Pierwszy Citroen z segmentu premium nadal wyróżnia się na ulicy. Poznajmy opinie użytkowników na temat używanego Citroena DS3 i jego nowszego „brata” – DS 3.
Kilkanaście lat temu Citroen postanowił wykorzystać kult dawnej „bogini”, czyli DS-a z lat 50., do wykreowania linii modelowej samochodów aspirujących do klasy premium. Jako pierwszy „na ogień” poszedł niewielki DS3, czyli w zasadzie bardziej luksusowy i usportowiony C3 (wówczas drugiej generacji). Wyjątkowość auta podkreślały liczne chromowane wstawki i niecodzienne zabiegi stylistyczne (jak np. niepełny środkowy słupek w kształcie płetwy rekina), jak również dobór wersji nadwoziowych – dostępny był wyłącznie 3-drzwiowy hatchback i kabriolet z rozsuwanym, brezentowym dachem (ale pozostawiającym boczne szyby na miejscu). Sportowy charakter DS3 z kolei podkreślały stosunkowo mocne silniki. Normą były ok. 160-konne 1.6 THP, a w limitowanych edycjach rozwijały nawet ponad 200 KM. Samochód jednocześnie dawał ogromne możliwości personalizacji, tj. doboru rozmaitych kolorów nadwozia, dachu, lusterek i felg, a także wzorów tapicerek i dywaników. Z tego powodu znalezienie dwóch identycznie skonfigurowanych DS3 jest na rynku wtórnym praktycznie niemożliwe. I o to właśnie tutaj chodziło.
Używany Citroen DS3/DS 3 – wymiary, nadwozie
Citroen DS3 w rzeczywistości jest konkurentem dla Mini, z którym… dzieli niektóre silniki. Oprócz tego nawiązywał rywalizację z Alfą Romeo MiTo. Na tle tych aut, francuska propozycja wcale nie musi być autem wykorzystywanym najwyżej w 2 osoby. Ma prawie 4 m długości i ok. 1,45 m wysokości, przez co zupełnie nieźle nadaje się do przewozu czwórki podróżnych. Nie ma co jednak oczekiwać cudów w zakresie przestronności: rozstaw osi to zaledwie 245 cm. Samochód dwukrotnie modernizowano. Pierwszy raz w 2014 roku, gdy jeszcze występował z logotypami Citroena. Wtedy jednak powołano do życia odrębną markę DS, z tym że model DS3 wyodrębniono dopiero przy okazji drugiego liftingu w 2016 roku. Od tej pory auto nazywało się po prostu DS 3 i w tej formie przetrwało do 2019 roku, gdy zadebiutowała druga generacja w formule crossovera (DS 3 Crossback).
Używany Citroen DS3/DS 3 – wnętrze, bagażnik
Citroen poczynił kilka kroków mających na celu ożywienie kokpitu DS3, ale na dobrą sprawę niewiele się on różni od deski rozdzielczej z drugiej generacji C3. Nieco inna jest kierownica oraz boczki drzwiowe, ale konsola środkowa i wskaźniki „żywcem” pochodzą z tańszego modelu. Na korzyść DS3 zdecydowanie wypada jednak poziom wykończenia. Twarde plastiki z C3 ustąpiły tu miejsca elementom obitym miękkim materiałem (np. szeroka listwa biegnąca przez całą szerokość kokpitu). Znajdziemy tu też więcej błyszczących wstawek, co tylko po części jest plusem (łatwo zbierają bowiem rysy). Bazowe wersje rozczarowywały poziomem wyposażenia, gdyż nie miały nawet klimatyzacji. Pierwsi odbiorcy rzadko oszczędzali jednak na konfigurowaniu swojego wymarzonego DS3, stąd w ogłoszeniach przewijają się głównie atrakcyjnie wyposażone egzemplarze.
O ile Mini przeważnie traktowane jest jako auto typu 2+2, tak Citroen DS3 nie ma kanapy tylko „na papierze”. Dzięki niemałej wysokości karoserii usiądą tam nawet dorosłe osoby, chociaż miejsca na nogi nie uświadczą zbyt dużo. Oczywiście trzeba zaakceptować fakt obecności najwyżej trojga drzwi. W oczy rzucają się świetnie wyprofilowane przednie fotele i wygodny, środkowy podłokietnik. Kierujący musi przywyknąć do nietypowego słupka środkowego, który zauważalnie pogarsza widoczność na boki. Bagażnik mieści tyle, co w nieco starszych reprezentantach segmentu B. 285 l to już naprawdę użyteczna przestrzeń, zarówno na większe zakupy, jak i wakacyjny ekwipunek (choć nie dla kompletu osób). Składając kanapę można go powiększyć do 980 l.
Używany Citroen DS3/DS 3 – silniki
W gamie silnikowej Citroena DS3 obyło się bez niespodzianek – to wyłącznie konstrukcje stosowane w wielu innych Citroenach i modelach koncernu PSA, a nawet w Mazdach czy Mini. Prym wiodą tu jednostki VTi (1.4/95 KM, 1.6/120 KM) oraz 1.6 THP (156-208 KM) opracowane wspólnie z BMW. Obydwie VTi wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa i nie mają turbo. Uświadczymy je w wersjach THP, podobnie jak bezpośredni wtrysk paliwa. W 2012 roku wprowadzono 3-cylindrowego 1.2 PureTech – także w odmianie wolnossącej (82 KM) i dwóch doładowanych (110/130 KM). Diesle to z kolei bardzo popularne 1.6 HDi w kilku wersjach mocy (92, 99, 112, 114, 120 KM). Do 2014 roku uzupełniał go superoszczędny diesel 1.4 HDi o mocy zaledwie 68 KM. Według użytkowników, wysokoprężnymi DS3 trudno przekroczyć 6 l/100 km w cyklu mieszanym, a bazowe odmiany 1.6 HDi (92/99 KM) mieszczą się nawet w 5 l/100 km. W autach benzynowych trzeba się nastawić na ok. 6,5-8 l/100 km lub więcej w topowych THP. Silniki łączono z 5- i 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, 4- i 6-biegowymi automatycznymi oraz 5-/6-biegowymi przekładniami zautomatyzowanymi.
Używany Citroen DS3/DS 3 – opinie użytkowników
Zalety
„Samochód jest świetnie wyciszony. Przy okolicach 110-120 km/h w ogóle nie czuć prędkości”
„Ciekawy gadżet – dozownik zapachów. Nie trzeba nic wieszać na lusterku”
„Auto zaskakująco dobrze się prowadzi. To zasługa precyzyjnego układu kierowniczego”
Wady
„Zawieszenie zestrojono bardzo twardo. Nie ma co liczyć na komfort znany z innych Citroenów”
„Z tyłu wysokie osoby będą miały mało miejsca na głowy”
„W manewrowaniu skutecznie przeszkadza dość gruby słupek A i jego specyficzne nachylenie”
Używany Citroen DS3/DS 3 – awaryjność, typowe usterki
Każdy benzynowy silnik w DS3 ma pewne defekty. W odmianach VTi i THP rozciągają się łańcuchy rozrządu wskutek awarii napinacza i dochodzi do spalania oleju silnikowego. W THP dochodzą do tego kłopoty z turbosprężarkami i nagarem w dolocie. 1.2 PureTech ma z kolei pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej. Materiał, z którego został wykonany pasek, z czasem się zaczyna łuszczyć, a drobinki gumy zapychają pompę olejową, ograniczając smarowanie silnika. W dieslach trzeba się nastawić na awarie wynikające z dużych przebiegów, np. konieczność regeneracji DPF albo uzupełnienia płynu Eolys. Zdarzają się losowe usterki czujników, np. temperatury silnika (wysyła błędne komunikaty o przegrzaniu). Wielu właścicieli skarży się na parujące tylne lampy, niedziałający pilot centralnego zamka lub kiepską pracę systemu multimedialnego.
Używany Citroen DS3/DS 3 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy w dolnej części przedniej szyby (fot.). Wybito go również w komorze silnika po lewej stronie (przy zbiorniczku płynu do spryskiwaczy).
Używany Citroen DS3/DS 3 – sytuacja rynkowa, ceny
Ceny DS3 startują od 17 tys. zł, lecz godne zaufania auta zaczynają się od ok. 20 tys. zł. W budżecie 25-35 tys. zł mamy spory wybór między autami sprzed liftingu i po pierwszej modernizacji. Za więcej wystawiane są samochody z niższymi przebiegami i z najnowszych roczników (z logiem DS). W przypadku DS3 o wiele łatwiej kupić samochód z silnikiem benzynowym. Rynek wtórny praktycznie nie przewiduje samochodów z automatem.
Używany Citroen DS3/DS 3 – podsumowanie
Na tle Mini, Citroen DS3 jest wręcz okazją, bo nie odbiega od niego ani stylem, ani wyposażeniem, ani nawet mocą silników. Dobrze się przy tym odnajduje w codziennej eksploatacji – nie tylko po mieście. To idealna oferta dla osób, które kupują auto „oczami”, ale w granicach rozsądku. I akceptują ograniczoną funkcjonalność 3-drzwiowego nadwozia.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:
Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników
Używany Citroen DS4 (2011-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 395-397/172/144-148 cm |
Rozstaw osi | 245 cm |
Poj. bagażnika | htb 285-980 l, cab 245 l |
Silnik | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.4 VTi | 1.6 VTi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 82 KM | 110 KM | 130 KM | 95 KM | 120 KM |
Maks. moment | 118 Nm | 205 Nm | 230 Nm | 136 Nm | 160 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,3 s | 10,6 s | 8,9 s | 10,6 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 190 km/h | 204 km/h | 184 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Silnik | 1.6 THP | 1.6 THP | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 156 KM | 165 KM | 207 KM | 208 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm | 275 Nm | 300 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 7,3 s | 8,1 s | 6,5 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 218 km/h | 235 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Silnik | 1.4 HDI | 1.6 HDI | 1.6 HDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 68 KM | 92 KM | 99 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 230 Nm | 254 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 16,2 s | 11,3 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 180 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,4 l/100 km | 4,1 l/100 km | 3,4 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDI | 1.6 HDI | 1.6 HDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 112 KM | 114 KM | 120 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 270 Nm | 285 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,8 s | 9,7 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 189 km/h | 190 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,6 l/100 km |