Volvo XC60 - dynamiczne

Bezpieczny i naprawdę mocny kompaktowy SUV. Liczne opcje wyposażenia dają o sobie znać w postaci… częstych awarii elektroniki. Poza tym właściciele używanych Volvo XC60 wyrażają się o nich głównie w superlatywach.

Dziesięć lat temu Volvo XC60 stało się rynkowym hitem: klienci lubiący SUV-y i ceniący szwedzką markę wreszcie przestali być skazani wyłącznie na model XC90, który już pomału technicznie zaczął oddalać się od konkurentów. XC60 nie jest co prawda małym samochodem (463 cm długości i aż 189 cm szerokości), ale bardzo przyjemnym w codziennym użytku z uwagi na pokaźny, 23-centymetrowy prześwit i wysoką pozycję za kierownicą. Było też pierwszym autem z seryjnym systemem City Safety, monitorującym sytuację drogową i w razie potrzeby potrafiącym samodzielnie wyhamować. Początkowo wszystkie Volvo XC60 oferowano z napędem na wszystkie koła, jednak od 2010 r. producent zaproponował odbiorcom również tańszą odmianę przednionapędową. Tradycyjnie dla szwedzkiej marki, orientację w licznych wersjach silnikowych utrudnia zamieszanie w ich nazewnictwie, dlatego każdą jednostkę napędową warto dokładnie prześwietlić, tj. sprawdzić pojemność, rocznik i moc. Jak wypada awaryjność kompaktowych SUV-ów Volvo? O tym w dalszej części materiału.

Volvo XC60 - dynamiczne
Układ napędowy Volvo XC60 powstał w oparciu o części z Land Rovera Freelandera II. Zapożyczono z niego m.in. mechanizm rozdziału momentu obrotowego.
Volvo XC60 - dynamiczne
Bogatsze wersje wyposażeniowe XC60 wyposażono w drogie, aktywne zawieszenie Four-C.

Używane Volvo XC60 – wnętrze

Nowocześnie, a jednocześnie ascetycznie zaprojektowany kokpit Volvo XC60 dobrze się prezentuje nawet 10 lat od debiutu. „Niedzisiejszość” podkreślają liczne przyciski na konsoli centralnej, która, na wzór innych modeli Volvo, jest „wisząca”, a za nią znajduje się schowek. Mało poręczny, ale jednak. W większości używanych XC60 można liczyć na wykończenie kierownicy i gałki biegów skórą, czasami trafiają się ciekawe warianty kolorystyczne (beż, pomarańcz, miksy). Pozycja za kierownica to kolejny mocny punkt SUV-a Volvo: jest wysoka i daje poczucie kontroli nad autem, zwłaszcza że przednie szyby i lusterka mają sporą powierzchnię. Wygodę foteli można uznać za więcej niż wystarczającą. Z tyłu bardzo wygodnie będzie tylko dwóm dorosłym osobom: ostatecznie uda się tam zmieścić dwa foteliki i jedno większe dziecko. Foremny bagażnik zabierze na swój pokład prawie 500 l pakunków lub 1455 l po złożeniu kanapy (powstaje płaska powierzchnia).

Volvo XC60 - deska rozdzielcza
Volvo oferowało szerokie możliwości doboru kolorystyki wnętrza. Po liftingu (2013 r.) cyfrowy wyświetlacz zastąpił analogowe zegary.
Volvo XC60 - kanapa
Część siedziska kanapy Volvo można unieść do góry, tworząc miejsce dla dziecka. Wysoki tunel środkowy ogranicza komfort jazdy dla piątej osoby.
Volvo XC60 - bagażnik
Ustawny, ładnie wykończony, pojemny. Mało kto narzeka na możliwości przewozowe Volvo XC60.

Używane Volvo XC60 – silniki benzynowe

Jednostki zasilane benzyną można podzielić na dwa typy. Pierwsze to 2-litrowe, 4-cylindrowe z turbo lub biturbo. Producent określał je jako 2.0T (bazowy, 203 KM) i T5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (240-245 KM). Od 2014 roku dla silnika 4-cylindrowego przypadło topowe oznaczenie T6, bowiem na szczycie gamy znalazł się 2-litrowy silnik biturbo o mocy 306 KM. „Zepchnął” on z tego miejsca 3-litrową jednostkę R6 (285-304 KM). Pośrodku, do 2012 roku oferowano z kolei paliwożernego, wolnossącego 3.2 o mocy 238-243 KM. Wszystkie 6-cylindrowe XC60 mają pośredni wtrysk paliwa, co sprzyja zamontowaniu w nich LPG. To ważne, bo SUV Volvo nie należy do oszczędnych. Ma za to świetne osiągi. Już najsłabszy 2.0 przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 9 sekund.

Volvo XC60 - silnik
Oznaczenie T6 w Volvo XC60 odnosi się do silnika 3.0 R6 (2010-2015) oraz 2.0 biturbo wprowadzonego do oferty w 2014 roku.

Używane Volvo XC60 – silniki Diesla

Z dieslami jest jeszcze więcej zachodu. Nie warto nawet próbować zapamiętać ich oznaczeń (DRIVe, D3, D4, D5), bo Volvo solidnie nimi pomieszało. Generalnie występowały dwa rodzaje pojemności: 2.0 oraz 2.4. „Dwulitrówki” mają 4 cylindry, 2.4 – 5 cylindrów. Wyjątek stanowi jednostka 1984 cm³ o mocy 136 i 163 KM, która również ma 5 cylindrów. Wycofano ją w 2015 roku na rzecz nowego silnika biturbo o pojemności 1969 cm³ i mocy 181/190 KM, oferowanego jednocześnie ze 150-konną wersją z pojedynczym doładowaniem. Jeśli chodzi o jednostki 5-cylindrowe o pojemności 2400 cm³, do 2011 r. nosiły oznaczenie 2.4D (163 KM), DRIVe (175 KM) oraz D5/D5 AWD (185/205 KM). Później zmieniono je na D4 (wszystkie mają napęd 4×4 w przeciwieństwie do 2.0 o takim samym oznaczeniu), a w międzyczasie do oferty dołączyły nowe silniki D5 biturbo o mocy 215-220 KM. Wszystkie skrzynie manualne w XC60 mają 6 biegów, „automaty” – 6 albo 8.

Volvo XC60 - dynamiczne
Oznaczenie DRIVe tyczy się silników 2.4d (2009-2010) oraz 2.0 R5 o mocy 163 KM (2010-2012).

Używane Volvo XC60 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Po założeniu instalacji LPG koszty eksploatacji są akceptowalne. Jeżdżę XC60 3.2/243 KM.”

„Układ kierowniczy jak na SUV-a wystarczająco precyzyjny i z odpowiednim wspomaganiem.”

„Duży bagażnik. Kanapa składa się na płasko, co umożliwia przewożenie sporej ilości bagażu.”

„Po kostce jeździ się doskonale. Drgania nie są przenoszone do środka i na kierownicę.”

„Prześwit ma aż 23 cm. Rewelacja – trudno o coś zawadzić podwoziem.”

„2,4-litrowy diesel natychmiast reaguje na gaz i zbiera się już od najniższych obrotów.”

 Wady 

„Zagłówki nie mają regulacji. Rozumiem – względy bezpieczeństwa, ale przez to nie mogę precyzyjnie zamontować fotelika.”

„Kamera cofania łatwo się brudzi i ma małą rozdzielczość.”

„Tragiczny sposób obsługi nawigacji. Robi się to pokrętłem, co jest bardzo czasochłonne.”

„System Start&Stop wyłącza silnik już przy 10 km/h. Bardzo denerwuje, gdy z taką prędkością pokonuje się progi zwalniające.”

„Boczki drzwi skrzypią, pęka skóra na kierownicy. To już nie jest legendarna jakość Volvo.”

Używane Volvo XC60 – awaryjność, typowe usterki

Silniki Volvo XC60 na ogół nie sprawiają poważnych problemów, jedynie w 5-cylindrowych dieslach 2.0 dochodzi do uszkodzeń wtryskiwaczy i przypadków wypalenia uszczelki pod głowicą. We wszystkich jednostkach wysokoprężnych z początku produkcji we znaki daje się filtr DPF – poprawiono go w 2011 roku. Kompaktowy SUV nie reprezentuje aż tak wysokiej jakości wykonania jak pozostałe modele Volvo: wnętrze poskrzypuje, a elektronika pokładowa lubi „wariować”, zwłaszcza sterowanie tylną klapą i siłowniki okien. Z uwagi na wysoką wagę auta przyspieszonemu zużyciu ulegają opony (koszt kompletu 17”: ok. 1700 zł) oraz klocki hamulcowe. Częste mycie na myjni automatycznej powoduje uszkodzenia delikatnej powłoki lakierniczej.

Volvo XC60 - konsola środkowa
Obsługa nieco przeładowanej konsoli środkowej wymaga przyzwyczajenia. Elektronika pokładowa lubi płatać figle użytkownikom.

Używane Volvo XC60 – sytuacja rynkowa

Bezwypadkowe, używane XC60 kosztują minimum 40 tys. zł i ich ceny szybko rosną do pułapu 50 tys. zł. Na auta po liftingu trzeba z kolei przeznaczyć co najmniej 60 tys. zł. W salonach na odbiorców wciąż czekają ubiegłoroczne egzemplarze z przebiegami ok. 20-30 tys. km. Chętni na benzynowe XC60 muszą uzbroić się w cierpliwość, bo spośród prawie 600 wystawionych aut zaledwie kilkanaście jest zasilanych benzyną. 3/5 oferty stanowią dwulitrowe diesle. Auto wolno tanieje pomimo niedawnej premiery Volvo XC60 II.

Volvo XC60 - pakiet R-Design
XC60 po liftingu wyróżniają diodowe światła do jazdy dziennej i jednolite reflektory. Na zdjęciu auto z pakietem stylizacyjnym R-Design.

Używane Volvo XC60 – PODSUMOWANIE

Volvo XC60 robi wrażenie dopracowaną konstrukcją i mocnymi silnikami, pośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Z napędem na przód stanowi optymalną propozycję do miasta, z 4×4 – także w niezbyt trudny teren. Z powodzeniem zabierze też całą rodzinę na wakacje. Ta wszechstronność powoduje, że używane samochody od ręki znajdują nabywców. I mało tracą na wartości.

Volvo XC60 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.463/189/171 cm
Rozstaw osi277 cm
Pojemność bagażnika495/1455 l
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.0 TT5T6 AWDT63.2 AWD
Pojemność1999 cm³1999 cm³2953 cm³1969 cm³3192 cm³
Paliwobenz., turbo benz., turbobenz., biturbobenz., turbo, kompr.benzynowy
Moc maksymalna203 KM240 KM285 KM306 KM238 KM
Maks. Moment obrotowy300 Nm340 Nm400 Nm400 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,98,17,59,19,3
Prędkość maksymalna205210210210210
Średnie zużycie paliwa8,58,511,77,311,2
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
SilnikD3D3/D4D4D5 AWDD5 AWD
Pojemność1969 cm³2400 cm³1969 cm³2400 cm³2400 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Moc maksymalna150 KM163 KM190 KM205 KM220 KM
Maks. Moment obrotowy350 Nm420 Nm400 Nm420 Nm420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,210,58,18,58,1
Prędkość maksymalna190195210210210
Średnie zużycie paliwa4,56,64,56,95,7

Volvo XC60 I – oceny użytkowników

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=1] 

Volvo XC60 I – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here