Używany Ford Fusion cieszy się dobrymi opiniami. Jest trwały, przestronny i przyjemny w prowadzeniu. Zwiększony prześwit ułatwia forsowanie krawężników.
Przez lata Fiesta V wrosła w drogową rzeczywistość. Przez użytkowników jest ceniona za niską awaryjność, dobre właściwości jezdne i paletę udanych silników. Ford Fusion oferuje to samo, jednak idzie krok dalej. Karoseria dłuższa i wyższa o ok. 10 cm niż w Fieście zapewnia większą ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż – kufer o regularnym kształcie mieści 337 l (53 l więcej niż Fiesta), a po złożeniu kanapy rośnie do 1175 l.
W drugiej połowie 2005 r. Ford Fusion został zmodernizowany. Otrzymał m.in. atrapę chłodnicy i zderzak z innym wypełnieniem oraz szersze plastikowe listwy ochronne nadwozia. Dzięki tym zmianom udało zaczęło w większym stopniu przypominać crossovera. Prawdziwie terenowy sznyt ma dostępny od 2007 r. Fusion Calero z utrzymanym w czarnej tonacji dołem karoserii oraz zderzakami z imitacjami płyt chroniących podwozie.
Wszystkie wersje mają 16 cm prześwitu (2 cm więcej niż Fiesta), co ułatwia podjeżdżanie pod wysokie krawężniki i pozwala na jazdę po zniszczonych drogach bez poważniejszych obaw o stan miski olejowej. Wraz z podwyższonym nadwoziem zapewnia to lepszy wgląd w sytuację na drodze oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Jeżeli zajdzie potrzeba, można też wjechać w lekki teren. Innymi słowy – Fusion oferuje praktycznie wszystko, za co cenione są crossovery. W efekcie kosztuje sporo więcej od Fiesty. Gdyby miał bardziej atrakcyjny wygląd, ceny egzemplarzy z drugiej ręki z pewnością byłyby jeszcze wyższe. Obecnie używanego Forda Fusion można obecnie kupić za 5000 zł. Najlepsze egzemplarze z ostatnich lat produkcji, bogatym wyposażeniem, niskim przebiegiem, a nawet krótką gwarancją od sprzedającego są wyceniane na 16-20 tys. zł.
Lukę po wycofanym ze sprzedaży Fusionie zajął minivan B-Max (2012-2017), a częściowo także mały crossover EcoSport (od 2012 r.). Warto dodać, że Fusion jest nie tylko technicznym bliźniakiem Fiesty, ale również cenionej za niezawodność Mazdy 2 (2003-2007) pierwszej generacji, z którą dzieli nawet paletę silników.
Ford Fusion – wnętrze
Wprowadzając Fusiona, Ford rozwiązał jeden z większych mankamentów Fiesty w postaci wnętrza o ograniczonej przestronności. Zarówno przed, jak po modernizacji kabinę wykańczano twardymi tworzywami. Jakość montażu pozostawia nieco do życzenia – zdarza się, że odpadają elementy. Nie brakuje schowków, a bagażnik o regularnym kształcie ma nisko położony próg załadunku. Rodzice docenią szeroko otwierające się drzwi, które ułatwiają przypinanie dziecka do fotelika. Wyższe osoby nie będą zachwycone fotelami. Krótkie siedziska nie zapewniają dobrego podparcia ud, ograniczając komfort na dłuższych trasach.
Ford Fusion – deska rozdzielcza
Szukając używanego Fusiona, warto pomyśleć o egzemplarzu po faceliftingu z przyjemniejszą dla oka deską rozdzielczą z mniej toporną konsolą środkową. Kokpity najtańszych egzemplarzy są ubogo wyposażone. Nie należy też liczyć na fabryczny radioodtwarzacz, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. W najstarszych Fusionach rzadko pojawia się ESP. Auto ma jednak solidną konstrukcję, która pozwoliła na zdobycie 4/5 gwiazdek w crashtestach EuroNCAP. Ford wyszedł obronną ręką nawet z próby zderzenia bocznego, mimo że sprawdzono ochronę w egzemplarzu bez bocznych poduszek (opcja).
Ford Fusion – silniki
Niewielka masa własna sprawia, że wystarczającym źródłem napędu jest podstawowy benzynowy silnik 1.25 (75 KM) – jest łatwy do znalezienia, relatywnie tani i oszczędny. Dynamika nie zachwyca, jednak przy wykorzystaniu wyższych obrotów Fusion pozwala na w miarę sprawne wyprzedzanie czy utrzymywanie tempa autostradowego. Należące do tej samej rodziny Zetec-SE jednostki 1.4 (80 KM) oraz 1.6 (101 KM) zasługują na polecenie. Są bowiem równie trwałe i oferują wyraźnie lepszą dynamikę przy praktycznie takim samym zużyciu paliwa. Nie należy przy tym szukać używanego Fusiona z instalacją gazową. Silniki źle znoszą konieczność jazdy na LPG – prędzej czy później przestaje być możliwe właściwe wyregulowanie luzu zaworowego. By doprowadzić jednostkę napędową do ładu, konieczny jest remont głowicy.
Na rekomendację zasługują także diesle 1.4 TDCi (68 KM) oraz 1.6 TDCi (90 KM). Obie jednostki zostały opracowane przez grupę PSA i legitymują się wysoką trwałością przy małym zapotrzebowaniu na paliwo. Nie mają filtrów cząstek stałych, co jest dobrą wiadomością dla kierowców planujących głównie miejską eksploatację samochodu.
Fusion był oferowany z dwoma rodzajami automatów – klasyczną, 4-stopniową przekładnią z konwerterem momentu obrotowego w wersji 1.6 oraz zautomatyzowanymi, 5-biegowymi skrzyniami Durashift-EST dla 1.4 i 1.4 TDCi.
Używany Ford Fusion – opinie użytkowników
Zalety
„Zauroczyłem się w jego uniwersalności. Jest wysoki, więc wypady na bezdroża, do lasu, czy niekontrolowane zjazdy na pobocze przebiegają bezstresowo.”
„Idealna propozycja dla rodziny typu 2+2/(+3).”
„Za takie pieniądze nie kupi się samochodu tak przestronnego, jak ten.”
„Mało awarii, niskie koszty utrzymania. Do jazdy polecam.”
„Bagażnik większy niż można przypuszczać patrząc z zewnątrz.”
Wady
„Zda egzamin przy jeździe po mieście oraz krótkie trasy do 150 km. Przy dłuższych trasach fotel kierowcy doprowadza do szału.”
„Hałas powietrza podczas jazdy dokucza, silnik dokucza nawet na wolnych obrotach.”
„Niby wszystko jest pod ręką ale wykonane z brzydkich , tandetnych plastików (cała deska rozdzielcza).”
„Zbyt mala moc silnika, chcąc szybko wyprzedzić trzeba redukować bieg. to samo przy podjeździe pod gorę.”
Używany Ford Fusion – typowe usterki
Fordy nie słyną z karoserii dobrze zabezpieczonych przed atakami rdzy, ale problem korozji karoserii modelu Fusion (i bliźniaczej Fiesty) jest ograniczony. W większości egzemplarzy ogranicza się do punktowych ognisk czy korozji krawędzi elementów.
Jedną z najczęściej zgłaszanych usterek Forda Fusion jest skrzypiące zawieszenie. Problem można rozwiązać, wymieniając łożyska kolumn McPhersona czy wytarte gumy stabilizatora. Zamienników nie brakuje, więc naprawy nie stanowią większego obciążenia dla kieszeni. Do trwałych nie należą łożyska kół, szczególnie tylnych.
Użytkownicy Fusiona z silnikami 1.25 i 1.4 sygnalizują czasami zwiększone spalanie oleju silnikowego. We wszystkich jednostkach benzynowych możliwe są problemy z cewkami. Przy wyższych przebiegach konieczna może być wymiana pompy wody. W trwałych i niezbyt wysilonych dieslach zawodzi głównie osprzęt – turbosprężarki czy wtryskiwacze. Zapach spalin w kabinie świadczy, że wymiany wymagają podkładki pod wtryskiwaczami, co kosztuje ok. 600 zł.
Używany Ford Fusion – podsumowanie
W pewnym sensie Fusion wyprzedził swoją epokę – gdy debiutował, podwyższone nadwozia i prześwity nie były jeszcze na celowniku klientów. Po latach sytuacja uległa zmianie, ale Fusion odstaje od crossoverów i kompaktowych SUV-ów zachowawczą stylizacją. Nadrabia niskimi kosztami utrzymania i trwałością. Auto ma pewne przypadłości, ale awarie zatrzymujące Fusiona na trasie należą do rzadkości.
Ford Fusion – dane techniczne
Ford Fusion – wymiary
Dł./szer./wys. | 401/172/151 cm |
Rozstaw osi | 249 cm |
Pojemność bagażnika | 337-1175 l |
Ford Fusion – silniki
Silnik |
1.25 |
1.4 |
1.6 |
1.4 TDCi |
1.6 TDCi |
Pojemność |
1242 cm³ |
1388 cm³ |
1596 cm³ |
1399 cm³ |
1560 cm³ |
Paliwo |
benz. |
benz. |
benz. |
turbodiesel |
turbodiesel |
Maks. moc |
75 KM |
80 KM |
101 KM |
68 KM |
90 KM |
Maks. moment |
110 Nm |
124 Nm |
146 Nm |
160 Nm |
204 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
15,5 s |
14,0 s |
11,1 s |
16,1 s |
12,9 s |
Prędkość maks. |
159 km/h |
163 km/h |
178 km/h |
158 km/h |
176 km/h |
Śr. zużycie paliwa |
6,4 l/100 km |
6,5 l/100 km |
6,6 l/100 km |
4,6 l/100 km |
4,5 l/100 km |
Ford Fusion – oceny użytkowników
Ocena samochodu
[yasr_multiset setid=0]
Ocena eksploatacji
[yasr_multiset setid=1]