Renault Scenic III 27

Obecnie produkowany Scenic zerwał z wizerunkiem minivana i stracił na funkcjonalności. Czy wobec tego trzecia generacja minivana Renault jest godna rozpatrzenia? Oto opinie o używanym Renault Scenic III.

Pierwsze Renault Scenic było prekursorem segmentu kompaktowych minivanów, druga generacja nie dawała szans konkurentom, łącząc nowoczesność z wyjątkową użytecznością. Renault zaprojektowało Scenica III na zasadzie „nie zepsujmy tego, co do tej pory osiągnęliśmy”. Już z zewnątrz auto bardzo przypomina przebojowego poprzednika, podobieństwa da się dostrzec również w środku. W trzecim wcieleniu Scenica pojawiło się adekwatne do lat produkcji wyposażenie, obejmujące w niektórych wersjach kolorową nawigację TomTom i takie opcje jak reflektory ksenonowe i tempomat. Z gamy silnikowej usunięto słabą jednostkę 1.4, wprowadzono za to nowe silniki skonstruowane w technologii downsizingu (1.2 i 1.4 TCe). Zachowano dwie wersje nadwoziowe – standardową i przedłużoną (Grand). Po drugim liftingu (w 2013 r., pierwszy – rok wcześniej) wprowadzono uterenowionego Scenica XMOD, lecz próżno w nim szukać napędu na 4 koła.

Renault Scenic III 40
Renault Scenic III w 2012 roku przeszedł pierwszy, niewielki lifting, przy okazji którego dodano LED-owe światła do jazdy dziennej. Rok później producent zdecydował się na jeszcze jedną, poważniejszą modernizację.
Renault Scenic III 37
Rozstaw osi Grand Scenica (fot.) wydłużono o 7 cm względem wersji „krótkiej”. Auto awaryjnie przewiezie 7 osób, ale wtedy zupełnie zabraknie miejsca na bagaże.

Używane Renault Scenic III – wnętrze

Osoby przesiadające się do opisywanej generacji ze Scenica II poczują się jak w domu. Na szczycie deski rozdzielczej w centralnym miejscu ponownie pojawił się zestaw wskaźników, a raczej niedotykowych ekranów LCD. Dłoń praktycznie sama chwyta wysoko umieszczony lewarek biegów. Użytkownicy Sceniców doceniają wręcz idealną pozycję za kierownicą i polecają swoje samochody osobom mającym problemy z kręgosłupem. Minivan Renault nie przypadnie jednak do gustu osobom wrażliwym na jakość wykończenia: powycierane plastiki i zniszczona ekoskóra w okolicach drążka są na porządku dziennym. Do problemów używanych Sceniców trzeba też zaliczyć gromadzącą się na dywanikach wodę. To z kolei efekt źle wklejonej przedniej szyby albo niedrożnych odpływów pod parownikiem klimatyzacji.

Renault Scenic III 34
Wnętrze niewiele się zmieniało przez cały okres produkcji. Umiejscowienie wskaźników spotkało się z aprobatą klientów już w poprzedniej generacji modelu. Obsługa: intuicyjna.

Wnętrze to najmocniejszy punkt Renault Scenica. Bardzo wygodne i wysoko ustawione przednie fotele to jedno, trzy osobne miejsca z tyłu – drugie. We wszystkich Scenicach oparcia tylnych miejsc można indywidualnie regulować, a fotele całkowicie wyjąć. W porównaniu z poprzednikiem rozstaw osi wzrósł zaledwie o 1 cm (wynosi 270 cm, w Grandzie o 7 cm więcej), lecz dzięki zupełnie płaskiej podłodze wygodnie będzie tu nawet 3 osobom. Mają do dyspozycji m.in. stoliki w oparciach foteli i schowki w podłodze. Trzeci rząd siedzeń wymagał dopłaty (tylko w Grandzie). Sprawdzi się tylko jako awaryjne rozwiązanie.

Używane Renault Scenic III – silniki

Gama silnikowa Scenica III stanowi prawdziwy rozstrzał między dawnymi a aktualnymi trendami w motoryzacji. Oferowano wolnossące jednostki benzynowe (1.6 i 2.0), turbodoładowanego 1.4 TCe (ale nadal z pośrednim wtryskiem paliwa) oraz, od 2012 r., 115-konnego 1.2 TCe mającego już wtrysk bezpośredni. LPG? Najlepiej w 1.6 i 2.0, ewentualnie 1.4 TCe: trzeba tylko pamiętać o regulacji zaworów. Początkowo oferta diesli ograniczała się do 1.5 dCi, 1.9 dCi i 2.0 dCi, później 1.9 zastąpiono bazującym na „dwulitrówce” 1.6 dCi. Pomimo wprowadzanych przez lata poprawek 1.5 i 1.9 dCi nadal znajdują się w grupie ryzyka. Lepiej trochę dopłacić i wybrać dynamiczniejsze (powyżej 130 KM), oszczędniejsze i trwalsze 1.6 lub 2.0 dCi. Nie będzie to łatwe zadanie, bo mimo wszystko w ogłoszeniach przeważają Renault z 1.5 dCi.

Renault Scenic III 06
W ogólnym rozrachunku silnik 1.4 TCe uchodzi za najlepszą jednostkę benzynową z Scenicu: mniej pali od 1.6 i 2.0, jest równie trwały i można go zasilać LPG.

Używane Renault Scenic III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Większe niż u poprzednika lusterka korzystnie wpływają na widoczność w aucie.”

„Schowki są wszędzie, a dzieci uwielbiają stoliki w fotelach. Do tego wygodnie śpią na pochylonych oparciach tylnych miejsc.”

„Bardzo dobre wyciszenie. Nawet powyżej 3500 obr./min. hałas powietrza nie jest nadmiernie dokuczliwy.”

„Dzięki długiemu rozstawowi osi i dopracowanemu układowi zawieszenia jazda po nierównościach jest nadzwyczaj komfortowa.”

 Wady 

„Plastiki w dolnej części kokpitu są już mocno zarysowane, konsola środkowa skrzypi przy dociśnięciu, złuszczyła się kierownica – wnętrze wygląda, jakby auto przejechało więcej niż w rzeczywistości.”

„Opuszczenie przednich szyb powoduje potworny szum w środku i dudnienie powietrza. Wraz z prędkością sytuacja staje się nie do zniesienia.”

„Skrzynia ma zbyt krótkie biegi. 5. bieg można wrzucić już przy 70 km/h, a 6. – przy 90 km/h. Wcześniejszymi trzeba wachlować.”

Używane Renault Scenic III – awaryjność, typowe usterki

Klekoczące elementy wnętrza to typowa przypadłość wielu modeli Renault, podobnie jak drobne problemy z wrażliwą na wilgoć elektroniką pokładową i kartą uruchamiającą pojazd. Z rezerwą podchodźmy do aut z dwusprzęgłowymi skrzyniami EDC (zwłaszcza jeśli mają duże przebiegi). W benzynowych 1.6 pamiętajmy o zmianie co 80-90 tys. km koła zmiennych faz rozrządu (500 zł), a w dieslach o kontroli filtra cząstek stałych. Pomimo wielu modernizacji, silników 1.5 dCi nadal nie można uznać za całkowicie wolnych od awarii panewek (niektórzy wymieniają je profilaktycznie) i turbosprężarek. Z kolei w 1.6 dCi zaciera się przepustnica wydechu (wymiana od ok. 1000 zł).

Renault Scenic III 41
Renault zadbało o dobre zabezpieczenie antykorozyjne Scenica. Zawieszenie o tradycyjnej budowie (kolumny McPhersona i belka skrętna) ma wymienne silentblocki i sworznie wahaczy.

Używane Renault Scenic III – sytuacja rynkowa

Na zakup używanego Scenica III wystarczy już 15 tys. zł, pod warunkiem że godzimy się na niepewny silnik 1.5 dCi i wysoki przebieg. Benzynowe auta zaczynają się o kilka tys. zł wyżej. Budżet 25 tys. zł pozwoli na rozejrzenie się za Scenikiem po liftingu (2012 r.) lub starszym o rok/dwa lata Grandem. Dobrze wyposażone 2.0 dCi kosztują ok. 30 tys. zł, a auta po ostatnim lifcie – 35 tys. zł. Powyżej 40 tys. zł wystawiane są 4/5-letnie Sceniki z przebiegami mniejszymi niż 100 tys. km.

Używane Renault Scenic III – PODSUMOWANIE

Równie przyjazny dla rodziny jak poprzednik, niedrogi i względnie bezproblemowy – pod warunkiem, że zaakceptujemy typowo „francuskie” wykończenie wnętrza. To jak na razie ostatni równie wszechstronny Scenic, który obecnie tylko korzysta na popularności crossoverów: chętni mogą wybierać spośród wielu atrakcyjnych ofert, nierzadko od prywatnych odbiorców.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Renault:

Używane Renault Scenic III – dane techniczne

Używane Renault Scenic III – wymiary
Dł./szer./wys.434-456/185/162 cm
Rozstaw osi270-277 cm
Pojemność bagażnika437-1837 l; Grand 228-2083 l
Używane Renault Scenic III – silniki benzynowe
Silnik1.2 TCe1.4 TCe1.6 16V2.0 16V
Pojemność1198 cm³1397 cm³1598 cm³1997 cm³
Paliwoturbo benz.turbo benz.benz.benz.
Maks. moc115 KM130 KM110 KM140 KM
Maks. moment190 Nm190 Nm151 Nm195 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s10,5 s11,7 s10,6 s
Prędkość maks.180 km/h190 km/h185 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km7,3 l/100 km7,4 l/100 km8,1 l/100 km
Używane Renault Scenic III – silniki Diesla
Silnik1.5 dCi1.6 dCi1.9 dCi2.0 dCi
Pojemność1461 cm³1598 cm³1870 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc110 KM130 KM130 KM160 KM
Maks. moment240 Nm320 Nm300 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s10,3 s10,6 s9,1 s
Prędkość maks.180 km/h195 km/h195 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa5,8 l/100 km5,2 l/100 km5,5 l/100 km5,6 l/100 km

Używane Renault Scenic III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 4.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here