Renault Espace IV 14

Ostatni Espace, który był prawdziwym, rodzinnym minivanem. Czy trzeba się bać najstarszych aut, które mają przeszło 17 lat? Oto opinie o używanym Renault Espace IV.

Czwarta generacja Espace’a była pierwszą w całości opracowaną przez Renault (wcześniej odbywało się to na drodze współpracy z firmą Matra) oraz, jak do tej pory, ostatnią klasyfikowaną w segmencie dużych minivanów. Produkowany od 2014 r. Espace V został crossoverem, ze wszelkimi tego konsekwencjami. Z pewnością stracił na rodzinnym charakterze, jaki dawał poprzednik. W Espace IV trudno zliczyć wszystkie umieszczone we wnętrzu schowki oraz możliwości aranżacji przepastnego wnętrza. Tradycję, kultywowaną od premiery tego modelu w 1984 r., stanowią obrotowe skrajne fotele 2. rzędu oraz pochylane oparcie środkowego, tworzące pomiędzy nimi a 3. rzędem siedzeń stolik. Renault proponowało użytkownikom wersję „krótką” i „długą” Espace’a, z czego obydwie można było skonfigurować jako 7-osobowe. Do napędu przewidziano paliwożerne, ale dość trwałe silniki benzynowe oraz przyjemnie pracujące, nowoczesne turbodiesle. Niestety, ich zaawansowanie techniczne nie poszło w parze z niezawodnością, a dotykające je spektakularne usterki przyczyniły się do zszargania opinii o Espace jako najlepszego przyjaciela rodziny. Kilkunastoletni staż na rynku ujawnił już wszystkie niedoskonałości wielkiego Renault, dzięki czemu wiadomo, jakich wersji szukać na rynku wtórnym.

Renault Espace IV 16
Podróżując Espace’em w zakrętach trzeba zachować czujność, bowiem auto ma dość miękko zestrojone zawieszenie. Zachwyca natomiast promieniem skrętu, który wynosi zaledwie 11 metrów.

Przypominamy jednak, że Espace IV pozostawał w produkcji aż do 2014 r., a przeprowadzane w międzyczasie modernizacje (2006, 2010 i 2012 rok) stopniowo poprawiały jakość tego auta i eliminowały z gamy felerne wersje silnikowe. Ile zatem trzeba wydać na pewnego i względnie młodego Espace’a? Których jednostek napędowych szukać? I czy koniecznie warto wybrać przedłużonego Granda?

Renault Espace IV 27
Espace w komfortowych warunkach przewiezie 7 osób niezależnie od wersji długości nadwozia. Kluczowa zostaje kwestia bagażnika: przy komplecie osób w „zwykłym” Espace zmieści jeszcze 290 l, w Grandzie – już 456 l.

Używane Renault Espace IV – wnętrze

W absolutnie minimalistycznym kokpicie Espace’a dominują… schowki. Ukryto je pod klapkami na niemal całej szerokości deski rozdzielczej oraz w innych mniej lub bardziej przewidywalnych miejscach. Górę deski zajmują cyfrowe wskaźniki, wzbogacone w wybranych wersjach o kolorowy ekran nawigacji. Sterowanie klimatyzacją – poprzez okrągły panel w drzwiach kierowcy. W Espace’ie siedzi się wyjątkowo daleko od przedniej szyby, lecz mimo tego zabiegu samochód dość łatwo wyczuć dzięki skróceniu do minimum przedniej maski. Poruszanie się po mieście nie stanowi katorgi z uwagi na optymalne przeszklenie karoserii. Renault zadbało o dobór przyjemnych w dotyku materiałów wykończeniowych. Zmontowano je w standardzie typowym dla tej marki, czyli przeciętnym, w związku z czym w mocno wyeksploatowanych samochodach dają już o sobie znać.

Renault Espace IV 20
Włączenie silnika Espace’a odbywa się poprzez włożenie słynnej karty uruchamiającej i naciśnięcie przycisku. Podobnie jak w pozostałych modelach Renault, urządzenie sprawia wiele problemów, ale serwisy dzisiaj sprawnie radzą sobie z usuwaniem awarii.

Do przepastnego wnętrza każdego Espace’a wejdzie maksymalnie 7 osób. Wersja Grand jest o 20 cm dłuższa od wersji standardowej, zyskała również dodatkowe 7 cm rozstawu osi. W pozytywnym aspekcie przekłada się to na przestrzeń w środkowym i ostatnim rzędzie, niemniej „krótkiego” Espace’a nie trzeba z tego powodu skreślać. Każdy fotel ma swoje indywidualne szyny, po których można je przesuwać. Rekordowo długie przewidziano dla środkowego miejsca środkowego rzędu: po wyjęciu foteli z bagażnika da się go cofnąć wgłąb niego, tworząc niecodzienną konfigurację 5-osobową. Typową dla Espace’a kombinację stanowi ta „biznesowa”, czyli z odwróconymi miejscami środkowymi i stolikiem pomiędzy nimi. Mimo wszystko nawet w tak rodzinnym samochodzie nie ustrzeżono się wpadek. Niskie umieszczenie tylnych foteli zmusza pasażerów do podkurczania kolan, samo wyjmowanie miejsc wymaga z kolei sporego wysiłku. W zależności od liczby podróżnych, bagażniki zmieszczą od 290/456 l do 2860/3050 l.

Używane Renault Espace IV – silniki

Dobre opinie o silnikach benzynowych Espace’a ciągną za sobą wzrost ich popularności w ogłoszeniach: dogoniły pod tym względem odmiany wysokoprężne. Podstawowe źródło napędu stanowi wolnossący 2.0 (136 KM), pośrednie – wersja z turbodoładowaniem (163/170 KM), topowe – pochodzący od Nissana 3.5 V6 (241 KM). Wszystkie optymalnie znoszą zasilanie LPG: w instalację szczególnie warto zainwestować w paliwożernym Espace V6. 2.0 Turbo pali bez wątpienia mniej (ok. 8-9 l/100 km), a przyspiesza niewiele gorzej. Gdy z salonów wyjeżdżały nowe Espace’y, większą popularnością cieszyły się turbodiesle. W tym modelu początkowo montowano następujące: 1.9 dCi (120 KM; do 2006 r.), 2.2 dCi (139-150 KM; do 2007 r.) oraz 3.0 dCi (177-181 KM; do 2010 r.). Wszystkie z nich zyskały miano wyjątkowo awaryjnych. Co ciekawe, każdy z tych silników sprawia problemy z zupełnie czymś innym. Sytuację dopiero podratował debiut w 2006 r. doskonałej jednostki 2.0 dCi (130/150/173 KM), która cztery lata później została jedynym turbodieslem w gamie Espace’a.

Renault Espace IV 30
Od strony technicznej benzynowy V6 z Espace’a ma wiele wspólnego z tym montowanym w… sportowym Nissanie 350Z. Znaczne zabudowanie komory silnikowej utrudnia i wydłuża czas każdej naprawy.
Renault Espace IV 01
Turbodiesel 2.0 dCi połączył parametry wszystkich montowanych wcześniej silników wysokoprężnych i na ich tle pozytywnie zaskoczył trwałością ogólną.

Używane Renault Espace IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo wygodny system bezkluczykowy, sprawna i precyzyjna nawigacja Carminat TomTom”

„Mam wersję 2.0 T z LPG, silnik jest zupełnie bezawaryjny, zużycie paliwa nie przekracza 11 l/100 km”

„Wyjątkowo przestronny samochód, mnóstwo możliwości aranżacji wnętrza, zupełnie płaska podłoga”

„Genialny schowek pośrodku z nawiewem klimatyzacji. Może służyć za lodówkę”

„Średnica zawracania wynosi 11 metrów, jak na dużego vana to niewiele”

 Wady 

„Jakość plastików przypomina auto z PRL, a karta uruchamiająca psuje się nieustająco”

„W krótkiej wersji przy 7 miejscach nie ma bagażnika, tylko mała wnęka. Brakuje przesuwnych drzwi”

„Miękkie zawieszenie, samochód nurkuje jak obciążona łódź, całe szczęście że chociaż hamulce ma dobre”

„Wydałem 5000 zł na remont silnika 2.2 dCi. Silnik podziałał rok i znowu się zatarł. Oddam go na złom”

Renault Espace IV 34
Renault Grand Espace’a (z prawej) bez problemu poznamy po dłuższym tylnym okienku. Wymiary i rozstaw osi prezentują się następująco: Espace – 466 cm długości i 280 cm rozstawu osi, Grand Espace – 486 cm długości i 287 cm rozstawu osi.

Używane Renault Espace IV – awaryjność, typowe usterki

Turbodiesle 1.9 dCi i 2.2 dCi od zawsze zmagały się z problemami ze smarowaniem, co kończyło się zatarciami na panewkach, a w 2.2 także rozbiciem bloku silnika przez urwany korbowód. Oprócz tego zawodzą turbosprężarki (1.9 dCi) i zaawansowany rozrząd oparty na kołach zębatych (2.2 dCi). Flagowe 3.0 dCi V6 cierpią na nietypową przypadłość w postaci osiadających tulei cylindrowych, zaś zaniedbania w kwestii kontroli stanu wtryskiwaczy mogą nawet doprowadzić do wypalenia dziury w tłoku. Sytuację załagodzono w odmianach 181-konnych, ale i tak lepiej mimo wszystko wybrać 2.0 dCi (tam jedynie trzeba zwracać uwagę na filtr cząstek stałych). W jednostkach benzynowych nie zaobserwowano poważniejszych odchyleń od usterek spowodowanych naturalnym wyeksploatowaniem. Podobnie jak w innych Renault, w Espace’ie czasami pojawia się „choinka” z kontrolek na zestawie wskaźników, przestają działać elementy wyposażenia bądź szwankuje karta uruchamiająca pojazd. Choć to już dość wiekowy samochód, diagnostyka bywa kłopotliwa i lepiej, by zajęła się nią wyspecjalizowana firma.

Renault Espace IV 19
W dzisiejszych czasach nie brakuje serwisów, które opracowały szybkie i niedrogie metody naprawa problematycznych kart zastępujących kluczyki. Espace nie jest zresztą jedynym Renault z tym rozwiązaniem.

Używane Renault Espace IV – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się pośrodku ściany grodziowej oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (widok z zewnątrz od strony maski silnika).

Renault Espace IV 31

Używane Renault Espace IV – sytuacja rynkowa

Espace za 5-10 tys. zł to najczęściej jeżdżące „skarbonki” ze skrajnie wyeksploatowanymi 1.9 dCi/2.2 dCi. Kilkanaście tys. zł powinno wystarczyć na silnik 2-litrowy – benzynowy (w tym Turbo) lub wysokoprężny. W kwotach 15-25 tys. zł figurują samochody po pierwszym liftingu, droższe (pod 35 tys. zł) to już tylko rzadkie Espace’y z ostatnich lat produkcji. Rozkład silników pod względem rodzaju paliwa prezentuje się równomiernie, w większości występują odmiany 7-miejscowe.

Używane Renault Espace IV – podsumowanie

Istotnie, Renault Espace IV przez wiele lat zmagał się z wysokim poziomem awaryjności, a niezbyt przychylne opinie spowodowały znaczny spadek wartości tego modelu. Samochody wyprodukowane po 2007 r. są już bez wątpienia przystępniejsze jakościowo, z kolei pod ich maskami pracują polecane jednostki napędowe. Dla „świętego spokoju” warto kierować się prostą zasadą: jeśli Espace IV, to z 2-litrowym silnikiem. Rodzaj paliwa – bez znaczenia.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Renault:

Używane Renault Twingo II (2007-2014) – opinie

Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie

Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie

Używane Renault Megane III (2008-2016) – opinie

Używane Renault Fluence (2009-2016) – opinie

Używane Renault Laguna III (2007-2015) – opinie

Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie

Używane Renault Kangoo II (od 2008 r.) – opinie

Renault Espace IV 23

Renault Espace IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.466-486/197/173 cm
Rozstaw osi280-287 cm
Pojemność bagażnika290-2860 l, Grand 456-3050 l
Renault Espace IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.02.0 T2.0 T3.5 V6
Pojemność1998 cm³1998 cm³1998 cm³3498 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc136 KM163 KM170 KM241 KM
Maks. moment191 Nm250 Nm270 Nm330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s9,9 s9,9 s8,1 s
Prędkość maks.185 km/h205 km/h205 km/h225 km/h
Śr. zużycie paliwa9,4 l/100 km9,7 l/100 km9,7 l/100 km12,2 l/100 km
Renault Espace IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.9 dCi2.0 dCi2.0 dCi2.2 dCi3.0 dCi V6
Pojemność1870 cm³1995 cm³1995 cm³2188 cm³2958 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM150 KM173 KM150 KM177 KM
Maks. moment270 Nm340 Nm360 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s10,6 s9,8 s11,5 s10,9 s
Prędkość maks.180 km/h194 km/h204 km/h190 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km7,3 l/100 km7,4 l/100 km7,7 l/100 km9,5 l/100 km

Używane Renault Espace IV – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 13 Średnia: 3.9]