FORD S-Max I 2.0TDCi 6MT WW0998S 06-2008

Ford S-Max udowodnił, że posiadanie minivana nie musi kłócić się z przyjemnym prowadzeniem. Czy można go polecić dużym rodzinom? Oto opinie o używanym Fordzie S-Maxie pierwszej generacji.

Takiego minivana długo brakowało na rynku: przestronnego i funkcjonalnego, a jednocześnie o zadziornym charakterze i prowadzeniem nie odbiegającym od standardowych „osobówek”. Pojawienie się Forda S-Maxa rozwiało wszelkie wątpliwości. Ponad 4,7-metrowy minivan z powodzeniem mieścił 5-osobową rodzinę z wakacyjnym ekwipunkiem (lub dwiema dodatkowymi osobami na siedziskach w bagażniku), a dzięki zestawieniu z mocnymi silnikami gwarantował więcej niż przyzwoite osiągi. Z kolei zaawansowany układ tylnego zawieszenia wielowahaczowego zadbał o nieprzesadne przechylanie się auta w zakrętach i zapewnienie więcej niż wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Jednocześnie z S-Maxem Ford wprowadził drugą generację Galaxy. W nim nie było mowy o kompromisach – miał być jak najprzestronniejszy i… naprawdę w komfortowych warunkach przewiezie 7 osób (jest o 5 cm dłuższy od S-Maxa i nieco wyższy). Sukces rynkowy zaowocował wprowadzeniem w 2015 r. drugich wcieleń obu aut. Cztery lata wcześniej Ford gruntownie zmodernizował S-Maxa, odświeżając przednią część karoserii i wprowadzając zupełnie nowe jednostki napędowe z serii EcoBoost.

FORD S-Max I 2.0TDCi 140KM 6MT WU44609 08-2006
Na tle Galaxy, S-Maxa wyróżnia opadająca ku dołowi linia bocznych okien wraz z podciętym kształtem ostatniego z nich. Przestrzeń bagażowa i w tym modelu zasługuje na uznanie – maksymalnie zmieści się tu 2325 l pakunków!

Dzięki dynamicznemu charakterowi i zaskakującej poręczności S-Max stawia pod znakiem zapytania sens zakupu kompaktowych minivanów, które nie zmieszczą z taką swobodą bagaży dla 5 osób na dłuższy wyjazd. W dalszej części zweryfikujemy poziom niezawodności Forda S-Maxa I i przyjrzymy się jego cenom na portalach ogłoszeniowych.

FORD S-Max I 2.0TDCi 140KM 6MT WU44609 08-2006
Do ciekawostek w opcjonalnym wyposażeniu Forda S-Maxa należą m.in. podgrzewana przednia szyba oraz wysuwana podłoga bagażnika. Tą ostatnią można dokupić na własną rękę i samodzielnie zamontować (koszt ok. 600 zł).

Używany Ford S-Max I – wnętrze

Ford S-Max I i Galaxy II od strony technicznej mają wiele wspólnego z Mondeo IV i od razu widać to we wzornictwie kokpitu: różnią się w zasadzie tylko… obecnością trzech nawiewów pośrodku zamiast dwóch. W rodzinnym Fordzie można liczyć na rozsądną jakość wykonania i przyzwoity dobór tworzyw sztucznych potrzebnych do wykonania deski. Upływ czasu zazwyczaj widać tylko na łuszczących się przyciskach lub lakierowanych elementach kokpitu. Dzięki dodatkowym okienkom kierowca ma zapewnioną niezłą widoczność w niemal wszystkich kierunkach: właściciele Galaxy doceniają lepiej przeszkloną tylną część karoserii. W samochodach gorzej wyposażonych (bez wielkiego centralnego wyświetlacza) trochę razi ogrom przycisków na konsoli środkowej.

FORD S-Max I FL ST-Line 2.2TDCi 200KM 6AT 2013r. DD - ZMIANA TABLIC
Projekt kokpitu, ergonomia i wykończenie reprezentują niezły poziom. Uwagę zwraca nietypowy kształt dźwigni hamulca ręcznego.

W przepastnej kabinie S-Maxa stworzono 5 pełnowymiarowych miejsc siedzących. Kierowca i pasażer obok otrzymali przepastne i świetnie wyprofilowane fotele (nierzadko z elektryczną regulacją i podłokietnikiem), z kolei osoby jadące z tyłu mogą indywidualnie ustawiać położenie swojego fotela przesuwając go lub regulując kąt pochylenia oparcia. Ford jako wyposażenie opcjonalne oferował co prawda 3. rząd siedzeń, ale w ogłoszeniach ma go co czwarty S-Max. Nic dziwnego, ponieważ jest on tylko nieznacznie obszerniejszy od tych w kompaktowych minivanach. Lepiej wybrać 5-miejscowy wariant na rzecz pojemniejszego bagażnika: wtedy do dyspozycji mamy aż 854 l (przy 7 osobach: 285 l). Złożenie wszystkich foteli drugiego rzędu zwiększa przestrzeń bagażową do imponujących 2325 l!

Używany Ford S-Max I – silniki benzynowe

Niewielu odbiorców decydowało się na benzynowego S-Maxa, niemniej Ford zadbał o całkiem szeroki wybór jednostek zasilanych benzyną. Najpierw stosował dwa wolnossące silniki: 2.0/145 KM i 2.3/160 KM, oraz pochodzącego od Volvo 5-cylindrowego 2.5 Turbo rozwijającego aż 225 KM. Wszystkie nie grzeszą oszczędnym charakterem, a założenie instalacji gazowej może generować niepotrzebne kłopoty (silniki nie posiadają hydraulicznej regulacji luzu zaworowego). Wprowadzone w 2010 r. silniki EcoBoost (1.6/160 KM i 2.0/203 KM) wyposażono z kolei w bezpośredni wtrysk paliwa, a to wymusza zamontowanie droższej instalacji LPG. Zużycie paliwa odmian EcoBoost można już bardziej zaakceptować z uwagi na znacznie żwawszy charakter i wydajność.

Ford S-Max I 16
2-litrowy silnik EcoBoost nie brzmi może tak rasowo jak 2.5 Turbo, ale zapewnia podobne osiągi przy niższym zapotrzebowaniu na paliwo.

Używany Ford S-Max I – silniki Diesla

Rolę bazowego turbodiesla początkowo pełnił stary, fordowski 1.8 TDCi w dwóch wersjach mocy – 115 KM i 125 KM. Pomimo uproszczonej budowy (brak DPF-u) wcale nie zalicza się do grona najtrwalszych silników wysokoprężnych w S-Maxie. Znacznie lepiej pod tym względem wypada jego następca, czyli opracowane wspólnie z PSA 1.6 TDCi (115 KM) oraz cała plejada jednostek 2.0 TDCi (115-163 KM). Optimum dla minivana Forda stanowi 140-konna odmiana: najpopularniejsza, bo oferowana przez cały okres produkcji. Wysokoprężną gamę wieńczy stosunkowo paliwożerny, ale bez wątpienia najszybszy 2.2 TDCi (175/200 KM).

FORD S-Max I 2.0TDCi 6MT WW0998S 06-2008
Co drugi wystawiony S-Max ma pod maską polecanego turbodiesla 2.0 TDCi. Najlepiej łączy wydajny charakter z umiarkowanym spalaniem, niezawodnością i kulturą pracy.

Używany Ford S-Max I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Klimatyzacja swobodnie schładza i eliminuje problem zaparowanych szyb w ogromnym wnętrzu”

„Szerokie miejsca w drugim rzędzie, każde z możliwością przesuwania i pochylania oparć”

„Jak na swoje gabaryty, Ford doskonale trzyma się jezdni! Jazda jest przyjemna i bezpieczna”

„Wyjeżdżając w trasę mój S-Max 2.2 TDCi pali niewiele bez względu na to, ile do niego zapakujemy”

 Wady 

„Plastiki we wnętrzu – przeciętne. Odklejają się i zaczynają skrzypieć na nierównościach”

„W moim S-Maxie nie mam gdzie schować koła zapasowego. Muszę je wozić w bagażniku!”

„Ogromny bagażnik, ale ciężko utrzymać w nim porządek. Przydałoby się więcej skrytek i schowków”

„Ford mógłby lepiej zestopniować skrzynię. Ciężko poruszać się S-Maxem na progach zwalniających”

Używany Ford S-Max I – awaryjność, typowe usterki

Użytkownicy najczęściej skarżą się na awaryjność turbodiesla 1.8 TDCi: ma on wadliwy układ wtryskowy (objaw: nierówna praca) i nietrwałe koło dwumasowe (na szczęście dość tanie), ale przynajmniej można odrzucić kłopoty z filtrem cząstek stałych, którego zwyczajnie… nie ma. Ewentualnym źródłem problemów mogą być Fordy z nieudolnie założoną instalacją gazową lub z nieprzestrzeganymi terminami regulacji zaworów. Pozostałe wersje uchodzą za przewidywalne, wymagające napraw tylko przy znacznych przebiegach. Newralgiczny punkt wszystkich S-Maxów stanowi układ wspomagania kierownicy (głośno pracuje) i reflektory ksenonowe, które nie zawsze działają. Na wielu egzemplarzach widać postępującą korozję, mającą na razie wymiar powierzchowny. Wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia wykazuje sporą odporność na drogowe ubytki i nie jest przesadnie drogi w naprawach. W tak dużym samochodzie zwyczajnie „nie wyrabiają” tarcze hamulcowe – zwłaszcza w wersjach z mocniejszymi silnikami.

FORD S-Max I FL ST-Line 2.2TDCi 200KM 6AT 2013r. DD - ZMIANA TABLIC
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów Powershift w tak wiekowym samochodzie może już generować spore wydatki. Lepiej pozostać przy wersjach z ręczną przekładnią.

Używany Ford S-Max I – gdzie jest nr VIN?

Ford umieścił numer VIN na plakietce w okolicach przedniej wycieraczki kierowcy oraz na naklejce w słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).

FORD S-Max I 2.5T R5 220KM 6MT WU48273 07-2007

Używany Ford S-Max I – sytuacja rynkowa

Używanego S-Maxa można sobie sprawić już za kilkanaście tysięcy złotych, ale poniżej 15 tys. zł nie ma co liczyć na auto wizualnie przykuwające uwagę. Dopiero w okolicach 20-25 tys. zł trafiają się zadbane egzemplarze przedliftowe lub pierwsze auta po modernizacji. Optimum na zakup: okolice 30 tys. zł. Najdroższe S-Maxy z ostatnich roczników podchodzą pod nawet 50 tys. zł. Aż 3 na 4 rodzinne Fordy napędza silnik wysokoprężny, przeważnie 2.0 TDCi. Podobny podział reprezentuje też nieznacznie droższy Galaxy.

Używany Ford S-Max I – podsumowanie

Mimo że segment minivanów odchodzi w niepamięć, takie auta jak Ford S-Max udowadniają, że nie wszystko dobre co jest SUV-em. Tym samochodem może nie zjedziemy za daleko od szosy, ale z taką samą przyjemnością pokonamy setki autostradowych kilometrów jak i kręte, górskie drogi. Przy okazji nie musimy się martwić, gdzie zmieścimy najpotrzebniejsze rzeczy dla naszych pociech (często o wielkich gabarytach).

Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Ford Fusion (2002-2012) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Ford Mondeo IV (2007-2014) – opinie użytkowników

Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników

Używany Ford Galaxy II (2006-2015) – opinie użytkowników

Używany Ford Kuga I (2008-2012) – opinie użytkowników

FORD S-Max I 2.0TDCi 6MT WW0998S 06-2008

Ford S-Max I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.477-485/189/178 cm
Rozstaw osi285 cm
Pojemność bagażnika285-854-2325 l
Ford S-Max I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 EcoBoost2.02.0 EcoBoost2.32.5 T
Pojemność1596 cm³1999 cm³1999 cm³2261 cm³2521 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz.benz., turbo
Maks. moc160 KM145 KM203 KM160 KM225 KM
Maks. moment240 Nm185 Nm300 Nm208 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s10,9 s8,5 s11,2 s7,9 s
Prędkość maks.204 km/h197 km/h221 km/h192 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km8,1 l/100 km6,4 l/100 km9,7 l/100 km9,4 l/100 km
Ford S-Max I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.6 TDCi1.8 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.2 TDCi
Pojemność1560 cm³1753 cm³1997 cm³1997 cm³2179 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM125 KM140 KM163 KM175 KM
Maks. moment270 Nm320 Nm320 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,0 s11,6 s10,9 s9,5 s9,6 s
Prędkość maks.180 km/h187 km/h191 km/h205 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km6,2 l/100 km6,4 l/100 km5,7 l/100 km6,7 l/100 km

Używany Ford S-Max I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.3]

2 KOMENTARZE

  1. Moj s-max to 14 letni samochód. Uwierzcie mi nie jeździłem wygodniejszym i praktyczniejszym samochodem. Od 4 lat robie zestawienie kosztów. Srednie spalanie wychodzi mi ok 7,1l/100km. Koszt przejechania 100 km wliczajac w to opony, przeglady i naprawy w ASO!, ubezpieczenie, paliwo to 62 pln/100km. Mam diesla 2,0 TDCI 140 KM. Wyposażenie to przyklad wszystkomajacego pojazdu od el szyb i zamków przez el fotele, skrętne swiatla, zmieniarke na 6cd po panoramiczny dach, dwustrefowa automatyczna klimatyzacje ,8 air bag łacznie z kolanowymi, glosowe sterowanie radiem, klima, CD, navugacja i inne. Mimnusy …. duzo sprzatania – bagaznik jak stodola. A powaznie nie odnajduję. Moze z innymi silnikami sa bardziej awaryjne, paliwozerne. Cos tam słyszałem. Co moge polecic komus kto mysli nad zakupem szukajcie aut serwisowanych w ASO. przy s-maxie nie sa to duze koszty. Nie załujcie kasy za modele bogato wyposażone jest to wg mnie stara szkoła luksusu to wszystko poza byciem w aucie ma działać i na przykładzie mojego samochodu działa . Przebieg 266000 km.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here