UżywaneOpinieUżywany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Kompaktowy minivan Forda nie traci na popularności mimo rynkowego oblężenia SUV-ów. Czy stanowi atrakcyjną ofertę z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Fordzie C-Max II.

Pomimo że Ford C-Max technicznie bazuje na Focusie trzeciej generacji, w salonach pojawił się przed nim, zastępując produkowanego w latach 2003-2010 Focusa C-Maxa (po liftingu już tylko C-Max). Ford zaproponował użytkownikom dwie wersje długości nadwozia: krótką (438 cm) z rozstawem osi identycznym jak w Focusie, oraz długą, siedmiomiejscową Grand, z odległością między osiami wydłużoną o 14 cm. Powiększona odmiana, oprócz tego, że zmieści 7 osób, ma przesuwane na bok boczne tylne drzwi, co znacznie ułatwia wysiadanie na ciasnych parkingach. Ford C-Max od początku ujął użytkowników wyjątkową jak na minivan precyzją prowadzenia. W 2014 roku samochód przeszedł modernizację gruntownie odświeżającą przód pojazdu oraz deskę rozdzielczą, a także wprowadzającą nowe elementy wyposażenia (m.in. biksenonowe reflektory, systemy wspomagające kierowcę podczas parkowania, zmieniania pasa ruchu itp.) i zmiany pod maską. Poprawiono również jakość uszczelek i poziom wyciszenia. Auto wycofano z oferty w 2019 roku, kończąc udział Forda w segmencie kompaktowych minivanów (pozostały jedynie większe modele S-Max i Galaxy).

Ford C-Max II - dynamiczne
C-Max jest dość wysokim autem (183 cm), ale w zakrętach zachowuje się bardzo pewnie. Punktuje również precyzyjnym i, jak się okazuje, trwałym układem kierowniczym.

Ford C-Max jako jeden z niewielu minivanów oferuje możliwość wyboru dwóch wersji nadwoziowych skrojonych na miarę różnych potrzeb. Czy w dobie wycofywania rodzinnych aut ze sprzedaży Ford C-Max z drugiej ręki może zaoferować więcej od podobnych wiekiem SUV-ów? Przyjrzyjmy się opiniom właścicieli tego auta.

Ford C-Max II - dynamiczne
Grand C-Max ma zupełnie inaczej poprowadzoną linię tylnego okienka. Rozpoznamy go także po przesuwanych z obu stron drzwiach.

Używany Ford C-Max II – wnętrze

Ford C-Max otrzymał zaprojektowaną z polotem deskę rozdzielczą, która pomimo upływu lat wciąż wygląda doskonale, ale z wielu autach powoli zaczynają się wydobywać odgłosy świadczące o zmęczeniu materiałów. Jeśli komuś zależy na jeszcze przyjemniejszym w dotyku (i dla oka) wykończeniu, powinien się rozejrzeć za bogato wyposażonymi wersjami Titanium. Mają one m.in. sterowanie multimediami z kierownicy i system Bluetooth. W przedliftowych autach wielu użytkowników narzeka na przeładowanie przycisków, mało intuicyjną obsługę i słabą czytelność niewielkiego centralnego wyświetlacza. Sytuacja znacznie poprawiła się po modernizacji, przy okazji której powiększono ekran, dodano funkcję dotyku i zredukowano liczbę klawiszy. Głównej wady kokpitu C-Maxa – szerokiej konsoli środkowej – nie udało się jednak wyeliminować. Ciekawostka: w tym modelu powrócono do tradycyjnej metody włączania spryskiwacza przedniej szyby i wycieraczki, tj. poprzez pociągnięcie dźwigienki w swoim kierunku.

 

Standardowy C-Max w doskonałych warunkach przewiezie 5 osób: to zasługa pokaźnej szerokości nadwozia i trzech oddzielnych foteli w drugim rzędzie. W Grandzie linię dachu poprowadzono nieco wyżej, a wrażenie przestronności dodatkowo potęgują odsuwane boczne drzwi i wysoka pozycja w obu rzędach siedzeń. Na pochwałę zasługuje doskonały system składania kanapy: można albo pochylić same oparcia, albo położyć całe siedzisko do przodu, albo zupełnie wyjąć całą kanapę. Szkoda, że nie przewidziano możliwości przesuwania (jak np. w Volkswagenie Golfie Sportsvanie). Również w Fordzie stan tapicerki nie zależy tylko od sposobu użytkowania, ale i od wersji wyposażeniowej. Bagażnik – bardzo ustawny i pojemny (ponad 1700 l po złożeniu kanapy niezależnie od wersji nadwoziowej). W krótszej odmianie jego objętość reguluje obecność koła zapasowego (432 l z nim, 471 l z zestawem naprawczym).

Używany Ford C-Max II – silniki

Początkowo wybór benzynowego C-Maxa ograniczał się do silników 1.6. Wolnossące odmiany rozwijały od 85/105/125 KM, turbodoładowane (EcoBoost) – 150 i 182 KM. Oferowano również samochody wyposażone w fabryczną instalację LPG (1.6/117 KM). W 2012 roku gamę uzupełniły nowe jednostki 1.0 EcoBoost (100 i 125 KM), a po liftingu 1.6 EcoBoost ustąpiły miejsca silnikom 1.5 EcoBoost w takich samych wariantach mocy. Jeśli chodzi o diesle, do wyboru był 1.6 TDCi (95 i 115 KM) oraz 2.0 TDCi (115, 140 i 163 KM). Po liftingu rola bazowego silnika wysokoprężnego przypadła jednostce 1.5 TDCi (95, 105, 120 KM), a moc 2.0 TDCi podniesiono do 150 i 170 KM. Polecamy ją do Granda: w „krótkim” C-Maxie z powodzeniem wystarczy 115-konny 1.6 TDCi z 6-biegową skrzynią manualną. W mocniejszych silnikach Ford stosował dwusprzęgłową skrzynię Powershift, która ma podobną trwałość jak popularne przekładnie DSG w Volkswagenach. Pod względem bezawaryjności wszystkie jednostki w C-Maxie zasługują na uznanie: nie psują się nawet turbodoładowane EcoBoost. Jedyną wadą jest ich słabe przystosowanie do zasilania LPG (wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa). Unikajmy aut z tanimi i nieudolnie założonymi instalacjami: istnieje w nich ryzyko wypalenia gniazd zaworowych.

Ford C-Max - silnik
Silniki z serii EcoBoost okazuję się trwalsze niż przewidywano, a w dodatku zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa.
FORD C-Max II Titanium 1.6TDCi 115KM 6MT WE7828X 01-2011
Francuskie turbodiesle 1.6 TDCi okazują się zbyt ospałe w Grand C-Maxach (rekomendujemy w nich mocniejsze odmiany 2.0 TDCi).

Używany Ford C-Max II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Ręczna skrzynia ma dobrze dobrane biegi i krótkie, wygodne przełożenia”

„Ford jest doskonale wyciszony. Da się swobodnie rozmawiać nawet podczas jazdy autostradą”

„Bardzo funkcjonalny system składania tylnych foteli. W aucie siedzi się wysoko i wszystko widać”

„Trzyma się drogi jak przyklejony. Jeszcze nie udało mi się zmusić ESP do działania”

 Wady 

„Lakier Forda jest miękki i podatny na zarysowania. Tylko miejscowe zabezpieczenie antykorozyjne”

„Plastiki w środku bardzo hałasują. W upały dodatkowo słychać uszczelki”

„Przy pełnym załadunku auto bardzo siada – trzeba uważać na muldy, krawężniki i podjazdy”

„Z początku miałem problem z ogarnięciem przycisków na kokpicie”

Używany Ford C-Max II – awaryjność, typowe usterki

Ford C-Max jest na tyle trwałą konstrukcją, że ewentualne usterki dotyczą jedynie drobiazgów i nie trapią wszystkich aut. Właściciele natomiast zgodnie krytykują słabą powłokę lakierniczą: nie da się uniknąć odprysków lakieru na masce i progach. Na szczęście Fordy jeszcze nie zaczynają rdzewieć. We wczesnych dieslach 1.6 TDCi istnieje ryzyko rozszczelnienia układu dolotowego (do kabiny zaczynają dostawać się spaliny), we wszystkich autach z kolei czasami zawodzi układ klimatyzacji, m.in. sprzęgło przy kole pasowym. Użytkownicy C-Maxów ze skrzynią Powershift muszą przygotować się na ewentualne drogie naprawy wynikające m.in. z uszkodzeń czujników prędkości wałka lub sterowników. Dzięki powiązaniu z technicznemu z innymi Fordami do C-Maxa bez problemu dostaniemy większość części. Ich ceny trzymają przyzwoity poziom, w przeciwieństwie do kwot, jakich żądają sprzedający za najmłodsze egzemplarze.

Ford C-Max II wyświetlacz
Problemy natury elektronicznej nie dręczą właścicieli Fordów w stopniu nagminnym. Dotykową obsługę dolnej części wyświetlacza po liftingu utrudnia znajdujący się przed nim panel z przyciskami.

Używany Ford C-Max II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie (fot.), a także na podłodze obok fotela pasażera i na naklejce w słupku środkowym prawym.

Ford C-Max II numer VIN

Używany Ford C-Max II – sytuacja rynkowa

2 na 3 wystawione C-Maxy napędza silnik wysokoprężny. Najtańsze oferty (20-25 tys. zł) dotyczą sprowadzonych aut w słabych wersjach wyposażeniowych, najczęściej z 1.6 TDCi. Bliżej 30 tys. zł zaczynają się auta z 2.0 TDCi i przedłużone Grandy, a jeśli dopłacimy 5-8 tys. zł możemy „zapolować” na idealny samochód przedliftowy. Na auto po modernizacji musimy przygotować minimum 38 tys. zł. Górny pułap cenowy (60 tys. zł) dotyczy kilkuletnich Fordów z przebiegami mniejszymi niż 100 tys. km. Z lekką przewagą dominują zwykłe C-Maxy.

Używany Ford C-Max II – podsumowanie

Ford C-Max nie ma może podwyższonego prześwitu i bojowego wyglądu SUV-a, ale funkcjonalnością, przestronnością i właściwościami jezdnymi pokazuje przewagę segmentu minivanów. To jeden z niewielu modeli, w którym można polecić w zasadzie każdą wersję silnikową. Teraz jest dobra okazja na zakup bardzo ładnego auta, gdyż ograniczony popyt na rodzinne auta zmusza właścicieli do obniżania cen. Utratę wartości napędza też status modelu o zakończonej produkcji.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Fordach:

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie

Używany Ford B-Max (2012-2017) – opinie

Używany Ford S-Max I (2006-2015) – opinie

Ford C-Max II 16

Ford C-Max II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 438-452/183/163-168 cm
Rozstaw osi 265-279 cm
Pojemność bagażnika 432-1723 l, Grand 550-1742 l
Ford C-Max II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz.)
Silnik 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.5 EcoBoost 1.6 Ti-VCT 1.6 Ti-VCT 1.6 EcoBoost
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 1499 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 100 KM 125 KM 150 KM 105 KM 125 KM 182 KM
Maks. moment 170 Nm 170 Nm 240 Nm 150 Nm 159 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 11,0 s 9,1 s 12,6 s 11,5 s 8,5 s
Prędkość maks. 174 km/h 187 km/h 204 km/h 177 km/h 185 km/h 217 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,2 l/100 km 5,2 l/100 km 6,1 l/100 km 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 6,2 l/100 km
Ford C-Max II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.5 TDCi 1.5 TDCi 1.6 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność 1499 cm³ 1499 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 120 KM 115 KM 140 KM 150 KM 163 KM
Maks. moment 250 Nm 270 Nm 270 Nm 320 Nm 370 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,3 s 11,3 s 11,3 s 9,6 s 9,2 s 8,6 s
Prędkość maks. 166 km/h 180 km/h 184 km/h 201 km/h 204 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,4 l/100 km 4,4 l/100 km 4,3 l/100 km 4,9 l/100 km 4,4 l/100 km 4,9 l/100 km

Używany Ford C-Max II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji