Volvo V70 III

Volvo to wciąż synonim bezpieczeństwa i pierwszorzędnej jakości wykonania. Jak w opiniach użytkowników sprawuje się trzecia generacja Volvo V70? Czy warto kupić używane Volvo V70 III?

Musiało minąć trochę lat, by „stara” szkoła projektowania samochodów kombi przez Volvo spotkała się z szeroką aprobatą użytkowników. Volvo V70 III jako nowe może nie stanowiło przełomu stylistycznego, ale w dzisiejszych czasach docenia się doskonałe przeszklenie nadwozia, kryjącego wielki i użyteczny bagażnik. Pomimo ponad 4,8 m długości samochód nie wygląda ociężale, nie odstaje od rywali również jakością wykonania. Na rynku wtórnym zepchnięty jednak został na drugi plan. Być może ze względu na gorsze niż u niemieckiej konkurencji właściwości jezdne czy pokrewieństwo z… Fordami (m.in. Mondeo IV i Galaxy II). Ten fakt korzystnie wpływa na dostępność niektórych części zamiennych, ale nie pozwolił na odrobinę „szaleństwa” w gamie silnikowej: próżno szukać odmian V6 i V8 (tylko jednostki w układzie rzędowym, maksymalnie R6) czy silników generujących znacznie więcej niż 300 KM.

Volvo V70 III
Nadwozie Volvo V70 właściwie nie koroduje. Wykonano je z grubych blach, co widać zwłaszcza po otwarciu drzwi. Wraz z zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę czynią z kombi Volvo naprawdę solidny i bezpieczny samochód.

Wraz z opisywaną generacją Volvo V70 „awansowało” z segmentu klasy średniej do aut klasy wyższej. W uproszczeniu można go nazwać wersją kombi limuzyny Volvo S80 II. Nie zapomniano o opracowaniu nowego wcielenia uterenowionego Volvo XC70. Tym razem szwedzki producent zrezygnował z topowych wersji (R), ale zaproponował nastawione na ekonomikę wersje DRIVe. Jakie używane Volvo V70 warto kupić? A na jakie uważać? Zapraszamy do lektury dalszej części materiału!

Volvo V70 III
Wszystkie Volvo V70 III posiadają relingi dachowe. Charakterystyczna osłonka po lewej stronie atrapy chłodnicy oznacza obecność radaru współpracującego z aktywnym tempomatem. Poza nim Volvo oferowało możliwość dokupienia m.in. systemu ostrzegania przed autami w martwym polu czy niekontrolowanym zjazdem z pasa ruchu.

Używane Volvo V70 III – wnętrze

Pierwsze spojrzenie na kokpit flagowego Volvo, zwłaszcza w beżowej kolorystyce, przywodzi na myśl centrum dowodzenia luksusowym jachtem. Osoby ceniące walory estetyczne z pewnością wybiorą popularniejsze zresztą odmiany z czarno-szarym wnętrzem. Charakterystyczny element – cienka konsola środkowa z licznymi, choć intuicyjnie rozmieszczonymi przyciskami. Kolejne liftingi modelu zmieniały przede wszystkim kształt kierownicy i dostępne wyposażenie.

Volvo V70 III
Za „wiszącą” konsolą środkową wygospodarowano niepraktyczną półkę np. na smartfona. Na zdjęciu wersja bez nawigacji: w bogatszych specyfikacjach mapę wyświetlano na „chowanym” ekranie (przed liftingiem) lub wbudowanym na stałe (po liftingu.)

Solidne nadwozie Volvo V70 kryje spore, ale nie oszałamiająco przestronne wnętrze. W pierwszym rzędzie miejsca raczej nikomu nie zabraknie. Gdy za kierownicą usiądzie wysoka osoba, pasażer z tyłu będzie narzekał na ciasnotę w okolicach nóg. Dyskusyjnie prezentuje się też kwestia ilości miejsca na głowy. Za to bagażnik bezapelacyjnie stanowi klasową czołówkę. Jest nie tylko pojemny (575-1600 l), ale i użyteczny w każdej sytuacji. Rzadziej używane drobiazgi bez problemu ulokujemy w schowku pod podłogą, natomiast większe zakupy zabezpieczy rozkładana, pionowa przegródka.

Używane Volvo V70 III – silniki benzynowe

Wszystkie jednostki napędowe Volvo V70 III mają rzędowy układ cylindrów. Ich liczba wynosi od 4 do 6 (diesle: tylko R4 i R5). Gamę benzynowych otwiera 1.6 Turbo, potem 2.0 z lub bez turbodoładowania, dalej 2.5 T, 3.0 T i wolnossący 3.2 R6. Początkowo Volvo stosowało proste nazewnictwo od pojemności, potem przeszło na oznaczenia T4/T5/T6. Napęd 4×4 (tylna oś dołączana sprzęgłem Haldex) przewidziano tylko w wersjach T5 AWD (2.5 T), T6 AWD (3.0 T) i 3.2. Uchodzą one za najdynamiczniejsze i najtrwalsze w gamie, dlatego to właśnie za nimi powinni rozglądać się zwolennicy Volvo z benzynowym napędem. Niestety, ciężko je trafić na rynku wtórnym, którego zdominowały odmiany 2-litrowe.

Volvo V70 III - silnik 3.0 T
3-litrowy, turbodoładowany silnik to najmocniejsza propozycja w Volvo V70. Rozwija 285/305 KM, rozpędzając Volvo do 100 km/h w ok. 7 sekund. W dodatku do jego trwałości rzadko płyną jakiekolwiek zastrzeżenia.

Używane Volvo V70 III – silniki Diesla

Turbodiesle można podzielić na 4-cylindrowe (1.6 i 2.0) oraz 5-cylindrowe (2.0 i 2.4). W przypadku 2-litrowych mamy rozdział na jednostki koncernu PSA (R4 o pojemności 1998 cm³, znane jako 2.0 HDi) i opracowane przez Volvo (R5/1984 cm³ i R4/1969 cm³). 2.4 generują od 163 do 215 KM i w większości łączyły się z napędem na wszystkie koła. Spalaniem nie reprezentują nadzwyczajnego poziomu, poza otwierającym paletę 1.6 DRIVe/D2 (czyli 1.6 HDi). Ledwo ponad 100-konna jednostka z trudem radzi sobie z ciężkim Volvo, lecz realnie zużywa ok. 6 l paliwa na każde 100 kilometrów. Co ciekawe, w oszczędnej wersji oferowano także benzynowego 2.0F DRIVe i 2.5FT DRIVe.

Volvo V70 III
Mniejszą usterkowością cechują się starsze i słabsze odmiany wysokoprężnego silnika 2.4. We wprowadzonej w 2011 r. wersji o mocy 215 KM zdarzają się przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą.

Używane Volvo V70 III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Automat zmienia biegi płynnie i intuicyjnie. By skrzynię utrzymać w dobrym stanie, warto co 40-50 tys. km zmieniać olej”

„Autostrada do prawdziwy żywioł Volvo. Doskonale wyciszone auto praktycznie izoluje od otoczenia”

„Bardzo wygodne fotele z szerokim zakresem regulacji i, co istotne, podpórką lędźwiową”

„Widoczność może nie jak w akwarium, ale jak na tę klasę i wiek jest wręcz świetnie”

 Wady 

„Szkoda, że w moim egzemplarzu zabrakło wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i bagnetu oleju (silnik 2.4 D/175 KM)”

„Zimą denerwuje świszczący wiatrak nawiewu. By go wyjąć i wymienić na nowy, trzeba rozbierać prawie cały kokpit”

„Ogromny promień skrętu. Kto przesiadł się z Mercedesa, poczuje różnicę. Zwykle trzeba zawracać na kilka razy”

„Mocne odsunięcie przedniego fotela skutkuje zaskakującą ciasnotą w drugim rzędzie siedzeń”

Używane Volvo V70 III – awaryjność, typowe usterki

Benzynowe Volvo rzadko dają swoim właścicielom powód do odwiedzenia warsztatu. Gorzej, choć wciąż nieźle prezentuje się niezawodność silników wysokoprężnych. Ryzykowną wersję 2.4 D5 (215 KM) trapią problemy z uszczelkami pod głowicą, sporadycznie pękają nawet tuleje cylindrowe. Istnieje także ryzyko zerwania paska osprzętu i wkręcenia go w układ rozrządu. Oglądając używane Volvo V70 III zwróćmy uwagę na stan przekładni kierowniczej („lubi” wyciekać z niej olej) oraz pracę skrzyni automatycznej. To konstrukcja firmy Aisin, która nie jest zbyt odporna na wysoki moment obrotowy mocniejszych jednostek napędowych. Niska trwałość w połączeniu z pobieżnym serwisowaniem skutkowały najpierw szarpaniem podczas jazdy, a później całkowitą awarią skrzyni. Sytuację załagodziło pojawienie się poprawionej wersji przekładni, oznaczonej TF80SD (wcześniej TF80SC).

Volvo V70 III - skrzynia biegów
Skrzynie automatyczne producent określa mianem Geartronic. Tak naprawdę to japońskie konstrukcje firmy Aisin, nie słynące zresztą z niezawodności. Trzeba jednak przyznać, że charakterystyką swojej pracy pasują do Volvo i, dopóki działają bez zarzutu, zbierają same pochwały.

Używane Volvo V70 III – sytuacja rynkowa

Auta z deklarowaną bezwypadkową przeszłością przekraczają barierę 20 tys. zł. Zwiększając swój budżet do 25-30 tys. zł można przebierać pomiędzy przyzwoicie utrzymanymi Volvo sprzed modernizacji, najtańszymi po pierwszym liftingu lub… rozpocząć poszukiwania Volvo XC70 III. Dwie trzecie wystawionych aut napędza silnik wysokoprężny, w zdecydowanej większości 2-litrowy diesel.

Używane Volvo V70 III – podsumowanie

Volvo V70 wyprzedza głównych konkurentów (m.in. BMW serii 5 E61 i Audi A6 C6 Avant) rewelacyjnym zabezpieczeniem przed korozją, paletą dopracowanych silników i obecnością zaawansowanej, asystującej kierowcy elektroniki. Ograniczona popularność szwedzkiego modelu nie oznacza niższych cen wyjściowych, ale i pozwala prościej i szybciej znaleźć doinwestowany, warty uwagi egzemplarz (nawet jeśli przejechał 300-400 tys. km). Poszukiwania lepiej zawęzić do samochodów z ręczną skrzynią biegów.

Polecamy artykuły o innych używanych samochodach Volvo:

Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V40 (2012-2019) – opinie

Używane Volvo S60/V60 (2010-2018) – opinie

Używane Volvo S80 II (2006-2016) – opinie

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – opinie

Volvo V70 III

Volvo V70 III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.482-484/186/150-160 cm
Rozstaw osi282 cm
Pojemność bagażnika575-1600 l
Volvo V70 III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik2.02.0 T2.5 T3.0 T3.2
Pojemność1999 cm³1999 cm³2521 cm³2953 cm³3192 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc145 KM203 KM200 KM285 KM243 KM
Maks. moment190 Nm320 Nm300 Nm400 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s8,3 s8,1 s7,2 s8,4 s
Prędkość maks.200 km/h230 km/h230 km/h245 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa8,6 l/100 km8,1 l/100 km9,5 l/100 km11,3 l/100 km9,2 l/100 km
Volvo V70 III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.6 DRIVe2.0 D2.0 D2.4 D2.4 D
Pojemność1560 cm³1998 cm³1984 cm³2400 cm³2400 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc109 KM136 KM163 KM163 KM185 KM
Maks. moment240 Nm320 Nm400 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s11,4 s9,9 s9,9 s8,9 s
Prędkość maks.185 km/h195 km/h210 km/h210 km/h225 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,9 l/100 km5,5 l/100 km6,7 l/100 km6,7 l/100 km

Volvo V70 III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 13 Średnia: 3.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here