Duży, choć ciasny kompakt premium z dynamicznymi silnikami i niewielką utratą wartości. Oto opinie o używanym V40 II, ostatnim kompakcie w ofercie Volvo.
Opisywane Volvo V40 jest pierwszym pięciodrzwiowym hatchbackiem szwedzkiej marki od czasów leciwej serii 400. Nazwa może być myląca, bowiem ogólnie przyjęło się, że litera V w modelach Volvo oznacza nadwozie kombi. Tymczasem jej prawdziwym rozwinięciem jest słowo „versatile”, które można przetłumaczyć jako „uniwersalny”. Volvo postawiło wysoką poprzeczkę dla swojego kompaktowego modelu, ponieważ na jego rzecz zrezygnowało z produkcji aż trzech innych aut: S40 II, V50 i C30. Warto wspomnieć, że nazwa „V40” pojawiła się już jako określenie wersji kombi pierwszej generacji modelu S40 z lat 1995-2004. Drugą generację V40, a właściwie osobny model z 2012 roku, opracowano na płycie podłogowej z Forda Focusa III, na którą nałożono nieco dłuższe od pierwowzoru (437 cm) nadwozie. W porównaniu z poprzednikami znacząco zmienił się design karoserii. Odeszły w niepamięć typowe dla Volvo kanciaste kształty, które zresztą zdążyły się zestarzeć. W V40 II dominują krągłości nawiązujące do większego S60 II, a sylwetką nieco przypomina popularnego SUV-a XC60 I. Volvo nie poskromiło w tym modelu ciekawych zabiegów stylistycznych, m.in. wznoszącej się ku górze linii okien lub tylnej dokładki optycznie powiększającej tylną szybę.
Volvo w V40 II zawarło wszystkie aspekty cechujące kompaktowe auto premium: jest świetnie wykończone w środku, przeważają w nim mocne jednostki napędowe, a na liście wyposażenia znalazło się wiele przełomowych rozwiązań. Po niemal 10 latach od debiutu stało się jasne, że to po prostu solidny samochód: lista usterek nie wychodzi bowiem poza zakres uznawany za akceptowalny. Wszystko to składa się na bardzo wysokie ceny używanych Volvo V40 II. W tym materiale wywnioskujemy, czy gra jest warta przysłowiowej świeczki.
Używane Volvo V40 II – wnętrze
Patrząc na deskę rozdzielczą od razu widać, z samochodem jakiej marki mamy do czynienia. Kokpit stanowi połączenie minimalizmu z elegancją, a do jego wykończenia użyto materiałów naprawdę wysokiej jakości. W zależności od wersji wyposażenia można liczyć na różne kolory skórzanych tapicerek foteli i boczków drzwi (białe, kremowe, czarne, brązowe lub nawet w odcieniach niebieskiego). Na charakterystycznym elemencie – cienkiej konsoli środkowej – umieszczono wygodne pokrętła do obsługi klimatyzacji i klawiaturę numeryczną. W tym modelu od początku montowano tzw. wirtualne wskaźniki, wyświetlające w każdym ustawieniu inne informacje. Skoro Volvo V40 ma być „versatile”, to takie jest. Schowki i uchwyty na napoje rozlokowano po całym wnętrzu i zawsze jest gdzie położyć telefon, portfel lub klucze.
Choć Volvo V40 nie jest małym samochodem, jego rozmiary błyskawicznie tracą na znaczeniu po otwarciu tylnych drzwi. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji nieźle wyprofilowaną i wygodną kanapę, jednak wykorzystanie jej potencjału skutecznie ogranicza znikoma ilość miejsca w tylnym przedziale pasażerskim. Zaczyna go brakować już osobom mierzącym 185 cm, zwłaszcza w okolicach głowy i stóp. Atrakcyjna stylistyka nie poszła tu w parze z funkcjonalnością – drzwi nie zakrywają wydatnych i łatwo brudzących się progów, a małe szyby przyprawiają o lekko klaustrofobiczne wrażenie. Z miejsca kierowcy niewiele widać do tyłu, dlatego warto rozejrzeć się za autami z kamerą cofania. Z przodu jest o wiele lepiej, także jeśli chodzi o widoczność. Bagażnik mieści 335 litrów, co jest optymalnym wynikiem w klasie, ale niewielkim biorąc pod uwagę wymiary Volvo. Dostęp do niego ogranicza nieduża tylna klapa i bardzo wysoki próg załadunkowy. Na szczęście nie można narzekać na jego wykończenie i walory praktyczne: siedzenia składają się bez powstawania schodka, tworząc płaską przestrzeń bagażową (pod warunkiem umieszczenia podłogi w wyższym położeniu).
Używane Volvo V40 II – silniki
Tradycją marki Volvo jest bałagan w obfitej gamie silnikowej. Wszystkie benzynowe to nowoczesne jednostki z turbodoładowaniem. Najpierw montowano 1,6-litrowe silniki Forda (T2/T3/T4; odpowiednio 120/150/180 KM) i 2-litrowe jednostki (1984 cm³) z pięcioma cylindrami w układzie rzędowym (T4/T5; 180/214 KM), na szczycie gamy zaś umieszczono topowego, 5-cylindrowego 2.5 konstrukcji Volvo (254 KM). W 2015 r. w miejsce 1.6 wprowadzono nowe odmiany 1.5 (T2/T3; 122/152 KM). Równocześnie zadebiutowały 4-cylindrowe 2.0 (1969 cm³) o szerokim spektrum mocy: 122 KM (T2), 152 KM (T3), 190 KM (T4) i 245 KM w T5, który wyparł wspomnianego wcześniej 2.5 R5. 5-cylindrowe 2.0 pozostały w ofercie aż do 2018 roku, stąd łatwo o pomyłkę. O wiele łatwiej rozeznać się w palecie turbodiesli, ponieważ obejmuje trzy jednostki: pożyczanego od PSA 1.6 (114 KM; D2), 5-cylindrowego 2.0 (1984 cm³; 150/177 KM; D3/D4) i wprowadzonego po 2015 r. 2.0 z głowicą 4-cylindrową (1969 cm³; 120/150/190 KM; D2/D3/D4). Standardem w Volvo V40 stały się 6-biegowe skrzynie biegów, natomiast „automaty” (klasyczne Geatronic i dwusprzęgłowe Powershift) trafiały do co najmniej 150-konnych odmian benzynowych i wszystkich diesli. Napęd 4×4 przewidziano tylko dla wersji T4 i T5.
Używane Volvo V40 II – opinie użytkowników
Zalety:
„W wersji R-Design auto wygląda zadziornie, ale jego zawieszenie nie jest nastawione na komfort”
„Różnica w trybach jazdy samochodu jest wyraźnie odczuwalna”
„Plus za wygodne pokrętła do obsługi klimatyzacji. Większością funkcji można też sterować z kierownicy”
„Wnętrze jest świetnie wyciszone, można rozmawiać nawet podczas pokonywania autostrad”
Wady:
„System start-stop działa strasznie. Szkoda, że nie można go wyłączyć na stałe”
„Drzwi nie obejmują progów, więc można sobie o nie pobrudzić nogawki”
„Z tyłu jest niewiele miejsca dla osób powyżej 180 cm. Bagażnik – przeciętny”
„Jak to w Volvo, oryginalne części są nieco droższe od tych do popularnych marek”
Używane Volvo V40 II – awaryjność, typowe usterki
Dzięki pokrewieństwu z Focusem Volvo V40 jest stabilne w prowadzeniu i w tym zakresie stanowi klasową czołówkę. Już bazowe silniki napędzają auto w wystarczający sposób i spalają przy tym niewiele paliwa – ok. 5,5 l/100 km średniego spalania w 1.6 T2 i nawet litr mniej w podstawowym dieslu. 115-konna jednostka D2 to polecana konstrukcja PSA, stosowana w Fordach jako TDCi i Peugeotach/Citroenach jako HDi. Zarówno w nim, jak i w dieslach 2.0 zastosowano rozrząd napędzany paskiem, którego okres wymiany lepiej skrócić do 60 tys. km. W 2-litrowych dodatkowo kontrolujmy stan paska klinowego, bo po zerwaniu może wkręcić się w rozrząd. Użytkownicy zgłaszają również przypadki pęknięcia bloków i nieprawidłowości w działaniu filtrów DPF. Poza tym istnieje ryzyko nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami w wysokoprężnych 1.6. Inne dolegliwości? Zapchane zawory EGR i szarpiące skrzynie Powershift. Volvo V40 nie pozostaje wolne od usterek elektroniki pokładowej, co w tak drogim aucie nieco dziwi. Mowa tu m.in. o nowoczesnym systemie BLIS, monitorującym strefę martwego pola podczas jazdy drogą z wieloma pasami ruchu.
Używane Volvo V40 II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN najłatwiej odczytać ze specjalnej wnęki w desce rozdzielczej (widok z zewnątrz). Wybito go też na podłodze przed fotelem pasażera.
Używane Volvo V40 II – sytuacja rynkowa
Części zamienne do samochodów szwedzkiej marki nigdy nie były tanie i trzeba się z tym pogodzić. Volvo V40 jest na tyle dopracowanym samochodem, że można mu wybaczyć ciasne i słabo przeszklone wnętrze. Ma to odzwierciedlenie w cenach – najtańsze bezwypadkowe używane egzemplarze właściciele wyceniają na minimum 30 tys. zł. Zdecydowaną większość ofert stanowią diesle (2-litrowe). Jeśli dopłacimy kilka tysięcy, można się rozejrzeć za uterenowioną odmianą Cross Country. Na samochód po lifcie (po 2016 r.) trzeba już przeznaczyć ok. 45 tys. zł. Najdroższe oferty dotyczą 2-letnich aut z przebiegami kilkunastu tysięcy kilometrów (nawet 100 tys. zł). Topowe V40 T5 jest prawdziwym rodzynkiem na rynku wtórnym.
Używane Volvo V40 II – podsumowanie
To bezpieczny i dopracowany, choć nie do końca bezawaryjny model, który ponad funkcjonalność przekłada walory wizualne. Dlatego ciężko nazwać Volvo V40 II idealnym kompaktem z drugiej ręki, zwłaszcza że wciąż kosztuje fortunę. Zakup można potraktować jako małą inwestycję: po kilku latach pojeżdżenia nowoczesnym hatchbackiem sprzedamy go za przyzwoite pieniądze (Volvo niewiele tracą na wartości).
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Volvo:
Używane Volvo C30 (2006-2012) – opinie
Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie
Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie
Dł./szer./wys. | 437/180/145 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Poj. bagażnika | 335-1032 l |
Silnik | 1.5 (T3) | 1.6 (T2) | 1.6 (T3) | 1.6 (T4) | 2.0 (T3) | 2.0 R5 (T4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1498 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1969 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 152 KM | 120 KM | 150 KM | 180 KM | 152 KM | 180 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 8,9 s | 9,9 s | 8,8 s | 7,7 s | 8,3 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 195 km/h | 210 km/h | 225 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Silnik | 2.0 (T4) | 2.0 (T5) | 2.0 R5 (T5) | 2.5 R5 (T5) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1984 cm³ | 2497 ccm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 190 KM | 245 KM | 214 KM | 254 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 350 Nm | 300 Nm | 360 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 7,4 s | 6,3 s | 7,7 s | 6,9 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 240 km/h | 225 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 5,9 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Silnik | 1.6 (D2) | 2.0 (D2) | 2.0 (D3) | 2.0 (D4) | 2.0 R5 (D3) | 2.0 R5 (D4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 114 KM | 120 KM | 150 KM | 190 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 280 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,9 s | 10,5 s | 8,4 s | 7,4 s | 9,6 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 230 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km |