Używany Ford Fusion - opinie

Używany Ford Fusion cieszy się dobrymi opiniami. Jest trwały, przestronny i przyjemny w prowadzeniu. Zwiększony prześwit ułatwia forsowanie krawężników.

Przez lata Fiesta V wrosła w drogową rzeczywistość. Przez użytkowników jest ceniona za niską awaryjność, dobre właściwości jezdne i paletę udanych silników. Ford Fusion oferuje to samo, jednak idzie krok dalej. Karoseria dłuższa i wyższa o ok. 10 cm niż w Fieście zapewnia większą ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż – kufer o regularnym kształcie mieści 337 l (53 l więcej niż Fiesta), a po złożeniu kanapy rośnie do 1175 l.

Używany Ford Fusion - opinie
Fusion został nakreślony podobnymi liniami, co Fiesta. Oferuje od niej jednak dużo więcej przestrzeni. Atutem jest także powiększona przestrzeń bagażowa z nisko położonym progiem załadunku.

W drugiej połowie 2005 r. Ford Fusion został zmodernizowany. Otrzymał m.in. atrapę chłodnicy i zderzak z innym wypełnieniem oraz szersze plastikowe listwy ochronne nadwozia. Dzięki tym zmianom udało zaczęło w większym stopniu przypominać crossovera. Prawdziwie terenowy sznyt ma dostępny od 2007 r. Fusion Calero z utrzymanym w czarnej tonacji dołem karoserii oraz zderzakami z imitacjami płyt chroniących podwozie.

Używany Ford Fusion
Pudełkowate, utrzymane w konwencji stylistycznej New Edge Design, nadwozie Forda Fusion nie rzuca się już w oczy, ale kto przedkłada funkcjonalność nad wygląd, będzie zadowolony z tego auta.

Wszystkie wersje mają 16 cm prześwitu (2 cm więcej niż Fiesta), co ułatwia podjeżdżanie pod wysokie krawężniki i pozwala na jazdę po zniszczonych drogach bez poważniejszych obaw o stan miski olejowej. Wraz z podwyższonym nadwoziem zapewnia to lepszy wgląd w sytuację na drodze oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Jeżeli zajdzie potrzeba, można też wjechać w lekki teren. Innymi słowy – Fusion oferuje praktycznie wszystko, za co cenione są crossovery. W efekcie kosztuje sporo więcej od Fiesty. Gdyby miał bardziej atrakcyjny wygląd, ceny egzemplarzy z drugiej ręki z pewnością byłyby jeszcze wyższe. Obecnie używanego Forda Fusion można obecnie kupić za 5000 zł. Najlepsze egzemplarze z ostatnich lat produkcji, bogatym wyposażeniem, niskim przebiegiem, a nawet krótką gwarancją od sprzedającego są wyceniane na 16-20 tys. zł.

Lukę po wycofanym ze sprzedaży Fusionie zajął minivan B-Max (2012-2017), a częściowo także mały crossover EcoSport (od 2012 r.). Warto dodać, że Fusion jest nie tylko technicznym bliźniakiem Fiesty, ale również cenionej za niezawodność Mazdy 2 (2003-2007) pierwszej generacji, z którą dzieli nawet paletę silników.

Ford Fusion – wnętrze

Ford Fusion - wnętrze
Fotele najlepiej sprawdzają się przy miejskiej jeździe. Krótkie siedziska i ograniczone wyprofilowanie zwiększają zmęczenie przy dłuższych podróżach.

Wprowadzając Fusiona, Ford rozwiązał jeden z większych mankamentów Fiesty w postaci wnętrza o ograniczonej przestronności. Zarówno przed, jak po modernizacji kabinę wykańczano twardymi tworzywami. Jakość montażu pozostawia nieco do życzenia – zdarza się, że odpadają elementy. Nie brakuje schowków, a bagażnik o regularnym kształcie ma nisko położony próg załadunku. Rodzice docenią szeroko otwierające się drzwi, które ułatwiają przypinanie dziecka do fotelika. Wyższe osoby nie będą zachwycone fotelami. Krótkie siedziska nie zapewniają dobrego podparcia ud, ograniczając komfort na dłuższych trasach.

Ford Fusion – deska rozdzielcza

Używany Ford Fusion - wnętrze
Przed face liftingiem konsola środkowa miała prostokątny zarys (na zdjęciu). W ramach modernizacji została przeprojektowana i płynniej przechodzi w powierzchnię deski rozdzielczej, która również została wygładzona.

Szukając używanego Fusiona, warto pomyśleć o egzemplarzu po faceliftingu z przyjemniejszą dla oka deską rozdzielczą z mniej toporną konsolą środkową. Kokpity najtańszych egzemplarzy są ubogo wyposażone. Nie należy też liczyć na fabryczny radioodtwarzacz, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. W najstarszych Fusionach rzadko pojawia się ESP. Auto ma jednak solidną konstrukcję, która pozwoliła na zdobycie 4/5 gwiazdek w crashtestach EuroNCAP. Ford wyszedł obronną ręką nawet z próby zderzenia bocznego, mimo że sprawdzono ochronę w egzemplarzu bez bocznych poduszek (opcja).

Ford Fusion – silniki

Niewielka masa własna sprawia, że wystarczającym źródłem napędu jest podstawowy benzynowy silnik 1.25 (75 KM) – jest łatwy do znalezienia, relatywnie tani i oszczędny. Dynamika nie zachwyca, jednak przy wykorzystaniu wyższych obrotów Fusion pozwala na w miarę sprawne wyprzedzanie czy utrzymywanie tempa autostradowego. Należące do tej samej rodziny Zetec-SE jednostki 1.4 (80 KM) oraz 1.6 (101 KM) zasługują na polecenie. Są bowiem równie trwałe i oferują wyraźnie lepszą dynamikę przy praktycznie takim samym zużyciu paliwa. Nie należy przy tym szukać używanego Fusiona z instalacją gazową. Silniki źle znoszą konieczność jazdy na LPG – prędzej czy później przestaje być możliwe właściwe wyregulowanie luzu zaworowego. By doprowadzić jednostkę napędową do ładu, konieczny jest remont głowicy.

Ford Fusion - silnik
Paletę silników tworzą trwałe jednostki benzynowe oraz równie solidne, a do tego oszczędne diesle. Naprawdę dobre osiągi oferują tylko jednostki 1.6 16V oraz 1.6 TDCi.

Na rekomendację zasługują także diesle 1.4 TDCi (68 KM) oraz 1.6 TDCi (90 KM). Obie jednostki zostały opracowane przez grupę PSA i legitymują się wysoką trwałością przy małym zapotrzebowaniu na paliwo. Nie mają filtrów cząstek stałych, co jest dobrą wiadomością dla kierowców planujących głównie miejską eksploatację samochodu.

Fusion był oferowany z dwoma rodzajami automatów – klasyczną, 4-stopniową przekładnią z konwerterem momentu obrotowego w wersji 1.6 oraz zautomatyzowanymi, 5-biegowymi skrzyniami Durashift-EST dla 1.4 i 1.4 TDCi.

Skrzynia Durashift-EST
Durashift-EST to manualna skrzynia z osprzętem, który odpowiada za wybieranie biegów i obsługę sprzęgła. Podnosi komfort, ale ma wady typowe dla zautomatyzowanych przekładni z jednym sprzęgłem – działa wolno, a przy braku zdecydowania podczas ruszania potrafi przypalić sprzęgło.

Używany Ford Fusion – opinie użytkowników

  Zalety 

„Zauroczyłem się w jego uniwersalności. Jest wysoki, więc wypady na bezdroża, do lasu, czy niekontrolowane zjazdy na pobocze przebiegają bezstresowo.”

„Idealna propozycja dla rodziny typu 2+2/(+3).”

„Za takie pieniądze nie kupi się samochodu tak przestronnego, jak ten.”

„Mało awarii, niskie koszty utrzymania. Do jazdy polecam.”

„Bagażnik większy niż można przypuszczać patrząc z zewnątrz.”

  Wady  

„Zda egzamin przy jeździe po mieście oraz krótkie trasy do 150 km. Przy dłuższych trasach fotel kierowcy doprowadza do szału.”

„Hałas powietrza podczas jazdy dokucza, silnik dokucza nawet na wolnych obrotach.”

„Niby wszystko jest pod ręką ale wykonane z brzydkich , tandetnych plastików (cała deska rozdzielcza).”

„Zbyt mala moc silnika, chcąc szybko wyprzedzić trzeba redukować bieg. to samo przy podjeździe pod gorę.”

Używany Ford Fusion – typowe usterki

Fordy nie słyną z karoserii dobrze zabezpieczonych przed atakami rdzy, ale problem korozji karoserii modelu Fusion (i bliźniaczej Fiesty) jest ograniczony. W większości egzemplarzy ogranicza się do punktowych ognisk czy korozji krawędzi elementów.

Jedną z najczęściej zgłaszanych usterek Forda Fusion jest skrzypiące zawieszenie. Problem można rozwiązać, wymieniając łożyska kolumn McPhersona czy wytarte gumy stabilizatora. Zamienników nie brakuje, więc naprawy nie stanowią większego obciążenia dla kieszeni. Do trwałych nie należą łożyska kół, szczególnie tylnych.

Ford Fusion - radio
Użyte do wykończenia wnętrza tworzywa nie są z górnej półki. Po latach często noszą ślady trudów eksploatacji.

Użytkownicy Fusiona z silnikami 1.25 i 1.4 sygnalizują czasami zwiększone spalanie oleju silnikowego. We wszystkich jednostkach benzynowych możliwe są problemy z cewkami. Przy wyższych przebiegach konieczna może być wymiana pompy wody. W trwałych i niezbyt wysilonych dieslach zawodzi głównie osprzęt – turbosprężarki czy wtryskiwacze. Zapach spalin w kabinie świadczy, że wymiany wymagają podkładki pod wtryskiwaczami, co kosztuje ok. 600 zł.

Używany Ford Fusion – podsumowanie

W pewnym sensie Fusion wyprzedził swoją epokę – gdy debiutował, podwyższone nadwozia i prześwity nie były jeszcze na celowniku klientów. Po latach sytuacja uległa zmianie, ale Fusion odstaje od crossoverów i kompaktowych SUV-ów zachowawczą stylizacją. Nadrabia niskimi kosztami utrzymania i trwałością. Auto ma pewne przypadłości, ale awarie zatrzymujące Fusiona na trasie należą do rzadkości.

Ford Fusion Calero
Rzadko spotykaną, ale wizualnie najciekawszą wersją Forda Fusion jest odmiana Calero z pakietem upodabniającym auto do crossovera. (fot. Newspress)

Ford Fusion – dane techniczne

Ford Fusion – wymiary
Dł./szer./wys. 401/172/151 cm
Rozstaw osi 249 cm
Pojemność bagażnika 337-1175 l
Ford Fusion – silniki

Silnik

1.25

1.4

1.6

1.4 TDCi

1.6 TDCi

Pojemność

1242 cm³

1388 cm³

1596 cm³

1399 cm³

1560 cm³

Paliwo

benz.

benz.

benz.

turbodiesel

turbodiesel

Maks. moc

75 KM

80 KM

101 KM

68 KM

90 KM

Maks. moment

110 Nm

124 Nm

146 Nm

160 Nm

204 Nm

Przyspieszenie 0-100 km/h

15,5 s

14,0 s

11,1 s

16,1 s

12,9 s

Prędkość maks.

159 km/h

163 km/h

178 km/h

158 km/h

176 km/h

Śr. zużycie paliwa

6,4 l/100 km

6,5 l/100 km

6,6 l/100 km

4,6 l/100 km

4,5 l/100 km

Ford Fusion – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 4.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here