Najlepsze używane z LPG - otwierające

W Polsce używane samochody z LPG nie przestają tracić na popularności i wcale nie muszą to być tanie i wyeksploatowane modele z leciwymi silnikami. Oto przegląd najlepszych samochodów z drugiej ręki wyposażonych w ten rodzaj alternatywnego paliwa.

Współczesna technologia umożliwia zamontowanie instalacji LPG do niemal każdego silnika benzynowego, nawet współczesnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa, większą ilością cylindrów lub o nietypowej konstrukcji, np. typu boxer (najpopularniejsze rodzaje instalacji). Rynek używanych samochodów z instalacją gazową przestał wobec tego ograniczać się tylko do prostych, przestarzałych modeli ze strzelającą i paliwożerną instalacją, a obfituje nawet w kilkuletnie egzemplarze z nowoczesnym, niekiedy fabrycznym LPG (lista modeli). Kupno takiego auta niewątpliwie daje pewność, że posiada ono dedykowaną instalację zamontowaną w profesjonalny sposób, co nie zawsze następuje w przypadku samochodów z LPG dorabianym we własnym zakresie. Niektórzy z kolei na siłę montują instalację do aut, którym ona po prostu szkodzi albo nie jest opłacalna. Konsekwencje ponosi nowy właściciel, który jest skazany na kosztowną walkę z awariami wynikającymi ze złego doboru instalacji albo montażu przez niewykwalifikowanego gazownika.

Na co zwrócić uwagę, kupując używane auto z LPG?

By mieć pewność, że interesujący nas samochód dobrze „znosi gaz”, przygotowaliśmy zestawienie najlepszych aut używanych z LPG. W ich przypadku nie ma żadnych przeciwwskazań odnośnie montażu instalacji albo zakupu już „zagazowanego” egzemplarza, pod warunkiem że zweryfikujemy jej pochodzenie, czy jest dedykowana do danego silnika i czy modyfikację przeprowadził odpowiedni warsztat. Unikajmy aut ze świeżo zamontowanymi instalacjami i tych, które na alternatywnym paliwie jeżdżą od wielu lat (powyżej 10).

Alfa Romeo Giulietta (od 2012 r.)

Silnik: 1.4 TB
Ceny: 30-44 tys. zł

Giulietta należy do grona aut wyposażanych w fabryczną instalację gazową, jednak bardzo rzadko trafiają się one w ogłoszeniach. Turbodoładowany silnik bez zastrzeżeń współpracuje z LPG, a instalacja nie pogarsza jego osiągów.

Alfa Romeo Giulietta

Audi A4 B6 (2000-2004)

Silnik: 1.8 Turbo
Ceny: 11-23 tys. zł

Ten silnik występował także w wielu innych autach koncernu VAG. Ma spore rezerwy mocy i jest podatny na tuning, a opinii większości użytkowników bez zarzutu spisuje się „na gazie”, oczywiście pod warunkiem doboru instalacji dobrze współpracującej z silnikami turbodoładowanymi. Przed zakupem sprawdźmy skład spalin i ciśnienie sprężania.

Audi A4 B6

BMW serii 3 E46 (1998-2007)

Wersja: 320/330
Ceny: 6-28 tys. zł

Z uwagi na ogólne zużycie większości wysokoprężnych „trójek”, zainteresowaniem cieszą się auta wyposażone w instalację gazową. Największe oszczędności na LPG przyniesie BMW z 4-cylindrowym silnikiem. Polecamy rozejrzeć się za samochodami z polskimi instalacjami, które nie przejechały „na gazie” więcej niż 50 tys. km. Pamiętajmy o sprawdzeniu wpisu w dowodzie rejestracyjnym i najlepiej zapytajmy o dokumentację instalacji.

BMW serii 3 E46

Citroen Xsara (1997-2004)

Silnik: 1.4 16V
Ceny: 3-7 tys. zł

Citroen Xsara powoli znika z naszych ulic, ale polecany do gazu 16-zaworowy silnik 1.4 występuje również w innych małych i kompaktowych modelach, m.in. C3, C4, Berlingo. W odróżnieniu do odmiany 1.4 8V ma on już hydrauliczną regulację luzu zaworowego. Jako alternatywę dla tego nieco słabego silnika warto wziąć pod uwagę mocniejsze jednostki 16V, np. 1.6 i 1.8.

Citroen Xsara

Fiat Punto III (2005-2018) / Bravo II (2007-2014)

Silnik: 1.4 8V/16V
Ceny: Punto III: 8-22 tys. zł; Bravo II: 14-27 tys. zł 

Do założenia gazu polecamy obie wersje tego silnika: w Punto miał moc odpowiednio 77 i 95 KM, w Bravo – 90 KM. W 8-zaworowych wersjach przeważnie zastosowano starsze instalacje mieszalnikowe, w 16V – sekwencyjny wtrysk LPG. Na korzyść mocniejszej odmiany przemawia hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego, dzięki czemu jest w zasadzie bezobsługowa, a obecność instalacji nie wpływa na osiągi.

Fiat Panda II (2003-2012)

Silnik: 1.2 8V
Ceny: 5-15 tys. zł

W Pandach można bez obaw zamontować LPG do dwóch najpopularniejszych silników benzynowych: 1.1 (również w Seicento) i 1.2. Fiat oferował nawet auta z fabryczną instalacją marki Tartarini. Prywatni użytkownicy najczęściej sięgali po Landi Renzo, LOVATO i BRC. Radzimy poszukać Pand z nowocześniejszymi instalacjami z niezawodnym wtryskiem LPG (w starszych instalacjach gaz może strzelać). Miejski Fiat realnie spali ok. 7-8 l LPG na każde 100 kilometrów. Niestety, musimy się pogodzić z brakiem bagażnika (butla zajmuje miejsce koła zapasowego, a te ląduje za tylną kanapą).

Fiat Panda

Honda Accord VII (2002-2008)

Silnik: 2.0
Ceny: 15-29 tys. zł

Dwulitrowa, 155-konna jednostka całkiem nieźle współpracuje z LPG i pali ok. 11 l gazu na 100 kilometrów. Użytkownicy najczęściej wybierają instalacje firmy BRC i Landi Renzo, także do Accordów 2.4. Kluczem do niezawodnej eksploatacji jest okresowa kontrola składu mieszanki.

Honda Accord

Hyundai Tucson I (2004-2010)

Silnik: 2.0
Ceny: 18-29 tys. zł

Aż 1/3 wystawionych benzynowych Tucsonów ma założoną instalację LPG, część także z systemem lubryfikacji gniazd zaworowych. Koreańskie SUV-y (Tucson i bliźniacza Kia Sportage II) z powodzeniem pokonują spore przebiegi „na gazie” i spalają go od 8 do 13 l/100 km. Warunek: kontrola luzu zaworowego co 30 tys. km. Jeśli poprzedni właściciel tego nie pilnował, nowego czeka kosztowna wymiana głowicy.

Hyundai Tucson

Jeep Grand Cherokee WJ (1999-2004)

Silnik: 4.0 R6, 4.7 V8
Ceny: 17-35 tys. zł

Właściciele Jeepów zakładają LPG zarówno do jednostek 4.0, jak i 4.7 V8. W tym modelu aż prosi się o porządną instalację: ma ją połowa wystawionych benzynowych Jeepów i zdecydowana większość pracuje na niej bez zastrzeżeń. Trzeba się nastawić na spalanie w granicach 18-20 l/100 km i wozić koło zapasowe w i tak przepastnym bagażniku.

Jeep Grand Cherokee

Mercedes klasy C W203 (2000-2007)

Wersja: C 200
Ceny: 9-26 tys. zł

Choć do przeróbki na LPG nadają się w zasadzie wszystkie benzynowe klasy C, najrozsądniejszym wyborem jest montaż instalacji do wolnossących, czterocylindrowych jednostek. Nie brakuje jednak dobrych opinii na temat bezproblemowej eksploatacji „na gazie” silników z kompresorem. Najczęściej wybierana marka instalacji: Lovato.

Mercedes W203

Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017)

Silnik: 1.8
Ceny: 20-30 tys. zł

W przypadku Lancera mamy do czynienia z dwiema wersjami silnika 1.8: standardową i przystosowaną do LPG, ze wzmocnionymi gniazdami zaworowymi i samymi zaworami (producent wprowadził ją w 2009 roku). Niektórzy właściciele Lancerów zakładali jednak instalację nie patrząc na to, jaki silnik ma ich samochód. O tym, z jaką wersją mamy do czynienia, dowiemy się na podstawie numeru VIN w ASO.

Mitsubishi Lancer

Opel Astra II (1998-2009)

Silnik: 1.6 8V
Ceny: 4-10 tys. zł

Jeśli Astra z gazem, to najlepiej z 8-zaworowym 1.6 z instalacją sekwencyjną (zdarzają się również mieszalnikowe). Ten silnik dość szybko wycofano z gamy, dlatego w przypadku młodszych egzemplarzy trzeba się nastawić na równie dobrego 1.6 16V. Przez zakupem dopytajmy, najlepiej w ASO, czy interesujący nas egzemplarz ma mechaniczną czy hydrauliką kompensację luzu zaworowego.

Opel Astra II

Peugeot 307 (2001-2008) / 407 (2004-2010)

Silnik: 1.4 16V, 1.6 16V, 2.0 16V
Ceny: 307: 7-15 tys. zł; 407: 10-22 tys. zł

Właściciele kompaktowych Peugeotów muszą zaakceptować jego szwankującą elektronikę, ale mechanicznie trudno im cokolwiek zarzucić: diesle należą do klasowej czołówki, a wszystkie wersje benzynowe akceptują zasilanie gazem. Szczególnie warto go zamontować do silników 1.4 i 1.6 16V. W następcy (308) nie polecamy LPG z uwagi na obecność łańcucha rozrządu oznaczającego podwyższone wydatki na naprawę głowicy. Z kolei w modelu 407 optymalny wybór stanowi 136-konny 2.0. Najczęściej montowana instalacja: BRC.

 

Renault Clio III (2005-2012)

Silnik: 1.4 16V
Ceny: 10-22 tys. zł

Większość Clio z LPG ma pod maską 75-konnego 1.2 16V, ale my polecamy montaż instalacji do mocniejszego 1.4 16V: jest nie tylko bezawaryjny, ale i wystarczająco dynamiczny. Do Clio nie da się bez przeróbek zamontować typowego zbiornika na gaz pod podłogą bagażnika, więc pozostaje montaż klasycznej butli za tylną kanapą. Niektórzy decydowali się na przeróbkę wnęki na zestaw naprawczy i „upchnięcie” tam zbiornika, ale to wiąże się z utratą gwarancji na perforację blach. Opisywany silnik montowano również w Megane’ach i Scenikach, ale nie radzi on sobie z tymi cięższymi autami.

Renault Clio

Renault Megane II (2002-2008) / Laguna II (2001-2007) / Scenic II (2003-2009)

Silniki: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0 T
Ceny: Megane II: 7-16 tys. zł; Laguna II: 5-14 tys. zł; Scenic II: 8-17 tys. zł

We wszystkich wymienionych wyżej „renówkach” o wiele rozsądniej wybrać dowolną wersję benzynową z LPG (poza 2.0 IDE w Lagunie z bezpośrednim wtryskiem benzyny) niż ponadprzeciętnie awaryjnego diesla 1.5 lub 1.9 dCi. Wszystkie z nich niemal bezawaryjnie przejeżdżają ok. 100 tys. km na gazie, później trzeba regenerować głowicę. Strzał w dziesiątkę stanowi turbodoładowana jednostka 2.0 T – to jeden z ostatnich silników łączących tak dobre osiągi z odpornością na zasilanie alternatywnym paliwem. W Megane’ach i Scenikach sprawdźmy przed zakupem sposób zamontowania zbiornika na gaz: ich plastikowa podłoga bagażnika wymaga w tym celu dodatkowego wzmocnienia.

Skoda Fabia II (2007-2014)

Silniki: 1.2, 1.4 MPI
Ceny: 13-27 tys. zł

Pierwsza jednostka ma 3 cylindry i jest dosyć ospała, druga – 4 i spala niemal tyle samo alternatywnego paliwa co samej benzyny. Obie bez zastrzeżeń współpracują z instalacją gazową. Użytkownicy najczęściej montują produkt firmy Landi Renzo i wypowiadają się o nich w samych superlatywach.

Skoda Fabia II

Miejskie i kompaktowe modele grupy VW

Silnik: 1.6 8V
Ceny (Volkswagen Golf V): 13-22 tys. zł

Bardzo długo produkowany, niewyżyłowany silnik z prostą, 8-zaworową głowicą, hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego i doskonałym zapleczem części zamiennych dał się poznać jako idealna jednostka do montażu LPG. Co najlepsze, osoba poszukująca samochodu z tym silnikiem może przebierać w modelach miejskich i kompaktowych, a nawet minivanach i autach wyróżniających się w tłumie (np. VW New Beetle). W niektórych zalecamy czujność, bo opisywaną jednostkę można pomylić z 1.6 FSI, który już nie toleruje LPG.

Przykładowe modele z 1.6 8V: Audi A3 I/II, A4 B6/B7; Seat Toledo II/III, Leon I/II, Altea; Skoda Octavia I/II; Volkswagen Golf IV/V/VI, Golf Plus, New Beetle, Passat B5/B6. 

3 KOMENTARZE

  1. Najlepsza jak dla mnie propozycja to Honda Accord jeszcze 2.0l jak najbardziej trafna jednostka. Do tego instalacja BRC i można jeździć jeździć i oszczędzać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here