UżywaneOpinieUżywane Renault Clio IV (2012-2020) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Renault Clio IV (2012-2020) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Clio to w pewnością jedno z najciekawiej narysowanych i najlepiej wyposażonych aut miejskich. Szkoda, że nowoczesna elektronika staje się po latach źródłem irytujących usterek. Oto opinie o używanym Renault Clio IV.

Obok Renault Clio IV do tej pory ciężko przejść obojętnie na ulicy, zwłaszcza gdy jest pomalowane w jeden z wielu wyrazistych kolorów. To dowodzi ogromu pracy włożonej przez projektantów: auto było na tyle nowoczesne, że pozostało bazą wizualną do stworzenia piątego wcielenia Clio. Najwięcej uwagi skupiają na sobie wielkie reflektory i rekordowo duże logo marki na przednim pasie, a umieszczenie tylnych klamek w słupku nadaje nadwoziu lekkości. Co ciekawe, ten zabieg zastosowano również w odmianie kombi (Grandtour), która dzięki wydatnym tylnym światłom wygląda równie zgrabnie jak hatchback. Wszystkie Clio IV mają 5 drzwi, nawet usportowiony R.S. W ramach liftingu w 2016 r. nie tylko przestylizowano przednią część nadwozia, ale i dokonano zmian pod maską (pojawiła się m.in. 110-konna wersja 1.5 dCi). Clio IV reprezentuje klasową czołówkę, jeśli chodzi o wymiary (406 cm długości) i poziom wyposażenia bogatszych wersji: nie brakuje aut z tempomatem, centralnym 7-calowym ekranem systemu multimedialnego R-Link, diodowymi światłami do jazdy dziennej i pełną „elektryką” szyb i lusterek. Niestety, tak wyposażone egzemplarze giną w morzu „ubogich” aut z flotową przeszłością. Ich znakiem rozpoznawczym jest biały kolor i diesel pod maską.

Renault Clio IV
Smukłe słupki przednie i umiejscowienie lusterek na drzwiach poprawiają widoczność z przodu. Tylną ogranicza podcięta linia okien i minimalne dodatkowe okienko (w hatchbacku).

Czy nadmiar nowoczesnego wyposażenia nie przełożył się na ponadprzeciętną awaryjność elektroniki pokładowej Clio IV? Jak sprawują się małolitrażowe silniki w tym modelu? Na te pytania odpowiemy, analizując opinie użytkowników używanych Renault Clio IV.

Renault Clio (2021) – opis wersji i cennik

Renault Clio IV
Clio Grandtour: taki sam rozstaw osi (259 cm), ale długość zwiększona do 426 cm. Auto nie ma wielu konkurentów: wersje kombi miejskich aut oferowała jeszcze jedynie Skoda (Fabia) i Seat (Ibiza).

Używane Renault Clio IV – wnętrze

Pierwsze, co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w Clio, to ogromna ilość wszelkiego plastiku: jest nawet na sporej części kierownicy, a że umieszczono go akurat tam, gdzie chwytają ją dłonie, narażają się one na nadmierne pocenie. Nie brakuje kolorowych wstawek z okolicach nawiewów, boczków drzwi lub dźwigni zmiany biegów. Część elementów kokpitu pomalowano błyszczącym lakierem podobnym do fortepianowego. Dodaje on szlachetności, ale w słoneczne dni mocno razi kierowcę odbijającymi się w nich promieniami słonecznymi. Ciekawie zaprojektowane zegary stanowią, w dużym skrócie, analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz. Klimatyzację obsługuje się, na szczęście, w tradycyjny sposób, czyli przyciskami. System R-Link wyświetla na centralnym ekranie m.in. nawigację, radio i telefon. Do jego głównych wad należy brak dopasowania jasności do otoczenia (oślepia w nocy, trzeba go „ściemnić” w ustawieniach) i drogie aktualizowanie map.

Z przodu nie jest źle: dwie dorosłe osoby wygodnie przejadą w Clio nawet długą trasę i nie będzie im brakować miejsca na szerokość. Z tyłu dobrze jest jedynie na głowy: ciasnotę da się odczuć zwłaszcza w okolicach nóg. Clio ma identyczny rozstaw osi niezależnie od wersji nadwoziowej. Grandtoura przedłużono o 20 cm względem hatchbacka, co przełożyło się na objętość bagażnika. Do kombi zapakujemy przyzwoite 443 litry, a po złożeniu kanapy pojemność rośnie o niemal 1000 litrów. Pochwały należą się za regularny kształt i podwójną podłogę kryjącą schowek o pojemności 85 l. Minus: niezbyt szeroki otwór załadunkowy. 300 litrów w hatchbacku można uznać za dobry wynik.

Używane Renault Clio IV – silniki

Gama benzynowych silników Clio IV niemal w całości obejmuje jednostki turbodoładowane skonstruowane w technologii downsizingu. Z tej reguły jako jedyny „wyłamuje się” wolnossący 1.2 16V z paskiem rozrządu. Ma tylko 65/73 KM i nie zapewnia wystarczających osiągów w trasie, ale rzadko się psuje. Znacznie żwawiej jeżdżą Clio z turbodoładowanymi silnikami TCe o pojemności 0.9 (75/90 KM) i 1.2 (118/120 KM), z tym że pierwsze z nich cechują się zbyt późną reakcją na gaz, a 1.2 TCe należą do najrzadszych w ogłoszeniach. Ten silnik jako jedyny benzynowy łączył się ze skrzynią manualną i automatyczną EDC (obie mają 6 biegów). Pod maską Clio R.S. ulokowano 200-konną (w R.S. Trophy – 220 KM) jednostkę 1.6 TCe zesparowaną ze skrzynią EDC. Sprint do 100 km/h: zaledwie 6,6 s. Dla zwolenników diesli przewidziano jednostkę 1.5 dCi w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 110 KM. Z czystym sumieniem można polecić każdego z nich, bo wszystkie są bardzo oszczędne (palą 4-5 l/100 km) i mają bezawaryjny filtr DPF.

Renault Clio IV - silnik
Mała pojemność, turbo, duża moc: w 0.9 TCe czuć wyraźną turbodziurę, a odpowiednią dynamikę zapewnia tylko w wyższym zakresie obrotów.
Renault Clio IV silnik
Kultura pracy, dostępność części zamiennych i zużycie paliwa stoją po stronie zalet turbodiesli 1.5 dCi. W Clio IV dochodzi do tego znikoma awaryjność.

Używane Renault Clio IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Obszerne fotele z przodu, duża ilość miejsca. Skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach”

„Silnik 0.9 TCe nieźle zbiera się nawet z obciążeniem 2 dorosłych i 2 dzieci. Trzeba się tylko nauczyć korzystać z dobrego zakresu obrotów”

„Bardzo prosta wymiana żarówek przednich. W komorze silnika łatwy dostęp do wszystkiego”

„Wentylacja i ogrzewanie działają bez zarzutu. Wydajna klimatyzacja powoduje, że problem zaparowanych szyb nie istnieje.

 Wady 

„Powyżej 110 km/h słychać szumy powietrza owiewającego karoserię. W mieście jest dobrze”

„Przy gwałtownych skrętach kierownicą auto potrafi zarzucić tyłem – rezultat zastosowania z tyłu belki skrętnej”

„Niewygodne otwieranie tylnych drzwi: klamki usytuowano na wysokości szyb i trzeba do nich wysoko sięgać”

„Lakier bazowy ma w granicach 80-100 mikronów i ma tendencję do łatwego rysowania się”

Używane Renault Clio IV – awaryjność, typowe usterki

Newralgicznym punktem Clio jest nietrwałe sprzęgło (źle znosi trudy jazdy miejskiej) i szybko „poddające się” łożyska ręcznej skrzyni biegów w 1.2 16V. Częstych interwencji wymaga również zawieszenie: jego typowa budowa (kolumny McPhersona i belka skrętna) ułatwia serwisowanie i obniża koszty. W wielu egzemplarzach użytkownicy skarżą się na postukującą tylną klapę, łatwo rysujące się plastiki i zawieszającą się nawigację. Z czasem przestają też działać gniazda kart pamięci. W silnikach TCe przy dużych przebiegach pojawia się ryzyko zużywania oleju silnikowego i rozciągnięć łańcuchów rozrządu. W 0.9 TCe dochodzą do tego przypadki ubywania płynu chłodniczego z okolic termostatu. Można już powoli nastawiać się na konieczność zregenerowania dwusprzęgłowej skrzyni EDC. Z doświadczeń zebranych na niemieckich DSG wynika, że tego typu konstrukcje zachowują wysoką trwałość mniej więcej do 200-250 tys. km. Podobnie może być z przekładniami od Renault.

Renault Clio IV skrzynia biegów
Chociaż Clio to auto stworzone do miasta, eksploatacja tego typu szybko odbija się na trwałości elementów zawieszenia, sprzęgła i skrzyni biegów.

Używane Renault Clio IV – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na fragmencie podłogi przy wnęce na koło zapasowe (wgląd od bagażnika).

Renault Clio IV numer VIN

Używane Renault Clio IV – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach przeważają Clio z silnikami benzynowymi. W najtańszym przedziale cenowym (15-20 tys. zł) aż roi się od białych Clio z 1.5 dCi w podstawowych wersjach wyposażeniowych: takie auta mają flotową przeszłość i często przejechały nawet 200 tys. km. Ładniej wyglądające samochody (alufelgi, żywe kolory) z prywatnych rąk zaczynają się od 25 tys. zł. Na Clio po liftingu musimy przeznaczyć minimum 28 tys. zł. Górna granica kwoty za używane Clio IV: ok. 55 tys. zł. R.S. to zupełnie inna liga. Najtańszy, jakiego udało się znaleźć, kosztował 45 tys. zł, ale swobodnie dobijają one do 70-80 tys. zł.

Używane Renault Clio IV – podsumowanie

Trudno w tej cenie znaleźć równie nowoczesny, młody i dobrze wyposażony samochód, ale przy poszukiwaniach trzeba od razu „odhaczyć” białe auta z kołpakami i czarnymi klamkami. Co prawda nie wszystko w Clio sprawuje się bez zarzutu, ale nie są to usterki kończące się unieruchomieniem samochodu. Szukajmy aut z 1.2 TCe lub z dieslem. Kombi z powodzeniem spełni oczekiwania młodych rodzin z dwójką małych dzieci.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Renault:

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – którą generację wybrać?

Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie użytkowników

Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie użytkowników

Renault Clio IV

Renault Clio IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 406-427/173/142-148 cm
Rozstaw osi 259 cm
Pojemność bagażnika htb 300-1146 l, kmb 443-1380 l
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 0.9 TCe 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 16V 1.2 TCe 1.2 TCe (EDC)
Pojemność 898 cm³ 898 cm³ 1149 cm³ 1149 cm³ 1197 cm³ 1197 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 76 KM 90 KM 65 KM 73 KM 118 KM 120 KM
Maks. moment 120 Nm 140 Nm 105 Nm 107 Nm 205 KM 205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 12,1 s 15,7 s 14,5 s 9,0 s 9,4 s
Prędkość maks. 178 km/h 178 km/h 157 km/h 167 km/h 182 km/h 199 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,9 l/100 km 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,3 l/100 km 5,2 l/100 km
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik 1.6 TCe (R.S.) 1.6 TCe (R.S. Trophy)
Pojemność 1618 cm³ 1618 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 200 KM 220 KM
Maks. moment 240 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s 6,6 s
Prędkość maks. 230 km/h 235 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 5,9 l/100 km
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 75 KM 90 KM 110 KM
Maks. moment 200 Nm 210 Nm 220 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,3 s 12,0 s 12,0 s 11,2 s
Prędkość maks. 168 km/h 181 km/h 181 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,6 l/100 km 4,0 l/100 km 3,6 l/100 km 3,5 l/100 km

Używane Renault Clio IV – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

10 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji