UżywaneUżywany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II - którą generację wybrać?

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – którą generację wybrać?

Obecny od kilkunastu lat na rynku Hyundai i20 zapisał się jako solidny samochód, choć nie wywołujący skrajnych emocji. Podpowiadamy, którą generację wybrać, rozglądając się za używanym, miejskim Hyundaiem.

Hyundai i20 zastąpił Getza i dzięki zmianie nazwy jeszcze bardziej odciął się od niczym nie wyróżniającego się poprzednika. Nowy model „urósł” do prawie 4 metrów i wreszcie był w stanie zmieścić 4-osobową rodzinę, może nie z wakacyjnym ekwipunkiem, ale na pewno z większymi zakupami. Producent systematycznie walczył z odwieczną bolączką swoich aut, czyli surowym wykonaniem wnętrza i zabezpieczeniem antykorozyjnym. Już pierwszy i20 pod tym względem zaskakuje na plus, podczas gdy produkowany do dzisiaj następca systematycznie dogania europejskich konkurentów. Do tego samochód zestawiono ze sprawdzonymi jednostkami napędowymi: może nie najmocniejszymi, ale na dłuższą metę solidnymi. Z tych i wielu innych powodów używany Hyundai i20 cieszy się coraz większym zainteresowaniem na rynku wtórnym, poszukiwany głównie przez kierowców o spokojnym charakterze jazdy, pragnących niezawodnego środka transportu w mieście i poza nim.

Hyundai i20 I
Niezależnie od generacji, Hyundaia i20 oferowano tylko jako 3- lub 5-drzwiowego hatchbacka. Próżno w nim szukać sportowych, przyspieszających bicie serca odmian – najmocniejsze silniki generują ok. 120 KM.

Hyundai wprowadził trochę finezji (przynajmniej od strony wizualnej) do drugiej generacji i20, ale ten samochód i tak uchodzi za wzorowo „poprawny”, a przy tym jeszcze lepiej zmontowany. Najtańsze Hyundaie i20 II z drugiej ręki kosztują poniżej 30 tys. zł, zatem przeplatają się w ogłoszeniach z najmłodszymi i najlepiej wyposażonymi poprzednikami z ostatniego roku produkcji, czyli 2014. Która generacja bardziej wpisuje się w oczekiwania klientów i spełni ich założenia? Porównajmy Hyundaie i20 I i i20 II.

Hyundai i20 II
Hyundai i20 II z zewnątrz nabrał wyrazu. Rewolucja stylistyczna ominęła jego wnętrze, ale kabina pasażerska stała się nieco przestronniejsza.

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – deska rozdzielcza

Pierwsza generacja i20 pochodzi z czasów stopniowej poprawy jakości wykonania samochodów koreańskiej marki, zapoczątkowanej przez kompaktowego Hyundaia i30 I. W mniejszym i20 dokonano istotnych korekt w montażu i w doborze tworzyw sztucznych, z których wykonano elementy deski rozdzielczej. W tej kwestii nadal nie jest idealnie, ale o wiele lepiej niż w Getzie. Drugie wcielenie i20 to kolejny krok naprzód, przy okazji model punktuje możliwościami zestawienia z kolorowymi tapicerkami. Niezależnie od generacji, w środku Hyundaia i20 odnajdzie się niemal każdy, nawet początkujący kierowca. Nic dziwnego, że ten samochód często służy jako wóz do nauki jazdy.

Hyundai i20 I
Na skórzane wykończenia elementów kokpitu można liczyć tylko w topowych wersjach. Trzeba mieć pecha, by trafić na egzemplarz bez klimatyzacji. Wszystkie za to mają radio.
Hyundai i20 II
Kokpit nowszego modelu zyskał jeszcze większą konsolę środkową, ale nie stracił na ergonomii i czytelności.

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – przestrzeń w środku

Biorąc pod uwagę wymiary auta (ok. 4 metry długości) i przekraczający 2,5 m rozstaw osi, Hyundaia i20 można uznać za całkiem przestronny samochód miejski, szczególnie w tylnej części pasażerskiej. W komfortowych warunkach pojadą tam dwie dorosłe osoby, dodatkowe plusy należą się za przyzwoite przeszklenie karoserii i niski tunel środkowy, nie przeszkadzający aż tak piątemu pasażerowi. Przednie siedzenia wystarczają na co dzień, lecz w trasach wymuszają częste postoje na rozruszanie kości. Winowajca: zbyt wąskie oparcie foteli. Szkoda, że wyposażono je tylko w skokową regulację.

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – bagażniki

Choć Hyundai nie przewidział dla swojego reprezentanta segmentu B innej wersji niż hatchback, już ona powinna spełnić podstawowe założenia transportowe. Nie ma co liczyć na bezproblemowe spakowanie rodziny na wakacje (wtedy trzeba się „ratować” boksem dachowym), lecz ok. 300 l wystarcza na większe zakupy, a większe gabaryty zmieszczą się po złożeniu kanapy: wtedy przestrzeń bagażowa rośnie do ponad 1000 l. Zastrzeżenia można mieć do wielkości otworu załadunkowego, ale wykończenie i foremność wypadają nieźle. Niestety, plastikowe obudowy bagażnika łatwo zarysować, a przy codziennej eksploatacji jest to wręcz nieuniknione.

Hyundai i20 I
Jak na prawie 4-metrowe auto, 295-litrowy bagażnik to klasowa czołówka.
Hyundai i20 II
W i20 II bagażnik powiększono do 326 l: to już niemal wartość najsłabszych w tej kategorii kompaktów.

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – silniki

Obie generacje otrzymały podobnie skompletowane gamy silnikowe. Benzynowy napęd stanowiły jednostki o pojemności 1.2, 1.4 i 1.6, w 2016 r. Hyundai i20 po raz pierwszy otrzymał turbodoładowane silniki opracowane w technologii downsizingu – 1.0 T-GDI o mocy 100 lub 120 KM. Klarowny podział daje odbiorcy wybór pomiędzy osiągami a niskim spalaniem. Według użytkowników odpowiedni kompromis zapewniają wolnossące silniki 1.4 o mocy ok. 100 KM, oferowane w obu wcieleniach miejskiego Hyundaia. Odradzamy wybór wersji z nieco opieszałą skrzynią automatyczną (4 biegi): sprawna, dwusprzęgłowa DCT trafiła tylko do odmian T-GDI.

Hyundai i20 I
Benzynowy, 1,2-litrowy silnik żwawo napędza Hyundaia w mieście, poza nim łapie lekką „zadyszkę”. Nie pali też dużo: w naszych testach średnio 6 l/100 km.

Jeśli chodzi o turbodiesle, wybór jest mniejszy i przeważnie ogranicza się do najsłabszych jednostek 1.1 CRDi (75 KM). Hyundai dla i20 I przewidział również 1.4 CRDi i dynamicznego 1.6 CRDi (116 KM), następca otrzymał tylko 1.1 CRDi i 1.4 CRDi. Wszystkie są autorskimi konstrukcjami Hyundaia. Silniki wysokoprężne definitywnie zniknęły z oferty po modernizacji drugiej generacji z 2018 r.

Hyundai i20 II
Wysokoprężne i20 to prawdziwi gracze drugiego planu. Jeśli już się trafiają, to z malutkim 1.1 CRDi. Znacznie żwawszego 1.4 CRDi (fot.) trzeba się już naszukać.

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – co się w nich psuje?

Do tej pory rzadko pojawiają się doniesienia o typowych, powtarzających się awariach silników montowanych w Hyundaiu i20. Oczywiście należy mieć na uwadze możliwość zużycia takich elementów jak filtr DPF bądź turbosprężarka (w dieslach), ale raczej w samochodach z dużymi przebiegami lub nieumiejętnie serwisowanych. Użytkownicy Hyundaiów i20 I skarżą się natomiast na wycieki oleju ze skrzyń biegów, hałasujące łożyska przednich kół (nie wytrzymują nawet 100 tys. km), przeciętną trwałość kolumny kierowniczej i, pojawiającą się na razie punktowo, korozję nadwozia. Ten problem nie dotyka młodszego modelu, ale w nim skargi często dotyczą nietrwałej powłoki lakierniczej. i20 II dopadła też „choroba” dotykająca wiele współczesnych samochodów, objawiająca się zawieszaniem lub wyłączaniem systemów multimedialnych i innych opcji wyposażenia, np. tempomatu. Na szczęście serwisy systematycznie usuwają te usterki w ramach gwarancji (trwa 5 lat).

Hyundai i20 I
Tak wygląda 3-drzwiowy Hyundai i20 I przed liftingiem (2008-2012). Stanowią rynkową niszę: klientela miejskiego Hyundaia często stawiała na praktyczność i wybierała model 5-drzwiowy.

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – za ile można go kupić?

Samochody starszej generacji wystawiane są za ok. 10-20 tys. zł. Powyżej tej kwoty można już liczyć na i20 I z ostatnich lat produkcji (2013-2014) z przebiegami poniżej 100 tys. km. Od ok. 25 tys. zł zaczynają się pierwsze Hyundaie i20 II, ale w ich przypadku trzeba nastawić się na bazowe wersje wyposażeniowe i nawet dwukrotnie większe przebiegi. Wraz z dojściem do 30 tys. zł kończy się wspólna kwota za obie generacje. Nowszy model nie tanieje zbyt szybko z uwagi na status aktualnie produkowanego auta.

Hyundai i20 II
W 2016 r. do oferty i20 II dołączyła uterenowiona odmiana Active z prześwitem zwiększonym o 2 cm. Hyundai dla tego modelu nigdy nie przewidział napędu 4×4.

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – którą generację wybrać?

Prawdę mówiąc oba modele mają wiele wspólnego. Nie są zbyt rewolucyjne, przeciętnie się prowadzą, a osiągi schodzą w nich na drugi plan. Niezależnie od generacji, Hyundai i20 zaskakuje ogólną trwałością mechaniczną i typowo przewidywalnym charakterem. Z dzisiejszej perspektywy atrakcyjniejszą ofertę stanowi jednak starsza generacja – wystarczająco dobrze wykonana, przestronna i, biorąc pod uwagę samochody w cenie najtańszych i20 II – świetnie wyposażona. Niebawem zadebiutuje trzecie wcielenie tego udanego auta, co powinno pociągnąć w dół ceny i20 II.

Używany Hyundai i20 I – plusy i minusy

 +  funkcjonalne nadwozie, dopracowana gama silnikowa, spory bagażnik

 –  przeciętne zabezpieczenie przed korozją, niska trwałość niektórych elementów, mało atrakcyjny wygląd

Hyundai i20 I

Używany Hyundai i20 II – plusy i minusy

 +  lepsza jakość wykonania, dynamiczniejsze silniki, jak na razie niemal zerowa awaryjność

 –  ograniczona gama diesli, stosunkowo wysokie ceny, sporo aut po flotach lub nauce jazdy

Hyundai i20 II

Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – podstawowe dane techniczne
Hyundai i20 I Hyundai i20 II
Lata produkcji 2008-2014 od 2014 r.
Dł./szer./wys. 394/171/149 cm 403-406/173/147 cm
Rozstaw osi 253 cm 257 cm
Pojemność bagażnika 295-1060 l 326-1042 l
Silniki benzynowe 1.2-1.6 (78-126 KM) 1.0-1.4 (75-120 KM)
Silniki Diesla 1.1-1.6 (75-116 KM) 1.1-1.4 (75-90 KM)
Hyundai i20 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.2 1.4 1.6 1.4 CRDi 1.6 CRDi
Pojemność 1248 cm³ 1396 cm³ 1591 cm³ 1396 cm³ 1582 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 86 KM 100 KM 126 KM 90 KM 116 KM
Maks. moment 121 Nm 137 Nm 157 Nm 220 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 11,6 s 9,5 s 13,5 s 10,7 s
Prędkość maks. 168 km/h 181 km/h 190 km/h 171 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,4 l/100 km 5,8 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 km
Hyundai i20 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.2 1.4 1.0 T-GDI 1.1 CRDi 1.4 CRDi
Pojemność 1248 cm³ 1368 cm³ 998 cm³ 1120 cm³ 1396 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 84 KM 100 KM 120 KM 75 KM 90 KM
Maks. moment 121 Nm 134 Nm 172 Nm 180 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 11,6 s 10,2 s 16,0 s 12,1 s
Prędkość maks. 170 km/h 184 km/h 190 km/h 161 k/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,5 l/100 km 4,8 l/100 km 4,0 l/100 km 4,1 l/100 km

 Polecamy inne nasze artykuły na temat Hyundaia i20:

Używany Hyundai i20 I (2008-2014) – opinie użytkowników

Porównanie Hyundai i20 II 1.2 MPI z Citroenem C3 1.2 PureTech

Garść informacji na temat spodziewanego niedługo Hyundaia i20 III

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji