Renault Captur - dynamiczne

Po upływie 5 lat na rynku Captur dał się poznać jako dopracowane auto z mało istotnymi usterkami elektroniki. Oto opinie o miejskim crossoverze Renault, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Captura określa się mianem „podwyższonego Clio”. Istotnie, ma podwyższony do 17 cm prześwit i techniczne bazuje na tej samej płycie podłogowej co miejski model Renault, ale jest wyraźnie od niego dłuższy i szerszy (odpowiednio o 6 i 5 cm). Francuski producent zadbał o to, by Captur podebrał sporą część klientów zainteresowanych konkurencyjnymi crossoverami. Zaoferował mnóstwo możliwości personalizacji nadwozia i wnętrza (dwukolorowa karoseria, okleiny na dachu, wiele wzorów tapicerek), opracował do niego ciekawe, przydatne na co dzień rozwiązania i zastosował najnowsze technologie, m.in. system R-Link z nawigacją, kamerą cofania i szeroko rozbudowanym komputerem pokładowym. W ubiegłym roku samochód poddano liftingowi. Captur występuje również w przedłużonej wersji, oferowanej tylko na rynku rosyjskim (nazywa się tam Kaptur).

Renault Captur - dynamiczne
Captura nigdy nie oferowano z napędem 4×4, a 17-centymetrowy prześwit pomaga głównie w pokonywaniu miejskich krawężników.
Renault Captur - dynamiczne
Zawieszenie nieźle utrzymuje w zakrętach wysokie nadwozie Captura, ale silniki o przeciętnej mocy i automatyczna skrzynia EDC nie zachęcają do dynamicznej jazdy tym autem. Wcięte w nadwozie listwy boczne nadają sylwetce Captura lekkości.

Używany Renault Captur – wnętrze

W środku od razu czuć, że to jeszcze świeża konstrukcja. Większość Capturów ma kokpity z kolorowymi lub elegancko pomalowanymi wstawkami, ale niektóre ładnie wyglądające akcenty przeszkadzają w codziennym użytku – mowa np. o plastikowym obudowaniu dołu kierownicy. Captur to auto pełne funkcjonalnych niespodzianek. Przed fotelem pasażera umieszczono wysuwany schowek o pojemności aż 11 litrów, tylną kanapę z kolei można przesuwać, zwiększając objętość bagażnika z bazowych 377 do 455 l, a tapicerkę foteli i kanapy – zdjąć po odsunięciu suwaka i zanieść do prania. Środek Captura oferuje sporo miejsca z przodu i wystarczająco z tyłu (brakuje kilku centymetrów na szerokość), a bagażnik pozytywnie zaskakuje regularnym kształtem, choć dostaniemy się do niego po pokonaniu 74-centymetrowego progu. Tylko bogatsze wersje wyposażono w system R-Link z pomocnym trybem Eco i rozbudowanymi multimediami.

Renault Captur - deska rozdzielcza
Atrakcyjna linia kokpitu, ale niektóre plastiki wyglądają tanio i zaczynają trzeszczeć.
Renault Captur - przesuwana tylna kanapa
Przesunięcie do przodu kanapy wymusza zrobienie tego samego przez pasażerów pierwszego rzędu siedzeń. Linki zamiast kieszonek w oparciach foteli wyglądają efektownie, ale dzieci najprawdopodobniej będą nimi „strzelać”.

Używany Renault Captur – silniki

Gamę silnikową Captura okrojono do czterech jednostek – dwóch benzynowych i dwóch diesli. Otwiera ją 3-cylindrowy, turbodoładowany 0.9 TCe: w rzeczywistości jest trochę za słaby do ważącego ponad 1200 kg crossovera i wymaga trzymania na obrotach, dalej bez gwarancji poprawy dynamiki. Lepiej poszukać 120-konnego, 4-cylindrowego 1.2 TCe – jeździ zauważalnie lepiej i ma 6-biegową skrzynię, a później wprowadzono do niego dwusprzęgłowy „automat” EDC. Ta skrzynia, oferowana jeszcze w słabszym 1.5 dCi (90 KM), ma bardzo spokojną charakterystykę pracy i nie pozwala zbytnio zrywać Capturem asfaltu, ale pracuje płynnie. Diesel 1.5 ma również wersję 110-konną: obie są oszczędne i bezproblemowe mimo obecności filtra DPF. Captura nigdy nie oferowano z napędem 4×4. Niedawno do oferty dołączył jak na razie najmocniejszy silnik w tym aucie – 1.3 TCE o mocy 150 KM.

Renault Captur - silnik 1.2 TCe
Automatyczna skrzynia EDC pogarsza temperament 1,2-litrowego silnika z turbo. W rzeczywistości Captur w takiej specyfikacji osiąga pierwsze 100 km/h w aż 11,4 sekundy, a to tylko niewiele lepiej od osiągów 0.9 TCe.

Używany Renault Captur – opinie użytkowników

 Zalety 

„Prześwit to prawie 20 cm. Przydaje się podczas wjazdów na krawężniki.”

„Automat EDC – genialny: fajnie i płynnie redukuje biegi oraz można go przełączyć w tryb półautomatyczny.”

„Bardzo dobry stosunek wielkości wnętrza do rozmiarów zewnętrznych. Fotele wygodne i z dużym zakresem regulacji.”

Klimatyzacja momentalnie odparowuje szyby podczas deszczu.”

 Wady 

„120-konny silnik TCe jest oszczędny tylko przy odpowiednim stylu jazdy. Znika wtedy przyjemność z prowadzenia.”

„Trochę przeszkadza terkot 3-cylindrowej jednostki 0.9 TCe. Jest uciążliwy zwłaszcza podczas przyspieszenia.”

„Mała szyba tylna i tylne okienko, szerokie słupki – warto poszukać Captura z kamerą cofania.”

Używany Renault Captur – awaryjność, typowe usterki

Skonstruowane w technologii downsizingu silniki Captura na razie nie sprawiają użytkowników powtarzających się problemów. Większość aut trapią denerwujące przypadki zawieszającej się elektroniki, niedziałającego alarmu, zrywającego połączenie modułu Bluetooth, postukujących plastików we wnętrzu i palącej się bez powodu kontrolki airbagu. Tak czy inaczej: jeśli coś się psuje, to najczęściej elementy dokładane u dealera, a nie zmontowane w fabryce. W tak młodym aucie trudno o awarie unieruchamiające samochód na drodze. W sklepach internetowych pojawia się coraz więcej zamienników do tego modelu.

Renault Captur - ekran środkowy
Multimedia w Capturze lubią się zawieszać, ale przynajmniej od strony technicznej auto jest w zasadzie bezobsługowe.

Używany Renault Captur – sytuacja rynkowa

Jako młode Renault, Captur będzie dużo tracił na wartości – już teraz można go kupić za mniej niż 40 tys. zł, ale używane egzemplarze średnio kosztują ok. 45-50 tys. zł. Zdecydowanie przeważają benzynowe Captury. Sporo ogłoszeń (przeważnie od 60 tys. zł) dotyczy podemonstracyjnych, nowych aut z obecnego i poprzedniego roku. Captura, w przeciwieństwie do Clio, rzadko wybierały firmy, więc sporo aut ma bogate wyposażenie i jest z polskiego salonu.

Renault Captur FL
Renault Captur – model po liftingu z 2017 roku

Używany Renault Captur – PODSUMOWANIE

Captur będzie taniał w oczach, a to dobry znak dla zainteresowanych tym autem z drugiej ręki, bo w rozsądnej cenie otrzymają modnie wyglądającego, niezawodnego i całkiem przestronnego crossovera. Późniejsze lata i większe przebiegi wykażą, czy silniki Captura potwierdzą swoją trwałość i nie staną się „skarbonkami”.

Renault Kaptur
Renault Kaptura na rynek rosyjski opracowano na zupełnie innej platformie podłogowej. Auto ma inne silniki, standardowy napęd na 4 koła i jest o 20 cm dłuższe od Captura.

Renault Captur – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

Renault Captur – dane techniczne

Renault Captur – wymiary

Dł./szer./wys.412/178/156 cm
Rozstaw osi261 cm
Pojemność bagażnika377-1235 l

Renault Captur – silniki

Silnik0.9 Tce1.2 Tce1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność898 cm³1197 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbo benz.turbo benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM120 KM90 KM110 KM
Maks. moment140 Nm205 Nm220 Nm260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s9,9 s13,1 s11,4 s
Prędkość maks.171 km/h182 km/h171 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,6 l/100 km3,7 l/100 km3,9 l/100 km

Renault Captur – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here