Ostatni Espace, który był prawdziwym, rodzinnym minivanem. Czy trzeba się bać najstarszych aut, które mają przeszło 17 lat? Oto opinie o używanym Renault Espace IV.
Czwarta generacja Espace’a była pierwszą w całości opracowaną przez Renault (wcześniej odbywało się to na drodze współpracy z firmą Matra) oraz, jak do tej pory, ostatnią klasyfikowaną w segmencie dużych minivanów. Produkowany od 2014 r. Espace V został crossoverem, ze wszelkimi tego konsekwencjami. Z pewnością stracił na rodzinnym charakterze, jaki dawał poprzednik. W Espace IV trudno zliczyć wszystkie umieszczone we wnętrzu schowki oraz możliwości aranżacji przepastnego wnętrza. Tradycję, kultywowaną od premiery tego modelu w 1984 r., stanowią obrotowe skrajne fotele 2. rzędu oraz pochylane oparcie środkowego, tworzące pomiędzy nimi a 3. rzędem siedzeń stolik. Renault proponowało użytkownikom wersję „krótką” i „długą” Espace’a, z czego obydwie można było skonfigurować jako 7-osobowe. Do napędu przewidziano paliwożerne, ale dość trwałe silniki benzynowe oraz przyjemnie pracujące, nowoczesne turbodiesle. Niestety, ich zaawansowanie techniczne nie poszło w parze z niezawodnością, a dotykające je spektakularne usterki przyczyniły się do zszargania opinii o Espace jako najlepszego przyjaciela rodziny. Kilkunastoletni staż na rynku ujawnił już wszystkie niedoskonałości wielkiego Renault, dzięki czemu wiadomo, jakich wersji szukać na rynku wtórnym.
Przypominamy jednak, że Espace IV pozostawał w produkcji aż do 2014 r., a przeprowadzane w międzyczasie modernizacje (2006, 2010 i 2012 rok) stopniowo poprawiały jakość tego auta i eliminowały z gamy felerne wersje silnikowe. Ile zatem trzeba wydać na pewnego i względnie młodego Espace’a? Których jednostek napędowych szukać? I czy koniecznie warto wybrać przedłużonego Granda?
Używane Renault Espace IV – wnętrze
W absolutnie minimalistycznym kokpicie Espace’a dominują… schowki. Ukryto je pod klapkami na niemal całej szerokości deski rozdzielczej oraz w innych mniej lub bardziej przewidywalnych miejscach. Górę deski zajmują cyfrowe wskaźniki, wzbogacone w wybranych wersjach o kolorowy ekran nawigacji. Sterowanie klimatyzacją – poprzez okrągły panel w drzwiach kierowcy. W Espace’ie siedzi się wyjątkowo daleko od przedniej szyby, lecz mimo tego zabiegu samochód dość łatwo wyczuć dzięki skróceniu do minimum przedniej maski. Poruszanie się po mieście nie stanowi katorgi z uwagi na optymalne przeszklenie karoserii. Renault zadbało o dobór przyjemnych w dotyku materiałów wykończeniowych. Zmontowano je w standardzie typowym dla tej marki, czyli przeciętnym, w związku z czym w mocno wyeksploatowanych samochodach dają już o sobie znać.
Do przepastnego wnętrza każdego Espace’a wejdzie maksymalnie 7 osób. Wersja Grand jest o 20 cm dłuższa od wersji standardowej, zyskała również dodatkowe 7 cm rozstawu osi. W pozytywnym aspekcie przekłada się to na przestrzeń w środkowym i ostatnim rzędzie, niemniej „krótkiego” Espace’a nie trzeba z tego powodu skreślać. Każdy fotel ma swoje indywidualne szyny, po których można je przesuwać. Rekordowo długie przewidziano dla środkowego miejsca środkowego rzędu: po wyjęciu foteli z bagażnika da się go cofnąć wgłąb niego, tworząc niecodzienną konfigurację 5-osobową. Typową dla Espace’a kombinację stanowi ta „biznesowa”, czyli z odwróconymi miejscami środkowymi i stolikiem pomiędzy nimi. Mimo wszystko nawet w tak rodzinnym samochodzie nie ustrzeżono się wpadek. Niskie umieszczenie tylnych foteli zmusza pasażerów do podkurczania kolan, samo wyjmowanie miejsc wymaga z kolei sporego wysiłku. W zależności od liczby podróżnych, bagażniki zmieszczą od 290/456 l do 2860/3050 l.
Używane Renault Espace IV – silniki
Dobre opinie o silnikach benzynowych Espace’a ciągną za sobą wzrost ich popularności w ogłoszeniach: dogoniły pod tym względem odmiany wysokoprężne. Podstawowe źródło napędu stanowi wolnossący 2.0 (136 KM), pośrednie – wersja z turbodoładowaniem (163/170 KM), topowe – pochodzący od Nissana 3.5 V6 (241 KM). Wszystkie optymalnie znoszą zasilanie LPG: w instalację szczególnie warto zainwestować w paliwożernym Espace V6. 2.0 Turbo pali bez wątpienia mniej (ok. 8-9 l/100 km), a przyspiesza niewiele gorzej. Gdy z salonów wyjeżdżały nowe Espace’y, większą popularnością cieszyły się turbodiesle. W tym modelu początkowo montowano następujące: 1.9 dCi (120 KM; do 2006 r.), 2.2 dCi (139-150 KM; do 2007 r.) oraz 3.0 dCi (177-181 KM; do 2010 r.). Wszystkie z nich zyskały miano wyjątkowo awaryjnych. Co ciekawe, każdy z tych silników sprawia problemy z zupełnie czymś innym. Sytuację dopiero podratował debiut w 2006 r. doskonałej jednostki 2.0 dCi (130/150/173 KM), która cztery lata później została jedynym turbodieslem w gamie Espace’a.
Używane Renault Espace IV – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo wygodny system bezkluczykowy, sprawna i precyzyjna nawigacja Carminat TomTom”
„Mam wersję 2.0 T z LPG, silnik jest zupełnie bezawaryjny, zużycie paliwa nie przekracza 11 l/100 km”
„Wyjątkowo przestronny samochód, mnóstwo możliwości aranżacji wnętrza, zupełnie płaska podłoga”
„Genialny schowek pośrodku z nawiewem klimatyzacji. Może służyć za lodówkę”
„Średnica zawracania wynosi 11 metrów, jak na dużego vana to niewiele”
Wady
„Jakość plastików przypomina auto z PRL, a karta uruchamiająca psuje się nieustająco”
„W krótkiej wersji przy 7 miejscach nie ma bagażnika, tylko mała wnęka. Brakuje przesuwnych drzwi”
„Miękkie zawieszenie, samochód nurkuje jak obciążona łódź, całe szczęście że chociaż hamulce ma dobre”
„Wydałem 5000 zł na remont silnika 2.2 dCi. Silnik podziałał rok i znowu się zatarł. Oddam go na złom”
Używane Renault Espace IV – awaryjność, typowe usterki
Turbodiesle 1.9 dCi i 2.2 dCi od zawsze zmagały się z problemami ze smarowaniem, co kończyło się zatarciami na panewkach, a w 2.2 także rozbiciem bloku silnika przez urwany korbowód. Oprócz tego zawodzą turbosprężarki (1.9 dCi) i zaawansowany rozrząd oparty na kołach zębatych (2.2 dCi). Flagowe 3.0 dCi V6 cierpią na nietypową przypadłość w postaci osiadających tulei cylindrowych, zaś zaniedbania w kwestii kontroli stanu wtryskiwaczy mogą nawet doprowadzić do wypalenia dziury w tłoku. Sytuację załagodzono w odmianach 181-konnych, ale i tak lepiej mimo wszystko wybrać 2.0 dCi (tam jedynie trzeba zwracać uwagę na filtr cząstek stałych). W jednostkach benzynowych nie zaobserwowano poważniejszych odchyleń od usterek spowodowanych naturalnym wyeksploatowaniem. Podobnie jak w innych Renault, w Espace’ie czasami pojawia się „choinka” z kontrolek na zestawie wskaźników, przestają działać elementy wyposażenia bądź szwankuje karta uruchamiająca pojazd. Choć to już dość wiekowy samochód, diagnostyka bywa kłopotliwa i lepiej, by zajęła się nią wyspecjalizowana firma.
Używane Renault Espace IV – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się pośrodku ściany grodziowej oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (widok z zewnątrz od strony maski silnika).
Używane Renault Espace IV – sytuacja rynkowa
Espace za 5-10 tys. zł to najczęściej jeżdżące „skarbonki” ze skrajnie wyeksploatowanymi 1.9 dCi/2.2 dCi. Kilkanaście tys. zł powinno wystarczyć na silnik 2-litrowy – benzynowy (w tym Turbo) lub wysokoprężny. W kwotach 15-25 tys. zł figurują samochody po pierwszym liftingu, droższe (pod 35 tys. zł) to już tylko rzadkie Espace’y z ostatnich lat produkcji. Rozkład silników pod względem rodzaju paliwa prezentuje się równomiernie, w większości występują odmiany 7-miejscowe.
Używane Renault Espace IV – podsumowanie
Istotnie, Renault Espace IV przez wiele lat zmagał się z wysokim poziomem awaryjności, a niezbyt przychylne opinie spowodowały znaczny spadek wartości tego modelu. Samochody wyprodukowane po 2007 r. są już bez wątpienia przystępniejsze jakościowo, z kolei pod ich maskami pracują polecane jednostki napędowe. Dla „świętego spokoju” warto kierować się prostą zasadą: jeśli Espace IV, to z 2-litrowym silnikiem. Rodzaj paliwa – bez znaczenia.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Renault:
Używane Renault Twingo II (2007-2014) – opinie
Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie
Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie
Używane Renault Megane III (2008-2016) – opinie
Używane Renault Fluence (2009-2016) – opinie
Używane Renault Laguna III (2007-2015) – opinie
Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie
Używane Renault Kangoo II (od 2008 r.) – opinie
Dł./szer./wys. | 466-486/197/173 cm |
Rozstaw osi | 280-287 cm |
Pojemność bagażnika | 290-2860 l, Grand 456-3050 l |
Silnik | 2.0 | 2.0 T | 2.0 T | 3.5 V6 |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 3498 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 136 KM | 163 KM | 170 KM | 241 KM |
Maks. moment | 191 Nm | 250 Nm | 270 Nm | 330 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 9,9 s | 9,9 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 205 km/h | 205 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,4 l/100 km | 9,7 l/100 km | 9,7 l/100 km | 12,2 l/100 km |
Silnik | 1.9 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 2.2 dCi | 3.0 dCi V6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1870 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2188 cm³ | 2958 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 150 KM | 173 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 340 Nm | 360 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s | 10,6 s | 9,8 s | 11,5 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 194 km/h | 204 km/h | 190 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,7 l/100 km | 9,5 l/100 km |