UżywaneUżywane Renault Espace IV (2003-2014) - który silnik wybrać?

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – który silnik wybrać?

Espace uchodził kiedyś za wzór rodzinnego vana. Teraz punktuje relacją ceny do rocznika. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Renault Espace IV?

Kariera Renault Espace na scenie motoryzacyjnej trwa nieprzerwanie od 1984 roku, ale nie brakuje głosów, że opisywane czwarte wcielenie jest „ostatnim, prawdziwym” Espace’em. Dwie kolejne generacje (V i VI) to już bowiem crossovery, które straciły trochę genów minivana. Faktem jest, że to właśnie Espace IV oferuje najwięcej miejsca w środku i wyznacza się świetnymi zdolnościami transportowymi: w przedłużonej odmianie Grand zabierze na pokład do 3050 l pakunków (wersja standardowa: do 2860 l). Obydwie zestawiano z trzema w pełni użytecznymi rzędami foteli. W drugim zainstalowano trzy osobne z funkcją przesuwania, z czego środkowy można odsunąć mocno do tyłu. Gdy położymy w nim siedzisko, a skrajne fotele 2. rzędu odwrócimy do tyłu, stworzymy tzw. konfigurację biznesową. To bardziej gadżet niż realnie przydatna funkcja, niemniej nie uświadczymy jej już w nowych autach.

W Espace IV montowano wiele silników, szczególnie wysokoprężnych. Czy lepiej wybrać benzynowego Espace’a, czy postawić na diesla? Oto przegląd palety silników Espace IV.

Używane Renault Espace IV – silniki benzynowe

  • 2.0 16V (136 KM)
  • 2.0 Turbo/TCe (163 KM, 170 KM)
  • 3.5 V6 (241 KM)

Zwolennicy odmian benzynowych mogą poczuć lekki niedosyt, bo w zasadzie montowano tu trzy silniki z zapłonem iskrowym. Gamę otwierał 136-konny, wolnossący 2.0. Ponad nim umieszczono opracowaną na nim odmianę turbodoładowaną: początkowo o mocy 163 KM, później – 170 KM. W zależności od lat produkcji, tą wersję określano jako 2.0 Turbo lub 2.0 TCe. Rola flagowej odmiany przypadła 241-konnemu 3.5 V6, który stosowano też w innych Renault z wyższej półki (Vel Satis, Laguna III GT), a także w Nissanach Murano oraz… 350Z. Jak można się spodziewać, trudno postawić spalanie po stronie zalet tych silników. W przypadku bazowego 2.0 należy się nastawić na ok. 9 l/100 km, 2.0 Turbo – 10-12 l/100 km, natomiast Espace V6 średnio zużywa ok. 13-14 l/100 km. Co ważne, topowy silnik gorzej znosi LPG od 2-litrowych z uwagi na brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Na szczęście wszystkie z nich są trwałe i sprawiają najwyżej sporadyczne problemy z cewkami zapłonowymi, przepustnicami, sondami lambda czy przepływomierzami (ze wskazaniem na 3.5 V6). Benzynowe Espace łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 5-biegowymi automatami (w 2.0 Turbo i 3.5). Nie oferowano napędu 4×4.

Renault Espace IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 16V 2.0 Turbo 2.0 Turbo 3.5 V6
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 3498 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo benz.
Maks. moc 136 KM 163 KM 170 KM 241 KM
Maks. moment 191 Nm 250 Nm 270 Nm 330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 9,9 s 9,9 s 8,1 s
Prędkość maks. 185 km/h 205 km/h 205 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,4 l/100 km 9,7 l/100 km 9,7 l/100 km 12,2 l/100 km
Renault Espace IV 3.5 V6
Benzynowy silnik V6 zapewnia ciężkiemu Espace bardzo dobre osiągi i cieszy się dobrą opinią. Jedyna wada to w zasadzie ponadprzeciętne spalanie, czemu trudno się dziwić.

Używane Renault Espace IV – silniki Diesla

  • 1.9 dCi (120 KM)
  • 2.0 dCi (130 KM, 150 KM, 173 KM)
  • 2.2 dCi (139 KM, 150 KM)
  • 3.0 dCi V6 (177 KM, 181 KM)

W Espace montowano kilka diesli i, niestety, głównie one przełożyły się na przeciętną ogólną opinię o tym modelu. Praktycznie każdego turbodiesla dotykają jakieś awarie – mniejsze lub większe, z nastawieniem na te drugie. Krótko, bo tylko w latach 2003-2006, w Espace montowano silnik 1.9 dCi – konkretnie w odmianie 120-konnej. Nieco dłużej, bo do 2007 roku, oferowano jednostki 2.2 dCi w dwóch wersjach mocy: 139 KM i 150 KM. Obydwie zmagają się z usterkami wtryskiwaczy (na szczęście regenerowalnymi, elektromagnetycznymi) i obracaniem się panewek korbowodowych. Ponadto 2.2 dCi miewają tendencję do przegrzewania się (w efekcie dochodzi do wypalenia uszczelki pod głowicą). Podobne problemy dotykają także topowe diesle V6, czyli 3.0 dCi (177/181 KM). Starsze odmiany 177-konne przegrzewały się do tego stopnia, że osiadały w nich tuleje cylindrowe, natomiast poprzez wadliwe działanie wtrysków dochodziło nawet do wypalenia dziury w tłoku. W 2006 roku wprowadzono bez wątpienia najlepszego diesla w Espace, czyli 2.0 dCi (130/150/173 KM), a w latach 2010-2014 był już jedynym silnikiem wysokoprężnym w ofercie. Zdarzają się w nich awarie DPF, zaworów EGR, turbo i kół dwumasowych, ale można je bardziej określić następstwem zużycia eksploatacyjnego niż wadami fabrycznymi, z którymi mamy do czynienia w 1.9/2.2/3.0 dCi. Diesle także zestawiano ze skrzyniami ręcznymi (6 biegów) lub automatami o 5- lub 6-przełożeniach.

Renault Espace IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do pojemn. 2.0)
Silnik 1.9 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1870 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 120 KM 130 KM 150 KM 173 KM
Maks. moment 270 Nm 320 Nm 340 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s 13,5 s 10,6 s 9,8 s
Prędkość maks. 180 km/h 184 km/h 194 km/h 204 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100 km 7,2 l/100 km 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km
Renault Espace IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla powyżej pojemn. 2.0)
Silnik 2.2 dCi 2.2 dCi 3.0 dCi V6 3.0 dCi V6
Pojemność 2188 cm³ 2188 cm³ 2958 cm³ 2958 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 139 KM 150 KM 177 KM 181 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 350 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 11,5 s 10,9 s 10,9 s
Prędkość maks. 185 km/h 190 km/h 205 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,2 l/100 km 7,7 l/100 km 9,5 l/100 km 9,4 l/100 km
Renault Espace IV 2.0 dCi
Silnik 2.0 dCi montowano najdłużej ze wszystkich turbodiesli, choć zadebiutował z opóźnieniem. To najbezpieczniejszy wybór, jeśli chodzi o wersje wysokoprężne.
Renault Espace IV 3.0 dCi
Renault w 2006 r. nieco poprawiło diesla 3.0 dCi, stąd odmiany 181-konne można warunkowo rozważyć. Palą jednak zauważalnie więcej od podobnych parametrami 173-konnych 2.0 dCi.

Używane Renault Espace IV – który silnik wybrać?

Diesle nadal stanowią większość w ofertach używanych Espace IV, jednak nie warto zawracać sobie głowy innymi wersjami niż 2.0 dCi: pozostałe mają za dużo wad wrodzonych i niemal na pewno będą wymagać napraw. Odnośnie wariantów benzynowych polecamy turbodoładowanego 2.0 w obojętnie której wersji mocy. Do miasta wystarczy nawet 2.0 16V, natomiast 3.5 V6 to prawdziwy pogromca autostrad.

Przeczytaj więcej na temat używanego Renault Espace IV:

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie użytkowników

Renault Espace IV

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji