Ford C-Max II - dynamiczne

Wciąż produkowany minivan Forda nie traci klientów pomimo popularności SUV-ów. Czy stanowi atrakcyjną ofertę z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Fordzie C-Max II, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Pomimo że Ford C-Max technicznie bazuje na Focusie trzeciej generacji, w salonach pojawił się przed nim. Zastąpił produkowanego w latach 2003-2010 Focusa C-Maxa (po liftingu już tylko C-Max). Ford zaproponował użytkownikom dwie wersje długości nadwozia: krótką (438 cm) z rozstawem osi identycznym jak w Focusie, oraz długą, siedmiomiejscową Grand, z rozstawem osi wydłużonym o 14 cm. Powiększona odmiana, oprócz tego, że zmieści 7 osób, ma przesuwane na bok boczne tylne drzwi, co znacznie ułatwia wysiadanie na ciasnych parkingach. Ford C-Max od początku ujął użytkowników wyjątkową jak na minivan precyzją prowadzenia. W 2014 roku samochód przeszedł modernizację gruntownie odświeżającą przód pojazdu oraz deskę rozdzielczą, a także wprowadzającą nowe elementy wyposażenia (m.in.. biksenonowe reflektory, systemy wspomagające kierowcę podczas parkowania, zmieniania pasa ruchu itp.) i zmiany pod maską. Poprawiono również jakość uszczelek i poziom wyciszenia. Czy w dobie wycofywania minivanów ze sprzedaży Ford C-Max z drugiej ręki może zaoferować więcej od podobnych wiekiem SUV-ów?

Ford C-Max II - dynamiczne
C-Max jest dość wysokim autem (183 cm), ale w zakrętach zachowuje się bardzo pewnie. Plusuje również precyzyjnym i, jak się okazuje, trwałym układem kierowniczym.
Ford C-Max II - dynamiczne
Grand C-Max ma zupełnie inaczej poprowadzoną linię tylnego okienka. Rozpoznamy go także po przesuwanych z obu stron drzwiach.

Używany Ford C-Max II – deska rozdzielcza

Ford C-Max otrzymał zaprojektowaną z polotem deskę rozdzielczą, która pomimo upływu lat wciąż wygląda doskonale, ale z wielu autach powoli zaczynają się wydobywać odgłosy świadczące o zmęczeniu materiałów. Jeśli komuś zależy na jeszcze przyjemniejszym w dotyku (i dla oka) wykończeniu, powinien się rozejrzeć za bogato wyposażonymi wersjami Titanium. Mają one m.in. sterowanie multimediami z kierownicy i system Bluetooth. W przedliftowych autach wielu użytkowników narzeka na przeładowanie przycisków, mało intuicyjną obsługę i słabą czytelność niewielkiego centralnego wyświetlacza. Sytuacja znacznie poprawiła się po liftingu, przy okazji którego powiększono ekran, dodano funkcję dotyku i zredukowano liczbę klawiszy. Głównej wady kokpitu C-Maxa – szerokiej konsoli środkowej – nie udało się jednak wyeliminować. Ciekawostka: w tym modelu powrócono do tradycyjnej metody włączania spryskiwacza przedniej szyby i wycieraczki, tj. poprzez pociągnięcie dźwigienki w swoim kierunku.

Ford C-Max - deska rozdzielcza
Efektowne zegary w tubach, jaskrawe podświetlenie, sporo przycisków – do obsługi kokpitu Forda trzeba przywyknąć. Na zdjęciu deska przed liftingiem (2010-2014).
Ford C-Max - deska rozdzielcza
Kokpit po liftingu, czyli większy centralny (i dotykowy) wyświetlacz. Panel z przyciskami ogranicza dostęp palców do jego dolnej części.

 

Używany Ford C-Max II – wnętrze

Standardowy C-Max w doskonałych warunkach przewiezie 5 osób: to zasługa pokaźnej szerokości nadwozia i trzech oddzielnych foteli w drugim rzędzie. W Grandzie linię dachu poprowadzono nieco wyżej, a wrażenie przestronności dodatkowo potęgują odsuwane boczne drzwi i wysoka pozycja w obu rzędach siedzeń. Na pochwałę zasługuje doskonały system składania kanapy: można albo pochylić same oparcia, albo położyć całe siedzisko do przodu, albo zupełnie wyjąć całą kanapę. Szkoda, że nie przewidziano możliwości przesuwania (jak np. w Volkswagenie Golf  Sportsvan). Również w Fordzie stan tapicerki nie zależy tylko od sposobu użytkowania, ale i od wersji wyposażeniowej. Bagażnik – bardzo ustawny i pojemny (ponad 1700 l po złożeniu kanapy niezależnie od wersji nadwoziowej). W krótszej odmianie jego objętość reguluje obecność koła zapasowego (432 l z nim, 471 l z zestawem naprawczym).

Ford Grand C-Max - tylna kanapa
W Grandzie tylną kanapę można składać i wyjmować, a także przesuwać i regulować pochylenie oparcia. Pasażerowi pośrodku przeszkadza niewielki tunel centralny.
Ford C-Max - powiększony bagażnik
Każdy z trzech oddzielnych foteli indywidualnie się składa. Po złożeniu samego oparcia powstaje spory próg.

Używany Ford C-Max II – silniki

Początkowo wybór benzynowego C-Maxa ograniczał się do silników 1.6. Wolnossące odmiany rozwijały od 85 do 125 KM, turbodoładowane (EcoBoost) – 150 i 182 KM. Oferowano również samochody wyposażone w fabryczną instalację LPG (1.6/117 KM). W 2012 roku gamę uzupełniły nowe jednostki 1.0 EcoBoost (100 i 125 KM), a po liftingu 1.6 EcoBoost ustąpiły miejsca silnikom 1.5 o takiej samej mocy. Jeśli chodzi o diesle, do wyboru był 1.6 TDCi (95 i 115 KM) oraz 2.0 TDCi (115, 140 i 163 KM). Po liftingu rola bazowego silnika wysokoprężnego przypadła jednostce 1.5 TDCi (95, 105, 120 KM), a moc 2.0 TDCi podniesiono do 150 i 170 KM. Polecamy ją do Granda: w „krótkim” C-Maxie z powodzeniem wystarczy 115-konny 1.6 TDCi z 6-biegową skrzynią manualną. W mocniejszych silnikach Ford stosował dwusprzęgłową skrzynię Powershift, która ma podobną trwałość jak popularne przekładnie DSG w Volkswagenach. Pod względem bezawaryjności wszystkie jednostki w C-Maxie zasługują na uznanie: nie psują się nawet turbodoładowane EcoBoost. Jedyną wadą jest ich słabe przystosowanie do zasilania LPG. Unikajmy aut z tanimi i nieudolnie założonymi instalacjami: istnieje w nich ryzyko wypalenia gniazd zaworowych.

Przeczytaj więcej o silniku 1.0 EcoBoost

Ford C-Max - silnik
Silniki z serii EcoBoost okazuję się trwalsze niż przewidywano, a w dodatku zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa.

Używany Ford C-Max II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Ręczna skrzynia ma dobrze dobrane biegi i krótkie, wygodne przełożenia.”

„Ford jest doskonale wyciszony. Da się swobodnie rozmawiać nawet podczas jazdy autostradą.”

„Bardzo funkcjonalny system składania tylnych foteli. W aucie siedzi się wysoko i wszystko widać.”

„Trzyma się drogi jak przyklejony. Jeszcze nie udało mi się zmusić ESP do działania.”

 Wady 

„Lakier Forda jest miękki i podatny na zarysowania. Tylko miejscowe zabezpieczenie antykorozyjne.”

„Plastiki w środku bardzo hałasują. W upały dodatkowo słychać uszczelki.”

„Przy pełnym załadunku auto bardzo siada i ma stanowczo za mały prześwit – trzeba uważać na muldy, krawężniki i podjazdy.”

Używany Ford C-Max II – typowe usterki i koszty eksploatacji

Ford C-Max jest na tyle trwałą konstrukcją, że ewentualne usterki dotyczą jedynie drobiazgów i nie trapią wszystkich aut. Właściciele natomiast zgodnie krytykują słabą powłokę lakierniczą: nie da się uniknąć odprysków lakieru na masce i progach. Na szczęście Fordy jeszcze nie zaczynają rdzewieć. We wczesnych dieslach 1.6 TDCi istnieje ryzyko rozszczelnienia układu dolotowego (do kabiny zaczynają dostawać się spaliny), we wszystkich autach z kolei czasami zawodzi układ klimatyzacji, m.in. sprzęgło przy kole pasowym. Użytkownicy C-Maxów ze skrzynią Powershift muszą przygotować się na ewentualne drogie naprawy wynikające m.in. z uszkodzeń czujników prędkości wałka lub sterowników. Dzięki powiązaniu z technicznemu z innymi Fordami do C-Maxa bez problemu dostaniemy większość części. Ich ceny trzymają przyzwoity poziom, w przeciwieństwie do kwot, jakich żądają sprzedający za najmłodsze egzemplarze.

Ford C-Max - przód FL
C-Maxy po liftingu (fot.) mają grubsze szyby i lepsze uszczelki, co poprawiło komfort akustyczny. W dieslach zastosowano dodatkowe maty głuszące.

Używany Ford C-Max II – sytuacja rynkowa

75% wystawionych C-Maxów napędza silnik wysokoprężny. Najtańsze oferty (od 25 tys. zł) dotyczą sprowadzonych aut w słabych wersjach wyposażeniowych, najczęściej z 1.6 TDCi. W granicach 30 tys. zł zaczynają się auta z 2.0 TDCi i przedłużone Grandy, a jeśli dopłacimy 8-10 tys. zł możemy „zapolować” na idealny samochód przedliftowy. Na auto po modernizacji musimy przygotować minimum 45 tys. zł. Górny pułap cenowy (90 tys. zł) dotyczy podemonstracyjnych C-Maxów z bieżącego roku produkcji.

Ford Grand C-Max - trzeci rząd siedzeń
Siedmioosobowy Grand C-Max w salonie był droższy od standardowego C-Maxa o ok. 10 tys. zł. Przedłużony wariant jest też droższy na rynku wtórnym i wolniej traci na wartości: użytkownicy lubią mieć „w pogotowiu” trzeci rząd siedzeń, nawet jeśli miałby być bardzo rzadko wykorzystywany.

Używany Ford C-Max II – PODSUMOWANIE

Ford C-Max nie ma może podwyższonego prześwitu i bojowego wyglądu SUV-a, ale funkcjonalnością, przestronnością i właściwościami jezdnymi pokazuje przewagę segmentu minivanów. To jeden z niewielu modeli, w którym można polecić w zasadzie każdą wersję silnikową. Teraz jest dobra okazja na zakup bardzo ładnego auta sprzed liftu: Fordy po modernizacji wolniej tanieją z uwagi na wciąż trwającą produkcję.

Ford C-Max II – dane techniczne

Ford C-Max II – wymiary

Dł./szer./wys.438-452/183/163-168 cm
Rozstaw osi265-279 cm
Pojemność bagażnika432-1723 l, Grand 550-1742 l

Ford C-Max II – silniki benzynowe

Silnik1.61.0 EB1.0 EB1.5 EB1.6 EB
Pojemność1596 cm³998 cm³998 cm³1499 cm³1596 cm³
Paliwobenz.turbo benz.turbo benz.turbo benz.turbo benz.
Maks. moc105 KM100 KM125 KM150 KM182 KM
Maks. moment150 Nm170 Nm170 Nm240 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s12,6 s11,0 s9,1 s8,5 s
Prędkość maks.180 km/h174 km/h187 km/h204 km/h217 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km5,1 l/100 km5,1 l/100 km6,1 l/100 km6,2 l/100 km

Ford C-Max II – silniki Diesla

Silnik1.6 TDCi1.6 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi
Pojemność1560 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM115 KM140 KM163 KM170 KM
Maks. moment230 Nm300 Nm320 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,3 s11,3 s9,6 s8,6 s8,5 s
Prędkość maks.170 km/h184 km/h201 km/h210 km/h212 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km4,6 l/100 km4,9 l/100 km4,9 l/100 km4,8 /100 km

Zobacz dane techniczne aktualnie oferowanego Forda C-Maxa

Ford C-Max II – oceny użytkowników

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=1] 

Ford C-Max II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here