CITROEN C3 II 1.6VTi 120KM 5MT W1NEWC3 02-2010

Niedoceniany model w segmencie aut miejskich. Urokliwego C3 warto rozważyć z… turbodieslem. Oto opinie o używanym Citroenie C3 II.

W Citroenie C3 drugiej generacji czuć powiew świeżości w designie nadwozia, lecz jego cała bryła jest rozwinięciem tej z poprzednika. Auto niewątpliwie zwraca uwagę na ulicy i ma typowo miejskie rozmiary. Szyby są dość obszerne i schodzące na dół, co poprawia widoczność z przodu. W tej klasie niespodzianką dla klientów była opcjonalnie montowana panoramiczna szyba Zenith, zachodząca aż do słupka B. Nie tylko doświetla ona wnętrze, ale też daje poczucie przestronności. Pod względem ilości miejsca C3 jest typowym „średniakiem” w klasie, dlatego wysokim osobom z tyłu może być ciasno w okolicach nóg. Miejski Citroen nie jest samochodem stworzonym do szybkiej jazdy – jego miękkie zawieszenie nie zachwyci miłośników sportowych doznań, bo na zakrętach auto potrafi niebezpiecznie się przechylić. Nie lepiej jest z panującym we wnętrzu hałasem, ale to tylko przy naprawdę autostradowych prędkościach. Na ich osiągnięcie pozwoli właściwie tylko jeden silnik – 1.6 VTi o mocy 120 KM. Reszta wystarczy tylko do typowego ruchu miejskiego, jednak diesle HDi dodatkowo spalają wyjątkowo mało paliwa. Szkoda, że praca skrzyni biegów pozostawia wiele do życzenia, a oferta automatów ograniczała się głównie do przeciętnych zautomatyzowanych przekładni ETG/EGS.

Citroen C3 II
Zaokrąglone, wysokie nadwozie to znak rozpoznawczy dwóch pierwszych generacji C3. Miękko zestrojone zawieszenie opiera się na kolumnach McPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu.

Citroen jednocześnie oferował C3 II z dwoma jego technicznymi „braćmi” – 3-drzwiowym, bardziej luksusowym DS3 oraz mikrovanem C3 Picasso. Chętni na opisywany model muszą zaakceptować brak wyboru wersji nadwoziowych (tylko 5-drzwiowy hatchback) i paletę silnikową obejmującą niezbyt mocne jednostki. Komu warto rekomendować używanego Citroena C3 II? Poznajmy opinie właścicieli.

Nowy Citroen C3 – opis wersji i cennik

Citroen C3 II
Nie wszystkie Citroeny C3 II mają panoramiczną, zachodzącą niemal do połowy dachu szybę Zenith. Nie trzeba się bać o wysokie koszty wymiany: nowa szyba co prawda kosztuje ponad 1000 zł, ale da się znaleźć używane w dobrym stanie za ok. 600 zł.

Używany Citroen C3 II – wnętrze

Desce rozdzielczej C3 nie brak finezyjnych kształtów. Atrakcyjniej prezentuje się w droższych wersjach wyposażeniowych, w których dodano ozdobne akcenty (m.in. na kierownicy) lub pomalowano konsolę środkową błyszczącym lakierem. Ogólny, dobry obraz zaburza przestarzały panel radia, który przynajmniej jest prosty w obsłudze. Ergonomia kokpitu zbiera dobre oceny, ale odczytanie niewielkich liczb na ekranie i wskaźnikach wymaga wprawy. Uwagę zwracają ciekawe opcje wyposażenia: dozownik zapachów, klimatyzowany schowek czy oświetlenie nastrojowe. Nie brakuje aut z klimatyzacją automatyczną, tempomatem czy kompletem elektrycznych szyb/lusterek.

Siła kabiny C3 tkwi w jej wysokości. Poprowadzona daleko od podłogi linia dachu korzystnie wpłynęła na przestrzeń na głowy podróżnych, dzięki czemu wygodnie podróżują nawet osoby o ponadprzeciętnym wzroście. Na szerokość i kolana jest podobnie jak u konkurentów (rozstaw osi wynosi typowe w tej klasie 245 cm). Plus za miłą w dotyku tapicerkę i pokaźne szyby wpuszczające do środka dużo światła. Bagażnik mieści 305 l, czyli naprawdę sporo jak na auto miejskie. Ma też ustawny kształt i jest głęboki. Można go powiększyć do 1120 l, nie tworząc jednak w ten sposób równej powierzchni.

Używany Citroen C3 II – silniki

Przez pierwsze 3 lata produkcji do C3 II montowano dwie benzynowe jednostki napędowe z poprzednika – 1.1/60 KM oraz 1.4/73 KM. Gamę wtedy uzupełniały opracowane wspólne z BMW silniki VTi (z łańcuchem rozrządu): 1.4 VTi/95 KM i 1.6 VTi/120 KM. W 2012 r. wprowadzono jedyną 3-cylindrową jednostkę 1.0 VTi/68 KM oraz zupełnie nowe silniki 1.2 – VTi/82 KM i PureTech (z turbodoładowaniem) o mocy 110 KM. Paletę turbodiesli oparto w całości na autorskich, 4-cylindrowych jednostkach HDi. Otwierał ją 68-konny 1.4 HDi, resztę zapełniono aż czterema wersjami 1.6 HDi: 92, 99, 112 i 114 KM. W dwóch najsłabszych turbodieslach nie stosowano dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki z kolei pozbawiono systemu zmiennej geometrii łopatek. We wszystkich z kolei znajdziemy filtry cząstek stałych. Citroen przewidywał 5- lub 6-biegowe skrzynie ręczne (tylko w 1.6 HDi powyżej 100 KM) lub zautomatyzowane przekładnie ETG/EGS o takiej samej liczbie biegów. Tradycyjny automat (4-biegowy) zarezerwowano wyłącznie dla 1.6 VTi.

CITROEN C3 II 1.6VTi 120KM 5MT W1NEWC3 02-2010
Najmocniejszy silnik benzynowy – 1.6 VTi – wraz z należącym do tej samej rodziny 1.4 VTi stanowią wybór największego ryzyka w C3 II. Z drugiej strony koszty napraw spadły do rozsądnego poziomu, a pod względem dynamiki ustawiają po kątach słabsze (choć trwalsze) jednostki.
Citroen C3 II silnik
1.6 HDi to optimum dla miejskiego C3. Nie jest to silnik totalnie bezawaryjny, ale mający znacznie więcej zalet niż wad.

Używany Citroen C3 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Szyba Zenith daje niesamowite poczucie przestrzeni, wnętrze jest świetnie doświetlone”

„Zawieszenie nastawione typowo na komfort – bardzo ładnie wybiera nierówności”

„Samochód ma bardzo prostą konstrukcję i jest tani w utrzymaniu”

„Wszystko pod ręką. Dużo schowków, intuicyjne przełączniki, przyjemnie w dotyku tworzywa”

 Wady 

„Skrzynia mogłaby być bardziej precyzyjna – biegi haczą podczas wrzucania. Może to irytować”

„Powyżej 130-140 km/h słychać szum powietrza opływającego karoserię. C3 średnio nadaje się w trasę”

„Auto jest stosunkowo wysokie i na zakrętach potrafi się mocno przechylić”

„Osoby powyżej 180 cm wzrostu mogą odczuwać niedosyt miejsca nad głową”

Używany Citroen C3 II – awaryjność, typowe usterki

Najbardziej „za skórę” użytkownikom zalazły silniki VTi, głównie 1.6, ale też i 1.4. Spalają one zauważalne ilości oleju silnikowego i w dodatku są bardzo wrażliwe na niski poziom środka smarnego: cierpi na tym układ łańcuchowego napędu rozrządu, który sam w sobie jest dość „delikatny”. Z kolei nowsze 1.2 VTi/PureTech posiadają pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej: z biegiem lat i tysięcy kilometrów zaczyna się łuszczyć, a drobinki gumy krążą po układzie smarowania i zatykają pompę olejową. Użytkownicy aut z silnikami HDi najczęściej sygnalizują wypalanie podkładek pod wtryskiwaczami, co objawia się zapachem spalin w kabinie. Niezbyt precyzyjne lub wręcz utrudnione wybieranie biegów wynika z zużycia mechanizmu linek. To jednak mała sprawa przy awarii skrzyni zautomatyzowanej, której napraw (adaptacji siłownika sprzęgła czy wymiany serwomechanizmu) nie podejmie się pierwszy lepszy warsztat. Zdarzają się drobne usterki wykończeniowe (skrzypiące, wymagające przesmarowania fotele) i awarie elektroniki pokładowej (nie na taką skalę jak np. w Renault).

CITROEN C3 II 1.6VTi 120KM 5MT W1NEWC3 02-2010
Sporo C3 odwiedza serwisy z powodu usterki parownika klimatyzacji. Nie kosztuje on jednak majątku (ok. 200-300 zł).

Używany Citroen C3 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony (fot.). Odczytamy go też z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.

Citroen C3 II numer VIN

Używany Citroen C3 II – sytuacja rynkowa, ceny

Najtańsze samochody (z reguły słabsze wersje silnikowe bez szyby Zenith) kosztują 15-20 tys. zł. Bliżej 25 tys. zł (22-27 tys. zł) istnieje szansa zakupu poliftowego C3 z przebiegiem w okolicach 150 tys. km. Pod 30-35 tys. zł podchodzą najmłodsze auta (roczniki 2015-2017), które przejechały kilkadziesiąt tys. km. Mimo dobrej opinii o turbodieslach Citroena, na rynku wtórnym grają one rolę drugoplanową. Jeszcze rzadsze są C3 z automatycznymi skrzyniami biegów.

Używany Citroen C3 II – podsumowanie

Francuskie auto miejskie nie tylko świetnie wygląda, ale też jest nieźle wykończone i zwykle bogato wyposażone. Podczas eksploatacji nie powinno być żadnych problemów ze znalezieniem części i zaplecza serwisowego. Citroen C3 II to dobry wybór dla kogoś oczekującego połączenia taniej jazdy z nietuzinkowym wyglądem i mającym w swojej cenie jak najwięcej z wyposażenia.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Citroenach:

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – którą generację wybrać?

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

CITROEN C3 II 1.6VTi 120KM 5MT W1NEWC3 02-2010

Citroen C3 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.394/173/152-154 cm
Rozstaw osi245 cm
Pojemność bagażnika305-1120 l
Citroen C3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.0 VTi1.1 8V1.2 VTi1.2 PureTech1.4 8V1.4 VTi1.6 VTi
Pojemność999 cm³1124 cm³1199 cm³1199 cm³1360 cm³1397 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz., turbobenz.benz.benz.
Maks. moc68 KM60 KM82 KM110 KM73 KM95 KM120 KM
Maks. moment95 Nm94 Nm118 Nm205 Nm118 Nm136 Nm160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,2 s18,3 s14,2 s10,6 s16,2 s11,8 s9,9 s
Prędkość maks.163 km/h155 km/h174 km/h190 km/h163 km/h184 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km5,9 l/100 km4,6 l/100 km4,7 l/100 km6,0 l/100 km5,8 l/100 km6,9 l/100 km
Citroen C3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 HDi1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi
Pojemność1397 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc68 KM92 KM99 KM112 KM114 KM
Maks. moment160 Nm230 Nm254 Nm270 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s12,4 s11,8 s11,0 s9,9 s
Prędkość maks.163 km/h180 km/h190 km/h190 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa4,0 l/100 km4,1 l/100 km3,4 l/100 km4,5 l/100 km3,8 l/100 km

Używany Citroen C3 II – galeria