Ta sama nazwa, różne samochody 07

Powracanie do starych nazw modeli to coraz częstszy zabieg stosowany przez producentów. Oto najsłynniejsze „comebacki” w motoryzacyjnym nazewnictwie.

Wielu producentów ma, lub miało w swojej ofercie samochód czymś się wyróżniający, zapadający na długo w pamięci. Czasami ze względów finansowych lub zmiany strategii funkcjonowania firmy nie udaje się zaprezentować następcy, a tym samym kontynuować produkcji. Ale i na to znalazł się sposób: wystarczy „wskrzesić” legendę modelu, nadając jego nazwę zupełnie nowemu produktowi. Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach są to SUV-y. W ostatnich latach byliśmy świadkami „nowych wcieleń” Mitsubishi Eclipse’a, Citroena C5 i Forda Pumy. Wcześniej funkcjonowały jako samochody sportowe lub limuzyny, obecnie otrzymały podwyższone nadwozie i nakładki na błotniki. Takie czasy.

Przypatrzmy się też innym przypadkom, gdy stara nazwa widnieje na zupełnie innym aucie.

Chevrolet Impala

W latach 60. i 70. Chevrolet Impala stanowił ikonę amerykańskiego krążownika, później upodobnił się trochę do muscle carów. Radykalna zmiana w wizerunku modelu nastała w latach 90., a tuż przed początkiem dwutysięcznych samochód zdegradowano do klasy średniej. Współczesny Chevrolet Impala z wyglądu jest podobna… zupełnie do niczego.

Chevrolet Impala
Chevrolet Impala pierwszej generacji (1959-1964)
Chevrolet Impala
Produkowana w latach 2013-2020 dziesiąta generacja Chevroleta Impali

Citroen C2

Na myśl o Citroenie C2 mamy przez oczami niewielki, 3-drzwiowy samochód z podwójnie otwieraną tylną klapą, oferowany w usportowionych odmianach VTS o mocy ponad 100 KM. Tymczasem w Chinach Citroen C2 to nic innego jak… mocno zmodernizowany Peugeot 206, wytwarzany aż do 2013 r.

CITROEN C2 VTR 1.4 75KM 5MT WW6511S 08-2009
Europejski Citroen C2 (2003-2009)
Citroen C2
Chiński Citroen C2, czyli kolejna wariacja na temat Peugeota 206

Citroen C5

Pierwsze wcielenie Citroena C5 zasłynęło montowanym seryjnie komfortowym i trwałym zawieszeniem hydropneumatycznym. W kolejnej generacji z lat 2008-2017 to rozwiązanie stało się już opcją. Wraz z zakończeniem jej produkcji nazwa „C5” przeszła na kompaktowego SUV-a – Citroena C5 Aircrossa. Co ciekawe, produkcja limuzyny (po liftingu) nadal trwa, ale w Chinach. Citroen zastosował podobny chwyt z C3: po dodaniu słowa „Aircross” mamy obraz miejskiego crossovera.

Najciekawsze modele w 100-letniej historii marki Citroen

Test Citroena C5 Aircross BlueHDi 180

Citroen C5
Citroen C5 I (2001-2008)
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross (od 2017 r.).

Dacia Duster

Choć to aktualnie oferowana Dacia Duster szturmem podbiła wiele rynków świata (w tym polski), tej nazwy użyto już dawno temu. Dacią Duster nazywano bowiem eksportowe wersje rumuńskiej terenówki Aro 10, sprzedawane w Wielkiej Brytanii. Pojazd wykorzystywał technologię popularnych Dacii 1310/1410 i pozostawał w produkcji aż do 2006 r.

Używana Dacia Duster I (2010-2018) – który silnik wybrać?

Test Dacii Duster 1.3 TCe 150 4WD

Najciekawsze modele w historii marki Dacia

Dacia Duster
Dacia Duster – model na bazie Aro 10
Dacia Duster
Obecnie produkowana druga generacja Dacii Duster

Ford Fusion

Znany nam Fusion był 4-metrowym, 5-drzwiowym samochodem z odrobinę podwyższonym nadwoziem i prześwitem, przez co Ford traktował go jako krzyżówkę minivana i crossovera. Tymczasem w USA Ford Fusion zadebiutował w 2005 r. jako sedan klasy średniej, a od 2012 r. produkowana jest druga generacja, która jest po prostu Fordem Mondeo 5. generacji.

Używany Ford Fusion (2002-2012) – opinie użytkowników

FORD Fusion I 1.4 80KM 5AT Durashift-EST WU29585 04-2004
Europejski Ford Fusion (2002-2012)
Ford Fusion
Amerykański Ford Fusion II (od 2012 r.)

Ford Puma

Do niedawna Ford Puma kojarzony był z miejskim coupe opracowanym na bazie Fiesty. Popularność zdobył też w rajdach samochodowych i grach komputerowych. Ciężko stwierdzić, czy z podobnym entuzjazmem przyjmie się nowy Ford Puma, który jest niewielkim crossoverem. Na całe szczęście niesztampowym, bo pełno w nim ciekawych rozwiązań, które przedstawiliśmy w naszym teście (link poniżej).

Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 ST-Line – test

Ford Puma
Ford Puma (1997-2002)
Ford Puma
Ford Puma (od 2019 r.)

Lancia Delta

Klasyczna Delta kojarzy się przede wszystkim z udziałami w rajdach i wyczynowymi odmianami Integrale, osiągającymi zawrotne kwoty na internetowych aukcjach. Nazwa zniknęła na 9 lat (w 1999 r.), by w 2008 r. pojawić się ponownie na zupełnie nowym aucie: 4,5-metrowym, luksusowym hatchbacku. Na sportowego ducha poprzednika nie ma co liczyć.

10 niedocenianych aut używanych (w tym Lancia Delta III)

Lancia Delta
Lancia Delta I (1979-1994)
Lancia Delta
Lancia Delta III (2008-2014)

Mini Countryman

W bogatej historii legendarnego Mini znalazło się miejsce m.in. dla wersji kombi z podwójnymi tylnymi drzwiami. Podobne rozwiązanie zastosowano, już za czasów BMW, w Mini Clubmanie (od 2007 r.), jednak klasyczny model nazywał się… Morris Mini Traveller lub Austin Mini Countryman, czyli tak, jak nawiązujący do sylwetki Mini kompaktowy SUV, produkowany w dwóch generacjach od 2010 r.

Porównanie Mini Countryman z Kią Niro

Porównanie Mini Countryman z Lexusem UX

Mini Countryman
Austin Mini Countryman (1960-1969)
Mini Countryman
Mini Countryman II (od 2016 r.)

Mitsubishi Eclipse

Wielu fanów marki miało jej za złe, że nazwa zarezerwowana przez ponad 20 lat dla czterech generacji sportowego Mitsubishi przeszła na… kolejnego crossovera. By odróżnić oba auta, producent dodał wyraz „Cross”. Być może do podjęcia tego kroku przyczyniła się sylwetka nowego SUV-a, z opadającym dachem trochę nawiązującym do aut coupe.

Test Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense

Porównanie Mitsubishi Eclipse Cross z Subaru XV

Mitsubishi Eclipse
Ostatnia generacja Mitsubishi Eclipse (2005-2012)
Mitsubishi Eclipse
Mitsubishi Eclipse Cross (od 2018 r.)

Renault Espace

Największy, najprzestronniejszy, najbardziej funkcjonalny – już pierwsza generacja Espace’a zebrała liczne przydomki „naj” i przez długie dziesięciolecia model pozostawał liderem pośród rodzinnych, dużych vanów. Wszystkie zalety Renault Espace’a prysnęły po przedstawieniu 5. wcielenia, które uległo modzie na SUV-y i crossovery. Auto jest ciaśniejsze i z mniejszymi możliwościami personalizacji wnętrza od poprzedników.

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie użytkowników

Renault Espace
Renault Espace I (1984-1991)
Renault Espace
Renault Espace V (od 2015 r.)

Skoda Rapid

Skoda Rapid to trzy zupełnie różne epoki w motoryzacji. Tak nazywał się mały samochód z lat 30.-40. (ze wzmocnionym silnikiem), następnie 2-drzwiowe coupe z lat 80., opracowane na bazie Skody serii 742 (tzw. czeskie Porsche) i budżetowy model z lat dwutysięcznych, sprzedawany w Europie (2012-2019) i na Dalekim Wschodzie. Właśnie tam (m.in. w Chinach) niebawem zadebiutuje kolejna generacja Rapida: u nas ten model wyparł hatchback Scala.

Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie użytkowników

Najświeższe informacje o nowej Skodzie Rapid

Skoda Rapid
Skoda Rapid (1984-1990)
Skoda Rapid
Najnowsza Skoda Rapid, na którą klienci z Rosji już mogą składać zamówienia.
Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here