Volvo V40 - otwierające

Duży, choć ciasny kompakt premium z dynamicznymi silnikami i powolną utratą wartości. Oto opinie o używanym Volvo V40 II, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Opisywane Volvo V40 jest pierwszym pięciodrzwiowym hatchbackiem szwedzkiej marki od czasów leciwej serii 400. Nazwa może być myląca, bowiem ogólnie przyjęło się, że litera V w modelach Volvo oznacza nadwozie kombi. Tymczasem jej prawdziwym rozwinięciem jest słowo „versatile”, które można przetłumaczyć jako „uniwersalny”. Volvo postawiło wysoką poprzeczkę dla swojego kompaktowego modelu, ponieważ na jego rzecz zrezygnowało z produkcji aż trzech innych aut: S40 II, V50 i C30. Warto wspomnieć, że nazwa „V40” pojawiła się już jako określenie wersji kombi pierwszej generacji modelu S40 z lat 1995-2004.

Volvo V40 - jazda
Na zdjęciu wersja limitowana Ocean Race, sygnowana nazwą regat żeglarskich, które wspiera Volvo.
Volvo V40 - jazda
Volvo V40 zastąpiło m.in. krótszego o 12 cm hatchbacka C30.

Używane Volvo V40 – wymiary

Drugą generację V40 (a właściwie osobny model z 2012 roku) opracowano na płycie podłogowej z Forda Focusa III, na którą nałożono nieco dłuższe od pierwowzoru (437 cm) nadwozie. W porównaniu z poprzednikami znacząco zmienił się design karoserii. Odeszły w niepamięć typowe dla Volvo kanciaste kształty, które zresztą zdążyły się zestarzeć. W V40 II dominują krągłości nawiązujące do większego S60, a sylwetką nieco przypomina popularnego SUV-a XC60. Volvo nie poskromiło w tym modelu ciekawych zabiegów stylistycznych, m.in. wznoszącej się ku górze linii okien lub tylnej dokładki optycznie powiększającej tylną szybę.

Volvo V40 - jazda
Z profilu V40 przypomina niskie XC60 lub skrócone V60.

Używane Volvo V40 – wnętrze i bagażnik

Choć Volvo V40 nie jest małym samochodem, jego rozmiary błyskawicznie tracą na znaczeniu po otwarciu tylnych drzwi. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji nieźle wyprofilowaną i wygodną kanapę, jednak wykorzystanie jej potencjału skutecznie ogranicza znikoma ilość miejsca w tylnym przedziale pasażerskim. Miejsca zaczyna brakować już osobom mierzącym 185 cm, zwłaszcza w okolicach głowy i stóp. Atrakcyjna stylistyka nie poszła tu w parze z funkcjonalnością – drzwi nie zakrywają wydatnych i łatwo brudzących się progów, a małe szyby przyprawiają o lekko klaustrofobiczne wrażenie. Z miejsca kierowcy niewiele widać do tyłu, dlatego warto rozejrzeć się za autami z kamerą cofania. Z przodu jest o wiele lepiej, także jeśli chodzi o widoczność. Bagażnik mieści 335 litrów, co jest optymalnym wynikiem w klasie, ale niewielkim biorąc pod uwagę wymiary Volvo. Dostęp do niego ogranicza nieduża tylna klapa i bardzo wysoki próg załadunku. Na szczęście nie można narzekać na jego wykończenie i walory praktyczne: siedzenia składają się bez powstawania progu, tworząc płaską przestrzeń bagażową.

Volvo V40 - powiększony bagażnik
Dostęp do kufra ogranicza wysoki próg i mały otwór załadunkowy. Na plus – podwójna podłoga.

Używane Volvo V40 – deska rozdzielcza

Patrząc na deskę rozdzielczą od razu widać, z samochodem jakiej marki mamy do czynienia. Kokpit stanowi połączenie minimalizmu z elegancją, a do jego wykończenia użyto materiałów przyzwoitej jakości. W zależności od wersji wyposażenia można liczyć na różne kolory m.in. skórzanych tapicerek foteli i boczków drzwi. Na charakterystycznym elemencie – cienkiej konsoli środkowej – umieszczono wygodne pokrętła do obsługi klimatyzacji i klawiaturę numeryczną. Skoro Volvo V40 ma być „versatile”, to takie jest. Schowki i uchwyty na napoje rozlokowano po całym wnętrzu i zawsze jest gdzie położyć telefon, portfel lub klucze.

Volvo V40 - deska rozdzielcza
Większość aut ma żywe kolory wnętrza. Obsługa – intuicyjna.

Używane Volvo V40 – silniki

Tradycją marki Volvo jest bałagan w bogatej zresztą gamie silnikowej. Otwierają ją 1,6-litrowe jednostki T2, T3 i T4 (odpowiednio 120, 150 i 180 KM) i topowa odmiana T5, którą napędza 2,5-litrowy, 5-cylindrowy silnik turbo o mocy 254 KM. Oferta diesli obejmowała trzy silniki: D2 (1.6/115 KM), D3 (2.0/150 KM) i D4 (2.0/177 KM). W 2015 roku doszło do sporych zmian pod maską i producent ograniczył gamę wyłącznie do silników 4-cylindrowych. Bazowymi benzyniakami stały się  1.5 DRIVE-E (122 i 152 KM), mocniejsze zachowały ok. dwulitrową pojemność, ale nieco zmieniły się ich parametry. Ciekawostka: podstawowe warianty 2.0, podobnie jak 1.5, również generują 122 i 152 KM. Volvo określa je jako 1.5 i 2.0 T2/T3. Ofertę diesli okrojono wyłącznie do 2.0 D2/D3/D4 w różnych wersjach mocy.

Używane Volvo V40 – opinie użytkowników

 Zalety: 

„W wersji R-Design auto wygląda zadziornie, ale jego zawieszenie nie jest nastawione na komfort.”

„Różnica w trybach jazdy samochodu jest wyraźnie odczuwalna.”

„Plus za wygodne pokrętła do obsługi klimatyzacji. Większością funkcji można też sterować z kierownicy.”

„Wnętrze jest świetnie wyciszone, można rozmawiać nawet podczas pokonywania autostrad.”

 Wady: 

„System start-stop działa strasznie. Szkoda, że nie można go wyłączyć na stałe.”

„Drzwi nie obejmują progów, więc można sobie o nie pobrudzić nogawki.”

„Z tyłu jest niewiele miejsca dla osób powyżej 180 cm. Bagażnik – przeciętny.”

„Jak to w Volvo, oryginalne części są nieco droższe od tych do popularnych marek.”

Używane Volvo V40 – eksploatacja i typowe usterki

Volvo V40 - jazdaDzięki pokrewieństwu z Focusem Volvo V40 jest stabilne w prowadzeniu i w tym zakresie stanowi klasową czołówkę. Już bazowe silniki napędzają auto w wystarczający sposób i spalają przy tym niewiele paliwa – ok. 5,5 l/100 km średniego spalania w 1.6 T2 i nawet litr mniej w podstawowym dieslu. 115-konna jednostka D2 to polecana konstrukcja PSA, stosowana w Fordach jako TDCi i Peugeotach/Citroenach jako HDi. Zarówno w nim, jak i w dieslach 2.0 D3 i D4 zastosowano rozrząd napędzany paskiem, którego okres wymiany lepiej skrócić do 60 tys. km. Użytkownicy chwalą ogólną trwałość wszystkich silników i zalecają dokładne pilnowanie terminów wymian olejów i innych czynności eksploatacyjnych. Zwracają tylko uwagę na rozbudowaną elektronikę, która z czasem potrafi „wariować”. Mowa tu m.in. o nowoczesnym systemie BLIS, monitorującym strefę martwego pola podczas jazdy drogą z wieloma pasami ruchu.

Używane Volvo V40 – koszty i podsumowanie

Części zamienne do samochodów szwedzkiej marki nigdy nie były tanie i trzeba się z tym pogodzić. Volvo V40 jest na tyle dopracowanym samochodem, że można mu wybaczyć ciasne i słabo przeszklone wnętrze. Ma to odzwierciedlenie w cenach – najtańsze bezwypadkowe używane egzemplarze właściciele wyceniają na minimum 35 tys. zł. Zdecydowaną większość ofert stanowią Diesle. Jeśli dopłacimy kilka tysięcy, można się rozejrzeć za uterenowioną odmianą Cross Country. Na samochód po lifcie (po 2016 r.) trzeba już przeznaczyć ok. 55 tys. zł. Najdroższe oferty stanowią nowe lub podemonstracyjne auta bezpośrednio od dealerów. Topowe V40 T5 jest prawdziwym rodzynkiem na rynku wtórnym.

Volvo V40 Cross Country
Analogicznie do większych modeli, również V40 ma swoją uterenowioną odmianę Cross Country.

 

Volvo V40 – dane techniczne

Volvo V40 – wymiary
Dł./szer./wys. 437/180/145 cm
Rozstaw osi 265 cm
Poj. bagażnika 335-1032 l
Volvo V40 – silniki benzynowe
Silnik T2 T3 T3  T4 T5
Pojemność 1596 ccm 1596 ccm 1969 ccm 1596 ccm 2497 ccm
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 120 KM 150 KM 152 KM 180 KM 254 KM
Maks. moment 240 Nm 240 Nm 250 Nm 240 Nm 360 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,9 s 8,8 s 8,3 s 7,7 s 6,9 s
Prędkość maks. 195 km/h 210 km/h 210 km/h 225 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,4 l/100 km 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km 7,9 l/100 km
Volvo V40 – silniki Diesla
Silnik D2 D2  D3 D4 D4
Pojemność 1560 ccm 1969 ccm 1984 ccm 1984 ccm 1969 ccm
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 115 KM 120 KM 150 KM 177 KM 190 KM
Maks. moment 270 Nm 280 Nm 350 Nm 400 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,9 s 10,5 s 9,6 s 8,6 s 7,4 s
Prędkość maks. 190 km/h 190 km/h 210 km/h 220 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,6 l/100 km 3,6 l/100 km 4,3 l/100 km 4,3 l/100 km 3,8 l/100 km

Volvo V40 – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]