Skoda Superb II

Flagowy model Skody rozpieszcza komfortem jazdy, zwłaszcza pasażerów z tyłu. A jak jest z awaryjnością używanej Skody Superb II? Zweryfikują to jej użytkownicy.

W momencie wprowadzania na rynek drugiej generacji Superba Skoda zaskoczyła wszystkich oryginalnym projektem nadwozia – ale czy ładnym, należy już do oceny indywidualnej. Ogromne (484 cm długości) auto zostało dosyć nisko zawieszone, a sylwetkę optycznie wydłużają bardzo wielkie tylne drzwi. Jak się okazało, ich rozmiar miał znaczenie. Skrywały bowiem dostęp do najobszerniejszego drugiego rzędu siedzeń w klasie średniej: żaden z rywali nie mógł się równać z Superbem, jeśli chodzi o ilość miejsca z tyłu. Skoda przebija pod tym względem nawet niektóre modele klasy wyższej i… luksusowej. W 2009 roku przyszła kolej debiutu Superba Combi: równie przestronnego i jeszcze bardziej pakownego (bagażnik o pojemności 605 l). Pięć lat po premierze flagową Skodę poddano modernizacji, która odebrała jej nieco oryginalności.

Skoda Superb II
Skoda tym razem nie zdecydowała się na zastosowanie tylnego zawieszenia wykonanego z aluminium. Podobnie jak w poprzedniczce, z tyłu pracuje konstrukcja wielowahaczowa (z przodu – kolumny McPhersona), ale stalowa, z wymiennymi sworzniami i silentblockami. Dzięki tym zmianom utrzymanie zawieszenia w dobrej kondycji nie rujnuje portfela.

Używana Skoda Superb II – wnętrze

Zaprojektowaną bez większego polotu deskę rozdzielczą zmontowano z solidnych i przyjemnych w dotyku materiałów. Biorąc pod uwagę czytelność i intuicyjność obsługi, trzeba Superbowi przyznać mocną piątkę. Bazowe wersje wyposażeniowe „zieją” szarością, ich tapicerki są przy tym mniej odporne na zużycie. Warto poszukać bogato skonfigurowanego Superba z jasnym wnętrzem i wstawkami z imitowanego drewna lub aluminium (np. wersje Elegance) – takie akcenty procentują przy późniejszej odsprzedaży. Na trwałość tych elementów godną samochodów premium nie ma jednak co liczyć.

Skoda Superb II
Kierownicę z chromowaną wstawką montowano w samochodach sprzed modernizacji (fot.). Występowała w wersji 3- i 4-ramiennej. Po liftingu poprawiono jakość wykonania i wprowadzono nowe opcje na liście wyposażenia.

Obszerne fotele Skody Superb zapewniają przyzwoite podparcie boczne i nierzadko oferują funkcję elektrycznej regulacji. W pierwszym rzędzie siedzeń miejsca jest porównywalnie do innych reprezentantów klasy średniej, natomiast z tyłu nie będzie go brakowało nawet bardzo wysokim osobom. Dodatkowe punkty Skodzie należą się za przyzwoite przeszklenie karoserii i duże, ułatwiające wsiadanie drzwi. Bagażniki zasługują na uznanie niezależnie od wersji nadwoziowej, choć – wiadomo – więcej zapakujemy do Superba Combi. Przestrzeń łatwo wykorzystać z uwagi na regularny kształt i liczne pomocne na co dzień drobiazgi (odpinana latarka, szyny trzymające bagaż).

Używana Skoda Superb II – silniki benzynowe

Niemal wszystkie benzynowe Superby napędzane są jednostkami TSI, czyli z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Mają pojemność 1.4 (125 KM), 1.8 (160 KM) i 2.0 (200 KM). Już najsłabszy z nich zaskakująco żwawo napędza ważącą ponad półtorej tony Skodę. Niestety, wraz z mocniejszymi jednostkami okupuje to ponadnormatywnym spalaniem oleju silnikowego, a w 1.4 TSI dodatkowo wchodzą w grę problemy z łańcuchem rozrządu. Warto zaznaczyć, że dotyczy to silników z rodziny EA111: w nowszych (EA211) łańcuch zastąpiono paskiem rozrządu. Gamę wieńczy potężne 3.6 V6 FSI. Pod względem trwałości trudno cokolwiek zarzucić tej 260-konnej jednostce napędowej, ale spalanie takiego Superba w mieście potrafi przyprawić o ciarki na plecach.

Skoda Superb II 07
2.0 TSI – dosyć rzadki silnik, ale bardziej godny rozważenia od słabszych jednostek z turbodoładowaniem.

Używana Skoda Superb II – silniki Diesla

Silniki wysokoprężne Superba nikogo nie powinny zaskoczyć. To mniej lub bardziej udane jednostki TDI o pojemności 1.6, 1.9 i 2.0. 1.9 TDI występował w Superbie bardzo krótko, bo zaledwie przez 2 lata. To niezbyt polecana odmiana BXE lub BLS z filtrem cząstek stałych. W 2010 r. silnik ustąpił miejsca jednostce 1.6 TDI o takiej samej mocy (105 KM). On, podobnie jak montowane od tego czasu 2.0 TDI zamiast pompowtryskiwaczy otrzymały trwalszy układ zasilania common rail (poza wersją 170 KM, która ma go niezależnie od rocznika) i dopiero one są godne polecenia z drugiej ręki. Skrzynię DSG znajdziemy w co trzeciej wystawianej Skodzie Superb, i nie mówimy tu tylko o wersjach wysokoprężnych.

Skoda Superb II
Jeśli ktoś rozważa zakup Skody Superb 2.0 TDI, powinien przygotować minimum 30 tys. zł na samochód z poprawioną jednostką 2.0 TDI CR (od 2010 r.).

Używana Skoda Superb II – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Superb trzyma się jezdni: jest doskonale wyważony i ma przyjemnie zestrojone zawieszenie.”

„Dużo miejsca z przodu, jeszcze więcej z tyłu. Do tego przepastny i ustawny bagażnik.”

„Klimatyzacja daje radę w wielkie upały i jest szczelna.”

„Zimą sprawdza się ogrzewanie postojowe. Po 15 minutach mam odszroniony i ciepły w środku samochód.”

 Wady: 

„Kiepska elektronika. Padły m.in. czujniki parkowania, spryskiwacze reflektorów i sterowanie łopatkami w skrzyni DSG.”

„Auto nisko zawieszone: co jakiś czas zdarza mi się szorować podwoziem o krawężniki i inne drogowe przeszkody.”

„Słupki przednie zasłaniają pieszych wchodzących na przejście. Trzeba uważać.”

„Mój Superb 1.8 TSI spala nawet 1 litr oleju na 1000 km. Taki bubel nie powinien w ogóle opuszczać fabryki”

Skoda Superb II
Klapę bagażnika Superba liftback można otwierać na dwa sposoby: z tylną szybą lub bez niej, jak w sedanie. Siłowniki już po kilku latach nie są w stanie jej utrzymać, z czasem dochodzi też do awarii przycisków zwalniających zamki spinające obie części klapy.

Używana Skoda Superb II – awaryjność, typowe usterki

W Superbach 1.4 TSI warto zawczasu odłożyć ok. 1500 zł na wymianę łańcucha rozrządu z napinaczem: powinno to zapewnić spokój na kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Receptą na spalanie oleju w 1.8/2.0 TSI jest przeróbka tłoków przystosowująca je do montażu większych pierścieni. Poza przypadkami zatarcia panewek w 1.9 TDI (BXE) w poprawionych 2.0 TDI nieraz dochodzi do awarii elektroniki układu wtryskowego, powodującej nagłe wyłączenie silnika. Kupując samochód z przebiegiem przekraczającym 200/250 tys. km upomnijmy się u sprzedającego o przedstawienie historii serwisowania skrzyni DSG. Jeśli wszystkie usterki wynikające z zużycia skrzyni spadną na nas, za kompleksową naprawę przekładni serwis „skasuje” nas na 6-8 tys. zł.

Skoda Superb II
Poza sprzęgłami (są dwa) i mechatroniką, do kosztów napraw skrzyni DSG trzeba też doliczyć możliwą konieczność wymiany dwumasowego koła zamachowego (ok. 1500 zł).

Używana Skoda Superb II – sytuacja rynkowa

Superby z pierwszych lat produkcji w niepolecanych wersjach silnikowych (1.8 TSI, 1.9 TDI, 2.0 TDI PD) zaczynają się od 24 tys. zł. Auta z dieslami 2.0 TDI CR kosztują minimum 30 tys. zł, za samochód poliftowy musimy dorzucić minimum kolejne 5 tys. zł. Najwięcej (powyżej 60 tys. zł) żądają właściciele ostatnich roczników z przebiegami rzędu 100 tys. km lub… Superbów Outdoor. Aż 3/4 wystawianych Superbów jest zasilanych olejem napędowym. Chętni na 3.6 V6 będą skazani na długie poszukiwania: oferta obejmuje ok. 10 takich egzemplarzy.

Używana Skoda Superb II – podsumowanie

Rekordowo przestronna, pakowna, praktyczna, nowoczesna. Drugiej generacji Superba można przypisać wiele pozytywnych cech, niemniej na pewno nie będzie należeć do nich bezawaryjność. Do kupna używanego Superba trzeba podejść tak samo jak w przypadku Volkswagena lub innego niemieckiego auta – z dużym dystansem. Ale dzięki bogatej ofercie rynkowej w końcu trafimy na godny zaufania egzemplarz.

Zobacz także – opinie o innych używanych Skodach:

Skoda Superb II – dane techniczne, osiągi, spalanie

Skoda Superb II – wymiary

skoda-superb-ii-wymiary

Skoda Superb II – silniki benzynowe

skoda-superb-ii-silniki-benzynowe

Skoda Superb II – silniki Diesla

skoda-superb-ii-silniki-diesla

Skoda Superb II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here