W marcu zadebiutuje czwarta generacja Skody Octavii RS. Przedstawiamy historię tej sportowej wersji.

Pod oznaczeniem RS kryje się skrót od „Rally Sport”. Czeski producent po raz pierwszy użył tego emblematu na prototypowych modelach 180 RS i 200 RS, przygotowanych do rajdów. W latach 70. i 80. skojarzenie słów „Skoda” i „RS” utrwaliło się za sprawą kolejnej rajdówki – Skody 130 RS.

Skoda Octavia I RS
Skoda Octavia RS pierwszej generacji

W 2000 roku Skoda Octavia rywalizowała na rajdowych trasach cyklu WRC, a w salonach zadebiutował produkcyjny model z literami RS na pokrywie bagażnika. Pod maską Octavii RS pierwszej generacji znajdziemy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, rozwijający 180 KM i 235 Nm. Ta sportowa Skoda była oferowana zarówno z nadwoziem liftback, jak i kombi. Do końca 2005 roku powstało 17 600 egzemplarzy tego modelu. Warto wspomnieć, że jeszcze przed oficjalną premierą pierwszej Octavii RS, we Włoszech zbudowano 300-konne kombi, startujące w wyścigach górskich. Osiągami dorównała mu dopiero Octavia trzeciej generacji.

Więcej na temat tego auta:

Octavia Supersalita – najmocniejsze kombi Skody

Skoda Octavia II FL RS
Skoda Octavia RS drugiej generacji po liftingu

W gamie Octavii II również nie zabrakło sportowej odmiany RS. Początkowo była dostępna z benzynową jednostką 2.0 TFSI o mocy 200 KM i 280 Nm momentu obrotowego. Niedługo po niej do sprzedaży trafiła pierwsza w historii Octavia RS wyposażona w silnik wysokoprężny. Do napędu tej wersji służyła jednostka 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, dostarczająca 170 KM i 350 Nm. W 2008 r. zastąpił ją nowocześniejszy silnik z zasilaniem common rail, ale jego parametry nie uległy zmianie. Łącznie nabywców znalazło ponad 100 000 egzemplarzy Skody Octavii RS drugiej generacji.

Skoda Octavia III FL RS
Skoda Octavia RS trzeciej generacji po liftingu

W 2013 r. do sprzedaży wprowadzono trzecią Octavię RS. Klienci mieli do wyboru benzynowe 2.0 TSI (220 KM, 350 Nm) lub wysokoprężne 2.0 TDI (184 KM, 380 Nm). Dwa lata później do oferty dołączył wariant RS230, który otrzymał silnik 2.0 TSI wzmocniony do 230 KM. Na salonie samochodowym w Genewie w 2016 r. nastąpił kolejny przełomowy moment w historii Skody Octavii RS. Zaprezentowano wówczas wersję z napędem na cztery koła, który łączony był ze 184-konnym turbodieslem i 6-biegową przekładnią DSG. W kolejnym roku zadebiutowała Octavia RS245, wyposażona w jednostkę 2.0 TSI wytwarzającą 245 KM i 370 Nm. Za sprawą szybkiej skrzyni DSG o 7 przełożeniach, ten model osiągał 100 km/h po 6,6 sekundy od startu, a maksymalnie rozwijał 250 km/h. Trzecia generacja Octavii RS cieszyła się dużą popularnością (wyprodukowano 172 000 sztuk), a w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii ten model miał ponad 20-procentowy udział w sprzedaży Skody Octavii ogółem.

Już za miesiąc, na kolejnym salonie samochodowym w Genewie poznamy Skodę Octavię RS czwartej generacji. Po raz pierwszy do wersji benzynowej i wysokoprężnej dołączy hybryda typu plug-in. Najprawdopodobniej pod maskę hybrydowej Octavii RS trafi zespół napędowy znany już ze Skody Superb iV.

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 4.9]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here