Honda CR-V

Choć to ten sam model, opisywane generacje Hondy CR-V przedstawiają zupełnie różne koncepcje połączenia minivana z SUV-em. Która robi to lepiej? Jak przedstawia się niezawodność obu Hond?

Debiutujące w 1995 r. pierwsze wcielenie Hondy CR-V zdobyło uznanie za sprawą wyjątkowo użytecznego, 5-drzwiowego nadwozia z nutką rekreacyjnego charakteru, czyli m.in. koła zapasowego umieszczonego na klapie. Podobną drogę obrała Honda, projektując CR-V II. Auto było jeszcze większe, jeszcze przestronniejsze i równie odporne na awarie jak poprzednik. Zachwianie tej koncepcji nastało w 2007 r. wraz z debiutem Hondy CR-V III: masywniejszej, niżej zawieszonej, z kołem zapasowym pod podłogą bagażnika. Odejście od nietuzinkowego charakteru poprzednika nie zachwiało popularności modelu. Wręcz przeciwnie – upodobniona do reszty kompaktowych SUV-ów Honda wciąż święci sukcesy sprzedaży i od niedawna produkuje piątą generację modelu.

Honda CR-V II
Lekko bojowy charakter Hondy CR-V II do dzisiaj może się podobać. Podobieństwo do prawdziwych „terenówek” nie powinno nikogo zwieść: napęd 4×4 w tym samochodzie nie należy do najskuteczniejszych. Przynajmniej prześwit jest spory (20 cm).

Pomimo wyraźnych różnic zewnętrznych, Hondę CR-V II i CR-V III bardzo wiele łączy w środku. W obydwu autach wyraźnie czuć nawiązania do minivanów, m.in. za sprawą niemal zupełnie płaskiej podłogi w drugim rzędzie foteli albo pokaźnych i łatwych do wykorzystania bagażników. W nowszym modelu pojawiło się jeszcze więcej udogodnień niż w poprzedniku, ale o nich w dalszej części materiału. Zostając przy CR-V III. Mimo rekordowo niskiej utraty wartości, używaną, bezwypadkową Hondę z początku produkcji (rocznik 2007) można mieć za tyle, ile żądają właściciele świetnie utrzymanych modeli poprzedniej generacji, czyli ok. 25 tys. zł. Na co zatem warto postawić? Na to pytanie znajdziemy odpowiedź, porównując obie Hondy CR-V.

Honda CR-V III
Prześwit Hondy CR-V III zmalał do 17,5 cm. Samochód jest krótszy i niższy od poprzednika, ale za to szerszy. Odczuwa się to w drugim rzędzie siedzeń. Nie przewidziano odmiany 7-osobowej.

Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – deska rozdzielcza

Kokpit starszego CR-V ma w sobie coś z „terenówek”: skojarzenia z nimi przywodzą przede wszystkim uchwyty łączące górną i dolną część konsoli środkowej. Zabrakło ich w CR-V III, podobnie zresztą jak tunelu centralnego. Wszystko przez umieszczenie lewarka biegów w pozycji typowej dla minivanów, czyli w wyższym położeniu, trafiającym idealnie w rękę. Jak na samochód japoński, jakość materiałów i ich montaż zasługują na uznanie, choć nie ma co oczekiwać cudów po kilkunastoletnim już aucie. W obydwu generacjach kierowca ma przyzwoitą widoczność do przodu i na boki. Do tyłu wygodniej cofać CR-V II, ale trzeba pamiętać o dodatkowych centymetrach wynikających z obecności koła zapasowego.

Honda CR-V II
Poza niecodziennym umiejscowieniem radioodbiornika, kokpit jest czytelny i nieskomplikowany w obsłudze.
Honda CR-V III
Za sprawą braku tunelu centralnego w CR-V III można swobodnie przejść z miejsca kierowcy na pasażera i odwrotnie. Pomiędzy fotelami widzimy nietypową dźwignię tradycyjnego hamulca ręcznego.

Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – przestrzeń w środku

Hondy CR-V zazwyczaj zwyciężały konkurentów w dziedzinie ilości miejsca we wnętrzu. Niezależnie od generacji japoński samochód gwarantuje więcej niż przyzwoite warunki przewozu czterech dorosłych osób, ale i nie ma przeciwwskazań do zmieszczenia z tyłu piątej: wtedy na kanapie zabraknie miejsca na łokcie, ale na pewno nie na nogi: podłoga jest zupełnie płaska (CR-V III) albo z minimalnym wzniesieniem pośrodku (CR-V II). Przednie fotele zbierają pochwały za długie siedzisko i wystarczające wyprofilowanie. Do każdej Hondy bardzo wygodnie się wsiada i wysiada.

Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – bagażniki

W obydwu modelach pojemności są niemal identyczne (w okolicach 525 l i 1550 l po złożeniu kanapy), jednak poszczególne bagażniki sporo się różnią. Dostęp do przestrzeni bagażowej Hondy CR-V II uzyskamy po odchyleniu na bok ciężkiej klapy, w CR-V III natomiast postawiono na powszechniejsze i wygodniejsze na co dzień rozwiązanie w postaci klapy podnoszonej do góry. Starsze wcielenie ma też nietypowy system składania kanapy: stawia się ją do pionu, maksymalnie przybliżając do przednich foteli, podczas gdy w CR-V III tradycyjnie „kładziemy” same oparcia, tworząc równą przestrzeń. Jak już wspominaliśmy, w nowszym wcieleniu pojemność można też regulować poprzez przesuwanie kanapy. Ale CR-V II odpowiada inną przydatną rzeczą: otwieraną tylną szybą.

Honda CR-V II
Bagażnik Hondy CR-V II wyróżnia nisko położony próg załadunku i niezbyt regularny kształt. Na ciasnych parkingach trzeba uważać, by odchylaną na bok klapą nie uszkodzić innych aut.
Honda CR-V III
W nowszej generacji producent przyłożył większą wagę do wykończenia. Szerokość – mniejsza niż u poprzednika, dostęp – już łatwiejszy (klapa otwiera się do góry).

Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – silniki

Skromne gamy silnikowe obu Hond „na papierze” wyglądają niemal identycznie. Rynek zdominowały wolnossące jednostki benzynowe o pojemności 2 litrów. Niezależnie od generacji ma układ VTEC i generuje 150 KM, zapewniając obu CR-V bardzo podobne osiągi. Silniki poszczególnych generacji różnią się jednak budową: w starszej Hondzie w głowicy umieszczono dwa wałki rozrządu, w nowszej – już jeden. Zastosowane zmiany poskutkowały spadkiem masy i minimalnym zredukowaniem zużycia paliwa. Na wybranych rynkach Hondę CR-V sprzedawano z nieco mocniejszym 2.4, ale łączonym z hamującą temperament automatyczną skrzynią biegów. Skalę importu turbodiesli ograniczają stawki akcyzy, bowiem zawsze mają one pojemność 2.2. Na tle jednostek wysokoprężnych z innych SUV-ów imponują niezawodnością, lecz pozytywny obraz psuje ograniczona dostępność niedrogich części zamiennych. W CR-V III po liftingu moc podniesiono ze 140 do 150 KM (2.2 i-DTEC z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami).

Honda CR-V II
Benzynowy 2.0 i-VTEC z CR-V II jeździ niemal bezproblemowo… dopóki nie założy się w nim LPG (trzeba często regulować zawory). Przy oszczędnym traktowaniu ten silnik wcale nie przytłacza paliwożerną naturą.
Honda CR-V III
Pomimo istotnych różnic w budowie, parametry silnika 2.0 i-VTEC z CR-V III przedstawiają się niemal identycznie jak jednostka z poprzedniego modelu. Udało się w niewielkim stopniu ograniczyć spalanie Hondy.

Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – co się w nich psuje?

Praktycznie wszystkie Hondy CR-V II i CR-V III wyposażone zostały w napęd na 4 koła Real Time 4WD, dołączający tylną oś w razie wykrycia poślizgu przedniej. Oparty na pompie hydraulicznej (lub dwóch pompach w nowszym modelu) układ niezbyt sprawdza się w terenie, ale poprawia przyczepność podczas jazdy w pogorszonych warunkach atmosferycznych. Jeśli systematycznie dbamy o wymianę oleju, układ nie powinien sprawiać problemów. W forsownie użytkowanych Hondach szybko „poddaje się” sprzęgło i pojawiają się trudności z wybieraniem biegów (zazwyczaj wina zużytych łożysk i synchronizatorów). W CR-V III użytkownicy czasami skarżą się na usterki kompresora klimatyzacji lub czujnika reflektorów ksenonowych. Poza tym obydwa auta trzeba uważnie doglądać pod kątem korozji i uszkodzeń lakieru. Warto też sprawdzić, czy interesująca nas używana Honda nie figuruje jako skradziona: złodzieje wyjątkowo upodobali sobie ten model, głównie z powodu drogich części zamiennych, w których widzą spory zarobek.

Honda CR-V II FL
Na tle kosmetycznych zmian Hondy CR-V II po liftingu (2004 r., fot.) większa rewolucja zaszła od strony technicznej: właśnie wtedy wprowadzono turbodiesla i seryjny dla wszystkich odmian system ESP.

Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – za ile można ją kupić?

Jak przystało na bezawaryjną, solidną i przestronną Hondę, ceny używanych CR-V zawsze topniały wyjątkowo wolno, ale dzisiaj wreszcie można je uznać za satysfakcjonujące. Na starszą generację musimy wydać od 12 do nawet 30 tys. zł. CR-V III startują od 23 tys. zł, zatem w przedziale 23-30 tys. zł mamy pole manewru pomiędzy dwiema generacjami. W przypadku starszej dominują samochody z polskich salonów w topowych wersjach wyposażenia, z przebiegami poniżej 200 tys. zł. Używana Honda CR-V III za mniej niż 30 tys. zł najprawdopodobniej będzie sprowadzona, z turbodieslem pod maską.

Honda CR-V III USA
Amerykańskie Hondy CR-V III konfigurowano z benzynowym silnikiem 2.4 i często z napędem wyłącznie na przód (choć ten trafia się także w autach z Europy).

Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – którą generację wybrać?

Z jednej strony – trudno będzie wydać ponad 25 tys. zł na przeszło 15-letnią (lub starszą) Hondę CR-V II, ale z drugiej koszty doprowadzenia wyeksploatowanego turbodiesla nowszego modelu do porządku mogą naprawdę niemiło zaskoczyć. Polecamy zatem krajowego CR-V II w topowej specyfikacji, z każdym silnikiem, a najlepiej benzynowym 2.0 bez gazu. Jeśli koniecznie chcemy CR-V III, musimy odłożyć minimum 35 tys. zł na sensowny egzemplarz.

Używana Honda CR-V II – plusy i minusy

 +  doskonała funkcjonalność, wysoki prześwit, paleta niezawodnych silników

 –  niezbyt wydajny napęd 4×4, zużycie eksploatacyjne najstarszych aut, brak wersji do LPG

Honda CR-V II

Używana Honda CR-V III – plusy i minusy

 +  przestronne i praktyczne na co dzień wnętrze, dobre zabezpieczenie antykorozyjne, wybitna niezawodność

 –  trudne do zaakceptowania ceny, realne ryzyko kradzieży, brak tanich zamienników

Honda CR-V III

Honda CR-V II i Honda CR-V III – podstawowe informacje
Honda CR-V IIHonda CR-V III
Lata produkcji2001-20072006-2012
Dł./szer./wys.464/179/171 cm453/182/168 cm
Rozstaw osi263 cm263 cm
Pojemność bagażnika527-1568 l525-1530 l
Silniki benzynowe2.0-2.4 (150-160 KM)2.0-2.4 (150-166 KM)
Silniki Diesla2.2 (140 KM)2.2 (140-150 KM)
Honda CR-V II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 16V2.4 16V2.2 i-CTDi
Pojemność1998 cm³2354 cm³2204 cm³
Paliwobenz.benz.turbodiesel
Maks. moc150 KM160 KM140 KM
Maks. moment192 Nm240 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s10,9 s10,6 s
Prędkość maks.190 km/h174 km/h183 km/h
Śr. zużycie paliwa9,0 l/100 km9,1 l/100 km6,7 l/100 km
Honda CR-V III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 i-VTEC2.4 i-VTEC2.2 i-CTDi2.2 i-DTEC
Pojemność1997 cm³2354 cm³2204 cm³2204 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc150 KM166 KM140 KM150 KM
Maks. moment192 Nm220 Nm340 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s11,0 s10,3 s9,6 s
Prędkość maks.190 km/h190 km/h187 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa8,1 l/100 km9,5 l/100 km6,5 l/100 km6,5 l/100 km
Polecamy uwadze inne artykuły dotyczące Hondy CR-V:

Używana Honda CR-V III (2006-2012) – opinie użytkowników

Porównanie najnowszej Hondy CR-V z Subaru Foresterem i Toyotą RAV4

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here