Renault Clio IV - otwierające

Clio to w pewnością jedno z najciekawiej narysowanych i najlepiej wyposażonych aut miejskich. Szkoda, że nowoczesna elektronika staje się po latach źródłem irytujących usterek. Oto opinie o używanym Renault Clio IV.

Obok aktualnie produkowanego Renault Clio do tej pory ciężko przejść obojętnie na ulicy, zwłaszcza gdy jest pomalowane w jeden z wielu wyrazistych kolorów. Najwięcej uwagi skupiają na sobie wielkie reflektory i rekordowo duże logo marki na przednim pasie, a umieszczenie tylnych klamek w słupku nadaje nadwoziu lekkości. Co ciekawe, ten zabieg zastosowano również w odmianie kombi (Grandtour), która dzięki wydatnym tylnym światłom wygląda równie zgrabnie jak hatchback. Wszystkie Clio IV mają 5 drzwi, nawet usportowiony RS. W ramach liftingu w 2016 r. nie tylko przestylizowano przednią część nadwozia, ale i dokonano zmian pod maską (pojawił się m.in. 1.2 TCe oraz 110-konna wersja 1.5 dCi). Clio IV reprezentuje klasową czołówkę, jeśli chodzi o wymiary (406 cm długości) i poziom wyposażenia bogatszych wersji: nie brakuje aut z tempomatem, centralnym 7-calowym ekranem systemu multimedialnego R-Link, diodowymi światłami do jazdy dziennej i pełną „elektryką” szyb i lusterek. Niestety, tak wyposażone egzemplarze giną w morzu „ubogich” aut z flotową przeszłością. Ich znakiem rozpoznawczym jest biały kolor i diesel pod maską.

Renault Clio IV - dynamiczne
Smukłe słupki przednie i umiejscowienie lusterek na drzwiach poprawiają widoczność z przodu. Tylną ogranicza podcięta linia okien i brak dodatkowego okienka (w hatchbacku).
Renault Clio IV - dynamiczne
Clio Grandtour: taki sam rozstaw osi (259 cm), ale długość zwiększona do 426 cm. Auto nie ma wielu konkurentów: wersje kombi miejskich aut oferowała jeszcze jedynie Skoda (Fabia) i Seat (Ibiza).

Używane Renault Clio IV – deska rozdzielcza

Pierwsze, co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w Clio, to ogromna ilość wszelkiego plastiku: jest nawet na sporej części kierownicy, a że umieszczono go akurat tam, gdzie chwytają ją dłonie, narażają się one na nadmierne pocenie. Nie brakuje kolorowych wstawek z okolicach nawiewów, boczków drzwi lub dźwigni zmiany biegów. Część elementów kokpitu pomalowano błyszczącym lakierem podobnym do fortepianowego. Dodaje on szlachetności, ale w słoneczne dni mocno razi kierowcę odbijającymi się w nich promieniami słonecznymi. Ciekawie zaprojektowane zegary stanowią, w dużym skrócie, analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz. Klimatyzację obsługuje się, na szczęście, w tradycyjny sposób, czyli przyciskami. System R-Link wyświetla na centralnym ekranie m.in. nawigację, radio i telefon. Do jego głównych wad należy brak dopasowania jasności do otoczenia (oślepia w nocy, trzeba go „ściemnić” w ustawieniach) i drogie aktualizowanie map.

Opinie o używanym Renault Captur (od 2013 r.)

Renault Clio IV - deska rozdzielcza
Kokpit aż ocieka od ciekawie pomalowanych plastikowych elementów. Szkoda, że po latach zwykle są już bardzo porysowane. Jakość spasowania: przyzwoita.
Renault Clio IV - kamera cofania
Bogatsze wersje Clio mają nawet kamerę cofania. Obraz wyświetla się na wyświetlaczu systemu R-Link.

Używane Renault Clio IV – wnętrze

Z przodu nie jest źle: dwie dorosłe osoby wygodnie przejadą w Clio nawet długą trasę i nie będzie im brakować miejsca na szerokość. Z tyłu dobrze jest jedynie na głowy: ciasnotę da się odczuć zwłaszcza w okolicach nóg. Clio ma identyczny rozstaw osi niezależnie od wersji nadwoziowej. Grandtoura przedłużono o 20 cm względem hatchbacka, co przełożyło się na objętość bagażnika. Do kombi zapakujemy przyzwoite 358 litrów, a po złożeniu kanapy pojemność rośnie o kolejne 1000 litrów. Pochwały należą się za regularny kształt i podwójną podłogę kryjącą schowek o pojemności 85 l. Minus: niezbyt szeroki otwór załadunkowy. 300 litrów w hatchbacku można uznać za dobry wynik.

Renault Clio IV - fotel kierowcy
Trochę płaskie, ale na ogół wygodne fotele sprawdzające się nawet w dalekiej trasie.
Renault Clio IV - bagażnik kombi
Płaska podłoga powiększonego bagażnika (tylko przy umiejscowieniu podłogi w górnej części) i składane oparcie przedniego fotela pasażera czynią z Clio Grandtoura auto o sporych możliwościach przewozowych.

Używane Renault Clio IV – silniki

Gama benzynowych silników Clio IV niemal w całości obejmuje jednostki turbodoładowane skonstruowane w technologii downsizingu. Z tej reguły jako jedyny „wyłamuje się” wolnossący 1.2 16V z paskiem rozrządu. Ma tylko 73 KM i nie zapewnia wystarczających osiągów w trasie, ale rzadko się psuje. Znacznie żwawiej jeżdżą Clio z turbodoładowanymi silnikami TCe o pojemności 0.9 i 1.2, z tym że pierwsze z nich cechują się zbyt późną reakcją na gaz, a 1.2 TCe należą do najrzadszych w ogłoszeniach. Ten silnik jako jedyny benzynowy łączył się ze skrzynią manualną i automatyczną (obie mają 6 biegów). Pod maską Clio RS ulokowano 200-konną (w RS Trophy – 220 KM) jednostkę 1.6 TCe zesparowaną ze skrzynią EDC. Sprint do 100 km/h: zaledwie 6,6 s. Dla zwolenników diesli przewidziano jednostkę 1.5 dCi w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 110 KM. Z czystym sumieniem można polecić każdego z nich, bo wszystkie są bardzo oszczędne (palą 4-5 l/100 km) i mają bezawaryjny filtr DPF.

Renault Clio IV - silnik
Mała pojemność, turbo, duża moc: w 0.9 TCe czuć wyraźną turbodziurę, a odpowiednią dynamikę zapewnia tylko w wyższym zakresie obrotów.

Używane Renault Clio IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Obszerne fotele z przodu, duża ilość miejsca. Skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach”.

„Silnik 0.9 TCe nieźle zbiera się nawet z obciążeniem 2 dorosłych i 2 dzieci. Trzeba się tylko nauczyć korzystać z dobrego zakresu obrotów”.

„Bardzo prosta wymiana żarówek przednich. W komorze silnika łatwy dostęp do wszystkiego”.

„Wentylacja i ogrzewanie działają bez zarzutu. Wydajna klimatyzacja powoduje, że problem zaparowanych szyb nie istnieje.”

 Wady 

„Powyżej 110 km/h słychać szumy powietrza owiewającego karoserię. W mieście jest dobrze”.

„Przy gwałtownych skrętach kierownicą auto potrafi zarzucić tyłem – rezultat zastosowania z tyłu belki skrętnej”.

„Niewygodne otwieranie tylnych drzwi: klamki usytuowano na wysokości szyb i trzeba do nich wysoko sięgać”.

„Lakier bazowy ma w granicach 80-100 mikronów i ma tendencję do łatwego rysowania się”.

Opinie o używanym Renault Twingo II (2007-2014)

Używane Renault Clio IV – typowe usterki, awaryjność

Newralgicznym punktem Clio jest nietrwałe sprzęgło (źle znosi trudy jazdy miejskiej) i szybko „poddające się” łożyska w manualnej skrzyni biegów w 1.2 16V. Częstych interwencji wymaga również zawieszenie: jego typowa budowa (kolumny McPhersona i belka skrętna) ułatwia serwisowanie i obniża koszty. W wielu egzemplarzach użytkownicy skarżą się na postukującą tylną klapę, łatwo rysujące się plastiki i zawieszającą się nawigację. Z czasem przestają też działać gniazda kart pamięci. W silnikach TCe przy dużych przebiegach pojawia się ryzyko zużywania oleju silnikowego.

Renault Clio IV - dynamiczne
Chociaż Clio to auto stworzone do miasta, eksploatacja tego typu szybko odbija się na trwałości sprzęgła i elementów zawieszenia.

Używane Renault Clio IV – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach przeważają Clio z silnikami benzynowymi. W najtańszym przedziale cenowym (22-27 tys. zł) aż roi się od białych Clio z 1.5 dCi w podstawowych wersjach wyposażeniowych: takie auta mają flotową przeszłość i często przejechały już 130-150 tys. km. Ładniej wyglądające samochody (alufelgi, żywe kolory) z prywatnych rąk zaczynają się od 30 tys. zł. Na Clio po liftingu musimy przeznaczyć minimum 35 tys. zł. Górna granica kwoty za używane Clio IV: ok. 55 tys. zł. RS to zupełnie inna liga. Najtańszy, jakiego udało się znaleźć, kosztował 45 tys. zł.

Renault Clio IV RS - dynamiczne
Clio IV RS jest bez wątpienia szybkim hot hatchem, ale gdzieś w nim zaginęła ta drapieżność, która cechowała poprzednie generacje Clio RS.

Używane Renault Clio IV – PODSUMOWANIE

Trudno w tej cenie znaleźć równie nowoczesny, młody i dobrze wyposażony samochód, ale przy poszukiwaniach trzeba od razu „odhaczyć” białe auta z kołpakami i czarnymi klamkami. Co prawda nie wszystko w Clio sprawuje się bez zarzutu, ale nie są to usterki kończące się unieruchomieniem samochodu. Szukajmy aut z 1.2 TCe (najlepiej z EDC) lub dieslem. Kombi z powodzeniem spełni oczekiwania młodych rodzin z dwójką młodych dzieci.

Renault Clio IV – dane techniczne

Renault Clio IV – wymiary

Dł./szer./wys.406-426/173/142 cm
Rozstaw osi259 cm
Pojemność bagażnikahtb 300-1146 l; kmb 443-1380 l

Renault Clio IV – silniki benzynowe

Silnik0.9 TCe1.2 16V1.2 TCe1.6 RS
Pojemność898 cm³1149 cm³1197 cm³1618 cm³
Paliwoturbo benz.benz.turbo benz.turbo benz.
Maks. moc90 KM73 KM120 KM200 KM
Maks. moment135 Nm107 Nm205 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s14,5 s9,4 s6,7 s
Prędkość maks.177 km/h167 km/h199 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,5 l/100 km5,2 l/100 km6,3 l/100 km

Renault Clio IV – silniki Diesla

Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM90 KM110 KM
Maks. moment200 Nm220 Nm260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,3 s12,0 s11,2 s
Prędkość maks.168 km/h181 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa3,6 l/100 km3,6 l/100 km3,5 l/100 km

Dane techniczne aktualnie oferowanych silników w Renault Clio IV

Renault Clio IV – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

Renault Clio IV – galeria

5 KOMENTARZE

  1. mi się źle jeżdzi poprzednim modelem lepiej mi się jeździło chodzi mi o widocznośc siedzi się jakoś nisko jak w bolidzie tylna szyba jakaś mała co trudno się cofa bo mało widać ale to jest moje zdanie pozdrawiam

  2. Clio IV combi. Obecnie 3-letni. Kupiony jako roczny, przejechałem 27000 km. Średnie zużycie 5,4l -silnik 0,9.
    Jazda bez awarii. Wady- mało miejsca z tyłu dla wysokich osób. Generalnie ocena:-5.
    Szerokości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here