FORD S-Max I 2.0TDCi 6MT WW0998S 06-2008

Ford S-Max udowodnił, że posiadanie minivana nie musi kłócić się z przyjemnym prowadzeniem. Czy można go polecić dużym rodzinom? Oto opinie o używanym Fordzie S-Maxie pierwszej generacji.

Takiego minivana długo brakowało na rynku: przestronnego i funkcjonalnego, a jednocześnie o zadziornym charakterze i prowadzeniem nie odbiegającym od standardowych „osobówek”. Pojawienie się Forda S-Maxa rozwiało wszelkie wątpliwości. Ponad 4,7-metrowy minivan z powodzeniem mieścił 5-osobową rodzinę z wakacyjnym ekwipunkiem (lub dwiema dodatkowymi osobami na siedziskach w bagażniku), a dzięki zestawieniu z mocnymi silnikami gwarantował więcej niż przyzwoite osiągi. Z kolei zaawansowany układ tylnego zawieszenia wielowahaczowego zadbał o nieprzesadne przechylanie się auta w zakrętach i zapewnienie więcej niż wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Jednocześnie z S-Maxem Ford wprowadził drugą generację Galaxy. W nim nie było mowy o kompromisach – miał być jak najprzestronniejszy i… naprawdę w komfortowych warunkach przewiezie 7 osób (jest o 5 cm dłuższy od S-Maxa i nieco wyższy). Sukces rynkowy zaowocował wprowadzeniem w 2015 r. drugich wcieleń obu aut. Cztery lata wcześniej Ford gruntownie zmodernizował S-Maxa, odświeżając przednią część karoserii i wprowadzając zupełnie nowe jednostki napędowe z serii EcoBoost.

FORD S-Max I 2.0TDCi 140KM 6MT WU44609 08-2006
Na tle Galaxy, S-Maxa wyróżnia opadająca ku dołowi linia bocznych okien wraz z podciętym kształtem ostatniego z nich. Przestrzeń bagażowa i w tym modelu zasługuje na uznanie – maksymalnie zmieści się tu 2325 l pakunków!

Dzięki dynamicznemu charakterowi i zaskakującej poręczności S-Max stawia pod znakiem zapytania sens zakupu kompaktowych minivanów, które nie zmieszczą z taką swobodą bagaży dla 5 osób na dłuższy wyjazd. W dalszej części zweryfikujemy poziom niezawodności Forda S-Maxa I i przyjrzymy się jego cenom na portalach ogłoszeniowych.

FORD S-Max I 2.0TDCi 140KM 6MT WU44609 08-2006
Do ciekawostek w opcjonalnym wyposażeniu Forda S-Maxa należą m.in. podgrzewana przednia szyba oraz wysuwana podłoga bagażnika. Tą ostatnią można dokupić na własną rękę i samodzielnie zamontować (koszt ok. 600 zł).

Używany Ford S-Max I – wnętrze

Ford S-Max I i Galaxy II od strony technicznej mają wiele wspólnego z Mondeo IV i od razu widać to we wzornictwie kokpitu: różnią się w zasadzie tylko… obecnością trzech nawiewów pośrodku zamiast dwóch. W rodzinnym Fordzie można liczyć na rozsądną jakość wykonania i przyzwoity dobór tworzyw sztucznych potrzebnych do wykonania deski. Upływ czasu zazwyczaj widać tylko na łuszczących się przyciskach lub lakierowanych elementach kokpitu. Dzięki dodatkowym okienkom kierowca ma zapewnioną niezłą widoczność w niemal wszystkich kierunkach: właściciele Galaxy doceniają lepiej przeszkloną tylną część karoserii. W samochodach gorzej wyposażonych (bez wielkiego centralnego wyświetlacza) trochę razi ogrom przycisków na konsoli środkowej.

FORD S-Max I FL ST-Line 2.2TDCi 200KM 6AT 2013r. DD - ZMIANA TABLIC
Projekt kokpitu, ergonomia i wykończenie reprezentują niezły poziom. Uwagę zwraca nietypowy kształt dźwigni hamulca ręcznego.

W przepastnej kabinie S-Maxa stworzono 5 pełnowymiarowych miejsc siedzących. Kierowca i pasażer obok otrzymali przepastne i świetnie wyprofilowane fotele (nierzadko z elektryczną regulacją i podłokietnikiem), z kolei osoby jadące z tyłu mogą indywidualnie ustawiać położenie swojego fotela przesuwając go lub regulując kąt pochylenia oparcia. Ford jako wyposażenie opcjonalne oferował co prawda 3. rząd siedzeń, ale w ogłoszeniach ma go co czwarty S-Max. Nic dziwnego, ponieważ jest on tylko nieznacznie obszerniejszy od tych w kompaktowych minivanach. Lepiej wybrać 5-miejscowy wariant na rzecz pojemniejszego bagażnika: wtedy do dyspozycji mamy aż 854 l (przy 7 osobach: 285 l). Złożenie wszystkich foteli drugiego rzędu zwiększa przestrzeń bagażową do imponujących 2325 l!

Używany Ford S-Max I – silniki benzynowe

Niewielu odbiorców decydowało się na benzynowego S-Maxa, niemniej Ford zadbał o całkiem szeroki wybór jednostek zasilanych benzyną. Najpierw stosował dwa wolnossące silniki: 2.0/145 KM i 2.3/160 KM, oraz pochodzącego od Volvo 5-cylindrowego 2.5 Turbo rozwijającego aż 225 KM. Wszystkie nie grzeszą oszczędnym charakterem, a założenie instalacji gazowej może generować niepotrzebne kłopoty (silniki nie posiadają hydraulicznej regulacji luzu zaworowego). Wprowadzone w 2010 r. silniki EcoBoost (1.6/160 KM i 2.0/203 KM) wyposażono z kolei w bezpośredni wtrysk paliwa, a to wymusza zamontowanie droższej instalacji LPG. Zużycie paliwa odmian EcoBoost można już bardziej zaakceptować z uwagi na znacznie żwawszy charakter i wydajność.

Ford S-Max I 16
2-litrowy silnik EcoBoost nie brzmi może tak rasowo jak 2.5 Turbo, ale zapewnia podobne osiągi przy niższym zapotrzebowaniu na paliwo.

Używany Ford S-Max I – silniki Diesla

Rolę bazowego turbodiesla początkowo pełnił stary, fordowski 1.8 TDCi w dwóch wersjach mocy – 115 KM i 125 KM. Pomimo uproszczonej budowy (brak DPF-u) wcale nie zalicza się do grona najtrwalszych silników wysokoprężnych w S-Maxie. Znacznie lepiej pod tym względem wypada jego następca, czyli opracowane wspólnie z PSA 1.6 TDCi (115 KM) oraz cała plejada jednostek 2.0 TDCi (115-163 KM). Optimum dla minivana Forda stanowi 140-konna odmiana: najpopularniejsza, bo oferowana przez cały okres produkcji. Wysokoprężną gamę wieńczy stosunkowo paliwożerny, ale bez wątpienia najszybszy 2.2 TDCi (175/200 KM).

FORD S-Max I 2.0TDCi 6MT WW0998S 06-2008
Co drugi wystawiony S-Max ma pod maską polecanego turbodiesla 2.0 TDCi. Najlepiej łączy wydajny charakter z umiarkowanym spalaniem, niezawodnością i kulturą pracy.

Używany Ford S-Max I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Klimatyzacja swobodnie schładza i eliminuje problem zaparowanych szyb w ogromnym wnętrzu”

„Szerokie miejsca w drugim rzędzie, każde z możliwością przesuwania i pochylania oparć”

„Jak na swoje gabaryty, Ford doskonale trzyma się jezdni! Jazda jest przyjemna i bezpieczna”

„Wyjeżdżając w trasę mój S-Max 2.2 TDCi pali niewiele bez względu na to, ile do niego zapakujemy”

 Wady 

„Plastiki we wnętrzu – przeciętne. Odklejają się i zaczynają skrzypieć na nierównościach”

„W moim S-Maxie nie mam gdzie schować koła zapasowego. Muszę je wozić w bagażniku!”

„Ogromny bagażnik, ale ciężko utrzymać w nim porządek. Przydałoby się więcej skrytek i schowków”

„Ford mógłby lepiej zestopniować skrzynię. Ciężko poruszać się S-Maxem na progach zwalniających”

Używany Ford S-Max I – awaryjność, typowe usterki

Użytkownicy najczęściej skarżą się na awaryjność turbodiesla 1.8 TDCi: ma on wadliwy układ wtryskowy (objaw: nierówna praca) i nietrwałe koło dwumasowe (na szczęście dość tanie), ale przynajmniej można odrzucić kłopoty z filtrem cząstek stałych, którego zwyczajnie… nie ma. Ewentualnym źródłem problemów mogą być Fordy z nieudolnie założoną instalacją gazową lub z nieprzestrzeganymi terminami regulacji zaworów. Pozostałe wersje uchodzą za przewidywalne, wymagające napraw tylko przy znacznych przebiegach. Newralgiczny punkt wszystkich S-Maxów stanowi układ wspomagania kierownicy (głośno pracuje) i reflektory ksenonowe, które nie zawsze działają. Na wielu egzemplarzach widać postępującą korozję, mającą na razie wymiar powierzchowny. Wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia wykazuje sporą odporność na drogowe ubytki i nie jest przesadnie drogi w naprawach. W tak dużym samochodzie zwyczajnie „nie wyrabiają” tarcze hamulcowe – zwłaszcza w wersjach z mocniejszymi silnikami.

FORD S-Max I FL ST-Line 2.2TDCi 200KM 6AT 2013r. DD - ZMIANA TABLIC
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów Powershift w tak wiekowym samochodzie może już generować spore wydatki. Lepiej pozostać przy wersjach z ręczną przekładnią.

Używany Ford S-Max I – gdzie jest nr VIN?

Ford umieścił numer VIN na plakietce w okolicach przedniej wycieraczki kierowcy oraz na naklejce w słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).

FORD S-Max I 2.5T R5 220KM 6MT WU48273 07-2007

Używany Ford S-Max I – sytuacja rynkowa

Używanego S-Maxa można sobie sprawić już za kilkanaście tysięcy złotych, ale poniżej 15 tys. zł nie ma co liczyć na auto wizualnie przykuwające uwagę. Dopiero w okolicach 20-25 tys. zł trafiają się zadbane egzemplarze przedliftowe lub pierwsze auta po modernizacji. Optimum na zakup: okolice 30 tys. zł. Najdroższe S-Maxy z ostatnich roczników podchodzą pod nawet 50 tys. zł. Aż 3 na 4 rodzinne Fordy napędza silnik wysokoprężny, przeważnie 2.0 TDCi. Podobny podział reprezentuje też nieznacznie droższy Galaxy.

Używany Ford S-Max I – podsumowanie

Mimo że segment minivanów odchodzi w niepamięć, takie auta jak Ford S-Max udowadniają, że nie wszystko dobre co jest SUV-em. Tym samochodem może nie zjedziemy za daleko od szosy, ale z taką samą przyjemnością pokonamy setki autostradowych kilometrów jak i kręte, górskie drogi. Przy okazji nie musimy się martwić, gdzie zmieścimy najpotrzebniejsze rzeczy dla naszych pociech (często o wielkich gabarytach).

Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Ford Fusion (2002-2012) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Ford Mondeo IV (2007-2014) – opinie użytkowników

Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników

Używany Ford Galaxy II (2006-2015) – opinie użytkowników

Używany Ford Kuga I (2008-2012) – opinie użytkowników

FORD S-Max I 2.0TDCi 6MT WW0998S 06-2008

Ford S-Max I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.477-485/189/178 cm
Rozstaw osi285 cm
Pojemność bagażnika285-854-2325 l
Ford S-Max I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 EcoBoost2.02.0 EcoBoost2.32.5 T
Pojemność1596 cm³1999 cm³1999 cm³2261 cm³2521 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz.benz., turbo
Maks. moc160 KM145 KM203 KM160 KM225 KM
Maks. moment240 Nm185 Nm300 Nm208 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s10,9 s8,5 s11,2 s7,9 s
Prędkość maks.204 km/h197 km/h221 km/h192 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km8,1 l/100 km6,4 l/100 km9,7 l/100 km9,4 l/100 km
Ford S-Max I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.6 TDCi1.8 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.2 TDCi
Pojemność1560 cm³1753 cm³1997 cm³1997 cm³2179 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM125 KM140 KM163 KM175 KM
Maks. moment270 Nm320 Nm320 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,0 s11,6 s10,9 s9,5 s9,6 s
Prędkość maks.180 km/h187 km/h191 km/h205 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km6,2 l/100 km6,4 l/100 km5,7 l/100 km6,7 l/100 km

Używany Ford S-Max I – galeria

5 KOMENTARZE

  1. Moj s-max to 14 letni samochód. Uwierzcie mi nie jeździłem wygodniejszym i praktyczniejszym samochodem. Od 4 lat robie zestawienie kosztów. Srednie spalanie wychodzi mi ok 7,1l/100km. Koszt przejechania 100 km wliczajac w to opony, przeglady i naprawy w ASO!, ubezpieczenie, paliwo to 62 pln/100km. Mam diesla 2,0 TDCI 140 KM. Wyposażenie to przyklad wszystkomajacego pojazdu od el szyb i zamków przez el fotele, skrętne swiatla, zmieniarke na 6cd po panoramiczny dach, dwustrefowa automatyczna klimatyzacje ,8 air bag łacznie z kolanowymi, glosowe sterowanie radiem, klima, CD, navugacja i inne. Mimnusy …. duzo sprzatania – bagaznik jak stodola. A powaznie nie odnajduję. Moze z innymi silnikami sa bardziej awaryjne, paliwozerne. Cos tam słyszałem. Co moge polecic komus kto mysli nad zakupem szukajcie aut serwisowanych w ASO. przy s-maxie nie sa to duze koszty. Nie załujcie kasy za modele bogato wyposażone jest to wg mnie stara szkoła luksusu to wszystko poza byciem w aucie ma działać i na przykładzie mojego samochodu działa . Przebieg 266000 km.

      • Poliftowe EIV nie są wcale awaryjnymi autami, nie są gorsze od forda a mam do czynienia z jednym i drugim. 2.0 dci 173 KM to świetny motor, uważam że nieco lepszy niż 2.0 TDCI/ HDI. Chcociaż Ford wykonał swietną robote, praktycznie bez turbodziury, ciągnie też swietnie. Ford się lepiej klei drogi i ma lepiej wykonane wnętrze. Ale oba mają wiele zalet, trudno tu wybrać faworyta, kazdy czymś potrafi miło zaskoczyć. Niedługo planuję zmianę EIV krotkiego na wersję grand lub zmianę na Galaxy 2.0 TDCI bo jest nieco większy niż krotki EIV. Wtedy bedzie mi brakowało centralnego wyswietlacza, uwazam ze to lepsze rozwiązanie niz zegary za kierownicą. Ale za to Galaxy się lepiej prowadzi co mi osobiście bardziej odpowiada. W kazdym razie EIV 2.0 dci polecam z czystym sumieniem, bardzo dobre auto.

  2. Silnik Volvo nie ma hydraulicznych ustawień luzów zaworów? Benzyny 2,0 i 2,3 pochodziły od Mazdy i tu istotnie jest problem, ale Volvo 2,5 to zupełnie inna i5-cylindrowa konstrukcja, znosząca jakoś LPG.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here