Seat Leon III - otwierające

Gorzej wykończony od Golfa i mniej przestronny od Octavii, ale przyciąga sportowym nastawieniem i rasową stylistyką. Oto opinie o Seacie Leonie III generacji, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Tradycyjnie już dla koncernu VAG, debiutujący w 2012 roku Seat Leon III dzieli platformę podłogową (MQB) z pozostałymi kompaktami marek należących do przedsiębiorstwa: Audi A3 III, Skodą Octavią III i Volkswagenem Golfem VII. Nadwozie nowego Leona skrócono o 5 cm względem poprzednika i nadano mu więcej ostrych linii, które świetnie się komponują ze standardowymi w bogatszych wersjach w pełni LED-owymi przednimi reflektorami. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 6 cm znacząco poprawiła się przestrzeń w środku. Po raz pierwszy w tym modelu producent zaprezentował odmianę trzydrzwiową (SC) oraz kombi (ST). Ponieważ marka Seat pełni w koncernie rolę najbardziej sportowej, miłośnicy szybkiej jazdy mają do wyboru aż 6 wersji Cupra (od 265 do 370 KM), mało tego – niektóre z nich oferowano we wszystkich wersjach nadwoziowych. Dwa lata temu Leon przeszedł niewielką modernizację, która w zasadzie tylko odświeżyła i tak wolno starzejącą się karoserię.

Seat Leon III - dynamiczne
Seat Leon należy do najlepiej prowadzących się kompaktów, i to mimo zastosowania w słabszych wersjach prostego zawieszenia (kolumny McPhersona i belka skrętna). Konstrukcja wielowahaczowa trafiła do odmian Cupra i topowego, 184-konnego Diesla.
Seat Leon III Cupra R
Wszystkie Cupry przyspieszają do 100 km/h w mniej niż 6 sekund. Dwie najmocniejsze – Cupra 300 i 310 (fot.) – zadebiutowały dopiero w 2017 roku. Wcześniej oferowano wersje o mocach 265, 280 i 290 KM.

Używany Seat Leon III – wnętrze

Kokpit Seata stanowi podręcznikowy przykład rozplanowania deski według koncernu Volkswagena. Design nie porywa, ale i jest trochę inny od konstrukcyjnych bliźniaków. Tak czy inaczej każda osoba powinna się z nim zaznajomić bez brania do ręki instrukcji obsługi. Niestety, od razu widać, że to nie dla Seatów koncern zarezerwował najlepsze materiały wykończeniowe. W oczy biją liczne oszczędności oraz średnie spasowanie: w typowych używanych Leonach z przebiegami liczonymi w setkach tysięcy kilometrów plastiki potrafią już trzaskać. Dodatkowe 6 cm w rozstawie osi zaowocowało znaczą poprawą przestronności w obu rzędach siedzeń. Jest również lepiej niż w poprzedniku pod względem widoczności. Bagażnik? Spory jak na tą długość auta (380 l), ale wynikom Octavii dorównuje dopiero kombi ze swoimi 587 litrami. Szkoda, że w hatchbacku tak trudno się do niego dostać przez wysoki próg załadunku.

Seat Leon III - deska rozdzielcza
Kokpit wygląda nieźle i jest przyjazny w obsłudze. Niektóre Leony mają beżową tapicerkę, jednak to rzadkość na rynku wtórnym. Po liftingu powiększono ekran centralny, usuwając część przycisków.
Seat Leon III - bagażnik kombi
Jedyną wadą bagażnika Leona jest fakt, że… Octavia zmieści niewiele więcej. Na pochwałę zasługuje ustawność, pojemność, praktyczność i łatwość załadunku (nie można tego powiedzieć o hatchbacku).

Używany Seat Leon III – silniki

Gama silników benzynowych Leona III obejmuje wyłącznie jednostki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa, co w zasadzie dyskwalifikuje je do zasilania LPG (takie auta zresztą nie pojawiają się w ogłoszeniach). Bazowy napęd stanowi 1.2 TSI w trzech wersjach mocy (w 2015 r. wyparty przez nowego 1.0 TSI/115 KM), później trzeba wybierać między różnymi odmianami silnika 1.4 TSI oraz 1.8 TSI (w usportowionym FR) i 2.0 TSI w Cuprze (265, 280, 290, 300, 310 i 370 KM). Wybór diesli ogranicza się do ospałego, ale bardzo ekonomicznego 1.6 TDI (90-115 KM) i 2.0 TDI 150/184 KM, oba z zasilaniem common rail. Mocniejsze warianty wszystkich silników można było zestawić ze skrzynią DSG (6- lub 7-biegową), a 1.8 TSI – z napędem 4×4 (uterenowiony Leon X-PERIENCE).

Więcej informacji o silnikach Leona w poniższych materiałach: 

Seat Leon III - silnik
1.4 TSI w Leonie III to zmodernizowana jednostka z rodziny EA211, która ma rozrząd napędzany trwałym paskiem. Nie sprawia już problemów znanych ze starszych silników tego typu.

Używany Seat Leon III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik 1.2 TSI ma spory moment obrotowy dostępny już od 1400 obr.min. Fajnie przyspiesza i mało pali.”

„Leon ma okna o sporej powierzchni i cienkie słupki A. Widoczność – super.”

„Przełączniki na desce umieszczono intuicyjnie. Prosta obsługa.”

„Leon Cupra sprawdza się w codziennej eksploatacji. W trybie komfortowym nie czuć, że samochód ma aż 300 KM i 19-calowe koła.”

 Wady 

„Biegi wchodzą ładnie, poza wstecznym. Czasami trzeba nawet 5 razy wysprzęglić, żeby odpowiednio wszedł.”

„Zimą pojawia się problem otwierania tylnej klapy: zamarza logo-klamka.”

„Wszędzie tandetny plastik i brak miękkiego wykończenia schowków – VW pod tym względem wygrywa.”

Używany Seat Leon III – typowe usterki

Oznaczenie „TSI” w benzynowych silnikach Leona może budzić złe przeczucia, ale uspokajamy – wszystkie pochodzą ze przeprojektowanych serii z paskowym rozrządem i są już niemal wolne od plagi problemów z notorycznym braniem oleju. Diesle 2.0 TDI również można polecić, bo to poprawione konstrukcje z common rail. Słabsze 1.6 TDI nieco rozczarowują osiągami i zdarzają się w nich przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki. Najmłodsza jednostka w Leonie – 1.0 TSI – jak na razie sprawia wrażenie solidnej. W zasadzie oprócz słabej jakości lakieru, pierwszych ognisk korozji na końcówce wydechu i stuków dochodzących z zawieszenia trudno cokolwiek zarzucić Leonowi. W standardowych odmianach ma typową konstrukcję (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu), więc jego naprawy nie będą ani drogie, ani trudne: „wielowahacz” zastosowano tylko w Leonach Cupra i najmocniejszym 2.0 TDI.

Seat Leon III - zamek klapy
Zimą oryginalne otwieranie klapy bagażnika lubi przymarzać.

Używany Seat Leon III – sytuacja rynkowa

Da się trafić Leona III za mniej niż 40 tys. zł, ale najprawdopodobniej będzie to sprowadzony rocznik 2013/14 z 1.6 TDI. Mimo wszystko w ogłoszeniach królują odmiany benzynowe. Ceny hatchbacków i kombi – niemal identyczne. Ponieważ to wciąż młody samochód, musimy na niego przeznaczyć ok. 50-60 tys. zł (z 1.2 albo 1.4 TSI). Od tej kwoty zaczynają się pierwsze Leony FR, na Cuprę trzeba „dorzucić” kolejne 20 tys. zł. Sporo ogłoszeń dotyczy podemonstracyjnych aut z minimalnym przebiegiem lub całkowicie nowych.

Seat Leon III - przód FL
Leon po liftingu z 2016 r: zmodernizowany zderzak, chromowana obwódka atrapy chłodnicy i przeprojektowane światła.

Używany Seat Leon III – podsumowanie

To wciąż świeży samochód z dopracowanymi silnikami, prostym zawieszeniem i obszerną kabiną. Odnajdą się w nim ojcowie rodzin (kombi), miłośnicy szybkiej jazdy (Cupra) oraz… osoby, którym zależy na pojemnym bagażniku i świetnych osiągach (Cupra ST). Szkoda, że koncern nieco przyoszczędził na jakości wykończenia, ale to już domena Golfa. Na ulicy jednak więcej osób obejrzy się za Leonem.

Seat Leon III – dane techniczne

Seat Leon III – wymiary
Dł./szer./wys.426-455/182/143-146 cm
Rozstaw osi264 cm
Pojemność bagażnikahtb 3d 380-1150 l, htb 5d 380-1255 l, kmb 587-1470 l
Seat Leon III – silniki benzynowe
Silnik1.0 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.8 TSI2.0 TSI
Pojemność999 cm³1197 cm³1395 cm³1798 cm³1984 cm³
Paliwoturbo benz.turbo benz.turbo benz.turbo benz.turbo benz.
Maks. moc115 KM105 KM140 KM180 KM280 KM
Maks. moment200 Nm175 Nm250 Nm250 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s10,1 s8,2 s7,2 s5,8 s
Prędkość maks.202 km/h192 km/h212 km/h221 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km4,9 l/100 km5,2 l/100 km6,5 l/100 km6,7 l/100 km
Seat Leon III – silniki Diesla
Silnik1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1598 cm³1598 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM115 KM150 KM184 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm250 Nm320 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s10,7 s9,8 s8,4 s7,5 s
Prędkość maks.178 km/h192 km/h197 km/h215 km/h228 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km3,8 l/100 km4,0 l/100 km4,3 l/100 km4,5 l/100 km
Zobacz również dane techniczne aktualnie oferowanego Seata Leona

Seat Leon III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 27 Średnia: 3.2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here