Ford C-Max II - dynamiczne

Wciąż produkowany minivan Forda nie traci klientów pomimo popularności SUV-ów. Czy stanowi atrakcyjną ofertę z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Fordzie C-Max II, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Pomimo że Ford C-Max technicznie bazuje na Focusie trzeciej generacji, w salonach pojawił się przed nim. Zastąpił produkowanego w latach 2003-2010 Focusa C-Maxa (po liftingu już tylko C-Max). Ford zaproponował użytkownikom dwie wersje długości nadwozia: krótką (438 cm) z rozstawem osi identycznym jak w Focusie, oraz długą, siedmiomiejscową Grand, z rozstawem osi wydłużonym o 14 cm. Powiększona odmiana, oprócz tego, że zmieści 7 osób, ma przesuwane na bok boczne tylne drzwi, co znacznie ułatwia wysiadanie na ciasnych parkingach. Ford C-Max od początku ujął użytkowników wyjątkową jak na minivan precyzją prowadzenia. W 2014 roku samochód przeszedł modernizację gruntownie odświeżającą przód pojazdu oraz deskę rozdzielczą, a także wprowadzającą nowe elementy wyposażenia (m.in.. biksenonowe reflektory, systemy wspomagające kierowcę podczas parkowania, zmieniania pasa ruchu itp.) i zmiany pod maską. Poprawiono również jakość uszczelek i poziom wyciszenia. Czy w dobie wycofywania minivanów ze sprzedaży Ford C-Max z drugiej ręki może zaoferować więcej od podobnych wiekiem SUV-ów?

Ford C-Max II - dynamiczne
C-Max jest dość wysokim autem (183 cm), ale w zakrętach zachowuje się bardzo pewnie. Plusuje również precyzyjnym i, jak się okazuje, trwałym układem kierowniczym.
Ford C-Max II - dynamiczne
Grand C-Max ma zupełnie inaczej poprowadzoną linię tylnego okienka. Rozpoznamy go także po przesuwanych z obu stron drzwiach.

Używany Ford C-Max II – deska rozdzielcza

Ford C-Max otrzymał zaprojektowaną z polotem deskę rozdzielczą, która pomimo upływu lat wciąż wygląda doskonale, ale z wielu autach powoli zaczynają się wydobywać odgłosy świadczące o zmęczeniu materiałów. Jeśli komuś zależy na jeszcze przyjemniejszym w dotyku (i dla oka) wykończeniu, powinien się rozejrzeć za bogato wyposażonymi wersjami Titanium. Mają one m.in. sterowanie multimediami z kierownicy i system Bluetooth. W przedliftowych autach wielu użytkowników narzeka na przeładowanie przycisków, mało intuicyjną obsługę i słabą czytelność niewielkiego centralnego wyświetlacza. Sytuacja znacznie poprawiła się po liftingu, przy okazji którego powiększono ekran, dodano funkcję dotyku i zredukowano liczbę klawiszy. Głównej wady kokpitu C-Maxa – szerokiej konsoli środkowej – nie udało się jednak wyeliminować. Ciekawostka: w tym modelu powrócono do tradycyjnej metody włączania spryskiwacza przedniej szyby i wycieraczki, tj. poprzez pociągnięcie dźwigienki w swoim kierunku.

Ford C-Max - deska rozdzielcza
Efektowne zegary w tubach, jaskrawe podświetlenie, sporo przycisków – do obsługi kokpitu Forda trzeba przywyknąć. Na zdjęciu deska przed liftingiem (2010-2014).
Ford C-Max - deska rozdzielcza
Kokpit po liftingu, czyli większy centralny (i dotykowy) wyświetlacz. Panel z przyciskami ogranicza dostęp palców do jego dolnej części.

 

Używany Ford C-Max II – wnętrze

Standardowy C-Max w doskonałych warunkach przewiezie 5 osób: to zasługa pokaźnej szerokości nadwozia i trzech oddzielnych foteli w drugim rzędzie. W Grandzie linię dachu poprowadzono nieco wyżej, a wrażenie przestronności dodatkowo potęgują odsuwane boczne drzwi i wysoka pozycja w obu rzędach siedzeń. Na pochwałę zasługuje doskonały system składania kanapy: można albo pochylić same oparcia, albo położyć całe siedzisko do przodu, albo zupełnie wyjąć całą kanapę. Szkoda, że nie przewidziano możliwości przesuwania (jak np. w Volkswagenie Golf  Sportsvan). Również w Fordzie stan tapicerki nie zależy tylko od sposobu użytkowania, ale i od wersji wyposażeniowej. Bagażnik – bardzo ustawny i pojemny (ponad 1700 l po złożeniu kanapy niezależnie od wersji nadwoziowej). W krótszej odmianie jego objętość reguluje obecność koła zapasowego (432 l z nim, 471 l z zestawem naprawczym).

Ford Grand C-Max - tylna kanapa
W Grandzie tylną kanapę można składać i wyjmować, a także przesuwać i regulować pochylenie oparcia. Pasażerowi pośrodku przeszkadza niewielki tunel centralny.
Ford C-Max - powiększony bagażnik
Każdy z trzech oddzielnych foteli indywidualnie się składa. Po złożeniu samego oparcia powstaje spory próg.

Używany Ford C-Max II – silniki

Początkowo wybór benzynowego C-Maxa ograniczał się do silników 1.6. Wolnossące odmiany rozwijały od 85 do 125 KM, turbodoładowane (EcoBoost) – 150 i 182 KM. Oferowano również samochody wyposażone w fabryczną instalację LPG (1.6/117 KM). W 2012 roku gamę uzupełniły nowe jednostki 1.0 EcoBoost (100 i 125 KM), a po liftingu 1.6 EcoBoost ustąpiły miejsca silnikom 1.5 o takiej samej mocy. Jeśli chodzi o diesle, do wyboru był 1.6 TDCi (95 i 115 KM) oraz 2.0 TDCi (115, 140 i 163 KM). Po liftingu rola bazowego silnika wysokoprężnego przypadła jednostce 1.5 TDCi (95, 105, 120 KM), a moc 2.0 TDCi podniesiono do 150 i 170 KM. Polecamy ją do Granda: w „krótkim” C-Maxie z powodzeniem wystarczy 115-konny 1.6 TDCi z 6-biegową skrzynią manualną. W mocniejszych silnikach Ford stosował dwusprzęgłową skrzynię Powershift, która ma podobną trwałość jak popularne przekładnie DSG w Volkswagenach. Pod względem bezawaryjności wszystkie jednostki w C-Maxie zasługują na uznanie: nie psują się nawet turbodoładowane EcoBoost. Jedyną wadą jest ich słabe przystosowanie do zasilania LPG. Unikajmy aut z tanimi i nieudolnie założonymi instalacjami: istnieje w nich ryzyko wypalenia gniazd zaworowych.

Przeczytaj więcej o silniku 1.0 EcoBoost

Ford C-Max - silnik
Silniki z serii EcoBoost okazuję się trwalsze niż przewidywano, a w dodatku zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa.

Używany Ford C-Max II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Ręczna skrzynia ma dobrze dobrane biegi i krótkie, wygodne przełożenia.”

„Ford jest doskonale wyciszony. Da się swobodnie rozmawiać nawet podczas jazdy autostradą.”

„Bardzo funkcjonalny system składania tylnych foteli. W aucie siedzi się wysoko i wszystko widać.”

„Trzyma się drogi jak przyklejony. Jeszcze nie udało mi się zmusić ESP do działania.”

 Wady 

„Lakier Forda jest miękki i podatny na zarysowania. Tylko miejscowe zabezpieczenie antykorozyjne.”

„Plastiki w środku bardzo hałasują. W upały dodatkowo słychać uszczelki.”

„Przy pełnym załadunku auto bardzo siada i ma stanowczo za mały prześwit – trzeba uważać na muldy, krawężniki i podjazdy.”

Używany Ford C-Max II – typowe usterki i koszty eksploatacji

Ford C-Max jest na tyle trwałą konstrukcją, że ewentualne usterki dotyczą jedynie drobiazgów i nie trapią wszystkich aut. Właściciele natomiast zgodnie krytykują słabą powłokę lakierniczą: nie da się uniknąć odprysków lakieru na masce i progach. Na szczęście Fordy jeszcze nie zaczynają rdzewieć. We wczesnych dieslach 1.6 TDCi istnieje ryzyko rozszczelnienia układu dolotowego (do kabiny zaczynają dostawać się spaliny), we wszystkich autach z kolei czasami zawodzi układ klimatyzacji, m.in. sprzęgło przy kole pasowym. Użytkownicy C-Maxów ze skrzynią Powershift muszą przygotować się na ewentualne drogie naprawy wynikające m.in. z uszkodzeń czujników prędkości wałka lub sterowników. Dzięki powiązaniu z technicznemu z innymi Fordami do C-Maxa bez problemu dostaniemy większość części. Ich ceny trzymają przyzwoity poziom, w przeciwieństwie do kwot, jakich żądają sprzedający za najmłodsze egzemplarze.

Ford C-Max - przód FL
C-Maxy po liftingu (fot.) mają grubsze szyby i lepsze uszczelki, co poprawiło komfort akustyczny. W dieslach zastosowano dodatkowe maty głuszące.

Używany Ford C-Max II – sytuacja rynkowa

75% wystawionych C-Maxów napędza silnik wysokoprężny. Najtańsze oferty (od 25 tys. zł) dotyczą sprowadzonych aut w słabych wersjach wyposażeniowych, najczęściej z 1.6 TDCi. W granicach 30 tys. zł zaczynają się auta z 2.0 TDCi i przedłużone Grandy, a jeśli dopłacimy 8-10 tys. zł możemy „zapolować” na idealny samochód przedliftowy. Na auto po modernizacji musimy przygotować minimum 45 tys. zł. Górny pułap cenowy (90 tys. zł) dotyczy podemonstracyjnych C-Maxów z bieżącego roku produkcji.

Ford Grand C-Max - trzeci rząd siedzeń
Siedmioosobowy Grand C-Max w salonie był droższy od standardowego C-Maxa o ok. 10 tys. zł. Przedłużony wariant jest też droższy na rynku wtórnym i wolniej traci na wartości: użytkownicy lubią mieć „w pogotowiu” trzeci rząd siedzeń, nawet jeśli miałby być bardzo rzadko wykorzystywany.

Używany Ford C-Max II – PODSUMOWANIE

Ford C-Max nie ma może podwyższonego prześwitu i bojowego wyglądu SUV-a, ale funkcjonalnością, przestronnością i właściwościami jezdnymi pokazuje przewagę segmentu minivanów. To jeden z niewielu modeli, w którym można polecić w zasadzie każdą wersję silnikową. Teraz jest dobra okazja na zakup bardzo ładnego auta sprzed liftu: Fordy po modernizacji wolniej tanieją z uwagi na wciąż trwającą produkcję.

Ford C-Max II – dane techniczne

Ford C-Max II – wymiary
Dł./szer./wys. 438-452/183/163-168 cm
Rozstaw osi 265-279 cm
Pojemność bagażnika 432-1723 l, Grand 550-1742 l
Ford C-Max II – silniki benzynowe
Silnik 1.6 1.0 EB 1.0 EB 1.5 EB 1.6 EB
Pojemność 1596 cm³ 998 cm³ 998 cm³ 1499 cm³ 1596 cm³
Paliwo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 105 KM 100 KM 125 KM 150 KM 182 KM
Maks. moment 150 Nm 170 Nm 170 Nm 240 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 12,6 s 11,0 s 9,1 s 8,5 s
Prędkość maks. 180 km/h 174 km/h 187 km/h 204 km/h 217 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km
Ford C-Max II – silniki Diesla
Silnik 1.6 TDCi 1.6 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 115 KM 140 KM 163 KM 170 KM
Maks. moment 230 Nm 300 Nm 320 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,3 s 11,3 s 9,6 s 8,6 s 8,5 s
Prędkość maks. 170 km/h 184 km/h 201 km/h 210 km/h 212 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 4,6 l/100 km 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km 4,8 /100 km

Zobacz dane techniczne aktualnie oferowanego Forda C-Maxa

Ford C-Max II – oceny użytkowników

Ocena eksploatacji

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena samochodu

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Ford C-Max II – galeria

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here