Honda Civic Type R - historia

Honda Civic Type R świętuje w tym roku swoje 25-lecie. W ciągu ćwierćwiecza japoński hot hatch doczekał się sześciu generacji. Poznaj historię każdej z nich.

W tym roku mija 25 lat od premiery pierwszej Hondy Civic Type R. Przez ten czas hot hatch z Japonii wyraźnie urósł, zyskał turbodoładowany silnik oraz dodatkową parę drzwi, ale główne założenia towarzyszące jego twórcom pozostały niezmienne – ten model ma przede wszystkim sprawiać frajdę z jazdy. Dlatego dziś udamy się w podróż w czasie, aby prześledzić ewolucję Civica Type R.

Honda Civic Type R EK9 (1997-2000)

Warto zacząć od przypomnienia, że Civic nie był wcale pierwszym modelem z linii Type R. Oznaczenie to zadebiutowało bowiem w 1992 roku wraz z limitowaną odmianą Hondy NSX, która dzięki krótszym przełożeniom i niższej wadze zapewniała jeszcze lepsze osiągi niż bazowa wersja. Przedstawiony 5 lat później Civic Type R 1. generacji (EK9) był dostępny wyłącznie w Japonii i wyróżniał się m.in. ręcznie składanym 1,6-litrowym silnikiem DOHC VTEC, który rozwijał moc 185 KM (czyli aż 116 KM z litra pojemności, bez turbo!) oraz lekką, spawaną konstrukcją (masa własna gotowego auta to zaledwie 1050 kg). Ponadto opisywany hot hatch otrzymał jeszcze mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) oraz poprawione zawieszenie.

Honda Civic Type R EP3 (2001-2005)

Duży sukces pierwszej generacji Hondy Civic Type R sprawił, że druga odsłona tego modelu (EP3) trafiła już do sprzedaży w całej Europie. Nie bez znaczenia był też fakt, że zaczęto ją produkować w Wielkiej Brytanii. Japoński hot hatch w swoim drugim wydaniu został wyposażony w całkowicie nowy 2-litrowy silnik DOHC i-VTEC serii K, który dostarczał 200 KM. Topowa wersja kompaktowej Hondy zyskała zmodyfikowany układ hamulcowy oraz precyzyjną, ręczną skrzynię biegów, a także nadwozie wykonane z wysokowytrzymałej stali, poprawiającej sztywność statyczną o 80% w stosunku do poprzednika. Nowość stanowiło też elektryczne wspomaganie (EPS) o zmiennych przełożeniach (VGR), dające doskonałe wyczucie reakcji układu kierowniczego.

Honda Civic Type R FN2/FD2 (2007-2011)

Wyjątkowość Hondy Civic Type R 3. generacji polegała na tym, że w zależności od rynku mogła ona występować w jednej z dwóch odmian. W Europie oferowano hatchbacka, opartego na modelu FN2, który zachował sprawdzoną, wolnossącą jednostkę o pojemności 2,0 l i mocy 201 KM. Japońscy klienci dostali z kolei sedana FD2, który zapewniał jeszcze więcej sportowego charakteru za sprawą mocniejszego silnika K20A (225 KM), mechanizmu różnicowego ze szperą i wydajnych hamulców Brembo. Większą masę sedana zniwelowano poprzez szerokie zastosowanie klejów konstrukcyjnych w miejsce spawów oraz wykorzystanie aluminium, zarówno w poszyciu nadwozia, jak i elementach podwozia.

Honda Civic Type R FK2 (2015-2017)

Zmiana rynkowych trendów i nowe regulacje prawne sprawiły, że Honda Civic Type R 4. generacji (FK2) otrzymała turbodoładowanie. Dopracowany przez japońskich inżynierów, 2-litrowy, turbodoładowany silnik K20C1 generował 310 KM i oferował kierowcy świetną reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Tak duży wzrost mocy w porównaniu z poprzednikiem oznaczał konieczność wprowadzenia istotnych zmian w układzie jezdnym. Dlatego Civic Type R w tej odsłonie zyskał nowe zawieszenie Dual Axis Strut Suspension oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Japoński hot hatch został wyposażony również w wyczynowy układ hamulcowy Brembo z przednimi tarczami o średnicy 351 mm. To wszystko sprawiło, że generacja FK2 okazała się świetną bazą dla samochodu wyścigowego, co potwierdza kilka światowych tytułów w specyfikacji TCR Touring Car.

Honda Civic Type R FK8 (2017-2022)

Honda Civic Type R 5. generacji (FK8) może się pochwalić szeregiem nowych rozwiązań, takich jak adaptacyjne amortyzatory oraz poprawiony silnik K20C1 o mocy zwiększonej do 320 KM. W zależności od wersji, wprowadzono też bardziej rozbudowane elementy odpowiadające za optymalny docisk aerodynamiczny. Zewnętrzny pakiet spojlerów wraz z dopracowaną, niemal płaską podłogą sprawiły, że Civic Type R FK8 wręcz „kleił się” do nawierzchni. Co ciekawe, to pierwsza generacja tego modelu, która była oficjalnie oferowana w USA.

Honda Civic Type R FL5 (2022-obecnie)

Najnowsze wcielenie Hondy Civic Type R (FL5) stanowi kolejny etap ewolucji koncepcji, która jest rozwijana przez ostatnie 25 lat. Model ten otrzymał nieznacznie zmodernizowany silnik turbo z poprzednika o zbliżonej mocy (dokładna europejska specyfikacja pozostaje jeszcze tajemnicą), ale dzięki nowym systemom i poprawionym właściwościach aerodynamicznych ponownie podniósł poprzeczkę pod względem osiągów. Dowodem na to jest ustanowiony przez Civica Type R FL5 rekord czasu okrążenia na torze Suzuka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj