Kompaktowy minivan Forda nie traci na popularności mimo rynkowego oblężenia SUV-ów. Czy stanowi atrakcyjną ofertę z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Fordzie C-Max II.
Pomimo że Ford C-Max technicznie bazuje na Focusie trzeciej generacji, w salonach pojawił się przed nim, zastępując produkowanego w latach 2003-2010 Focusa C-Maxa (po liftingu już tylko C-Max). Ford zaproponował użytkownikom dwie wersje długości nadwozia: krótką (438 cm) z rozstawem osi identycznym jak w Focusie, oraz długą, siedmiomiejscową Grand, z odległością między osiami wydłużoną o 14 cm. Powiększona odmiana, oprócz tego, że zmieści 7 osób, ma przesuwane na bok boczne tylne drzwi, co znacznie ułatwia wysiadanie na ciasnych parkingach. Ford C-Max od początku ujął użytkowników wyjątkową jak na minivan precyzją prowadzenia. W 2014 roku samochód przeszedł modernizację gruntownie odświeżającą przód pojazdu oraz deskę rozdzielczą, a także wprowadzającą nowe elementy wyposażenia (m.in. biksenonowe reflektory, systemy wspomagające kierowcę podczas parkowania, zmieniania pasa ruchu itp.) i zmiany pod maską. Poprawiono również jakość uszczelek i poziom wyciszenia. Auto wycofano z oferty w 2019 roku, kończąc udział Forda w segmencie kompaktowych minivanów (pozostały jedynie większe modele S-Max i Galaxy).
Ford C-Max jako jeden z niewielu minivanów oferuje możliwość wyboru dwóch wersji nadwoziowych skrojonych na miarę różnych potrzeb. Czy w dobie wycofywania rodzinnych aut ze sprzedaży Ford C-Max z drugiej ręki może zaoferować więcej od podobnych wiekiem SUV-ów? Przyjrzyjmy się opiniom właścicieli tego auta.
Używany Ford C-Max II – wnętrze
Ford C-Max otrzymał zaprojektowaną z polotem deskę rozdzielczą, która pomimo upływu lat wciąż wygląda doskonale, ale z wielu autach powoli zaczynają się wydobywać odgłosy świadczące o zmęczeniu materiałów. Jeśli komuś zależy na jeszcze przyjemniejszym w dotyku (i dla oka) wykończeniu, powinien się rozejrzeć za bogato wyposażonymi wersjami Titanium. Mają one m.in. sterowanie multimediami z kierownicy i system Bluetooth. W przedliftowych autach wielu użytkowników narzeka na przeładowanie przycisków, mało intuicyjną obsługę i słabą czytelność niewielkiego centralnego wyświetlacza. Sytuacja znacznie poprawiła się po modernizacji, przy okazji której powiększono ekran, dodano funkcję dotyku i zredukowano liczbę klawiszy. Głównej wady kokpitu C-Maxa – szerokiej konsoli środkowej – nie udało się jednak wyeliminować. Ciekawostka: w tym modelu powrócono do tradycyjnej metody włączania spryskiwacza przedniej szyby i wycieraczki, tj. poprzez pociągnięcie dźwigienki w swoim kierunku.
Standardowy C-Max w doskonałych warunkach przewiezie 5 osób: to zasługa pokaźnej szerokości nadwozia i trzech oddzielnych foteli w drugim rzędzie. W Grandzie linię dachu poprowadzono nieco wyżej, a wrażenie przestronności dodatkowo potęgują odsuwane boczne drzwi i wysoka pozycja w obu rzędach siedzeń. Na pochwałę zasługuje doskonały system składania kanapy: można albo pochylić same oparcia, albo położyć całe siedzisko do przodu, albo zupełnie wyjąć całą kanapę. Szkoda, że nie przewidziano możliwości przesuwania (jak np. w Volkswagenie Golfie Sportsvanie). Również w Fordzie stan tapicerki nie zależy tylko od sposobu użytkowania, ale i od wersji wyposażeniowej. Bagażnik – bardzo ustawny i pojemny (ponad 1700 l po złożeniu kanapy niezależnie od wersji nadwoziowej). W krótszej odmianie jego objętość reguluje obecność koła zapasowego (432 l z nim, 471 l z zestawem naprawczym).
Używany Ford C-Max II – silniki
Początkowo wybór benzynowego C-Maxa ograniczał się do silników 1.6. Wolnossące odmiany rozwijały od 85/105/125 KM, turbodoładowane (EcoBoost) – 150 i 182 KM. Oferowano również samochody wyposażone w fabryczną instalację LPG (1.6/117 KM). W 2012 roku gamę uzupełniły nowe jednostki 1.0 EcoBoost (100 i 125 KM), a po liftingu 1.6 EcoBoost ustąpiły miejsca silnikom 1.5 EcoBoost w takich samych wariantach mocy. Jeśli chodzi o diesle, do wyboru był 1.6 TDCi (95 i 115 KM) oraz 2.0 TDCi (115, 140 i 163 KM). Po liftingu rola bazowego silnika wysokoprężnego przypadła jednostce 1.5 TDCi (95, 105, 120 KM), a moc 2.0 TDCi podniesiono do 150 i 170 KM. Polecamy ją do Granda: w „krótkim” C-Maxie z powodzeniem wystarczy 115-konny 1.6 TDCi z 6-biegową skrzynią manualną. W mocniejszych silnikach Ford stosował dwusprzęgłową skrzynię Powershift, która ma podobną trwałość jak popularne przekładnie DSG w Volkswagenach. Pod względem bezawaryjności wszystkie jednostki w C-Maxie zasługują na uznanie: nie psują się nawet turbodoładowane EcoBoost. Jedyną wadą jest ich słabe przystosowanie do zasilania LPG (wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa). Unikajmy aut z tanimi i nieudolnie założonymi instalacjami: istnieje w nich ryzyko wypalenia gniazd zaworowych.
Używany Ford C-Max II – opinie użytkowników
Zalety
„Ręczna skrzynia ma dobrze dobrane biegi i krótkie, wygodne przełożenia”
„Ford jest doskonale wyciszony. Da się swobodnie rozmawiać nawet podczas jazdy autostradą”
„Bardzo funkcjonalny system składania tylnych foteli. W aucie siedzi się wysoko i wszystko widać”
„Trzyma się drogi jak przyklejony. Jeszcze nie udało mi się zmusić ESP do działania”
Wady
„Lakier Forda jest miękki i podatny na zarysowania. Tylko miejscowe zabezpieczenie antykorozyjne”
„Plastiki w środku bardzo hałasują. W upały dodatkowo słychać uszczelki”
„Przy pełnym załadunku auto bardzo siada – trzeba uważać na muldy, krawężniki i podjazdy”
„Z początku miałem problem z ogarnięciem przycisków na kokpicie”
Używany Ford C-Max II – awaryjność, typowe usterki
Ford C-Max jest na tyle trwałą konstrukcją, że ewentualne usterki dotyczą jedynie drobiazgów i nie trapią wszystkich aut. Właściciele natomiast zgodnie krytykują słabą powłokę lakierniczą: nie da się uniknąć odprysków lakieru na masce i progach. Na szczęście Fordy jeszcze nie zaczynają rdzewieć. We wczesnych dieslach 1.6 TDCi istnieje ryzyko rozszczelnienia układu dolotowego (do kabiny zaczynają dostawać się spaliny), we wszystkich autach z kolei czasami zawodzi układ klimatyzacji, m.in. sprzęgło przy kole pasowym. Użytkownicy C-Maxów ze skrzynią Powershift muszą przygotować się na ewentualne drogie naprawy wynikające m.in. z uszkodzeń czujników prędkości wałka lub sterowników. Dzięki powiązaniu z technicznemu z innymi Fordami do C-Maxa bez problemu dostaniemy większość części. Ich ceny trzymają przyzwoity poziom, w przeciwieństwie do kwot, jakich żądają sprzedający za najmłodsze egzemplarze.
Używany Ford C-Max II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie (fot.), a także na podłodze obok fotela pasażera i na naklejce w słupku środkowym prawym.
Używany Ford C-Max II – sytuacja rynkowa
2 na 3 wystawione C-Maxy napędza silnik wysokoprężny. Najtańsze oferty (20-25 tys. zł) dotyczą sprowadzonych aut w słabych wersjach wyposażeniowych, najczęściej z 1.6 TDCi. Bliżej 30 tys. zł zaczynają się auta z 2.0 TDCi i przedłużone Grandy, a jeśli dopłacimy 5-8 tys. zł możemy „zapolować” na idealny samochód przedliftowy. Na auto po modernizacji musimy przygotować minimum 38 tys. zł. Górny pułap cenowy (60 tys. zł) dotyczy kilkuletnich Fordów z przebiegami mniejszymi niż 100 tys. km. Z lekką przewagą dominują zwykłe C-Maxy.
Używany Ford C-Max II – podsumowanie
Ford C-Max nie ma może podwyższonego prześwitu i bojowego wyglądu SUV-a, ale funkcjonalnością, przestronnością i właściwościami jezdnymi pokazuje przewagę segmentu minivanów. To jeden z niewielu modeli, w którym można polecić w zasadzie każdą wersję silnikową. Teraz jest dobra okazja na zakup bardzo ładnego auta, gdyż ograniczony popyt na rodzinne auta zmusza właścicieli do obniżania cen. Utratę wartości napędza też status modelu o zakończonej produkcji.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Fordach:
Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie
Używany Ford B-Max (2012-2017) – opinie
Używany Ford S-Max I (2006-2015) – opinie
Dł./szer./wys. | 438-452/183/163-168 cm |
Rozstaw osi | 265-279 cm |
Pojemność bagażnika | 432-1723 l, Grand 550-1742 l |
Silnik | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.5 EcoBoost | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT | 1.6 EcoBoost |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 998 cm³ | 1499 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 100 KM | 125 KM | 150 KM | 105 KM | 125 KM | 182 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 170 Nm | 240 Nm | 150 Nm | 159 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 11,0 s | 9,1 s | 12,6 s | 11,5 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 187 km/h | 204 km/h | 177 km/h | 185 km/h | 217 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Silnik | 1.5 TDCi | 1.5 TDCi | 1.6 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 120 KM | 115 KM | 140 KM | 150 KM | 163 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 370 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,3 s | 11,3 s | 11,3 s | 9,6 s | 9,2 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 166 km/h | 180 km/h | 184 km/h | 201 km/h | 204 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,9 l/100 km |