Volvo to wciąż synonim bezpieczeństwa i pierwszorzędnej jakości wykonania. Jak w opiniach użytkowników sprawuje się trzecia generacja Volvo V70? Czy warto kupić używane Volvo V70 III?
Musiało minąć trochę lat, by „stara” szkoła projektowania samochodów kombi przez Volvo spotkała się z szeroką aprobatą użytkowników. Volvo V70 III jako nowe może nie stanowiło przełomu stylistycznego, ale w dzisiejszych czasach docenia się doskonałe przeszklenie nadwozia, kryjącego wielki i użyteczny bagażnik. Pomimo ponad 4,8 m długości samochód nie wygląda ociężale, nie odstaje od rywali również jakością wykonania. Na rynku wtórnym zepchnięty jednak został na drugi plan. Być może ze względu na gorsze niż u niemieckiej konkurencji właściwości jezdne czy pokrewieństwo z… Fordami (m.in. Mondeo IV i Galaxy II). Ten fakt korzystnie wpływa na dostępność niektórych części zamiennych, ale nie pozwolił na odrobinę „szaleństwa” w gamie silnikowej: próżno szukać odmian V6 i V8 (tylko jednostki w układzie rzędowym, maksymalnie R6) czy silników generujących znacznie więcej niż 300 KM.
Wraz z opisywaną generacją Volvo V70 „awansowało” z segmentu klasy średniej do aut klasy wyższej. W uproszczeniu można go nazwać wersją kombi limuzyny Volvo S80 II. Nie zapomniano o opracowaniu nowego wcielenia uterenowionego Volvo XC70. Tym razem szwedzki producent zrezygnował z topowych wersji (R), ale zaproponował nastawione na ekonomikę wersje DRIVe. Jakie używane Volvo V70 warto kupić? A na jakie uważać? Zapraszamy do lektury dalszej części materiału!
Używane Volvo V70 III – wnętrze
Pierwsze spojrzenie na kokpit flagowego Volvo, zwłaszcza w beżowej kolorystyce, przywodzi na myśl centrum dowodzenia luksusowym jachtem. Osoby ceniące walory estetyczne z pewnością wybiorą popularniejsze zresztą odmiany z czarno-szarym wnętrzem. Charakterystyczny element – cienka konsola środkowa z licznymi, choć intuicyjnie rozmieszczonymi przyciskami. Kolejne liftingi modelu zmieniały przede wszystkim kształt kierownicy i dostępne wyposażenie.
Solidne nadwozie Volvo V70 kryje spore, ale nie oszałamiająco przestronne wnętrze. W pierwszym rzędzie miejsca raczej nikomu nie zabraknie. Gdy za kierownicą usiądzie wysoka osoba, pasażer z tyłu będzie narzekał na ciasnotę w okolicach nóg. Dyskusyjnie prezentuje się też kwestia ilości miejsca na głowy. Za to bagażnik bezapelacyjnie stanowi klasową czołówkę. Jest nie tylko pojemny (575-1600 l), ale i użyteczny w każdej sytuacji. Rzadziej używane drobiazgi bez problemu ulokujemy w schowku pod podłogą, natomiast większe zakupy zabezpieczy rozkładana, pionowa przegródka.
Używane Volvo V70 III – silniki benzynowe
Wszystkie jednostki napędowe Volvo V70 III mają rzędowy układ cylindrów. Ich liczba wynosi od 4 do 6 (diesle: tylko R4 i R5). Gamę benzynowych otwiera 1.6 Turbo, potem 2.0 z lub bez turbodoładowania, dalej 2.5 T, 3.0 T i wolnossący 3.2 R6. Początkowo Volvo stosowało proste nazewnictwo od pojemności, potem przeszło na oznaczenia T4/T5/T6. Napęd 4×4 (tylna oś dołączana sprzęgłem Haldex) przewidziano tylko w wersjach T5 AWD (2.5 T), T6 AWD (3.0 T) i 3.2. Uchodzą one za najdynamiczniejsze i najtrwalsze w gamie, dlatego to właśnie za nimi powinni rozglądać się zwolennicy Volvo z benzynowym napędem. Niestety, ciężko je trafić na rynku wtórnym, którego zdominowały odmiany 2-litrowe.
Używane Volvo V70 III – silniki Diesla
Turbodiesle można podzielić na 4-cylindrowe (1.6 i 2.0) oraz 5-cylindrowe (2.0 i 2.4). W przypadku 2-litrowych mamy rozdział na jednostki koncernu PSA (R4 o pojemności 1998 cm³, znane jako 2.0 HDi) i opracowane przez Volvo (R5/1984 cm³ i R4/1969 cm³). 2.4 generują od 163 do 215 KM i w większości łączyły się z napędem na wszystkie koła. Spalaniem nie reprezentują nadzwyczajnego poziomu, poza otwierającym paletę 1.6 DRIVe/D2 (czyli 1.6 HDi). Ledwo ponad 100-konna jednostka z trudem radzi sobie z ciężkim Volvo, lecz realnie zużywa ok. 6 l paliwa na każde 100 kilometrów. Co ciekawe, w oszczędnej wersji oferowano także benzynowego 2.0F DRIVe i 2.5FT DRIVe.
Używane Volvo V70 III – opinie użytkowników
Zalety
„Automat zmienia biegi płynnie i intuicyjnie. By skrzynię utrzymać w dobrym stanie, warto co 40-50 tys. km zmieniać olej”
„Autostrada do prawdziwy żywioł Volvo. Doskonale wyciszone auto praktycznie izoluje od otoczenia”
„Bardzo wygodne fotele z szerokim zakresem regulacji i, co istotne, podpórką lędźwiową”
„Widoczność może nie jak w akwarium, ale jak na tę klasę i wiek jest wręcz świetnie”
Wady
„Szkoda, że w moim egzemplarzu zabrakło wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i bagnetu oleju (silnik 2.4 D/175 KM)”
„Zimą denerwuje świszczący wiatrak nawiewu. By go wyjąć i wymienić na nowy, trzeba rozbierać prawie cały kokpit”
„Ogromny promień skrętu. Kto przesiadł się z Mercedesa, poczuje różnicę. Zwykle trzeba zawracać na kilka razy”
„Mocne odsunięcie przedniego fotela skutkuje zaskakującą ciasnotą w drugim rzędzie siedzeń”
Używane Volvo V70 III – awaryjność, typowe usterki
Benzynowe Volvo rzadko dają swoim właścicielom powód do odwiedzenia warsztatu. Gorzej, choć wciąż nieźle prezentuje się niezawodność silników wysokoprężnych. Ryzykowną wersję 2.4 D5 (215 KM) trapią problemy z uszczelkami pod głowicą, sporadycznie pękają nawet tuleje cylindrowe. Istnieje także ryzyko zerwania paska osprzętu i wkręcenia go w układ rozrządu. Oglądając używane Volvo V70 III zwróćmy uwagę na stan przekładni kierowniczej („lubi” wyciekać z niej olej) oraz pracę skrzyni automatycznej. To konstrukcja firmy Aisin, która nie jest zbyt odporna na wysoki moment obrotowy mocniejszych jednostek napędowych. Niska trwałość w połączeniu z pobieżnym serwisowaniem skutkowały najpierw szarpaniem podczas jazdy, a później całkowitą awarią skrzyni. Sytuację załagodziło pojawienie się poprawionej wersji przekładni, oznaczonej TF80SD (wcześniej TF80SC).
Używane Volvo V70 III – sytuacja rynkowa
Auta z deklarowaną bezwypadkową przeszłością przekraczają barierę 20 tys. zł. Zwiększając swój budżet do 25-30 tys. zł można przebierać pomiędzy przyzwoicie utrzymanymi Volvo sprzed modernizacji, najtańszymi po pierwszym liftingu lub… rozpocząć poszukiwania Volvo XC70 III. Dwie trzecie wystawionych aut napędza silnik wysokoprężny, w zdecydowanej większości 2-litrowy diesel.
Używane Volvo V70 III – podsumowanie
Volvo V70 wyprzedza głównych konkurentów (m.in. BMW serii 5 E61 i Audi A6 C6 Avant) rewelacyjnym zabezpieczeniem przed korozją, paletą dopracowanych silników i obecnością zaawansowanej, asystującej kierowcy elektroniki. Ograniczona popularność szwedzkiego modelu nie oznacza niższych cen wyjściowych, ale i pozwala prościej i szybciej znaleźć doinwestowany, warty uwagi egzemplarz (nawet jeśli przejechał 300-400 tys. km). Poszukiwania lepiej zawęzić do samochodów z ręczną skrzynią biegów.
Polecamy artykuły o innych używanych samochodach Volvo:
Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie
Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie
Używane Volvo V40 (2012-2019) – opinie
Używane Volvo S60/V60 (2010-2018) – opinie
Używane Volvo S80 II (2006-2016) – opinie
Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – opinie
Dł./szer./wys. | 482-484/186/150-160 cm |
Rozstaw osi | 282 cm |
Pojemność bagażnika | 575-1600 l |
Silnik | 2.0 | 2.0 T | 2.5 T | 3.0 T | 3.2 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 2521 cm³ | 2953 cm³ | 3192 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 145 KM | 203 KM | 200 KM | 285 KM | 243 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 400 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 8,3 s | 8,1 s | 7,2 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 230 km/h | 230 km/h | 245 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,6 l/100 km | 8,1 l/100 km | 9,5 l/100 km | 11,3 l/100 km | 9,2 l/100 km |
Silnik | 1.6 DRIVe | 2.0 D | 2.0 D | 2.4 D | 2.4 D |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1998 cm³ | 1984 cm³ | 2400 cm³ | 2400 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 136 KM | 163 KM | 163 KM | 185 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 11,4 s | 9,9 s | 9,9 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 195 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km |