Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie kierowców, wady i zalety

Seat Ibiza IV - otwierające

Seat Ibiza IV cieszy się dobrymi opiniami kierowców. To trwałe i nieźle wyposażone auto, którego silniki tolerują montaż instalacji gazowej. Technicznie Ibiza jest bliźniakiem Fabii i Polo.

Seat Ibiza IV bazuje na płycie podłogowej Volkswagena Polo. Mimo tego, ten hiszpański model pozostaje w cieniu brata z Wolfsburga i bliźniaczej konstrukcyjnie Skody Fabii. Niesłusznie, bo ma tyle samo zalet, a przy tym bardziej przykuwa uwagę, zwłaszcza w wyrazistych kolorach, na które pomalowano nadwozie. Używane Ibizy są też tańsze – ceny rozpoczynają się od 11 tysięcy złotych. To niedużo, zważywszy na to, jak wiele oferuje ten samochód. Wyraźny wpływ na cenę Ibizy ma silnik. Im mocniejszy, tym zwykle lepsze wyposażenie, a więc i wyższa cena samochodu. W 2012 r. Ibiza została odświeżona, a w 2015 r. otrzymała silniki nowej generacji (jednostki przeznaczone do stosowania w autach budowanych na platformie MQB).

Używany Seat Ibiza IV - deska rozdzielcza
Wnętrze używanej Ibizy ma ciekawy projekt. Materiały są jednak przeciętnej jakości.

Używany Seat Ibiza ST – mała bagażówka

Ibiza jest jednym z największych modeli w klasie (4052 mm) i oferuje tym samym sporą przestronność we wnętrzu. Dla osób, u których priorytetem w małym aucie jest bagażnik, przygotowano Ibizę ST (2010-2016), czyli wersję kombi mieszczącą 430 litrów bagażu. Odmiana ta ze względu na małą konkurencję i walory praktyczne dobrze przyjęła się na rynku. Z tego też powodu część aut jeździła we flotach, co oznacza skromne wyposażenie i wysokie przebiegi.

Zobacz też: Używana Skoda Fabia II (2007-2014)

Używany Seat Ibiza IV – diesle 1.2 TDI, 1.4 TDI, 1.9 TDI, 2.0 TDI

W gamie silnikowej znajdziemy jednostki grupy Volkswagena. Najbardziej polecany (a zarazem najmocniejszy) diesel 2.0 TDI jest w Ibizie jednak rzadkością (występował tylko w usportowionej wersji FR). Mniejsze i słabsze 1.9/1.6 TDI także doskonale sprawdzają się w tym aucie i również nie sprawiają problemów. Kto akceptuje ograniczoną kulturę pracy, może pomyśleć o trzycylindrowym 1.4 TDI (problemy z luzem na wale korbowym nie są przypadłością tej jednostki, a efektem brutalnej eksploatacji, np. aut służbowych). Superoszczędna wersja 1.2 TDI Ecomotive to już sztuka dla sztuki. Silnik jest ospały, a w normalnym ruchu pali tylko nieco mniej od mocniejszych jednostek – spalanie praktycznie wszystkich diesli wynosi 5 l/100 km w cyklu mieszanym.

Używany Seat Ibiza IV - silnik
Pod maskę Ibizy trafiły sprawdzone silniki grupy Volkswagena. Nie wszystkie są jednak udane. W szczególności polecamy benzynowe 1.4/1.6 i diesle 1.6/1.9 TDI.

Używany Seat Ibiza – silniki benzynowe

Wśród silnik benzynowych pozytywnie wyróżnia się prosty motor 1.4 16V (86 KM), który można wyposażyć w instalację gazową. Niezłe i trwałe są też 1.6 16V. Dyskusyjną propozycją są trzycylindrowe, wolnossące 1.2 – kulturą pracy i dynamiką nie pasują do charakteru modelu o efektownej linii nadwozia i ze sportowo zestrojonym zawieszeniem. Plusem jest niezła współpraca tych jednostek z instalacjami LPG. Nie polecamy natomiast silników 1.2/1.4 TSI sprzed 2015 r. Mają problem z rozciągającymi się łańcuchami rozrządu, a podwójnie doładowane 1.4 TSI (150/180 KM) mogą mieć do tego problemy z tłokami czy sprzęgłami kompresorów. Jednostki benzynowe są dosyć oszczędne – zużywają 6-8 l/100 km w cyklu mieszanym.

Używany Seat Ibiza – opinie kierowców

 Zalety 

„Oprócz oleju, świec i filtrów wymieniłem tylko klocki. W aucie kompletnie nic się nie dzieje.”

„Dobra widoczność, nie ma problemów z parkowaniem. Z przodu sporo miejsca dla kierowcy i pasażera.”

„Duża dostępność części zamiennych, które mają bardzo przystępne ceny.”

„Ibiza to jedno z niewielu aut w tej klasie dostępne jako kombi. Praktyczny i atrakcyjny samochód.”

„Atrakcyjne ceny zakupu w przypadku tak młodego auta z ciekawym wyposażeniem – duży atut.”

 Wady 

„Na rynku wiele egzemplarzy jest powypadkowych. Trzeba poświęcić dużo czasu na znalezienie pewnego auta.”

„Wnętrze mogłoby być nieco nowocześniejsze i wykonane z lepszych materiałów.”

„Serwis autoryzowany – tragiczny. Błędne diagnozy, a po wjechaniu w dziurę (wykrzywienie felgi) chcieli wymieniać pół zawieszenia.”

„Częste awarie elektroniki pokładowej, panel klimatyzacji często nawala.”

Używany Seat Ibiza IV – podsumowanie

Dostępność części zamiennych do Ibizy jest wzorowa. Nie kosztują one dużo. Przynależność do grupy Volkswagena oznacza także możliwość skorzystania z doskonale rozwiniętej sieci serwisowej. Używana Ibiza więc idealne auto dla osób, które zwyczajnie potrzebują niedrogiego i bezawaryjnego środka transportu po mieście. A przy tym lekko się wyróżnić. Jaki silnik wybrać? Naszym typem jest wolnossący, benzynowy 1.4 16V o optymalnej relacji ceny zakupu do możliwości.

Seat Ibiza IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.405-423/169/145 cm
Rozstaw osi247 cm
Pojemność bagażnikahtb 290-1120 l, kmb 430-1165 l
Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.21.2 TSI1.41.61.8 TSI (Cupra)
Pojemność1198 cm³1197 cm³1390 cm³1590 cm³1798 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz.benz.benz., turbo
Maks. moc70 KM105 KM85 KM105 KM192 KM
Maks. moment112 Nm175 Nm132 Nm153 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s9,8 s11,8 s10,5 s6,7 s
Prędkość maks.165 km/h190 km/h177 km/h189 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,3 l/100 km5,9 l/100 km6,7 l/100 km6,0 l/100 km
Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.2 TDI1.4 TDI1.6 TDI1.6 TDI
Pojemność1199 cm³1422 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM80 KM90 KM105 KM
Maks. moment180 Nm195 Nm230 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s12,9 s11,8 s10,5 s
Prędkość maks.168 km/h170 km/h178 km/h188 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km4,2 l/100 km4,3 l/100 km4,4 l/100 km

Używany Seat Ibiza IV – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0]

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1]