Wieloletni polski bestseller przeżywa drugą młodość na rynku wtórnym. Na którą generację używanej Skody Octavii postawić? Warto dopłacać do znacznie droższej, ale dopracowanej Octavii III?

Do niedawna nic tak nie przyciągało polskich kierowców do salonów jak Skoda Octavia – ten model pozostawał najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce przez 7 lat z rzędu (2009-2016)! Na przestrzeni lat Octavia „wymieniała się” tym tytułem ze Skodą Fabią i dopiero pojawienie się nowej Toyoty Corolli skutecznie zagroziło pozycję czeskiej marki na polskim rynku. Szczególnie dobrze sprzedawały się opisywane w tym artykule dwie generacje – druga i trzecia.

Skoda oficjalnie klasyfikuje Octavię jako samochód kompaktowy, ale nie da się oprzeć wrażeniu, że o wiele bliżej mu do aut klasy średniej. Przynajmniej jeśli chodzi o wymiary (ponad 4,5 metra długości), a co za tym idzie – przestronności w środku. Klienci słusznie oczekują od Octavii pokaźnego wnętrza i… rzadko się w tej kwestii zawodzą, podobnie jak w przypadku bagażników. Mimo wszystko o pokrewieństwie Octavii z tańszymi modelami przypominają m.in. silniki z kompaktowych Volkswagenów i zaledwie akceptowalne wykończenie deski rozdzielczej.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II w 2008 r. przeszła lifting nadwozia (fot.), lecz wersję sprzed modernizacji w latach 2010-2012 sprzedawano jako budżetowy model pod nazwą Tour.

Obie generacje Octavii występują w tych samych wersjach nadwoziowych – liftback i kombi. Skoda proponowała również uterenowione odmiany Scout (tylko w kombi) i podwyższone wersje z napędem 4×4. Nie mogło zabraknąć ponad 200-konnej Octavii RS. Nie trzeba jej kupować, by cieszyć się z dobrych osiągów: jednostki TSI stanowią sprawny, lecz nie zawsze niezawodny napęd dla Octavii. Tylko w starszej generacji jeszcze spotyka się wolnossące odmiany benzynowe o pojemności 1.4 i 1.6. Niestety, w niej też montowano obarczone złą opinią jednostki 2.0 TDI PD.

Skoda Octavia III
Skoda Octavia III urosła względem poprzedniczki o 9 cm i przybyło jej kilka cm na szerokość. Na przestronność wnętrza istotnie wpłynęło wydłużenie o 11 cm rozstawu osi – a przypominamy, że Octavia II nie należy do ciasnych aut!

By móc rozważać zakup obu opisywanych wcieleń Octavii, trzeba dysponować budżetem w okolicach 25-30 tys. zł. Tyle wystarczy na dobrze wyposażoną Octavię II w polecanej wersji silnikowej albo nieco wyeksploatowaną Octavię III, głównie z dieslem pod maską. Warto się na taką porywać? Zobaczmy, co mają do zaoferowania obie generacje.

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – deska rozdzielcza

Część odbiorców z pewnością wybiera Octavię, bo nie oczekuje od samochodu fajerwerków stylistycznych, tylko obsługi nie wymagającej odrywania oczu od jezdni i nie wymuszającej zmiany nawyków z poprzednich aut. Właśnie taka jest deska rozdzielcza kompaktowej Skody: przemyślana, a przy tym nieźle zmontowana. Aspekt intuicyjności obsługi nieco zachwiały dotykowe ekrany, rozpowszechnione na dobre w trzeciej generacji. Wyposażenie aut jest w dużej mierze uzależnione od łączonego z nim silnika: słabsze jednostki zazwyczaj konfigurowano ubogo, więc zostawał albo pakiet płatnych opcji, albo wybór mocniejszego silnika. Podobnie zresztą z jakością materiałów: te w bogatszych odmianach sprawiają o wiele przyjemniejsze wrażenie. Zazwyczaj w nich można też liczyć na kolorystykę inną niż czarną.

Skoda Octavia II
Nic nie trwa wiecznie. Nieźle zmontowany kokpit Octavii II w najstarszych egzemplarzach wytwarza już nieprzyjemne hałasy.
Skoda Octavia III kokpit
Octavia III: śmielsze rysy kokpitu, urozmaicenie o błyszczące wstawki. Obsługa nadal nie sprawia problemów, może poza funkcjami ulokowanymi w dotykowym ekranie.

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – przestrzeń w środku

Względnie niewielki rozstaw osi starszej Octavii (taki sam jak w Volkswagenie Golfie VI) nie zaszkodził jej przestronności: panują tu godne warunki podróżowania dla czterech dorosłych osób. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji osobne nawiewy i rozkładany podłokietnik. Wyprofilowanie przednich foteli oraz jakość tapicerek można uznać za zadowalającą. Octavia III punktuje przede wszystkim większą ilością miejsca na nogi pasażerów z tyłu, mocno zbliżając się pod tym względem do segmentu wyżej.

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – bagażniki

To z pewnością kategoria, która pozwoliła Octavii zwyciężać w testach lub porównaniach. Wszystkie kompaktowe Skody kuszą rekordowo pojemnymi bagażnikami. Minimalna pojemność to… 585 l w Octavii II liftback, maksymalna – 1740 l w następcy w odmianie kombi (po złożeniu kanapy). Część bagażowa obfituje w liczne, przydatne na co dzień rozwiązania (dodatkowe gniazdko, haczyki, schowki, wydzielone wnęki) i punktuje przyzwoitym wykończeniem.

Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – pojemność bagażnika (fotele rozłożone i złożone)
Skoda Octavia IISkoda Octavia III
Liftback585-1420 l590-1580 l
Kombi605-1620 l610-1740 l
Skoda Octavia II
Octavia liftback: niemal tak pojemna jak kombi, a z jeszcze lepszym dostępem do bagażnika (większy otwór załadunkowy).
Skoda Octavia III
Octavia III przejęła wszystkie zalety poprzedniczki i… zmieści jeszcze więcej.

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – silniki

W gamie silnikowej Octavii II ostały się dwie jednostki benzynowe bez turbodoładowania – 1.4/80 KM i 1.6/102 KM. Przez cały okres produkcji oferowano tylko tego drugiego. Kilka lat po premierze pojawiły się pierwsze silniki TSI: 1.4 TSI, 1.8 TSI i 2.0 TSI w Octavii RS. Przeszły one także do Octavii III, z tym że rolę najsłabszego przejął 1.2 TSI, a później 3-cylindrowy 1.0 TSI. Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, Skoda montowała sprawdzone jednostki 1.6 TDI i różne odmiany 2.0 TDI. W starszym modelu występowały jeszcze awaryjne wersje z pompowtryskiwaczami, ale i też „pancerna” jednostka 1.9 TDI (do 2010 r.). O spodziewanej awaryjności silników Octavii piszemy w następnej ramce.

Skoda Octavia II i Skoda Octavia III - którą generację wybrać 05
Popularny silnik 1.4 TSI trafił do Octavii w 2008 r. (odmiana 122 KM) i zniknął dopiero 9 lat później na rzecz nowych jednostek 1.5 TSI w Octavii III po lifitngu.
Skoda Octavia II i Skoda Octavia III - którą generację wybrać 16
Skoda Octavia III otrzymała wyłącznie silniki 2.0 TDI z nowym układem wtryskowym common rail. Idealnie pasują do tego rodzinnego auta, ale ciężko trafić interesujący samochód w założonym budżecie.

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – co się w nich psuje?

Niestety, jest tego trochę. Pierwsze odmiany jednostek 1.4 TSI nie zachwycały trwałością łańcucha rozrządu (wymiana kosztuje ok. 1500 zł): od tego problemu wolne są silniki 1.4 TSI z Octavii III, bowiem pochodzą one z nowej rodziny (EA211) i w nich zastosowano trwały pasek rozrządu. Z kolei mocniejsze 1.8 TSI i 2.0 TSI ponadnormatywnie spalały olej (zła konstrukcja pierścieni tłokowych) i tej przypadłości nigdy nie udało się do końca wyeliminować. Przestrzegamy przed następującymi turbodieslami: 1.9 TDI, kod BXE (Octavia II; nietrwałe panewki) i 2.0 TDI PD (również Octavia II, spektrum licznych awarii turbosprężarek, głowic i pompowtryskiwaczy). Resztę można polecić, ale przy ogromnych przebiegach, jakie z reguły pokonują używane Octavie, i tak mogą wymagać inwestycji wynikających z zużycia eksploatacyjnego. Przestrzegamy przed samochodami z dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG: remont skrzyni kosztuje ok. 5-6 tys. zł, a po 250 tys. km jest niemal nieunikniony. Za trwalsze uchodzą przekładnie 6-biegowe, których sprzęgła pracują w kąpieli olejowej. Poza tymi dolegliwościami Octavie uchodzą za ogólnie solidne i dopracowane konstrukcyjnie auta z szeroką dostępnością części zamiennych.

Skoda Octavia II RS
Do napędu Skody Octavii II RS przewidziano 200-konnego 2.0 TSI. Ceny zadbanych aut zaczynają się od 30 tys. zł.

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – za ile można ją kupić?

Starsza generacja „awansowała” do grona samochodów tanich (za czterocyfrową kwotę), których nie zawsze opłaca się naprawiać. Ze względu na długi okres produkcji w ogłoszeniach znajduje się sporo aut za kwoty większe niż 20 tys. zł. Najdroższe Octavie II przeplatają się z najtańszymi Octaviami III w przedziale cenowym 25-30 tys. zł. Już na pierwszy rzut oka korzystniej wyglądają auta starszej generacji i mimo tych samych roczników przejechały zazwyczaj przejechały o wiele mniej kilometrów od Octavii III.

Skoda Octavia III FL
Lifting z 2016 r. dał Octavii charakterystyczne, podwójne światła. Wprowadzono też jedyny, jak dotąd, silnik 3-cylindrowy w Octavii – 1.0 TSI o mocy 115 KM.

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – którą generację wybrać?

Istotna poprawa objętości wnętrza i wyposażenie w aktualne technologie nie są w stanie zrekompensować możliwych napraw, jakie trzeba będzie ponieść na doprowadzenie najtańszych Octavii III do porządku. Za 25-30 tys. zł lepiej wybrać poprzednika z mniejszym przebiegiem i poświęcić więcej czasu na poszukiwania polecanych wersji, np. 1.6 8V z LPG. Pod względem funkcjonalności i użyteczności na co dzień Octavia II sprawdzi się w stopniu co najmniej zadowalającym.

Używana Skoda Octavia II – plusy i minusy

 +  prosta obsługa kokpitu, pojemne bagażniki, duży staż rynkowy (tanie części, rozeznanie wśród mechaników)
 –  kilka niepolecanych wersji silnikowych, kłopoty z korozją, niska jakość oferty rynkowej

Skoda Octavia II

Używana Skoda Octavia III – plusy i minusy

 +  jeszcze przestronniejsze wnętrze, szeroka i dopracowana paleta silników, nowoczesne wyposażenie
 –  wysokie ceny używanych aut, sporo ofert dotyczy mało atrakcyjnych samochodów po flotach, niedoróbki w wykończeniu

Skoda Octavia III

Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – podstawowe dane techniczne
Skoda Octavia IISkoda Octavia III
Lata produkcji2004-20132012-2020
Dł./szer./wys.457-458/177-179/145-153 cm466/181/147 cm
Rozstaw osi258 cm269 cm
Pojemność bagażnikaltb 585-1420 l, kmb 605-1620 lltb 590-1580 l, kmb 610-1740 l
Silniki benzynowe1.2-2.0 (75-200 KM)1.0-2.0 (86-245 KM)
Silniki Diesla1.6-2.0 (105-170 KM)1.6-2.0 (90-184 KM)
Skoda Octavia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.4 TSI1.6 8V1.8 TSI1.6 TDI2.0 TDI
Pojemność1390 cm³1595 cm³1798 cm³1598 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc122 KM102 KM160 KM105 KM140 KM
Maks. moment200 Nm148 Nm250 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s12,3 s8,1 s11,8 s9,6 s
Prędkość maks.203 km/h190 km/h223 km/h195 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km7,2 l/100 km7,4 l/100 km4,5 l/100 km5,7 l/100 km
Skoda Octavia III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.2 TSI1.4 TSI1.8 TSI1.6 TDI2.0 TDI
Pojemność1197 cm³1395 cm³1798 cm³1598 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc105 KM140 KM180 KM105 KM150 KM
Maks. moment175 Nm250 Nm250 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s8,4 s7,3 s10,8 s8,5 s
Prędkość maks.196 km/h215 km/h231 km/h194 km/h218 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,3 l/100 km6,1 l/100 km3,8 l/100 km4,1 l/100 km

Przeczytaj inne nasze artykuły na temat używanej Skody Octavii:

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie

Skoda Octavia II z przebiegiem 940 000 km (film)

Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie

Test Skody Octavii 1.0 TSI DSG Style

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.3]

1 KOMENTARZ

  1. Interesujący artykuł. Zdecydowanie Octavia to model ponadczasowy. Nic dziwnego, że cieszy się taką popularnością skoro oprócz oprócz designu jest również łatwy w utrzymaniu. Według danych kalkulatora Mubi, cena OC dla pojazdów marki Škoda w marcu 2020 roku wyniosła 733 zł, a najtańsze ubezpieczenie Octavii wyniosło jedynie 381 zł 🙂

    Pozdrawiam,
    Marta z mubi.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here