Volvo XC60 - dynamiczne

Bezpieczny i naprawdę mocny kompaktowy SUV. Liczne opcje wyposażenia dają o sobie znać w postaci… częstych awarii elektroniki. Poza tym właściciele używanych Volvo XC60 wyrażają się o nich głównie w superlatywach.

Dziesięć lat temu Volvo XC60 stało się rynkowym hitem: klienci lubiący SUV-y i ceniący szwedzką markę wreszcie przestali być skazani wyłącznie na model XC90, który już pomału technicznie zaczął oddalać się od konkurentów. XC60 nie jest co prawda małym samochodem (463 cm długości i aż 189 cm szerokości), ale bardzo przyjemnym w codziennym użytku z uwagi na pokaźny, 23-centymetrowy prześwit i wysoką pozycję za kierownicą. Było też pierwszym autem z seryjnym systemem City Safety, monitorującym sytuację drogową i w razie potrzeby potrafiącym samodzielnie wyhamować. Początkowo wszystkie Volvo XC60 oferowano z napędem na wszystkie koła, jednak od 2010 r. producent zaproponował odbiorcom również tańszą odmianę przednionapędową. Tradycyjnie dla szwedzkiej marki, orientację w licznych wersjach silnikowych utrudnia zamieszanie w ich nazewnictwie, dlatego każdą jednostkę napędową warto dokładnie prześwietlić, tj. sprawdzić pojemność, rocznik i moc. Jak wypada awaryjność kompaktowych SUV-ów Volvo? O tym w dalszej części materiału.

Volvo XC60 - dynamiczne
Układ napędowy Volvo XC60 powstał w oparciu o części z Land Rovera Freelandera II. Zapożyczono z niego m.in. mechanizm rozdziału momentu obrotowego.
Volvo XC60 - dynamiczne
Bogatsze wersje wyposażeniowe XC60 wyposażono w drogie, aktywne zawieszenie Four-C.

Używane Volvo XC60 – wnętrze

Nowocześnie, a jednocześnie ascetycznie zaprojektowany kokpit Volvo XC60 dobrze się prezentuje nawet 10 lat od debiutu. „Niedzisiejszość” podkreślają liczne przyciski na konsoli centralnej, która, na wzór innych modeli Volvo, jest „wisząca”, a za nią znajduje się schowek. Mało poręczny, ale jednak. W większości używanych XC60 można liczyć na wykończenie kierownicy i gałki biegów skórą, czasami trafiają się ciekawe warianty kolorystyczne (beż, pomarańcz, miksy). Pozycja za kierownica to kolejny mocny punkt SUV-a Volvo: jest wysoka i daje poczucie kontroli nad autem, zwłaszcza że przednie szyby i lusterka mają sporą powierzchnię. Wygodę foteli można uznać za więcej niż wystarczającą. Z tyłu bardzo wygodnie będzie tylko dwóm dorosłym osobom: ostatecznie uda się tam zmieścić dwa foteliki i jedno większe dziecko. Foremny bagażnik zabierze na swój pokład prawie 500 l pakunków lub 1455 l po złożeniu kanapy (powstaje płaska powierzchnia).

Volvo XC60 - deska rozdzielcza
Volvo oferowało szerokie możliwości doboru kolorystyki wnętrza. Po liftingu (2013 r.) cyfrowy wyświetlacz zastąpił analogowe zegary.
Volvo XC60 - kanapa
Część siedziska kanapy Volvo można unieść do góry, tworząc miejsce dla dziecka. Wysoki tunel środkowy ogranicza komfort jazdy dla piątej osoby.
Volvo XC60 - bagażnik
Ustawny, ładnie wykończony, pojemny. Mało kto narzeka na możliwości przewozowe Volvo XC60.

Używane Volvo XC60 – silniki benzynowe

Jednostki zasilane benzyną można podzielić na dwa typy. Pierwsze to 2-litrowe, 4-cylindrowe z turbo lub biturbo. Producent określał je jako 2.0T (bazowy, 203 KM) i T5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (240-245 KM). Od 2014 roku dla silnika 4-cylindrowego przypadło topowe oznaczenie T6, bowiem na szczycie gamy znalazł się 2-litrowy silnik biturbo o mocy 306 KM. „Zepchnął” on z tego miejsca 3-litrową jednostkę R6 (285-304 KM). Pośrodku, do 2012 roku oferowano z kolei paliwożernego, wolnossącego 3.2 o mocy 238-243 KM. Wszystkie 6-cylindrowe XC60 mają pośredni wtrysk paliwa, co sprzyja zamontowaniu w nich LPG. To ważne, bo SUV Volvo nie należy do oszczędnych. Ma za to świetne osiągi. Już najsłabszy 2.0 przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 9 sekund.

Volvo XC60 - silnik
Oznaczenie T6 w Volvo XC60 odnosi się do silnika 3.0 R6 (2010-2015) oraz 2.0 biturbo wprowadzonego do oferty w 2014 roku.

Używane Volvo XC60 – silniki Diesla

Z dieslami jest jeszcze więcej zachodu. Nie warto nawet próbować zapamiętać ich oznaczeń (DRIVe, D3, D4, D5), bo Volvo solidnie nimi pomieszało. Generalnie występowały dwa rodzaje pojemności: 2.0 oraz 2.4. „Dwulitrówki” mają 4 cylindry, 2.4 – 5 cylindrów. Wyjątek stanowi jednostka 1984 cm³ o mocy 136 i 163 KM, która również ma 5 cylindrów. Wycofano ją w 2015 roku na rzecz nowego silnika biturbo o pojemności 1969 cm³ i mocy 181/190 KM, oferowanego jednocześnie ze 150-konną wersją z pojedynczym doładowaniem. Jeśli chodzi o jednostki 5-cylindrowe o pojemności 2400 cm³, do 2011 r. nosiły oznaczenie 2.4D (163 KM), DRIVe (175 KM) oraz D5/D5 AWD (185/205 KM). Później zmieniono je na D4 (wszystkie mają napęd 4×4 w przeciwieństwie do 2.0 o takim samym oznaczeniu), a w międzyczasie do oferty dołączyły nowe silniki D5 biturbo o mocy 215-220 KM. Wszystkie skrzynie manualne w XC60 mają 6 biegów, „automaty” – 6 albo 8.

Volvo XC60 - dynamiczne
Oznaczenie DRIVe tyczy się silników 2.4d (2009-2010) oraz 2.0 R5 o mocy 163 KM (2010-2012).

Używane Volvo XC60 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Po założeniu instalacji LPG koszty eksploatacji są akceptowalne. Jeżdżę XC60 3.2/243 KM.”

„Układ kierowniczy jak na SUV-a wystarczająco precyzyjny i z odpowiednim wspomaganiem.”

„Duży bagażnik. Kanapa składa się na płasko, co umożliwia przewożenie sporej ilości bagażu.”

„Po kostce jeździ się doskonale. Drgania nie są przenoszone do środka i na kierownicę.”

„Prześwit ma aż 23 cm. Rewelacja – trudno o coś zawadzić podwoziem.”

„2,4-litrowy diesel natychmiast reaguje na gaz i zbiera się już od najniższych obrotów.”

 Wady 

„Zagłówki nie mają regulacji. Rozumiem – względy bezpieczeństwa, ale przez to nie mogę precyzyjnie zamontować fotelika.”

„Kamera cofania łatwo się brudzi i ma małą rozdzielczość.”

„Tragiczny sposób obsługi nawigacji. Robi się to pokrętłem, co jest bardzo czasochłonne.”

„System Start&Stop wyłącza silnik już przy 10 km/h. Bardzo denerwuje, gdy z taką prędkością pokonuje się progi zwalniające.”

„Boczki drzwi skrzypią, pęka skóra na kierownicy. To już nie jest legendarna jakość Volvo.”

Używane Volvo XC60 – awaryjność, typowe usterki

Silniki Volvo XC60 na ogół nie sprawiają poważnych problemów, jedynie w 5-cylindrowych dieslach 2.0 dochodzi do uszkodzeń wtryskiwaczy i przypadków wypalenia uszczelki pod głowicą. We wszystkich jednostkach wysokoprężnych z początku produkcji we znaki daje się filtr DPF – poprawiono go w 2011 roku. Kompaktowy SUV nie reprezentuje aż tak wysokiej jakości wykonania jak pozostałe modele Volvo: wnętrze poskrzypuje, a elektronika pokładowa lubi „wariować”, zwłaszcza sterowanie tylną klapą i siłowniki okien. Z uwagi na wysoką wagę auta przyspieszonemu zużyciu ulegają opony (koszt kompletu 17”: ok. 1700 zł) oraz klocki hamulcowe. Częste mycie na myjni automatycznej powoduje uszkodzenia delikatnej powłoki lakierniczej.

Volvo XC60 - konsola środkowa
Obsługa nieco przeładowanej konsoli środkowej wymaga przyzwyczajenia. Elektronika pokładowa lubi płatać figle użytkownikom.

Używane Volvo XC60 – sytuacja rynkowa

Bezwypadkowe, używane XC60 kosztują minimum 40 tys. zł i ich ceny szybko rosną do pułapu 50 tys. zł. Na auta po liftingu trzeba z kolei przeznaczyć co najmniej 60 tys. zł. W salonach na odbiorców wciąż czekają ubiegłoroczne egzemplarze z przebiegami ok. 20-30 tys. km. Chętni na benzynowe XC60 muszą uzbroić się w cierpliwość, bo spośród prawie 600 wystawionych aut zaledwie kilkanaście jest zasilanych benzyną. 3/5 oferty stanowią dwulitrowe diesle. Auto wolno tanieje pomimo niedawnej premiery Volvo XC60 II.

Volvo XC60 - pakiet R-Design
XC60 po liftingu wyróżniają diodowe światła do jazdy dziennej i jednolite reflektory. Na zdjęciu auto z pakietem stylizacyjnym R-Design.

Używane Volvo XC60 – PODSUMOWANIE

Volvo XC60 robi wrażenie dopracowaną konstrukcją i mocnymi silnikami, pośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Z napędem na przód stanowi optymalną propozycję do miasta, z 4×4 – także w niezbyt trudny teren. Z powodzeniem zabierze też całą rodzinę na wakacje. Ta wszechstronność powoduje, że używane samochody od ręki znajdują nabywców. I mało tracą na wartości.

Volvo XC60 I – dane techniczne

Volvo XC60 I – wymiary
Dł./szer./wys. 463/189/171 cm
Rozstaw osi 277 cm
Pojemność bagażnika 495/1455 l
Volvo XC60 I – silniki benzynowe
Silnik 2.0 T T5 T6 AWD T6 3.2 AWD
Pojemność 1999 cm³ 1999 cm³ 2953 cm³ 1969 cm³ 3192 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., twinturbo benz., turbo, kompr. benzynowy
Moc maksymalna 203 KM 240 KM 285 KM 306 KM 238 KM
Maks. moment obrotowy 300 Nm 340 Nm 400 Nm 400 Nm/ 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 8,1 s 7,5 s 9,1 s 9,3 s
Prędkość maksymalna 205 km/h 210 km/h 210 km/h 210 km/h 210 km/h
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 8,5 8,5 11,7 7,3 11,2
Volvo XC60 I – silniki Diesla
Silnik D3 D3/D4 D4 D5 AWD D5 AWD
Pojemność 1969 cm³ 2400 cm³ 1969 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna 150 KM 163 KM 190 KM 205 KM 220 KM
Maks. moment obrotowy 350 Nm 420 Nm 400 Nm 420 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 10,5 8,1 8,5 8,1
Prędkość maksymalna 190 195 210 210 210
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 4,5 6,6 4,5 6,9 5,7

Volvo XC60 I – oceny użytkowników

Ocena eksploatacji

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena samochodu

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Volvo XC60 I – galeria

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here