UżywaneOpinieUżywany Citroen DS3/DS 3 (2010-2019) – opinie, dane techniczne, usterki

Używany Citroen DS3/DS 3 (2010-2019) – opinie, dane techniczne, usterki

Pierwszy Citroen z segmentu premium nadal wyróżnia się na ulicy. Poznajmy opinie użytkowników na temat używanego Citroena DS3 i jego nowszego „brata” – DS 3.

Kilkanaście lat temu Citroen postanowił wykorzystać kult dawnej „bogini”, czyli DS-a z lat 50., do wykreowania linii modelowej samochodów aspirujących do klasy premium. Jako pierwszy „na ogień” poszedł niewielki DS3, czyli w zasadzie bardziej luksusowy i usportowiony C3 (wówczas drugiej generacji). Wyjątkowość auta podkreślały liczne chromowane wstawki i niecodzienne zabiegi stylistyczne (jak np. niepełny środkowy słupek w kształcie płetwy rekina), jak również dobór wersji nadwoziowych – dostępny był wyłącznie 3-drzwiowy hatchback i kabriolet z rozsuwanym, brezentowym dachem (ale pozostawiającym boczne szyby na miejscu). Sportowy charakter DS3 z kolei podkreślały stosunkowo mocne silniki. Normą były ok. 160-konne 1.6 THP, a w limitowanych edycjach rozwijały nawet ponad 200 KM. Samochód jednocześnie dawał ogromne możliwości personalizacji, tj. doboru rozmaitych kolorów nadwozia, dachu, lusterek i felg, a także wzorów tapicerek i dywaników. Z tego powodu znalezienie dwóch identycznie skonfigurowanych DS3 jest na rynku wtórnym praktycznie niemożliwe. I o to właśnie tutaj chodziło.

Citroen DS3 DS 3
Kabriolet ma dach odsuwany jedynie do dolnej części tylnej szyby (jak np. w Fiacie 500C). Bardzo trudno go trafić na rynku wtórnym.

Używany Citroen DS3/DS 3 – wymiary, nadwozie

Citroen DS3 w rzeczywistości jest konkurentem dla Mini, z którym… dzieli niektóre silniki. Oprócz tego nawiązywał rywalizację z Alfą Romeo MiTo. Na tle tych aut, francuska propozycja wcale nie musi być autem wykorzystywanym najwyżej w 2 osoby. Ma prawie 4 m długości i ok. 1,45 m wysokości, przez co zupełnie nieźle nadaje się do przewozu czwórki podróżnych. Nie ma co jednak oczekiwać cudów w zakresie przestronności: rozstaw osi to zaledwie 245 cm. Samochód dwukrotnie modernizowano. Pierwszy raz w 2014 roku, gdy jeszcze występował z logotypami Citroena. Wtedy jednak powołano do życia odrębną markę DS, z tym że model DS3 wyodrębniono dopiero przy okazji drugiego liftingu w 2016 roku. Od tej pory auto nazywało się po prostu DS 3 i w tej formie przetrwało do 2019 roku, gdy zadebiutowała druga generacja w formule crossovera (DS 3 Crossback).

Citroen DS3 DS 3
Samochody po drugim liftingu (2016-2019) pozbawione są już znaczków Citroena. Zastąpiono je logotypami nowo powołanej marki DS.

Używany Citroen DS3/DS 3 – wnętrze, bagażnik

Citroen poczynił kilka kroków mających na celu ożywienie kokpitu DS3, ale na dobrą sprawę niewiele się on różni od deski rozdzielczej z drugiej generacji C3. Nieco inna jest kierownica oraz boczki drzwiowe, ale konsola środkowa i wskaźniki „żywcem” pochodzą z tańszego modelu. Na korzyść DS3 zdecydowanie wypada jednak poziom wykończenia. Twarde plastiki z C3 ustąpiły tu miejsca elementom obitym miękkim materiałem (np. szeroka listwa biegnąca przez całą szerokość kokpitu). Znajdziemy tu też więcej błyszczących wstawek, co tylko po części jest plusem (łatwo zbierają bowiem rysy). Bazowe wersje rozczarowywały poziomem wyposażenia, gdyż nie miały nawet klimatyzacji. Pierwsi odbiorcy rzadko oszczędzali jednak na konfigurowaniu swojego wymarzonego DS3, stąd w ogłoszeniach przewijają się głównie atrakcyjnie wyposażone egzemplarze.

Citroen DS3 DS 3
Największa różnica między C3 a DS3 tkwi w jakości wykończenia wnętrza.
Citroen DS3 DS 3
Po drugiej modernizacji auto otrzymało m.in. nowocześniejsze multimedia.

O ile Mini przeważnie traktowane jest jako auto typu 2+2, tak Citroen DS3 nie ma kanapy tylko „na papierze”. Dzięki niemałej wysokości karoserii usiądą tam nawet dorosłe osoby, chociaż miejsca na nogi nie uświadczą zbyt dużo. Oczywiście trzeba zaakceptować fakt obecności najwyżej trojga drzwi. W oczy rzucają się świetnie wyprofilowane przednie fotele i wygodny, środkowy podłokietnik. Kierujący musi przywyknąć do nietypowego słupka środkowego, który zauważalnie pogarsza widoczność na boki. Bagażnik mieści tyle, co w nieco starszych reprezentantach segmentu B. 285 l to już naprawdę użyteczna przestrzeń, zarówno na większe zakupy, jak i wakacyjny ekwipunek (choć nie dla kompletu osób). Składając kanapę można go powiększyć do 980 l.

Citroen DS3 DS 3
W większości DS3 znajdziemy o wiele lepsze fotele niż w C3.
Citroen DS3 DS 3
Atrakcyjna linia ekskluzywnego, małego Citroena wymusiła zastosowanie szerokiego słupka środkowego, który niestety nie poprawia widoczności na boki.
Citroen DS3 DS 3
Bagażnik ma regularny kształt i niezłą pojemność. Wada: wysoki próg załadunku…
Citroen DS3 DS 3
… oraz schodek uzyskiwany po złożeniu kanapy.

Używany Citroen DS3/DS 3 – silniki

W gamie silnikowej Citroena DS3 obyło się bez niespodzianek – to wyłącznie konstrukcje stosowane w wielu innych Citroenach i modelach koncernu PSA, a nawet w Mazdach czy Mini. Prym wiodą tu jednostki VTi (1.4/95 KM, 1.6/120 KM) oraz 1.6 THP (156-208 KM) opracowane wspólnie z BMW. Obydwie VTi wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa i nie mają turbo. Uświadczymy je w wersjach THP, podobnie jak bezpośredni wtrysk paliwa. W 2012 roku wprowadzono 3-cylindrowego 1.2 PureTech – także w odmianie wolnossącej (82 KM) i dwóch doładowanych (110/130 KM). Diesle to z kolei bardzo popularne 1.6 HDi w kilku wersjach mocy (92, 99, 112, 114, 120 KM). Do 2014 roku uzupełniał go superoszczędny diesel 1.4 HDi o mocy zaledwie 68 KM. Według użytkowników, wysokoprężnymi DS3 trudno przekroczyć 6 l/100 km w cyklu mieszanym, a bazowe odmiany 1.6 HDi (92/99 KM) mieszczą się nawet w 5 l/100 km. W autach benzynowych trzeba się nastawić na ok. 6,5-8 l/100 km lub więcej w topowych THP. Silniki łączono z 5- i 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, 4- i 6-biegowymi automatycznymi oraz 5-/6-biegowymi przekładniami zautomatyzowanymi.

Citroen DS3 DS 3
Silnik 1.2 PureTech ma swoje wady, ale okazuje się trwalszy od jednostek VTi/THP.
Citroen DS3 DS 3
Poważne wady konstrukcyjne stawiają pod znakiem zapytania sens kupowania Citroena DS3 z silnikiem 1.6 THP.

Używany Citroen DS3/DS 3 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Samochód jest świetnie wyciszony. Przy okolicach 110-120 km/h w ogóle nie czuć prędkości”

„Ciekawy gadżet – dozownik zapachów. Nie trzeba nic wieszać na lusterku”

„Auto zaskakująco dobrze się prowadzi. To zasługa precyzyjnego układu kierowniczego”

 Wady 

„Zawieszenie zestrojono bardzo twardo. Nie ma co liczyć na komfort znany z innych Citroenów”

„Z tyłu wysokie osoby będą miały mało miejsca na głowy”

„W manewrowaniu skutecznie przeszkadza dość gruby słupek A i jego specyficzne nachylenie”

Citroen DS3 DS 3
Citroen DS3 w wersji Cabrio.

Używany Citroen DS3/DS 3 – awaryjność, typowe usterki

Każdy benzynowy silnik w DS3 ma pewne defekty. W odmianach VTi i THP rozciągają się łańcuchy rozrządu wskutek awarii napinacza i dochodzi do spalania oleju silnikowego. W THP dochodzą do tego kłopoty z turbosprężarkami i nagarem w dolocie. 1.2 PureTech ma z kolei pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej. Materiał, z którego został wykonany pasek, z czasem się zaczyna łuszczyć, a drobinki gumy zapychają pompę olejową, ograniczając smarowanie silnika. W dieslach trzeba się nastawić na awarie wynikające z dużych przebiegów, np. konieczność regeneracji DPF albo uzupełnienia płynu Eolys. Zdarzają się losowe usterki czujników, np. temperatury silnika (wysyła błędne komunikaty o przegrzaniu). Wielu właścicieli skarży się na parujące tylne lampy, niedziałający pilot centralnego zamka lub kiepską pracę systemu multimedialnego.

Citroen DS3 DS 3
Elektronika pokładowa, jak to w Citroenach, może płatać figle. Warto sprawdzić poprawność działania wszystkich opcji wyposażenia.

Używany Citroen DS3/DS 3 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy w dolnej części przedniej szyby (fot.). Wybito go również w komorze silnika po lewej stronie (przy zbiorniczku płynu do spryskiwaczy).

Citroen DS3 DS 3

Używany Citroen DS3/DS 3 – sytuacja rynkowa, ceny

Ceny DS3 startują od 17 tys. zł, lecz godne zaufania auta zaczynają się od ok. 20 tys. zł. W budżecie 25-35 tys. zł mamy spory wybór między autami sprzed liftingu i po pierwszej modernizacji. Za więcej wystawiane są samochody z niższymi przebiegami i z najnowszych roczników (z logiem DS). W przypadku DS3 o wiele łatwiej kupić samochód z silnikiem benzynowym. Rynek wtórny praktycznie nie przewiduje samochodów z automatem.

Citroen DS3 DS 3
Citroen DS3 sprzed liftingu (2010-2014)
Citroen DS3 DS 3
Citroen DS3 po liftingu (2014-2016)
Citroen DS3 DS 3
Citroen DS3 po drugim liftingu, czyli DS 3 (2016-2019)

Używany Citroen DS3/DS 3 – podsumowanie

Na tle Mini, Citroen DS3 jest wręcz okazją, bo nie odbiega od niego ani stylem, ani wyposażeniem, ani nawet mocą silników. Dobrze się przy tym odnajduje w codziennej eksploatacji – nie tylko po mieście. To idealna oferta dla osób, które kupują auto „oczami”, ale w granicach rozsądku. I akceptują ograniczoną funkcjonalność 3-drzwiowego nadwozia.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen DS4 (2011-2018) – opinie użytkowników

Citroen DS3 DS 3

Citroen DS3/DS 3 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 395-397/172/144-148 cm
Rozstaw osi 245 cm
Poj. bagażnika htb 285-980 l, cab 245 l
Citroen DS3/DS 3 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz.)
Silnik 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.4 VTi 1.6 VTi
Pojemność 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³
Paliwo PB PB PB PB PB
Maks. moc 82 KM 110 KM 130 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment 118 Nm 205 Nm 230 Nm 136 Nm 160 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,3 s 10,6 s 8,9 s 10,6 s 8,9 s
Prędkość maks. 174 km/h 190 km/h 204 km/h 184 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 4,3 l/100 km 4,3 l/100 km 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km
Citroen DS3/DS 3 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. c.d.)
Silnik 1.6 THP 1.6 THP 1.6 THP 1.6 THP
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 156 KM 165 KM 207 KM 208 KM
Maks. moment 240 Nm 240 Nm 275 Nm 300 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,3 s 8,1 s 6,5 s 6,7 s
Prędkość maks. 210 km/h 218 km/h 235 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km 5,6 l/100 km 6,4 l/100 km 5,4 l/100 km
Citroen DS3/DS 3 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.4 HDI 1.6 HDI 1.6 HDI
Pojemność 1398 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 68 KM 92 KM 99 KM
Maks. moment 160 Nm 230 Nm 254 Nm
Przysp. 0-100 km/h 16,2 s 11,3 s 10,8 s
Prędkość maks. 165 km/h 180 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,4 l/100 km 4,1 l/100 km 3,4 l/100 km
Citroen DS3/DS 3 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 1.6 HDI 1.6 HDI 1.6 HDI
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 112 KM 114 KM 120 KM
Maks. moment 270 Nm 270 Nm 285 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,8 s 9,7 s 9,4 s
Prędkość maks. 189 km/h 190 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 3,9 l/100 km 3,6 l/100 km

Używany Citroen DS3/DS 3 – galeria

Citroen DS3 DS 3Citroen DS3 DS 3Citroen DS3 DS 3Citroen DS3 DS 3Citroen DS3 DS 3Citroen DS3 DS 3Citroen DS3 DS 3Citroen DS3 DS 3

Citroen DS3 DS 3
Właściciele chwalą wyciszenie samochodu i wykończenie ze szlachetniejszych materiałów. DS3 są też z reguły bogato wyposażone.
Citroen DS3 DS 3
Lepsze multimedia (ale, z dzisiejszej perspektywy, i tak przeciętne) trafiły do najnowszych DS 3.
Citroen DS3 DS 3
Większość rozwiązań „żywcem” przejęto z niżej sytuowanych modeli. Ale to nie wada – obsługa nie nastręcza problemów.
Citroen DS3 DS 3
Czytelność wskaźników ustępuje miejsca estetyce.
Citroen DS3 DS 3
6-biegowe skrzynie trafiały tylko do odmian 1.6 THP i mocniejszych diesli (1.6 HDi powyżej 112 KM).
Citroen DS3 DS 3
Fotele budzą uznanie wyprofilowaniem siedziska i oparcia.
Citroen DS3 DS 3
Wbrew pozorom, z tyłu wcale nie jest tak ciasno, jak mogłoby się wydawać po spojrzeniu na sylwetkę auta.
Citroen DS3 DS 3
Niezły jest także bagażnik o pojemności 285 l.
Citroen DS3 DS 3
Trudno jednak liczyć na równą powierzchnię po złożeniu kanapy.
Citroen DS3 DS 3
Do kabrioleta wejdzie nieco mniej, bo 245 l pakunków.
Citroen DS3 DS 3
Na rynku wtórnym nie brakuje DS3 w ciekawych kolorach lub z efektownymi naklejkami. Warto poszukać egzemplarza, który będzie przyciągał uwagę – później łatwiej znajdzie nowego nabywcę.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji