrów) oraz wielki „tablet” będący swego rodzaju centrum sterowania tym samochodem. Przypomina rozwiązanie z Tesli, ma bardziej „przyziemne” rozmiary. Osobom sceptycznie nastawionym do stukania palcami w ikonki przygotowano specjalny kontroler w choć niewielkim stopniu ułatwiający poruszanie się po zawiłym menu multimediów. Uproszczoną konsolę środkową z niewielkim ekranem mają tylko Talismany w bazowej wersji Life. Rzadko się na nią decydowano, wybierając auta z takimi opcjami wyposażenia jak wyświetlacz head-up, nastrojowe oświetlenie kokpitu lub pakiet systemów bezpieczeństwa. Renault postarało się o wysoką jakość montażu materiałów wykończeniowych, nie próżnowało też na ich wyborze. Skrzypienia plastików zdarzają się pod naciskiem palca lub na bardzo nierównej drodze.
Renault montowało do Talismana wygodne fotele z niezłym podparciem ud, długim siedziskiem i zazwyczaj z aktywnymi zagłówkami. Najlepsze zarezerwowano dla odmian Initiale Paris – one niemal rozpieszczają komfortem, nie odbiegając od odpowiedników z drogich aut premium. W kwestii ilości miejsca więcej pochwał zbiera drugi rząd: z taką przestrzenią na nogi może wręcz uchodzić za reprezentacyjny. Optymalnie jest też na szerokość oraz w obrębie głów, choć wysokie osoby lepiej odnajdą się w Grandtourze. Producent deklaruje świetne pojemności bagażników – 608 l w sedanie oraz 572 l w kombi. Do pierwszego z nich prowadzi ograniczony otwór załadunkowy, jest też mało regularny (ale za to długi). Przestrzeń bagażowa Talismana Grandtoura uchodzi za niemal wzorową: pojemną, ustawną i funkcjonalną.
Używane Renault Talisman – silniki
Pod maską Talismanów zabrakło wolnossących odmian benzynowych na rzecz downsizingowych (turbodoładowanych z bezpośrednim wtryskiem paliwa). Początkowo gamę oparto na 1.6 TCe (150/200 KM) oraz 1.8 TCe (225 KM, który znalazł później zastosowanie m.in. w Alpine A110. W 2019 r. wprowadzono jeszcze mniejszą jednostkę 1.3 TCe rozwijającą 159 KM. Motyw przewodni w kwestii napędu Talismana tworzą turbodiesle. Paletę otwiera wielokrotnie modernizowany 1.5 dCi (110 KM), dalej mamy 1.6 dCi o mocy 130 KM i 160 KM w odmianie biturbo. Obydwa silniki wycofano w 2018 r. na rzecz zupełnie nowych 1.7 dCi (120/150 KM) oraz 2.0 dCi (160/190/200 KM). Diesle powyżej 130 KM (poza 1.7 dCi) oraz wszystkie benzynowe zestawiano z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów EDC. Wszystkie Talismany otrzymały napęd na przednią oś.
Używane Renault Talisman – opinie użytkowników
Zalety
„Jestem pod wrażeniem przestronności Talismana. Nikomu nigdzie nie brakuje miejsca. Bardzo pojemne bagażniki”
„Skuteczność hamulców robi wrażenie. Auto niemal staje w miejscu, a przecież dużo waży”
„Mam wersję 1.6 TCe i mogę pochwalić. To dynamiczna, ładnie pracująca i bezawaryjna jednostka”
„Światła LED Matrix perfekcyjnie rzucają światło na jezdnię. Nie miałem auta z tak dobrymi reflektorami”
Wady
„Zawieszenie z tyłu oparto na belce skrętnej. Konkurenci prowadzą się z większą precyzją”
„Mimo młodego wieku wystąpiło kilka awarii, np. nie składa się lusterko lub wariują czujniki ciśnienia w oponach”
„Serwis długo walczył z naprawami skrzyni EDC. Ostatecznie skończyło się na jej wymianie na gwarancji”
„Szkoda, że komputer nie zapamiętuje ustawień trybów jazdy. Za każdym razem muszę je od nowa ustawiać”
Używane Renault Talisman – awaryjność, typowe usterki
Jak na razie wysilone silniki Talismanów nieźle radzą sobie z napędzaniem tego ważącego 1,4-1,7 tony auta. Sporadycznie doniesienia tyczą się głównie jednostek 1.6: TCe pobierają olej silnikowy, dCi miewają podatny na rozciąganie łańcuch rozrządu. Więcej skarg płynie w stronę niedomagań skrzyń EDC. Użytkownicy Talismanów po stwierdzeniu nadmiernego szarpania przekładni udawali się do ASO na naprawę gwarancyjną, która nierzadko kończyła się wymianą całej skrzyni. Umiarkowaną trwałość prezentuje zawieszenie Renault (podatne na zużycie łączniki stabilizatora). Nie bez echa przechodzą doniesienia o usterkowej elektronice pokładowej Talismana. Właściciele na co dzień zmagają się z zawieszeniami systemu multimedialnego, niedziałającymi (lub zaskakującymi po kilku próbach) przyciskami lub nagminnymi rozładowywaniami akumulatora (zwykle bez żadnego „ostrzeżenia”).
Używane Renault Talisman – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN umieszczono w typowym miejscu – w niewielkiej wnęce przy wycieraczce kierowcy.
Używane Renault Talisman – sytuacja rynkowa
Talismany z roczników 2015-2017, w wersjach 1.5/1.6 dCi, kosztują minimum 45 tys. zł. Na szeroki wybór samochodów, w tym benzynowych, można sobie pozwolić przy budżecie mniej więcej 60-70 tys. zł. Przebiegi oscylują w granicach 100-150 tys. km. Jeśli chcemy auto z mniejszym „nalotem”, trzeba przygotować nawet 90 tys. zł. Prawie nowe (2018-2019) Talismany w mocnych wersjach (1.8 TCe) kosztują grubo ponad 100 tys. zł. Poliftowe auta jeszcze nie zadomowiły się na rynku wtórnym.
Używane Renault Talisman – podsumowanie
Doniesienia o kłopotach elektronicznych przywodzących na myśl Lagunę II budzą pewien niepokój, ale poza tym Talisman nie ma więcej istotnych wad. Podczas oględzin dowiedzmy się, czy na konkretny egzemplarz nie obowiązuje jeszcze gwarancja (niektórzy przedłużali czas jej trwania do 5 lat). Warto docenić przykuwającą oko stylistykę i świetne możliwości transportowe wersji kombi.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Renault:
Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie
Używane Renault Megane III (2008-2016) – opinie
Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie
Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie
Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie
Dł./szer./wys. | 485-487/187/146 cm |
Rozstaw osi | 281 cm |
Pojemność bagażnika | sed 608 l, kmb 572-1700 l |
Silnik | 1.3 TCe | 1.6 TCe | 1.6 TCe | 1.8 TCe |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1332 cm³ | 1618 cm³ | 1618 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 159 KM | 150 KM | 200 KM | 225 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 220 Nm | 260 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 9,6 s | 7,6 s | 7,4 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 215 km/h | 237 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,6 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.6 dCi | 1.7 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1749 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 130 KM | 160 KM | 150 KM | 160 KM | 200 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 320 Nm | 380 Nm | 340 Nm | 360 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 10,4 s | 9,4 s | 10,3 s | 9,9 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 205 km/h | 215 km/h | 206 km/h | 217 km/h | 234 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,6 l/100 km | 3,9 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km |