Niedoceniany model w segmencie aut miejskich. Urokliwego C3 warto rozważyć z… turbodieslem. Oto opinie o używanym Citroenie C3 II.
W Citroenie C3 drugiej generacji czuć powiew świeżości w designie nadwozia, lecz jego cała bryła jest rozwinięciem tej z poprzednika. Auto niewątpliwie zwraca uwagę na ulicy i ma typowo miejskie rozmiary. Szyby są dość obszerne i schodzące na dół, co poprawia widoczność z przodu. W tej klasie niespodzianką dla klientów była opcjonalnie montowana panoramiczna szyba Zenith, zachodząca aż do słupka B. Nie tylko doświetla ona wnętrze, ale też daje poczucie przestronności. Pod względem ilości miejsca C3 jest typowym „średniakiem” w klasie, dlatego wysokim osobom z tyłu może być ciasno w okolicach nóg. Miejski Citroen nie jest samochodem stworzonym do szybkiej jazdy – jego miękkie zawieszenie nie zachwyci miłośników sportowych doznań, bo na zakrętach auto potrafi niebezpiecznie się przechylić. Nie lepiej jest z panującym we wnętrzu hałasem, ale to tylko przy naprawdę autostradowych prędkościach. Na ich osiągnięcie pozwoli właściwie tylko jeden silnik – 1.6 VTi o mocy 120 KM. Reszta wystarczy tylko do typowego ruchu miejskiego, jednak diesle HDi dodatkowo spalają wyjątkowo mało paliwa. Szkoda, że praca skrzyni biegów pozostawia wiele do życzenia, a oferta automatów ograniczała się głównie do przeciętnych zautomatyzowanych przekładni ETG/EGS.
Citroen jednocześnie oferował C3 II z dwoma jego technicznymi „braćmi” – 3-drzwiowym, bardziej luksusowym DS3 oraz mikrovanem C3 Picasso. Chętni na opisywany model muszą zaakceptować brak wyboru wersji nadwoziowych (tylko 5-drzwiowy hatchback) i paletę silnikową obejmującą niezbyt mocne jednostki. Komu warto rekomendować używanego Citroena C3 II? Poznajmy opinie właścicieli.
Nowy Citroen C3 – opis wersji i cennik
Używany Citroen C3 II – wnętrze
Desce rozdzielczej C3 nie brak finezyjnych kształtów. Atrakcyjniej prezentuje się w droższych wersjach wyposażeniowych, w których dodano ozdobne akcenty (m.in. na kierownicy) lub pomalowano konsolę środkową błyszczącym lakierem. Ogólny, dobry obraz zaburza przestarzały panel radia, który przynajmniej jest prosty w obsłudze. Ergonomia kokpitu zbiera dobre oceny, ale odczytanie niewielkich liczb na ekranie i wskaźnikach wymaga wprawy. Uwagę zwracają ciekawe opcje wyposażenia: dozownik zapachów, klimatyzowany schowek czy oświetlenie nastrojowe. Nie brakuje aut z klimatyzacją automatyczną, tempomatem czy kompletem elektrycznych szyb/lusterek.
Siła kabiny C3 tkwi w jej wysokości. Poprowadzona daleko od podłogi linia dachu korzystnie wpłynęła na przestrzeń na głowy podróżnych, dzięki czemu wygodnie podróżują nawet osoby o ponadprzeciętnym wzroście. Na szerokość i kolana jest podobnie jak u konkurentów (rozstaw osi wynosi typowe w tej klasie 245 cm). Plus za miłą w dotyku tapicerkę i pokaźne szyby wpuszczające do środka dużo światła. Bagażnik mieści 305 l, czyli naprawdę sporo jak na auto miejskie. Ma też ustawny kształt i jest głęboki. Można go powiększyć do 1120 l, nie tworząc jednak w ten sposób równej powierzchni.
Używany Citroen C3 II – silniki
Przez pierwsze 3 lata produkcji do C3 II montowano dwie benzynowe jednostki napędowe z poprzednika – 1.1/60 KM oraz 1.4/73 KM. Gamę wtedy uzupełniały opracowane wspólne z BMW silniki VTi (z łańcuchem rozrządu): 1.4 VTi/95 KM i 1.6 VTi/120 KM. W 2012 r. wprowadzono jedyną 3-cylindrową jednostkę 1.0 VTi/68 KM oraz zupełnie nowe silniki 1.2 – VTi/82 KM i PureTech (z turbodoładowaniem) o mocy 110 KM. Paletę turbodiesli oparto w całości na autorskich, 4-cylindrowych jednostkach HDi. Otwierał ją 68-konny 1.4 HDi, resztę zapełniono aż czterema wersjami 1.6 HDi: 92, 99, 112 i 114 KM. W dwóch najsłabszych turbodieslach nie stosowano dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki z kolei pozbawiono systemu zmiennej geometrii łopatek. We wszystkich z kolei znajdziemy filtry cząstek stałych. Citroen przewidywał 5- lub 6-biegowe skrzynie ręczne (tylko w 1.6 HDi powyżej 100 KM) lub zautomatyzowane przekładnie ETG/EGS o takiej samej liczbie biegów. Tradycyjny automat (4-biegowy) zarezerwowano wyłącznie dla 1.6 VTi.
Używany Citroen C3 II – opinie użytkowników
Zalety
„Szyba Zenith daje niesamowite poczucie przestrzeni, wnętrze jest świetnie doświetlone”
„Zawieszenie nastawione typowo na komfort – bardzo ładnie wybiera nierówności”
„Samochód ma bardzo prostą konstrukcję i jest tani w utrzymaniu”
„Wszystko pod ręką. Dużo schowków, intuicyjne przełączniki, przyjemnie w dotyku tworzywa”
Wady
„Skrzynia mogłaby być bardziej precyzyjna – biegi haczą podczas wrzucania. Może to irytować”
„Powyżej 130-140 km/h słychać szum powietrza opływającego karoserię. C3 średnio nadaje się w trasę”
„Auto jest stosunkowo wysokie i na zakrętach potrafi się mocno przechylić”
„Osoby powyżej 180 cm wzrostu mogą odczuwać niedosyt miejsca nad głową”
Używany Citroen C3 II – awaryjność, typowe usterki
Najbardziej „za skórę” użytkownikom zalazły silniki VTi, głównie 1.6, ale też i 1.4. Spalają one zauważalne ilości oleju silnikowego i w dodatku są bardzo wrażliwe na niski poziom środka smarnego: cierpi na tym układ łańcuchowego napędu rozrządu, który sam w sobie jest dość „delikatny”. Z kolei nowsze 1.2 VTi/PureTech posiadają pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej: z biegiem lat i tysięcy kilometrów zaczyna się łuszczyć, a drobinki gumy krążą po układzie smarowania i zatykają pompę olejową. Użytkownicy aut z silnikami HDi najczęściej sygnalizują wypalanie podkładek pod wtryskiwaczami, co objawia się zapachem spalin w kabinie. Niezbyt precyzyjne lub wręcz utrudnione wybieranie biegów wynika z zużycia mechanizmu linek. To jednak mała sprawa przy awarii skrzyni zautomatyzowanej, której napraw (adaptacji siłownika sprzęgła czy wymiany serwomechanizmu) nie podejmie się pierwszy lepszy warsztat. Zdarzają się drobne usterki wykończeniowe (skrzypiące, wymagające przesmarowania fotele) i awarie elektroniki pokładowej (nie na taką skalę jak np. w Renault).
Używany Citroen C3 II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony (fot.). Odczytamy go też z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.
Używany Citroen C3 II – sytuacja rynkowa, ceny
Najtańsze samochody (z reguły słabsze wersje silnikowe bez szyby Zenith) kosztują 15-20 tys. zł. Bliżej 25 tys. zł (22-27 tys. zł) istnieje szansa zakupu poliftowego C3 z przebiegiem w okolicach 150 tys. km. Pod 30-35 tys. zł podchodzą najmłodsze auta (roczniki 2015-2017), które przejechały kilkadziesiąt tys. km. Mimo dobrej opinii o turbodieslach Citroena, na rynku wtórnym grają one rolę drugoplanową. Jeszcze rzadsze są C3 z automatycznymi skrzyniami biegów.
Używany Citroen C3 II – podsumowanie
Francuskie auto miejskie nie tylko świetnie wygląda, ale też jest nieźle wykończone i zwykle bogato wyposażone. Podczas eksploatacji nie powinno być żadnych problemów ze znalezieniem części i zaplecza serwisowego. Citroen C3 II to dobry wybór dla kogoś oczekującego połączenia taniej jazdy z nietuzinkowym wyglądem i mającym w swojej cenie jak najwięcej z wyposażenia.
Polecamy uwadze materiały o innych używanych Citroenach:
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – którą generację wybrać?
Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 394/173/152-154 cm |
Rozstaw osi | 245 cm |
Pojemność bagażnika | 305-1120 l |
Silnik | 1.0 VTi | 1.1 8V | 1.2 VTi | 1.2 PureTech | 1.4 8V | 1.4 VTi | 1.6 VTi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1124 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1360 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 68 KM | 60 KM | 82 KM | 110 KM | 73 KM | 95 KM | 120 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 94 Nm | 118 Nm | 205 Nm | 118 Nm | 136 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,2 s | 18,3 s | 14,2 s | 10,6 s | 16,2 s | 11,8 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 155 km/h | 174 km/h | 190 km/h | 163 km/h | 184 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 5,9 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 1.4 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1397 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 92 KM | 99 KM | 112 KM | 114 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 230 Nm | 254 Nm | 270 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 12,4 s | 11,8 s | 11,0 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,1 l/100 km | 3,4 l/100 km | 4,5 l/100 km | 3,8 l/100 km |