UżywaneOpinieUżywana Kia Venga (2009-2019) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Kia Venga (2009-2019) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Kia Venga oferuje wszystkie zalety nadwozia typu mikrovan. Czy warto ją kupić z drugiej ręki? Oto opinie o używanej Kii Venga.

Jeszcze w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych mikrovany wcale nie były wymierającym gatunkiem. Auta tego typu oferował m.in. Opel (Merivę), Nissan (Note’a) i Citroen (C3 Picasso). Utrzymujące się zainteresowanie małymi minivanami wykorzystał też koncern Hyundai-Kia, prezentując bliźniacze modele Kia Venga oraz Hyundai ix20. Wcześniej, bo w 2009 roku pojawił się opisywany reprezentant Kii, podczas gdy odrębnie stylizowany Hyundai (ale technicznie praktycznie taki sam) zadebiutował rok później. Obydwa auta pozostały w produkcji do 2019 roku, po czym zastąpiły je miejskie crossovery – Kia Stonic i Hyundai Kona. Nie można powiedzieć, że to nieudane modele, lecz bez wątpienia nie doganiają one swoich poprzedników praktycznością i funkcjonalnością. W Vendze znajdziemy takie udogodnienia jak przesuwana kanapa z regulowanym oparciem, podwójna podłoga bagażnika i brak tunelu środkowego w drugim rzędzie foteli. To auto polubią zwłaszcza osoby ze schorowanym kręgosłupem (bardzo łatwo się do niego wsiada i z niego wysiada) oraz… podróżni słusznego wzrostu (linię dachu poprowadzono naprawdę wysoko).

Kia Venga
W Vendze koła rozstawiono niemal przy samych narożnikach nadwozia, stąd auto pozytywnie zaskakuje właściwościami jezdnymi. Oczywiście nie ma co przesadzać z szybkim wjeżdżaniem tym mikrovanem w zakręty.

Używana Kia Venga – wymiary, nadwozie

Trudno stwierdzić, że Kia Venga to samochód o idealnych proporcjach. Jest krótka (408 cm) i wysoka (160 cm), ale za to dość szeroka (177 cm) i przez to nie wygląda jak „wąskie pudełko” na kołach. Mało tego, wyróżnia się okazałym rozstawem osi wynoszącym 262 cm. Dzięki temu charakteryzuje się niewielkimi zwisami (przednim i tylnym) i wcale nie jest samochodem wymagającym szczególnej uwagi przy wysokich prędkościach. Widoczność w przód prezentuje się dobrze (jest dodatkowe okienko między przednim słupkiem a drzwiami), natomiast z tyłu trochę ogranicza ją podcięta ku górze linia szyb. Wyczucie samochodu ze środka ułatwia krótka maska, choć jej wadą jest to, że schodzi gwałtownie w dół i niezbyt dobrze ją widać z miejsca kierowcy. Auto w 2014 roku przeszło nieznaczny lifting, który głównie dodał wbudowane w przedni zderzak światła do jazdy dziennej.

Kia Venga
Ostatnie popularne mikrovany, w tym Kia Venga, wyróżniały się nieszablonową stylistyką czyniącą z nich po prostu całkiem ładne samochody. Elementem charakterystycznym dla tego auta są wielkie i wysoko umieszczone reflektory.

Używana Kia Venga – wnętrze, bagażnik

Kia pokusiła się o kilka zabiegów mających ożywić dość stonowaną deskę rozdzielczą. Zaliczają się do nich np. umieszczone w tubusach zegary, srebrne wstawki czy niecodzienny, bo okrągły panel obsługi klimatyzacji. Z reguły w Vengach można liczyć na niezłe wyposażenie, obejmujące m.in. wielofunkcyjną kierownicę, komputer pokładowy, zestaw gniazd do ładowania urządzeń, radioodtwarzacz z CD, a w lepiej wyposażonych autach nawet kolorowy ekran systemu multimedialnego z nawigacją. Ergonomia wbrew pozorom jest niezła, natomiast jakością wykonania Kia trochę odstaje od głównych rywali, proponując najwyżej twarde plastiki we wnętrzu. Nieźle natomiast prezentuje się ich montaż, w związku z czym nie irytują aż tak trzaskami lub innymi niepożądanymi odgłosami. Plus za sporo wnęk i uchwytów na napoje.

Kia Venga
Dźwignię zmiany biegów umieszczono na lekkim podwyższeniu, stąd trochę łatwiej nią operować niż w typowych miejskich autach.
Kia Venga
W autach po liftingu zmieniono układ przycisków w konsoli środkowej na bardziej tradycyjny.

Wnętrze Vengi punktuje przede wszystkim ilością miejsca na głowy: nie powinno go brakować nawet wysokim podróżnym. Dzięki sporemu rozstawowi osi dobrze jest również w obrębie nóg, a dopóki z tyłu jadą dwie osoby – także na szerokość. Na krótkich dystansach można jednak rozważyć podróż „w trójkę”: kanapa ma bowiem płaskie siedzisko, w związku z czym osoba pośrodku nie siedzi na podwyższeniu. Dobry obraz przedziału pasażerskiego trochę psują przeciętnie wyprofilowane przednie fotele. W bogatszych wersjach mają one swoje indywidualne podłokietniki. Wyjściową pojemność bagażnika (440 l) można szybko powiększyć do 552 l poprzez przesunięcie kanapy do przodu. Dodatkowo istnieje też możliwość wyregulowania dzielonego oparcia. Maksymalnie Venga zabierze na pokład 1486 l pakunków.

Kia Venga
Fotele wystarczają do komfortowej jazdy na niezbyt długich dystansach.
Kia Venga
Kanapę można przesuwać i regulować kąt oparcia. W środkowej części znajduje się rozkładany podłokietnik.
Kia Venga
Ustawny bagażnik zmieści aż 440 l. Trochę brakuje w nim gadżetów podnoszących funkcjonalność.
Kia Venga
Równą powierzchnię po złożeniu kanapy uzyskamy jedynie po ustawieniu podłogi w górnym położeniu.

Używana Kia Venga – silniki

Gamę silnikową Vengi stanowią dwie jednostki benzynowe i dwa Diesle w łącznie pięciu wersjach mocy. Po stronie odmian benzynowych montowano dwa wolnossące silniki z wtryskiem wielopunktowym, łańcuchem rozrządu i systemem zmiennych faz rozrządu (CVVT) – 1.4 (90 KM) i 1.6 (125 KM). Obydwa palą w granicach 7-8 l/100 km w cyklu mieszanym. Warunkowo można je zasilać LPG, choć trzeba pamiętać o częstej regulacji luzu zaworowego (nawet co 20-30 tys. km; w autach bez LPG – co 100 tys. km). Diesle mają niemal identyczne pojemności skokowe. Składają się na nie dwie odmiany 1.4 CRDi – 75-konna oraz 90-konna, a także 128-konny 1.6 CRDi. W 1.4 nie uświadczymy koła dwumasowego, natomiast już w nich stosowano zmienną geometrię łopatek turbo i filtry cząstek stałych. We wszystkich dieslach Kii montowano prostsze konstrukcyjnie wtryskiwacze elektromagnetyczne, które w razie konieczności można zregenerować. Vengi 1.4 CRDi zużywają ok. 4,5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast auta z 1.6 CRDi bliżej 6 l/100 km. Benzynowe 1.6 CVVT opcjonalnie zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami automatycznymi.

Kia Venga
1.6 CVVT to najbardziej dynamiczny silnik w Vendze. Z powodzeniem napędza auto na drogach szybkiego ruchu.
Kia Venga
1.6 CRDi zużywa zauważalnie więcej paliwa od 1.4 CRDi, ale przyjemniej się nim jeździ z uwagi na spory zapas mocy i momentu obrotowego.

Używana Kia Venga – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetny jest system rozkładania tylnych foteli i możliwość ich przesuwania”

„Widoczność bardzo dobra. Może trochę za dużo tych słupków, ale można się przyzwyczaić”

„125-konny 1.6 przy tak małej masie dobrze radzi sobie z autem. W trasie przydaje się 6. bieg”

„Ustawny i pojemny bagażnik z podwójną podłogą”

 Wady 

„Przy prędkościach autostradowych silnik 1.4/90 KM ma wysokie obroty (3500 obr./min. przy 120 km/h), a wtedy robi się głośno i wzrasta zużycie paliwa”

„Kia jest wykonana bardzo oszczędnie i z marnych materiałów. Wszędzie ten sam twardy plastik”

„Klimatyzacja nie radzi sobie z wychładzaniem tak obszernego wnętrza”

Kia Venga
Bliźniak konstrukcyjny Kii Vengi to Hyundai ix20 (z lewej). Auta sporo różnią się stylizacją przedniej części nadwozia.

Używana Kia Venga – awaryjność, typowe usterki

Przeciętną trwałość prezentują łańcuchy rozrządu koreańskich silników – zarówno benzynowych, jak i Diesla. Mechanicy zalecają kontrolę naciągu łańcucha już po przekroczeniu 100 tys. km, gdyż mniej więcej po tym przebiegu dochodziło do rozciągnięć napędu rozrządu. Poza tym w dieslach nie można wykluczać awarii DPF-ów. W jednostkach benzynowych zawodzą głównie cewki zapłonowe i silniczki krokowe. Typowy problem mikrovanów Kii stanowią rdzewiejące hamulce – rudy nalot pojawiał się na nich już w autach, które dopiero co wyjechały z salonu. Zdarzają się drobne awarie układu elektrycznego (np. komputera pokładowego, gniazd zasilających) i sprzęgieł (przeciętnie znoszą jazdę miejską). Trwałością nie grzeszy lakier karoseryjny tych aut.

Kia Venga
Skrzynie biegów dzielnie znoszą trudy eksploatacji. Przekładnie 5-biegowe montowano we wszystkich autach benzynowych i 75-konnych dieslach (w pozostałych: 6-biegowe).

Używana Kia Venga – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (fot.). Znajduje się również na podłodze przed fotelem pasażera.

Kia Venga

Używana Kia Venga – sytuacja rynkowa, ceny

Budżet 15-20 tys. zł wystarczy na Vengę z początku produkcji i z silnikiem 1.4 (CVVT lub CRDi), która przejechała ponad 200 tys. km. W okolicach 20-30 tys. zł nadal dostępne są auta przedliftowe, choć trafiają się wśród nich okazje z małymi przebiegami. Vengi po modernizacji wystawiane są za 35-50 tys. zł, a ostatnie roczniki – nawet za 60 tys. zł. Tylko jedna na cztery Kie ma pod maską silnik wysokoprężny. Wśród benzynowych przeważają odmiany 1.4 CVVT. Sporadycznie trafiają się samochody z LPG i automatem.

Kia Venga
Kia Venga przed liftingiem (2010-2014)
Kia Venga
Kia Venga po liftingu (2014-2019)

Używana Kia Venga – podsumowanie

Venga to udany mikrovan, który następcę – Stonica – „rozkłada na łopatki” pod względem możliwości transportowych i liczby praktycznych rozwiązań. Aż trudno uwierzyć, że w aucie wielkości samochodu miejskiego wygospodarowano tak dużo miejsca. Naszym zdaniem warto ją kupić i nie oglądać się na aktualne trendy w motoryzacji. To auto doskonale odnajdzie się w środowisku miejskim i podczas sporadycznych wypadów na urlop z rodziną.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Kiach:

Używana Kia Carens III (2006-2012) – opinie użytkowników

Używana Kia Soul II (2014-2019) – opinie użytkowników

Kia Venga

Kia Venga – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 408/177/160 cm
Rozstaw osi 262 cm
Pojemność bagażnika 440-1486 l
Kia Venga – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 CVVT 1.6 CVVT
Pojemność 1396 cm³ 1591 cm³
Paliwo PB PB
Maks. moc 90 KM 125 KM
Maks. moment 137 Nm 156 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,8 s 10,8 s
Prędkość maks. 169 km/h 185 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 7,0 l/100 km
Kia Venga – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.4 CRDi 1.4 CRDi 1.6 CRDi
Pojemność 1396 cm³ 1396 cm³ 1582 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 75 KM 90 KM 128 KM
Maks. moment 220 Nm 220 Nm 260 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,5 s 14,5 s 11,1 s
Prędkość maks. 160 km/h 167 km/h 185 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,7 l/100 km 4,9 l/100 km

Używana Kia Venga – galeria

Kia Venga Kia Venga Kia Venga Kia Venga Kia Venga Kia Venga Kia Venga Kia Venga

Kia Venga
Budżetowe wykonanie Kii trzeba odgórnie zaakceptować. Kokpit ma za to ciekawe linie.
Kia Venga
Okrągły panel klimatyzacji to znak rozpoznawczy aut sprzed liftingu.
Kia Venga
Ciekawie wyglądają również zegary, choć z ich czytelnością bywa różnie.
Kia Venga
Nieduży ekran dobitnie przypomina o tym, że Venga debiutowała już spory czas temu.
Kia Venga
Naszym zdaniem i tak się on „lepiej zestarzał” od ekranu dotykowego z często nieaktualną nawigacją.
Kia Venga
Sporo aut posiada zestaw gniazd zasilających do telefonu. Ładowarki bezprzewodowe jeszcze nie były wtedy aż tak rozpowszechnione.
Kia Venga
Dużo przegródek, schowków i uchwytów na napoje. We wnętrzu Vengi łatwo utrzymać porządek
Kia Venga
Fotele można określić mianem akceptowalnych. Brakuje im chociażby podpórki lędźwiowej.
Kia Venga
Drugi rząd można konfigurować na wiele sposobów…
Kia Venga
… na przykład przesuwają kanapę…
Kia Venga
… lub zmieniając kąt pochylenia jej oparcia.
Kia Venga
Do dyspozycji jest nawet rozkładany z fragmentu oparcia kanapy podłokietnik.
Kia Venga
Bagażnik ma podwójną podłogę. Można ją obniżyć, gdy chcemy przewieźć autem jakiś wysoki przedmiot.
Kia Venga
W konfiguracji 2-osobowej Venga zabierze na pokład do 1486 l bagażu.
Kia Venga
Pod spodem jest jeszcze organizer na najpotrzebniejsze akcesoria…
Kia Venga
… oraz wnęka na koło zapasowe.
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji