Renault Captur - dynamiczne

Po upływie 5 lat na rynku Captur dał się poznać jako dopracowane auto z mało istotnymi usterkami elektroniki. Oto opinie o miejskim crossoverze Renault, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Captura określa się mianem „podwyższonego Clio”. Istotnie, ma podwyższony do 17 cm prześwit i techniczne bazuje na tej samej płycie podłogowej co miejski model Renault, ale jest wyraźnie od niego dłuższy i szerszy (odpowiednio o 6 i 5 cm). Francuski producent zadbał o to, by Captur podebrał sporą część klientów zainteresowanych konkurencyjnymi crossoverami. Zaoferował mnóstwo możliwości personalizacji nadwozia i wnętrza (dwukolorowa karoseria, okleiny na dachu, wiele wzorów tapicerek), opracował do niego ciekawe, przydatne na co dzień rozwiązania i zastosował najnowsze technologie, m.in. system R-Link z nawigacją, kamerą cofania i szeroko rozbudowanym komputerem pokładowym. W ubiegłym roku samochód poddano liftingowi. Captur występuje również w przedłużonej wersji, oferowanej tylko na rynku rosyjskim (nazywa się tam Kaptur).

Renault Captur - dynamiczne
Captura nigdy nie oferowano z napędem 4×4, a 17-centymetrowy prześwit pomaga głównie w pokonywaniu miejskich krawężników.
Renault Captur - dynamiczne
Zawieszenie nieźle utrzymuje w zakrętach wysokie nadwozie Captura, ale silniki o przeciętnej mocy i automatyczna skrzynia EDC nie zachęcają do dynamicznej jazdy tym autem. Wcięte w nadwozie listwy boczne nadają sylwetce Captura lekkości.

Używany Renault Captur – wnętrze

W środku od razu czuć, że to jeszcze świeża konstrukcja. Większość Capturów ma kokpity z kolorowymi lub elegancko pomalowanymi wstawkami, ale niektóre ładnie wyglądające akcenty przeszkadzają w codziennym użytku – mowa np. o plastikowym obudowaniu dołu kierownicy. Captur to auto pełne funkcjonalnych niespodzianek. Przed fotelem pasażera umieszczono wysuwany schowek o pojemności aż 11 litrów, tylną kanapę z kolei można przesuwać, zwiększając objętość bagażnika z bazowych 377 do 455 l, a tapicerkę foteli i kanapy – zdjąć po odsunięciu suwaka i zanieść do prania. Środek Captura oferuje sporo miejsca z przodu i wystarczająco z tyłu (brakuje kilku centymetrów na szerokość), a bagażnik pozytywnie zaskakuje regularnym kształtem, choć dostaniemy się do niego po pokonaniu 74-centymetrowego progu. Tylko bogatsze wersje wyposażono w system R-Link z pomocnym trybem Eco i rozbudowanymi multimediami.

Renault Captur - deska rozdzielcza
Atrakcyjna linia kokpitu, ale niektóre plastiki wyglądają tanio i zaczynają trzeszczeć.
Renault Captur - przesuwana tylna kanapa
Przesunięcie do przodu kanapy wymusza zrobienie tego samego przez pasażerów pierwszego rzędu siedzeń. Linki zamiast kieszonek w oparciach foteli wyglądają efektownie, ale dzieci najprawdopodobniej będą nimi „strzelać”.

Używany Renault Captur – silniki

Gamę silnikową Captura okrojono do czterech jednostek – dwóch benzynowych i dwóch diesli. Otwiera ją 3-cylindrowy, turbodoładowany 0.9 TCe: w rzeczywistości jest trochę za słaby do ważącego ponad 1200 kg crossovera i wymaga trzymania na obrotach, dalej bez gwarancji poprawy dynamiki. Lepiej poszukać 120-konnego, 4-cylindrowego 1.2 TCe – jeździ zauważalnie lepiej i ma 6-biegową skrzynię, a później wprowadzono do niego dwusprzęgłowy „automat” EDC. Ta skrzynia, oferowana jeszcze w słabszym 1.5 dCi (90 KM), ma bardzo spokojną charakterystykę pracy i nie pozwala zbytnio zrywać Capturem asfaltu, ale pracuje płynnie. Diesel 1.5 ma również wersję 110-konną: obie są oszczędne i bezproblemowe mimo obecności filtra DPF. Captura nigdy nie oferowano z napędem 4×4. Niedawno do oferty dołączył jak na razie najmocniejszy silnik w tym aucie – 1.3 TCE o mocy 150 KM.

Renault Captur - silnik 1.2 TCe
Automatyczna skrzynia EDC pogarsza temperament 1,2-litrowego silnika z turbo. W rzeczywistości Captur w takiej specyfikacji osiąga pierwsze 100 km/h w aż 11,4 sekundy, a to tylko niewiele lepiej od osiągów 0.9 TCe.

Używany Renault Captur – opinie użytkowników

 Zalety 

„Prześwit to prawie 20 cm. Przydaje się podczas wjazdów na krawężniki.”

„Automat EDC – genialny: fajnie i płynnie redukuje biegi oraz można go przełączyć w tryb półautomatyczny.”

„Bardzo dobry stosunek wielkości wnętrza do rozmiarów zewnętrznych. Fotele wygodne i z dużym zakresem regulacji.”

Klimatyzacja momentalnie odparowuje szyby podczas deszczu.”

 Wady 

„120-konny silnik TCe jest oszczędny tylko przy odpowiednim stylu jazdy. Znika wtedy przyjemność z prowadzenia.”

„Trochę przeszkadza terkot 3-cylindrowej jednostki 0.9 TCe. Jest uciążliwy zwłaszcza podczas przyspieszenia.”

„Mała szyba tylna i tylne okienko, szerokie słupki – warto poszukać Captura z kamerą cofania.”

Używany Renault Captur – awaryjność, typowe usterki

Skonstruowane w technologii downsizingu silniki Captura na razie nie sprawiają użytkowników powtarzających się problemów. Większość aut trapią denerwujące przypadki zawieszającej się elektroniki, niedziałającego alarmu, zrywającego połączenie modułu Bluetooth, postukujących plastików we wnętrzu i palącej się bez powodu kontrolki airbagu. Tak czy inaczej: jeśli coś się psuje, to najczęściej elementy dokładane u dealera, a nie zmontowane w fabryce. W tak młodym aucie trudno o awarie unieruchamiające samochód na drodze. W sklepach internetowych pojawia się coraz więcej zamienników do tego modelu.

Renault Captur - ekran środkowy
Multimedia w Capturze lubią się zawieszać, ale przynajmniej od strony technicznej auto jest w zasadzie bezobsługowe.

Używany Renault Captur – sytuacja rynkowa

Jako młode Renault, Captur będzie dużo tracił na wartości – już teraz można go kupić za mniej niż 40 tys. zł, ale używane egzemplarze średnio kosztują ok. 45-50 tys. zł. Zdecydowanie przeważają benzynowe Captury. Sporo ogłoszeń (przeważnie od 60 tys. zł) dotyczy podemonstracyjnych, nowych aut z obecnego i poprzedniego roku. Captura, w przeciwieństwie do Clio, rzadko wybierały firmy, więc sporo aut ma bogate wyposażenie i jest z polskiego salonu.

Renault Captur FL
Renault Captur – model po liftingu z 2017 roku

Używany Renault Captur – PODSUMOWANIE

Captur będzie taniał w oczach, a to dobry znak dla zainteresowanych tym autem z drugiej ręki, bo w rozsądnej cenie otrzymają modnie wyglądającego, niezawodnego i całkiem przestronnego crossovera. Późniejsze lata i większe przebiegi wykażą, czy silniki Captura potwierdzą swoją trwałość i nie staną się „skarbonkami”.

Renault Kaptur
Renault Kaptura na rynek rosyjski opracowano na zupełnie innej platformie podłogowej. Auto ma inne silniki, standardowy napęd na 4 koła i jest o 20 cm dłuższe od Captura.

Renault Captur – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Renault Captur – dane techniczne

Renault Captur – wymiary
Dł./szer./wys. 412/178/156 cm
Rozstaw osi 261 cm
Pojemność bagażnika 377-1235 l
Renault Captur – silniki
Silnik 0.9 Tce 1.2 Tce 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 898 cm³ 1197 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbo benz. turbo benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 120 KM 90 KM 110 KM
Maks. moment 140 Nm 205 Nm 220 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 9,9 s 13,1 s 11,4 s
Prędkość maks. 171 km/h 182 km/h 171 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 5,6 l/100 km 3,7 l/100 km 3,9 l/100 km

Renault Captur – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here