Renault Clio IV - otwierające

Clio to w pewnością jedno z najciekawiej narysowanych i najlepiej wyposażonych aut miejskich. Szkoda, że nowoczesna elektronika staje się po latach źródłem irytujących usterek. Oto opinie o używanym Renault Clio IV.

Obok aktualnie produkowanego Renault Clio do tej pory ciężko przejść obojętnie na ulicy, zwłaszcza gdy jest pomalowane w jeden z wielu wyrazistych kolorów. Najwięcej uwagi skupiają na sobie wielkie reflektory i rekordowo duże logo marki na przednim pasie, a umieszczenie tylnych klamek w słupku nadaje nadwoziu lekkości. Co ciekawe, ten zabieg zastosowano również w odmianie kombi (Grandtour), która dzięki wydatnym tylnym światłom wygląda równie zgrabnie jak hatchback. Wszystkie Clio IV mają 5 drzwi, nawet usportowiony RS. W ramach liftingu w 2016 r. nie tylko przestylizowano przednią część nadwozia, ale i dokonano zmian pod maską (pojawił się m.in. 1.2 TCe oraz 110-konna wersja 1.5 dCi). Clio IV reprezentuje klasową czołówkę, jeśli chodzi o wymiary (406 cm długości) i poziom wyposażenia bogatszych wersji: nie brakuje aut z tempomatem, centralnym 7-calowym ekranem systemu multimedialnego R-Link, diodowymi światłami do jazdy dziennej i pełną „elektryką” szyb i lusterek. Niestety, tak wyposażone egzemplarze giną w morzu „ubogich” aut z flotową przeszłością. Ich znakiem rozpoznawczym jest biały kolor i diesel pod maską.

Renault Clio IV - dynamiczne
Smukłe słupki przednie i umiejscowienie lusterek na drzwiach poprawiają widoczność z przodu. Tylną ogranicza podcięta linia okien i brak dodatkowego okienka (w hatchbacku).
Renault Clio IV - dynamiczne
Clio Grandtour: taki sam rozstaw osi (259 cm), ale długość zwiększona do 426 cm. Auto nie ma wielu konkurentów: wersje kombi miejskich aut oferowała jeszcze jedynie Skoda (Fabia) i Seat (Ibiza).

Używane Renault Clio IV – deska rozdzielcza

Pierwsze, co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w Clio, to ogromna ilość wszelkiego plastiku: jest nawet na sporej części kierownicy, a że umieszczono go akurat tam, gdzie chwytają ją dłonie, narażają się one na nadmierne pocenie. Nie brakuje kolorowych wstawek z okolicach nawiewów, boczków drzwi lub dźwigni zmiany biegów. Część elementów kokpitu pomalowano błyszczącym lakierem podobnym do fortepianowego. Dodaje on szlachetności, ale w słoneczne dni mocno razi kierowcę odbijającymi się w nich promieniami słonecznymi. Ciekawie zaprojektowane zegary stanowią, w dużym skrócie, analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz. Klimatyzację obsługuje się, na szczęście, w tradycyjny sposób, czyli przyciskami. System R-Link wyświetla na centralnym ekranie m.in. nawigację, radio i telefon. Do jego głównych wad należy brak dopasowania jasności do otoczenia (oślepia w nocy, trzeba go „ściemnić” w ustawieniach) i drogie aktualizowanie map.

Opinie o używanym Renault Captur (od 2013 r.)

Renault Clio IV - deska rozdzielcza
Kokpit aż ocieka od ciekawie pomalowanych plastikowych elementów. Szkoda, że po latach zwykle są już bardzo porysowane. Jakość spasowania: przyzwoita.
Renault Clio IV - kamera cofania
Bogatsze wersje Clio mają nawet kamerę cofania. Obraz wyświetla się na wyświetlaczu systemu R-Link.

Używane Renault Clio IV – wnętrze

Z przodu nie jest źle: dwie dorosłe osoby wygodnie przejadą w Clio nawet długą trasę i nie będzie im brakować miejsca na szerokość. Z tyłu dobrze jest jedynie na głowy: ciasnotę da się odczuć zwłaszcza w okolicach nóg. Clio ma identyczny rozstaw osi niezależnie od wersji nadwoziowej. Grandtoura przedłużono o 20 cm względem hatchbacka, co przełożyło się na objętość bagażnika. Do kombi zapakujemy przyzwoite 358 litrów, a po złożeniu kanapy pojemność rośnie o kolejne 1000 litrów. Pochwały należą się za regularny kształt i podwójną podłogę kryjącą schowek o pojemności 85 l. Minus: niezbyt szeroki otwór załadunkowy. 300 litrów w hatchbacku można uznać za dobry wynik.

Renault Clio IV - fotel kierowcy
Trochę płaskie, ale na ogół wygodne fotele sprawdzające się nawet w dalekiej trasie.
Renault Clio IV - bagażnik kombi
Płaska podłoga powiększonego bagażnika (tylko przy umiejscowieniu podłogi w górnej części) i składane oparcie przedniego fotela pasażera czynią z Clio Grandtoura auto o sporych możliwościach przewozowych.

Używane Renault Clio IV – silniki

Gama benzynowych silników Clio IV niemal w całości obejmuje jednostki turbodoładowane skonstruowane w technologii downsizingu. Z tej reguły jako jedyny „wyłamuje się” wolnossący 1.2 16V z paskiem rozrządu. Ma tylko 73 KM i nie zapewnia wystarczających osiągów w trasie, ale rzadko się psuje. Znacznie żwawiej jeżdżą Clio z turbodoładowanymi silnikami TCe o pojemności 0.9 i 1.2, z tym że pierwsze z nich cechują się zbyt późną reakcją na gaz, a 1.2 TCe należą do najrzadszych w ogłoszeniach. Ten silnik jako jedyny benzynowy łączył się ze skrzynią manualną i automatyczną (obie mają 6 biegów). Pod maską Clio RS ulokowano 200-konną (w RS Trophy – 220 KM) jednostkę 1.6 TCe zesparowaną ze skrzynią EDC. Sprint do 100 km/h: zaledwie 6,6 s. Dla zwolenników diesli przewidziano jednostkę 1.5 dCi w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 110 KM. Z czystym sumieniem można polecić każdego z nich, bo wszystkie są bardzo oszczędne (palą 4-5 l/100 km) i mają bezawaryjny filtr DPF.

Renault Clio IV - silnik
Mała pojemność, turbo, duża moc: w 0.9 TCe czuć wyraźną turbodziurę, a odpowiednią dynamikę zapewnia tylko w wyższym zakresie obrotów.

Używane Renault Clio IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Obszerne fotele z przodu, duża ilość miejsca. Skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach”.

„Silnik 0.9 TCe nieźle zbiera się nawet z obciążeniem 2 dorosłych i 2 dzieci. Trzeba się tylko nauczyć korzystać z dobrego zakresu obrotów”.

„Bardzo prosta wymiana żarówek przednich. W komorze silnika łatwy dostęp do wszystkiego”.

„Wentylacja i ogrzewanie działają bez zarzutu. Wydajna klimatyzacja powoduje, że problem zaparowanych szyb nie istnieje.”

 Wady 

„Powyżej 110 km/h słychać szumy powietrza owiewającego karoserię. W mieście jest dobrze”.

„Przy gwałtownych skrętach kierownicą auto potrafi zarzucić tyłem – rezultat zastosowania z tyłu belki skrętnej”.

„Niewygodne otwieranie tylnych drzwi: klamki usytuowano na wysokości szyb i trzeba do nich wysoko sięgać”.

„Lakier bazowy ma w granicach 80-100 mikronów i ma tendencję do łatwego rysowania się”.

Opinie o używanym Renault Twingo II (2007-2014)

Używane Renault Clio IV – typowe usterki, awaryjność

Newralgicznym punktem Clio jest nietrwałe sprzęgło (źle znosi trudy jazdy miejskiej) i szybko „poddające się” łożyska w manualnej skrzyni biegów w 1.2 16V. Częstych interwencji wymaga również zawieszenie: jego typowa budowa (kolumny McPhersona i belka skrętna) ułatwia serwisowanie i obniża koszty. W wielu egzemplarzach użytkownicy skarżą się na postukującą tylną klapę, łatwo rysujące się plastiki i zawieszającą się nawigację. Z czasem przestają też działać gniazda kart pamięci. W silnikach TCe przy dużych przebiegach pojawia się ryzyko zużywania oleju silnikowego.

Renault Clio IV - dynamiczne
Chociaż Clio to auto stworzone do miasta, eksploatacja tego typu szybko odbija się na trwałości sprzęgła i elementów zawieszenia.

Używane Renault Clio IV – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach przeważają Clio z silnikami benzynowymi. W najtańszym przedziale cenowym (22-27 tys. zł) aż roi się od białych Clio z 1.5 dCi w podstawowych wersjach wyposażeniowych: takie auta mają flotową przeszłość i często przejechały już 130-150 tys. km. Ładniej wyglądające samochody (alufelgi, żywe kolory) z prywatnych rąk zaczynają się od 30 tys. zł. Na Clio po liftingu musimy przeznaczyć minimum 35 tys. zł. Górna granica kwoty za używane Clio IV: ok. 55 tys. zł. RS to zupełnie inna liga. Najtańszy, jakiego udało się znaleźć, kosztował 45 tys. zł.

Renault Clio IV RS - dynamiczne
Clio IV RS jest bez wątpienia szybkim hot hatchem, ale gdzieś w nim zaginęła ta drapieżność, która cechowała poprzednie generacje Clio RS.

Używane Renault Clio IV – PODSUMOWANIE

Trudno w tej cenie znaleźć równie nowoczesny, młody i dobrze wyposażony samochód, ale przy poszukiwaniach trzeba od razu „odhaczyć” białe auta z kołpakami i czarnymi klamkami. Co prawda nie wszystko w Clio sprawuje się bez zarzutu, ale nie są to usterki kończące się unieruchomieniem samochodu. Szukajmy aut z 1.2 TCe (najlepiej z EDC) lub dieslem. Kombi z powodzeniem spełni oczekiwania młodych rodzin z dwójką młodych dzieci.

Renault Clio IV – dane techniczne

Renault Clio IV – wymiary
Dł./szer./wys. 406-426/173/142 cm
Rozstaw osi 259 cm
Pojemność bagażnika htb 300-1146 l; kmb 443-1380 l
Renault Clio IV – silniki benzynowe
Silnik 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 TCe 1.6 RS
Pojemność 898 cm³ 1149 cm³ 1197 cm³ 1618 cm³
Paliwo turbo benz. benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 90 KM 73 KM 120 KM 200 KM
Maks. moment 135 Nm 107 Nm 205 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 14,5 s 9,4 s 6,7 s
Prędkość maks. 177 km/h 167 km/h 199 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,5 l/100 km 5,2 l/100 km 6,3 l/100 km
Renault Clio IV – silniki Diesla
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 90 KM 110 KM
Maks. moment 200 Nm 220 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,3 s 12,0 s 11,2 s
Prędkość maks. 168 km/h 181 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,6 l/100 km 3,6 l/100 km 3,5 l/100 km
Dane techniczne aktualnie oferowanych silników w Renault Clio IV

Renault Clio IV – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Renault Clio IV – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 36 Średnia: 3.5]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here