CITROEN C4 Picasso I FL Exclusive Black Top 2.0HDi 150KM 6MT WW3376P 04-2011

Jeden z najciekawszych minivanów na rynku wtórnym już dawno przekroczył barierę „nastu” lat. Jak jest z awaryjnością Citroena C4 Picasso? Poznajmy opinie ich właścicieli.

Citroen C4 Picasso zastąpił docenianą na rynku za komfort i nietuzinkowe rozwiązania Xsarę Picasso. Standardowy model przypomina ją nawet wizualnie – również ma mocno zaokrągloną część tylną. Takiego zabiegu stylistycznego nie znajdziemy w przedłużonym o niemal 20 cm Grand C4 Picasso. Ulokowanie w nim 3. rzędu siedzeń wymusiło zastosowanie niemal pionowej tylnej klapy, dającej dostęp do jednego z największych bagażników w klasie. Minivan Citroena udowodnił, że nawet w tak nastawionym na praktyczność segmencie można liczyć na innowacyjne ciekawostki. Sięgająca daleko w dach przednia szyba, nieruchomy środek kierownicy i brak tunelu środkowego to zaledwie kilka „smaczków”, jakie serwuje nam ten samochód. Jeśli dodamy do tego udane jednostki wysokoprężne, otrzymujemy definicję idealnego minivana. Przynajmniej, jak był nowy.

CITROEN C4 Picasso I Exclusive 2.0HDi 136KM 6AT WW9819V 01-2007
W Citroenie C4 Picasso nie przewidziano żadnej wersji z napędem na 4 koła. Oferowano jedynie pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, i to tylko w najbogatszej specyfikacji przedłużonego Granda – Exclusive (na zdjęciu – wersja „krótka”).

Jak jest zatem z awaryjnością rodzinnego Citroena? Najstarsze auta skończyły 13 lat i już dawno mają za sobą „magiczną” granicę 200 tys. km. Czy koszmarny sen o usterkowej, francuskiej elektronice sprawdza się i w tym przypadku? Użytkownicy wypowiedzieli się na temat swoich samochodów. Na podstawie ich opinii spróbujemy wytypować polecane i odradzane wersje używanego Citroena C4 Picasso.

CITROEN Grand C4 Picasso I Exclusive 2.0HDi 136KM 6AT WW5536S 03-2009
Zachodząca daleko w dach przednia szyba daje umila jazdę, ale w lato przyczynia się do szybkiego nagrzewania wnętrza samochodu.

Używany Citroen C4 Picasso I – wnętrze

Wzornictwo kokpitu C4 Picasso nie zależy od wersji nadwoziowej, tylko od specyfikacji technicznej i wyposażeniowej. Podstawową różnicą jest konsola środkowa. Takowa… nie występuje w samochodach z „automatem”: jej zastosowanie wymusiła tylko konieczność umiejscowienia gdzieś lewarka biegów w wersjach ze skrzynią manualną (dźwignia przekładni automatycznej znajduje się za kierownicą). W każdym C4 Picasso ma ona nieruchomy środek: obraca się tylko wieniec. W kabinie wygospodarowano także mnóstwo schowków, ulokowanych m.in. po obu stronach centralnych, elektronicznych zegarów. Jak na francuską markę poziom montażu elementów wykończeniowych wypada przyzwoicie, ale „zganić” trzeba jakość niektórych uchwytów czy przycisków – po wnętrzu Citroena bez problemu widać przebieg. Warto docenić poziom wyposażenia nawet najuboższych odmian. Każde C4 Picasso ma minimum 6 poduszek powietrznych, tempomat i komputer pokładowy.

CITROEN C4 Picasso I 1.6HDi 109KM 5MT WW6512S 06-2009
Konsola środkowa z lewarkiem zabiera trochę miejsca, ale i tak jest go bardzo dużo w porównaniu do konkurentów. Kierowca ma zapewnioną niemal idealną widoczność do przodu i na boki, choć mogą pojawić się problemy z wyczuciem przodu pojazdu (jest dość krótki).

Właściciele Citroenów doceniają przystępną widoczność od środka i wygodną pozycję za kierownicą C4 Picasso. Komfort jazdy w dużej mierze zależy od zainstalowanych na pokładzie foteli. Oczywiście najlepiej rozejrzeć się za „kapitańskimi” z wersji Exclusive, ale nie jest to warunek konieczny. W tylnym rzędzie siedzi się w trochę nienaturalnej pozycji, z kolanami uniesionymi do góry. Każdy podróżny ma do dyspozycji swój fotel, który może dowolnie ustawiać. Piąta osoba doceni zupełnie płaską podłogę. Szóstej i siódmej (tylko w Grandzie) zabraknie miejsca na nogi, ale trzeba przyznać, że na tle innych 7-osobowych kompaktowych minivanów panują tu znośne warunki podróżowania. Bagaże dla pięciu osób swobodnie zmieści nawet „krótka” odmiana. Do ciekawych opcji należy oświetlenie w formie wyjmowanej latarki czy akcesoryjny wózek na zakupy.

Używany Citroen C4 Picasso I – silniki

W pierwszych latach produkcji Citroen stosował dwie wolnossące jednostki benzynowe o pojemności 1.8 i 2.0. Dynamiką może i nie zachwycają (oraz sporo palą), ale korzystnie przedstawia się ich współpraca z instalacjami gazowymi. Po modernizacji z 2009 r. w gamie pojawiły się opracowane wspólnie z BMW silniki VTi oraz THP, oba o pojemności 1.6. Czas pokazał, że nie było to dobre posunięcie: pojawiły się masowe kłopoty z „braniem” oleju i usterkowym rozrządem. Ofertę turbodiesli stanowiły odmiany 1.6 HDi i 2.0 HDi. One również nie są wolne od wad, choć głównie za sprawą łączonych z nimi zautomatyzowanych przekładni MCP (szczególnie w 2.0 HDi). Z klasycznym „automatem” zestawiono tylko najmocniejszą, 165-konną wersję tego silnika. Na rynku to prawdziwy „biały kruk”. Każdy bez wyjątku wyposażono natomiast w filtr cząstek stałych.

Citroen C4 Picasso 12
C4 Picasso z awaryjnym silnikiem 1.6 THP (fot.) nie pojawiają się często na rynku wtórnym. Ten jest zalany przez turbodiesle, głównie słabsze 1.6 HDi.

Używany Citroen C4 Picasso I – opinie użytkowników

 Zalety 

„136-konny 2-litrowy turbodiesel z powodzeniem wystarcza do wyprzedzania ciężarówek.”

„Wygodne fotele z osobnymi podłokietnikami. Bardzo odpowiada mi wysoka pozycja za kierownicą.”

„Świetnie przeszklone wnętrze z podwójnymi słupkami z przodu i ogromną przednią szybą.”

„3 wielkie schowki w desce rozdzielczej, czwarty nawet klimatyzowany. Do tego pojemne kieszenie w drzwiach – na wszystko znajdzie się miejsce.”

 

 Wady 

„Wielka szkoda, że w moim aucie zabrakło 6. biegu. W dodatku przekładnia nie należy do precyzyjnych.”

„Przy dużych prędkościach przeszkadza zbyt mocne wspomaganie.”

„Wiem, że to minivan, ale w mieście naprawdę przydałby się mniejszy promień skrętu.”

„Powszechny problem – przycisk podnoszenia szyby kierowcy. Czasami trzeba kilka razy nacisnąć, by zadziałał. Zepsuło się też podgrzewanie fotela.”

Używany Citroen C4 Picasso I – awaryjność, typowe usterki

Benzynowe silniki VTi/THP dały się poznać jako wybór podwyższonego ryzyka, głównie z powodu nietrwałych łańcuchów rozrządu, a także elementów samego układu, np. napinaczy lub wariatorów. Ta usterka przytrafiała się również w początkowych seriach 1.6 HDi. Wszystkie benzynowe Citroeny „walczą” z kolei ze zjawiskiem spalania oleju. W 2.0 HDi psują się głównie „standardowe” elementy wynikające ze znacznych przebiegów, tj. koło dwumasowe, turbo lub układ EGR. Uważajmy na niestety dość popularne skrzynie MCP: pracują opieszale i nadmiernie obciążają sprzęgło. Usterki natury elektrycznej rzeczywiście psują nerwy użytkownikom Citroenów. Poza podnośnikami szyb pojawiają się problemy z ładowaniem (regulator napięcia) i oświetleniem. Standardowe zawieszenie obejmuje tylną belkę skrętną. Niektóre odmiany Grand mogą mieć „pneumatykę” utrzymującą właściwy prześwit przy dużym załadunku. Kompresor można kupić (ok. 2 tys. zł za nowy) lub zregenerować. Dwa razy mniej zapłacimy za dobrej jakości miech pneumatycznego zawieszenia.

Citroen C4 Picasso 05
Zautomatyzowaną skrzynię MCP co jakiś czas trzeba poddawać tzw. adaptacji, czyli ustawić moment, w którym samochód zacznie jechać po wciśnięciu gazu.

Używany Citroen C4 Picasso I – sytuacja rynkowa

Sporo portali ogłoszeniowych traktuje C4 Picasso i Grand C4 Picasso jako dwa osobne modele. Różnice w cenach obu odmian zacierają się: oba możemy mieć już nawet za 10 tys. zł, ale dopiero gdy dopłacimy kolejne 3-4 mamy szerokie pole manewru. Sensowne auta z początków produkcji i pierwsze polifty trafiają się przy 15 tys. zł. Najdroższe sporadycznie przekraczają pułap 30 tys. zł. W obu przypadkach spora przewaga diesli. Popularniejsza okazuje się wersja Grand.

CITROEN C4 Picasso I FL Exclusive Black Top 2.0HDi 150KM 6MT WW3376P 04-2011
Lifting w C4 Picasso wizualnie objął głównie przednie reflektory. Więcej zmian pojawiło się pod maską.

Używany Citroen C4 Picasso I – podsumowanie

Delikatna francuska elektronika psuje pozytywny obraz tego rodzinnego minivana. By mieć chociaż „spokój” z mechaniką, rozważmy 2.0 HDi bądź wolnossącego, benzynowego 1.8/2.0 z manualną skrzynią biegów. Każdy C4 Picasso urzeknie nas jednak przystępnym komfortem i praktycznością opakowaną w ciekawym stylistycznie nadwoziu.

CITROEN C4 Picasso I Exclusive 2.0HDi 136KM 6AT WW6326R 01-2008

Przeczytaj także opinie o innych używanych Citroenach:
Citroen C4 Picasso I – wymiary

citroen-c4-picasso-wymiary

Citroen C4 Picasso I – silniki benzynowe

citroen-c4-picasso-silniki-benzynowe

Citroen C4 Picasso I – silniki Diesla

citroen-c4-picasso-silniki-diesla

Citroen C4 Picasso I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here