NowościRozrywkaWszystkie generacje Hondy Civic. Ponad 50 lat historii

Wszystkie generacje Hondy Civic. Ponad 50 lat historii

Niewiele jest samochodów produkowanych tak długo jak Honda Civic. Poznajmy wszystkie generacje tego wytwarzanego od lat 70. modelu.

Niedawno Honda świętowała okrągłą, 50. rocznicę wprowadzenia na rynek Civica. Ten kompaktowy model błyskawicznie podbił serca kierowców na całym świecie, sprzedając się w milionach egzemplarzy (do 2022 roku nabywców znalazło 27,5 miliona tych aut). Sukces Civica był efektem „przyszłościowego” myślenia Hondy, która przed kryzysem paliwowym z 1973 roku wprowadziła do oferty ekonomiczny samochód mogący się pochwalić praktycznym nadwoziem, dostępnym w kilku wersjach. Koncepcja auta „dla każdego” towarzyszyła kompaktowej Hondzie jeszcze przez długie lata. Z czasem samochód zaczął rosnąć i stawał się coraz droższy, niemniej każda generacja nadal wprowadzała coś nowego, czyniącego ją wyjątkową. A trochę ich już było, bo aż 11. I to nadal nie jest ostatnie słowo Hondy.

Zobaczmy, jak przez ponad 50 lat zmieniała się Honda Civic.

Honda Civic I

Lata produkcji: 1972-1979

Pierwszy Civic zdobył uznanie za sprawą ekonomicznych i wówczas przyjaznych środowisku silników. To właśnie w niej pojawił się system CVCC, który pozwolił spełnić rygorystyczne, amerykańskie normy emisji spalin bez konieczności montowania katalizatora. Auto sprzedawano jako 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, 5-drzwiowe kombi i 2- lub 4-drzwiowego sedana. Już po 4 latach od debiutu fabrykę opuścił milionowy egzemplarz auta.

Honda Civic IHonda Civic I

Honda Civic II

Lata produkcji: 1979-1983

Drugie wcielenie Civica było pierwszym, które w Europie oferowane było jako 5-drzwiowy hatchback. Oprócz niego wytwarzano także wersję 3-drzwiową, a także 4-drzwiowego sedana i 5-drzwiowe kombi. Poza ręcznymi skrzyniami (4- lub 5-biegowymi) Honda proponowała autorską przekładnię automatyczną Hondamatic (2- lub 3-biegową). Produkowano też wariant oszczędzający paliwo (FE) oraz usportowiony (S).

Honda Civic IIHonda Civic II

Honda Civic III

Lata produkcji: 1983-1987

Model przełomowy pod kilkoma względami. Zapoczątkował koncepcję niskiego, 3-drzwiowego hatchbacka przypominającego skrócone kombi, która przetrwała przez następne kilka generacji auta. Wraz z Civicem III pojawiła się kultowa Honda CRX (wtedy jeszcze jako Civic CRX) oraz minivan o nazwie Shuttle. Montowano w niej także układ dołączanego napędu na 4 koła (włączanego najpierw przyciskiem, potem automatycznie poprzez sprzęgło wiskotyczne).

Honda Civic IIIHonda Civic III

Honda Civic IV

Lata produkcji: 1987-1991

Niewielkie zmiany wizualne czwartej generacji przykryły sporo innowacji, które zastosowano w mechanice. Zaliczało się do nich wprowadzenie w standardzie 4 zaworów na cylinder i silnika 1.6 VTEC, który zasłynął głównie w produkowanym równolegle CRX-ie. Poza tym, dla tego modelu opracowano niezależnie zawieszenie Double Wishbone z podwójnymi wahaczami.

Honda Civic IVHonda Civic IV

Honda Civic V

Lata produkcji: 1991-1995

Popularne w Polsce określenie tej generacji – „jajko” – wzięło się z wygładzonych linii nadwozia, gdyż Honda w Civicu V postawiła na aerodynamikę. Nie zapomniała o bezpieczeństwie, montując system ABS i poduszkę powietrzną kierowcy. Poza 3-drzwiowym hatchbackiem oferowano 4-drzwiowego sedana i 2-drzwiowe coupe.

Honda Civic VHonda Civic V

Honda Civic VI

Lata produkcji: 1995-2000

Szósta generacja Civica była pierwszą sprzedawaną w kilku wersjach stylistycznych opracowywanych w zależności od rynku. Odrębną stylizację otrzymała specyfikacja japońsko-amerykańska oraz europejska (ta druga powstała na bazie azjatyckiego modelu Domani). Był to zarazem pierwszy Civic z nadwoziem liftback. Po wielu latach przerwy do oferty wróciło kombi (Aerodeck).

Honda Civic VIHonda Civic VI

Honda Civic VII

Lata produkcji: 2000-2006

Honda wykreowała ten model na przyjazny rodzinom – głównie za względu na przestronnego, 5-drzwiowego hatchbacka, mającego znacznie dłuższy rozstaw osi od odmiany 3-drzwiowej. Tą z kolei oferowano jako Type-R. W siódmej generacji udało mu się osiągnąć barierę 200 KM. W gamie nie zabrakło hybrydy opracowanej na odrębnie stylizowanym sedanie.

Honda Civic VIIHonda Civic VII

Honda Civic VIII

Lata produkcji: 2006-2011

Chyba żadna generacja Hondy Civic nie wywołała takiego szoku jak zaprezentowane w 2006 roku „UFO”. Styliści nie poszli tu na łatwiznę, bo poza zwracającym uwagę nadwoziem opracowali też awangardowy kokpit. Samochód był przy tym o wiele praktyczniejszy od poprzedników, głównie za sprawą świetnego systemu Magic Seats. Do bagażnika mieściło się z kolei rekordowe 455 l pakunków. Poza „Ufem” dostępne były bardziej konwencjonalne odmiany sedan i coupe.

Honda Civic VIIIHonda Civic VIII

Honda Civic IX

Lata produkcji: 2011-2017

Dziewiąta generacja kontynuowała zamysł stylistyczny poprzednika, lecz udało się nieco poprawić przestronność wnętrza i aerodynamikę. Dodano funkcjonalną odmianę kombi i oszczędnego diesla 1.6 i-DTEC. Wariant Type-R tym razem otrzymał silnik turbodoładowany (2.0) rozwijający aż 310 KM.

Honda Civic IXHonda Civic IX

Honda Civic X

Lata produkcji: 2017-2021

Dziesiąty Civic był pierwszym wykorzystującym jeden wzorzec stylistyczny dla modeli oferowanych na całym świecie. Kontynuowano jednak sprzedaż niektórych odmian na wybrane rynki (np. coupe w USA). Do Europy trafił 5-drzwiowy hatchback i sedan o bardzo smukłej linii nadwozia. W gamie silnikowej zagościł downsizing. Podstawową jednostką napędową został 3-cylindrowy, turbodoładowany 1.0 o mocy 129 KM.

Honda Civic XHonda Civic X

Honda Civic XI

W produkcji: od 2021 r.

Aktualnie produkowany Civic dostępny jest w Polsce tylko jako 5-drzwiowy hatchback (sedana oddelegowano na inne rynki). Auto w ogóle już nie powstaje jako coupe. Motywem przewodnim odmiany europejskiej został napęd hybrydowy e:HEV. Nie zrezygnowano na szczęście z wersji Type-R, która z generacji na generację jest coraz mocniejsza (tu rozwija 329 KM). To zarazem pierwszy Civic w całości produkowany poza Europą.

Honda Civic XIHonda Civic XI

Redakcja poleca:

Wszystkie generacje Toyoty Corolli. Jak zmieniał się ten samochód?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji