UżywaneUżywany Ford Focus II i Ford Focus III - którą generację wybrać?

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – którą generację wybrać?

Ford Focus dał się poznać jako solidny kompakt z szeroką paletą wersji nadwoziowych. Jaką generację wybrać, mając do wydania 20-25 tys. zł? Każda ma coś do zaoferowania!

Kompaktowy model Forda bez wątpienia ma ugruntowaną pozycję na polskim rynku pierwotnym i wtórnym. Od lat mieści się w pierwszej dwudziestce polskich bestsellerów, a nieustający popyt napędza import używanych Focusów z Zachodu. Obecnie portale ogłoszeniowe zdominowały Focusy trzeciej, wycofanej w 2018 roku generacji. Za nimi plasują się poprzednicy, czyli Focusy II z lat 2004-2010. W dalszej części materiału podpowiemy, którego warto wybrać, mając do wydania 20-25 tys. zł.

Niezależnie od podjętej decyzji, a zatem kupionej generacji, otrzymamy samochód ze świetnymi właściwościami jezdnymi i, najczęściej, pewnym silnikiem. W gamie Focusów zabrakło bowiem tzw. czarnych owiec i późniejsza bezawaryjność zależy głównie od stopnia zaangażowania poprzedniego właściciela w stan techniczny auta. Używanego Focusa jak mało który samochód można idealnie dopasować do własnych preferencji. Oba wcielenia sprzedawano jako 5-drzwiowego hatchbacka, sedana i kombi. Chętni na starszy model mają do dyspozycji również wersję 3-drzwiową i kabriolet z elektrycznie składanym dachem. Mało który kompakt daje taki wachlarz odmian nadwoziowych.

Ford Focus II
Na zdjęciu: Focus II po modernizacji pasa przedniego z 2008 roku. Właśnie taki samochód otrzymamy przy budżecie 20-25 tys. zł.

W czym zatem tkwi przysłowiowy haczyk? Przede wszystkim należy pamiętać, że Focus III skończył już 10 lat, a Focus II – 16. Obie generacje nie są wolne od problemów z korozją. Nie polecamy Focusa osobom pragnącym przerobić go na LPG, gdyż wiąże się to z częstymi kontrolami luzu zaworowego. Samochód upodobały sobie floty (wysoki przebieg, słabe wyposażenie), do tego w zasadzie próżno mieć nadzieję na zakup zadbanego auta z polskiego salonu. Mimo wszystko, warto próbować. Zobaczmy, czym się różnią oba wcielenia Focusa.

Ford Focus III
Względem poprzednika Focus III urósł o dosłownie kilka centymetrów (rozstaw osi – o 1 cm). Ograniczono liczbę wersji nadwoziowych do trzech, dodano silniki w technologii downsizingu (1.0 i 1.6 EcoBoost). W założonej kwocie można zapolować nawet na Focusa III po modernizacji (od 2014 r., na zdjęciu auto sprzed liftu).

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – deska rozdzielcza

Choć oba kokpity wyglądają zupełnie inaczej, wyróżnia je… ogromna ilość przycisków na konsoli środkowej. Obsługa wobec tego wymaga przyzwyczajenia, ale dla niektórych i tak lepsze to od dotykowych ekranów z nowych aut (takowy pojawił się w Focusie III po liftingu). Jakość montażu i materiałów wykończeniowych prezentuje akceptowalny poziom. Szkoda, że spora konsola środkowa skutecznie zabiera trochę miejsca na nogi kierowcy i pasażera obok. Warto poszukać Focusów z wizytówką pośród opcji wyposażenia, mianowicie z podgrzewaną przednią szybą. Rozwiązanie naprawdę przydaje się podczas miesięcy zimowych.

Ford Focus II
Focus II: uporządkowany, klasyczny krój deski. Po liftingu zmieniono kształt konsoli centralnej (fot.).
Ford Focus III
Focus III: śmiała kreska, ale obsługa – przekombinowana. Dodanie w 2014 r. większego ekranu centralnego (na zdjęciu – wersja sprzed liftu z małym wyświetlaczem) nieco poprawiło intuicyjność obsługi.

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – przestrzeń w środku

Obie generacje Focusa nie różnią się zbytnio rozmiarami i rozstawem osi, stąd oferują podróżnym podobną ilość miejsca. Trzeba tu jednak uznać wyższość części rywali, bowiem w Focusie brakuje miejsca na nogi z tyłu, pochylona sylwetka zabrała go też trochę nad głową. Co ciekawe, odrobinie wygodniej będzie pasażerom… starszej generacji, przynajmniej jeśli chodzi o kanapę. Z przodu każdy powinien dopasować ustawienie fotela do swojego wzrostu, bowiem wyjściowo zamocowano go stosunkowo nisko. Szkoda, że tapicerki nie należą do najtrwalszych: kontakt z wodą skutkuje widocznymi zaciekami.

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – bagażniki

Porównując bagażniki hatchbacków, na prowadzenie wysuwa się starszy Focus: 385 l w kompaktowym aucie to naprawdę sporo. Focus III wygrywa tą kategorię w pozostałych wersjach nadwoziowych, ale trzeba przyznać, że konkurenci oferują więcej: żadna przestrzeń bagażowa w standardowym ustawieniu foteli nie przekracza 500 l. Na plus: foremne kształty i szeroki otwór załadunkowy bagażników.

Ford Focus II
Focus II oferuje aż 385 l w kompaktowym hatchbacku. Mało który konkurent zmieści tak dużo.
Ford Focus III
W Focusie III mamy do wykorzystania przyzwoite 363 l. Złożenie kanapy zwiększa bagażnik do 1148 l (w Focusie II: 1247 l).

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – silniki

W Focusie II próżno szukać jednostek benzynowych z turbodoładowaniem (oczywiście poza wersjami ST i RS): rozległa wolnossąca gama obejmuje silniki 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0. Można je określić jako „pewniaki”, niemniej osiągami i spalaniem nie równają się do nowoczesnych jednostek EcoBoost w Focusie III: 1.0 (100-140 KM) i 1.6 (150-182 KM). Dla negatywnie nastawionych do downsizingu przygotowano odmianę 1.6 Ti-VCT w trzech wariantach mocy. Pomimo początkowych obaw o trwałość wysilonych silników EcoBoost, przez lata i tysiące kilometrów eksploatacji zdążyły wyrobić sobie pozytywną opinię co do niezawodności. Oszczędny charakter jednak ujawniają dopiero przy właściwym operowaniu pedałem gazu.

Ford Focus III
Malutki, 3-cylindrowy 1.0 EcoBoost z powodzeniem wystarcza do napędzania Focusa. Wprowadzono go do oferty w 2012 r.

Jeśli weźmiemy pod uwagę diesle, sytuacja w obu modelach wygląda bardzo podobnie. Rola bazowego przypadła silnikowi 1.6 TDCi w odmianie 90-konnej (w Focusie III: 95-konnej), mocniejsze generują z kolei 109 KM lub 105/115 KM w nowszym modelu. Topowy napęd stanowi 2.0 TDCi, jednak w drugiej generacji rozwijał on maksymalnie 136 KM (Mk3: 115-185 KM). Obie jednostki napędowe pochodzą ze stajni koncernu PSA. Jedyny fordowski turbodiesel montowano tylko w Focusie II. Mowa o nieskomplikowanym (co nie znaczy, że bezawaryjnym) 1.8 TDCi. Istnieje w nim ryzyko kosztownej awarii układu wtryskowego, ale przynajmniej nie narazimy się na koszty związane z awaryjnością filtra cząstek stałych: w tym silniku po prostu go nie montowano.

Ford Focus II
Najpopularniejszy i najbardziej polecany silnik w obu wcieleniach Focusa – 1.6 TDCi. Oferuje przyzwoite osiągi przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo, a przy tym nie kosztuje fortuny (to główna wada 2.0 TDCi).

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – co się w nich psuje?

Pomimo doskonałej opinii o silnikach 1.6 TDCi i 2.0 TDCi nie należy ich kupować w ciemno, a wziąć pod uwagę możliwość ewentualnego doinwestowania wynikającego z ogromnego przebiegu (głównie w Focusie II). Nierzadko czeka nas zatem wymiana koła dwumasowego lub konieczność zregenerowania filtra cząstek stałych. W 1.6 TDCi warto zrobić jedną profilaktyczną naprawę, mianowicie wymienić podkładki pod wtryskiwaczami (a na pewno zrobić to, gdy w kabinie unosi się smród spalin). Wyeksploatowane silniki benzynowe zaczynają spalać olej, poza tym trzeba w nich co jakiś czas zlecać kontrolę luzów zaworowych. Focusy z wierzchu korodują w niewielkim stopniu, natomiast od spodu korozja często utrudnia i podwyższa koszty serwisowania układu zawieszenia. Do typowych przypadłości Focusa Mk3 użytkownicy zaliczają zacinającą się żaluzję chłodnicy i odklejające się uszczelki drzwi.

Ford Focus II
W Focusie II po raz pierwszy zadebiutowała najszybsza odmiana RS. Wykorzystuje ten sam silnik co Focus ST (2.5 T od Volvo), ale w RS-ie generuje 305 KM lub 350 KM w limitowanym RS500. Topowy Focus przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 6 sekund. Ceny używanych: od 80 tys. zł.

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – za ile można go kupić?

Ford Focus II powoli schodzi do pułapu używanych samochodów za kilka tysięcy złotych. By móc cieszyć się z ładnego koloru i lepszego wyposażenia, musimy wydać już pięciocyfrową kwotę. Najdroższe, poliftowe Focusy II z mocniejszymi jednostkami napędowymi podchodzą nawet pod 20-25 tys. zł, czyli pułapu najstarszych samochodów następnej generacji (niekoniecznie w mało atrakcyjnej wersji wyposażenia), ale 1.6 TDCi. Mimo wszystko optymalny budżet na zakup używanego Forda Focusa III to bardziej 30 niż 20 tys. zł.

Ford Focus III
W założonym budżecie możemy raczej pomarzyć o Focusie III ST, nie mówiąc o RS. W trzecim wcieleniu napędza go już 4-cylindrowy silnik 2.0 turbo (250 KM). Focus RS osiąga 350 KM (2.3 EcoBoost R4).

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – którą generację wybrać?

Patrząc na ogólną jakość wykonania, zabezpieczenie antykorozyjne i trwałość mechaniczną, lepsze wrażenie sprawia młodsza generacja. Poza tym Focus III nadal świetnie wygląda i można w nim liczyć na wyposażenie na miarę XXI wieku. Starszy model zdążył się zestarzeć, ale do tej pory zaskakuje odpornością na trudy eksploatacji. Mimo wszystko za 20-25 tys. zł lepiej poszukać Focusa Mk3 z udokumentowaną historią serwisową, nawet w słabszej wersji wyposażenia: i tak będzie miała wszystko, co niezbędne.

Używany Ford Focus II – plusy i minusy

 +  komplet wersji nadwoziowych, dopracowane silniki benzynowe i diesle, bardzo dobre właściwości jezdne

 –  problemy z korozją, przestarzała sylwetka, wysoki stopień wyeksploatowania najstarszych aut

Ford Focus II

Używany Ford Focus III – plusy i minusy

 +  nowoczesna (i jednocześnie trwała) paleta silników, dobre wykończenie w środku, niskie (jak na tak młode auto) ceny części zamiennych

 –  brak dobrego silnika do LPG, wysokie ceny mocniejszych samochodów, ciaśniejsze niż w Mk2 wnętrze

Ford Focus III

Ford Focus II i Ford Focus III – podstawowe dane techniczne
Ford Focus II Ford Focus III
Lata produkcji 2004-2010 2010-2018
Dł./szer./wys. 434-447/184/150 cm 436-456/182/148-150 cm
Rozstaw osi 264 cm 265 cm
Pojemność bagażnika htb 385-1247, kmb 482-1525 l, sed 465 l, cab 250-535 l htb 363-1148 l, sed 470 l, kmb 190-1512 l
Silniki benzynowe 1.4-2.5 (80-350 KM) 1.0-2.3 (85-350 KM)
Silniki Diesla 1.6-2.0 (90-136 KM) 1.5-2.0 (95-163 KM)
Ford Focus II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.4 16V 1.6 16V 1.8 16V 1.6 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność 1388 cm³ 1596 cm³ 1798 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 80 KM 101 KM 125 KM 90 KM 136 KM
Maks. moment 124 Nm 150 Nm 165 Nm 215 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,1 s 11,9 s 10,3 s 12,7 s 9,3 s
Prędkość maks. 164 km/h 180 km/h 198 km/h 179 km/h 203 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km 7,0 l/100 km 4,5 l/100 km 5,8 l/100 km
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.0 EcoBoost 1.6 1.6 EcoBoost 1.6 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność 998 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 125 KM 105 KM 150 KM 95 KM 140 KM
Maks. moment 200 Nm 150 Nm 270 Nm 230 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s 12,3 s 8,6 s 12,5 s 8,9 s
Prędkość maks. 195 km/h 187 km/h 210 km/h 180 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,9 l/100 km 6,1 l/100 km 4,2 l/100 km 5,0 l/100 km

Polecamy inne artykuły związane z Fordem Focusem:

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie

Nasz test nowego Forda Focusa 1.5 EcoBlue 120 ST Line

Nasz test nowego Forda Focusa Active 2.0 EcoBlue

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji