Peugeot 3008

Kontrowersyjna stylizacja spycha kompaktowego SUV-a Peugeota na drugi plan rynku wtórnego. Czy warto kupić ten niszowy model? Oto opinie o używanym Peugeocie 3008 I.

Peugeot 3008 pojawił się w 2009 roku na fali popularności uterenowionych aut. Francuski producent postanowił zaryzykować i stworzyć samochód inny od wszystkich: postawił na połączenie SUV-a i minivana, z dwuczęściową klapą bagażnika. Model punktuje naprawdę praktycznym charakterem, chociażby ze względu na równą podłogę drugiego rzędu i funkcjonalne gadżety (stoliki lotnicze w oparciach foteli). Peugeot 3008 jest zatem pojazdem funkcjonalnym, trafiającym w potrzeby rodziny z dwójką małych dzieci. Poza podwyższonym prześwitem próżno szukać w nim innych cech z crossoverów: zrezygnowano nawet z chroniących błotniki plastików, nie mówiąc już o napędzie 4×4, który przewidziano tylko dla najdroższej wówczas odmiany hybrydowej (HYbrid4). Na szczęście w gamie silnikowej znalazły się zarówno jednostki wyjątkowo łagodnie obchodzące się z paliwem, jak i przystosowane do dynamicznej jazdy. Ich awaryjność to już inna kwestia, którą przedstawimy w dalszej części artykułu.

Peugeot 3008
Choć Peugeot 3008 oficjalnie jest SUV-em, napęd na wszystkie koła trafia się w nim wyjątkowo rzadko: ma go zaledwie kilka samochodów na ok. 200 wystawionych. 4×4 zarezerwowano wyłącznie dla oferowanej od 2011 r. odmiany HYbrid4.

Peugeot 3008 zjednał w sobie europejskich klientów, ale w Polsce sprzedawał się co najwyżej przeciętnie. Mimo tego faktu wybór używanych aut w ogłoszeniach wciąż jest dość spory. Czy warto zainteresować się tym wręcz niszowym crossoverem? Poznajmy opinie właścicieli używanych Peugeotów 3008 I.

Peugeot 3008 (2021) – opis wersji i cennik

Peugeot 3008
Tak wygląda Peugeot 3008 po liftingu (2013-2016). Paleta silnikowa nie uległa większym zmianom: rolę bazowego diesla przejęła 115-konna jednostka 1.6 e-HDi.

Używany Peugeot 3008 I – wnętrze

W Peugeocie 3008 siedzi się jak w minivanie, czyli wysoko, ponad innymi autami. Kierowca nie ma żadnych problemów z dostępem do podstawowych przełączników. Ich pokaźną liczbę umieszczono na szerokiej, zabierającej miejsce konsoli środkowej. Plus za bardzo wygodny (w opcji z chłodzonym schowkiem) podłokietnik i miękkie wykończenie góry kokpitu. Klienci konfigurujący Peugeota w salonach chętnie sięgali po panoramiczny dach. Robi wrażenie rozmiarami, ale ma to też zgubny skutek: latem słońce wpada do wnętrza przez większą powierzchnię szyb, dlatego przed opuszczeniem auta warto pamiętać o zasunięciu go roletą.

Peugeot 3008 może się pochwalić całkiem przestronną kabiną, choć większą swobodę odczuwa się z przodu. Pasażerowie z tyłu siadają na 3-osobowej kanapie. Osobie pośrodku nie przeszkadza wystający tunel: podłoga jest całkowicie płaska, mało tego, wygospodarowano w niej dwa schowki. Dwuczęściowa klapa bagażnika ma swoich zwolenników i przeciwników. Z jednej strony ułatwia załadunek cięższych rzeczy, z drugiej wymaga dalekiego sięgania wgłąb bagażnika w celu wyjęcia chociażby torby z zakupami. Pojemność mniejsza niż w minivanach (432 litry), ale bagażnik nadrabia funkcjonalnością (regulowaną podłogą, uchwytami na torby, prostym systemem składania kanapy cięgnami w bagażniku).

Używany Peugeot 3008 I – silniki

Przez praktycznie cały okres produkcji gama benzynowych silników ograniczała się do dwóch 1.6: wolnossącego VTi (120 KM) i turbodoładowanego THP (156 KM). W 2015 r. jego moc wzrosła do 165 KM, a słabszego VTi zastąpił 1.2 PureTech (130 KM), napędzający drugą generację Peugeota 3008. Tylko 1.6 VTi zestawiono ze skrzynią 5-biegową, natomiast wyłącznie odmiany THP mogły się łączyć z 6-biegowym „automatem”. Szersza paleta turbodiesli obejmowała jednostki 1.6 HDi i 2.0 HDi. Pierwsze generują, w zależności od wersji, 109-120 KM, drugie: 150-163 KM. Ciekawostkę stanowi opracowany na bazie 2.0 HDi Peugeot 3008 HYbrid4. Benzynowy silnik odpowiada w nim za napędzanie przednich kół, elektryczny (37 KM) – tylnych. W efekcie hybrydowa wersja teoretycznie posiada napęd 4×4, ale przy spadku energii z akumulatorów z powrotem staje się samochodem przednionapędowym. Zapewnia jednak najlepsze osiągi, choć pali tyle samo co „tradycyjne” diesle. Wszystkie posiadają filtry cząstek stałych, ale do jego pracy nie płyną większe zastrzeżenia od właścicieli.

Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – który silnik wybrać?

Peugeot 3008
Turbodiesel 1.6 HDi swoje początki datuje na 2002 rok, zatem w Peugeocie 3008 znajdziemy jego dopracowane wersje (choć nadal nie wolne od wad).

Używany Peugeot 3008 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dzięki wysokiemu prześwitowi nie mam żadnych problemów z podjeżdżaniem pod krawężniki”

„Auto blisko 10-letnie, a nie zauważyłem na nim rdzy. Oby ten poziom utrzymał się jak najdłużej”

„Peugeot bezpiecznie prowadzi się na łukach, bez nadmiernych przechyłów nadwozia. Jak na SUV-a – bardzo dobrze”

„Z tyłu nawet trzem osobom jest wygodnie. Gdy jadą dwie, rozkładają sobie pośrodku podłokietnik”

 Wady 

„Skrzynia automatyczna odbiera silnikowi moc i nadmiernie przeciąga na obrotach”

„Przez dużą przednią szybę słońce błyskawicznie nagrzewa wnętrze. Nie wspomnę nawet o panoramicznym, szklanym dachu”

„Przy przebiegu 120 tys. km zaczęło postukiwać z elementów wykończeniowych wnętrza”

„Manewrowanie do tyłu nie należy do najłatwiejszych. Słupki są grube, a szyby niewielkie. Dobrze, że mam czujniki”

Używany Peugeot 3008 I – awaryjność, typowe usterki

Popularne turbodiesle 1.6 HDi trapi w zasadzie jedna przypadłość – nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. Awarię poznamy po zapachu spalin we wnętrzu auta. Same podkładki są tanie, ale wymiana wymaga demontażu wtryskiwaczy, stąd na całą operację wydamy ok. 600 zł. Benzynowe jednostki THP zasłynęły z kolei z plagi awarii łańcuchowych rozrządów, a konkretnie napinaczy łańcuchów (ten sam problem pojawiał się również w Mini Cooperach S). Poza tym spalają olej, a ich turbosprężarki nie grzeszą jakością. Typowo dla francuskich aut, Peugeot 3008 nie jest wolny od drobnych usterek elektryki pokładowej (zawiesza się lub przestaje działać nawigacja, system multimedialny itp). Użytkownicy kierują swoje zastrzeżenia co do trwałości tarcz i klocków hamulcowych oraz podatnego na zarysowania lakieru.

Peugeot 3008
Hybrydowego Peugeota 3008 nie tylko trudniej kupić, ale i potem serwisować – niewiele warsztatów chce się podejmować napraw elektrycznej części zespołu napędowego.

Używany Peugeot 3008 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na przegrodzie czołowej z prawej strony. Odczytamy go też z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.

Peugeot 3008 I numer VIN

Używany Peugeot 3008 I – sytuacja rynkowa

Zaskakująco duża podaż zmierza się z umiarkowanym popytem, w efekcie nawet zadbane Peugeoty 3008 długo czekają na nabywców. Zaledwie co czwarte auto napędza silnik benzynowy, a 2/3 ofert diesli dotyczy wersji 1.6 HDi. Ceny spadły poniżej 20 tys. zł, ciekawsze egzemplarze zaczynają się w granicach 25 tys. zł. Na poliftowego Peugeota 3008 musimy wydać minimum 30 tys. zł., idealnego z symbolicznym przebiegiem – ok. 50 tys. zł.

Używany Peugeot 3008 I – podsumowanie

Nie jest to ani pełnoprawny SUV, ani prawdziwy minivan. Peugeot, łącząc oba segmenty, stworzył samochód uniwersalny, punktujący przy bliższym poznaniu. To doskonała propozycja dla osób niezwracających uwagę na wygląd. Najprawdopodobniej Peugeot 3008 I nie zawojował polskich ulic właśnie z powodu kontrowersyjnej stylistyki.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Peugeotach:

Używany Peugeot 308 II (2013-2021) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 5008 I (2009-2016) – opinie użytkowników

Peugeot 3008 I

Peugeot 3008 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.437/184/164 cm
Rozstaw osi261 cm
Pojemność bagażnika432-1241 l
Peugeot 3008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 PureTech1.6 VTi1.6 THP1.6 THP
Pojemność1199 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc130 KM120 KM156 KM165 KM
Maks. moment230 Nm160 Nm240 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s11,8 s8,9 s9,6 s
Prędkość maks.199 km/h185 km/h202 km/h206 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km6,9 l/100 km7,1 l/100 km6,0 l/100 km
Peugeot 3008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi2.0 HDi (AT)2.0 HDi (HYbrid4)
Pojemność1560 cm³1560 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel + elektr.
Maks. moc109 KM112 KM120 KM150 KM163 KM200 KM
Maks. moment240 Nm270 Nm300 Nm340 Nm340 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s12,2 s12,0 s9,7 s10,2 s8,5 s
Prędkość maks.180 km/h183 km/h181 km/h195 km/h190 km/h191 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km5,0 l/100 km4,1 l/100 km5,6 l/100 km6,6 l/100 km4,0 l/100 km

Używany Peugeot 3008 I – galeria

7 KOMENTARZE

    • Trzeba było kupić 2.0 HDi a nie 1.6 HDI i nie było by problemu , posiadam 3008 2.0 HDi z początku produkcji – zero problemu oczywiście poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym jak w każdym innym samochodzie !!!

      • Panie Ben, 1,6 Hdi nie ma łańcucha, zapewne Pan Pechowiec ma słynny 1,6 benzyna, a nie jest pechowcem- jeśli mu łańcuch padł, prawdopodobnie był juz padnięty wcześniej…jak w 95 % przypadków tego silnika

        • Mylisz się łańcuch jest napędza drugi wałek rozrządu w silniku 16 V. To ten co ma 109 lub jak inni podają 110 KM. W 1.6 HDI 112 i 115 jest głowica 8 zaworowa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here