Skoda Octavia III 02

Skoda Octavia na dobre ugruntowała swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Co o niej sądzą właściciele? Poznajmy opinie o używanej Skodzie Octavii III.

Trudno nie nazwać Skody Octavii motoryzacyjnym strzałem w „dziesiątkę”. Już pierwsza generacja debiutująca z drugiej połowie lat 90. zdobyła rzeszę zwolenników za sprawą obszernego wnętrza i bezkonkurencyjnej przestrzeni bagażowej. Samochód od lat królował na listach polskich bestsellerów, z czego niemały w tym udział mają firmy użytkujące Skody w swoich flotach. Produkowana do 2020 r. trzecia generacja Octavii stanowi wyraźny skok jakościowy względem poprzednich modeli, nie brak w niej także silników opracowanych według aktualnie panujących trendów oraz nowoczesnego wyposażenia. Czy mocny postęp techniczny nie wpłynął źle na to, co dotychczas cenili użytkownicy Octavii, czyli prostotę konstrukcji i niedrogie serwisowanie?

Skoda Octavia III
Tylne zawieszenie w Octavii III różni się w zależności od silników: w autach do 150 KM znajdziemy prostą belkę skrętną, w mocniejszych – układ wielowahaczowy. Przednie wahacze mają wymienne tuleje i sworznie.

Ogromna podaż używanych Octavii (często wystawianych przez wymieniające flotę firmy) spowodowała spadek cen najtańszych aut z drugiej ręki do okolic 30 tys. zł. Ile trzeba przygotować na rozsądnie wyposażoną Octavię z polecanym silnikiem? Jakich wersji unikać? Prześwietlmy, co o używanych Skodach sądzą właściciele.

Skoda Octavia III
Skodę Octavię RS sprzedawano w odmianie benzynowej i wysokoprężnej. Pierwsza wykorzystywała silnik 2.0 TSI (220-245 KM), druga – 2.0 TDI o mocy 184 KM.

Używana Skoda Octavia III – wnętrze

W zaprojektowanym „po volkswagenowsku” kokpicie bez problemu odnajdą się nie tylko osoby przesiadające się z wcześniejszej generacji Octavii. Czytelność i ergonomia nie budzą zastrzeżeń, jakość wykonania – miejscami tak, m.in. przecierają się plastiki w okolicach pasów i gałki zmiany biegów. Klasa materiałów wykończeniowych i wygląd deski rozdzielczej w dużej mierze zależą od wersji wyposażenia. Podstawową specyfikację wyróżniają mniej przyjemne w dotyku tworzywa oraz… ogrom zaślepek. Sporo użytkowników narzeka na przeciętny poziom izolowania dźwięków zewnętrznych we wnętrzu. Po liftingu kokpit znacznie zyskał na nowoczesności m.in. za sprawą oferowanych w opcji cyfrowych zegarów i poprawieniu jakości multimediów.

Wiele pochwał płynie z kolei w stronę foteli Octavii. Wszystkie charakteryzuje stosunkowo długie siedzisko i przynajmniej akceptowalne podparcie boczne (najlepsze oczywiście w Octavii RS). O elektrycznej regulacji zazwyczaj można zapomnieć. Ustawienie fotela pod wysokiego kierowcę nie wiąże się ze znacznym ograniczeniem miejsca na kanapie. Jest go rekordowo dużo, a wrażenie przestronności potęguje mocne przeszklenie karoserii. O bagażniku można się wypowiadać w samych superlatywach. I w liftbacku, i w kombi jest on ogromny (590/610 l), funkcjonalny i łatwo dostępny.

Używana Skoda Octavia III – silniki benzynowe

W palecie silników Octavii III zabrakło miejsca na prostą jednostkę benzynową bez turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku. Obejmuje ona wyłącznie silniki TSI: 1.2 TSI (w 2016 r. mocniejsze warianty zastąpił 115-konny 1.0 TSI), 1.4 TSI (po liftingu także 1.5 TSI), 1.8 TSI (do 2018 r.) i 2.0 TSI, początkowo zarezerwowany tylko dla Octavii RS. Nastawione na wydajność jednostki nieźle sobie radzą z ponad 4,6-metrowym samochodem, całkiem oszczędnie obchodząc się z paliwem (w naszych testach Octavia 1.2 TSI w cyklu mieszanym zużywała ok. 6-7 l benzyny na 100 km). Koncern Volkswagena zdołał przynajmniej w jakimś stopniu uporać się z awaryjnością silników TSI i w Octavii III znajdziemy wyłącznie udoskonalone wersje tych jednostek. Niestety, wciąż zgłaszane są przypadki „brania” oleju (głównie 1.8/2.0 TSI).

Test Skody Octavii 1.0 TSI DSG Style

Skoda Octavia III
Kierowcy boją się silników 1.4 TSI jak ognia, ale uspokajamy: w tym stosowanym w Octavii III awaryjny łańcuch rozrządu zastąpiono paskiem. Awaryjność spadła do akceptowalnej granicy.

Używana Skoda Octavia III – silniki Diesla

Pomiędzy dwoma silnikami wysokoprężnymi (1.6 TDI i 2.0 TDI) zieje spora przepaść w kwestii osiągów i… kwot w ogłoszeniach. 1.6 TDI stanowi tylko wystarczający napęd i odstrasza 5-biegową skrzynią (6-biegowa tylko w Octavii Greenline o mocy 110 KM), a przy tym realnie pali niewiele mniej od wyraźnie żwawszego 2.0 TDI. Mocniejszego diesla pod maską ma zaledwie co trzecia używana Octavia III. Trzeba przyznać, że obie jednostki pozytywnie zaskakują trwałością, a konieczność ewentualnej wymiany czegoś z osprzętu wynika bardziej z dużego przebiegu niż niedopracowania konstrukcyjnego. W tej kwestii Volkswagen rzetelnie odrobił pracę domową.

10 najgorszych silników Volkswagena: omijaj je szerokim łukiem!

Skoda Octavia III
2.0 TDI: pożądana, ale i droga jednostka napędowa (na Octavię 2.0 TDI trzeba wydać minimum 35 tys. zł).

Używana Skoda Octavia III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Perfekcyjna pozycja za kierownicą. Plus za regulowany podłokietnik i trafione rozmieszczenie niezbędnych przycisków”

„Octavia 1.6 TDI z DSG jeździ bardzo przyjemnie. W ogóle nie słychać dieslowskiego klekotu”

„W bagażniku mam zestaw siatek, aż 4 haczyki i wnęki po bokach. Dzięki nim łatwo utrzymać porządek”

„Manewrowanie sporą Octavią nie należy do trudnych: auto ma zaskakująco dobry promień skrętu i wielkie lusterka”

 Wady 

„Filtr DPF wypala się sam co 300 km. Wtedy najlepiej wyjechać na drogę szybkiego ruchu”

„W ruchu miejskim skrzynia DSG trochę się gubi i ma tendencję do poszarpywania”

„Oszczędności na wyciszeniu słychać po przekroczeniu prędkości 130 km/h”

„Przez uszczelki drzwi na myjni woda wlewa się do środka. Irytujące”

„Szkoda, że dolne okolice kokpitu wykończono twardym plastikiem”

Używana Skoda Octavia III – awaryjność, typowe usterki

Liczne modernizacje silników TSI ograniczyły, ale nie wyeliminowały całkowicie spalania oleju: objaw to okopcona końcówka rury wydechowej. Z kolei turbodiesle najczęściej domagają się już regeneracji lub wymiany turbosprężarki, dwumasowego koła zamachowego bądź filtra cząstek stałych (nierzadko przejechały więcej niż 250 tys. km). Takie przebiegi to też możliwość poniesienia sporych (liczonych w tysiącach) kosztów naprawy skrzyń DSG. Najczęściej „pada” sterownik albo zestaw sprzęgieł. Na razie nie trzeba przejmować się korozją, choć ta pojawia się już na łączeniach dachu ze słupkami oraz pod spodem. Osobom pragnącym maksymalnie zredukować koszty serwisowania zalecamy rozejrzeć się za Octavią w słabszej wersji silnikowej (do 150 KM, z prostszym zawieszeniem) i manualną przekładnią.

Skoda Octavia III
Skrzynia DSG opcjonalnie łączyła się ze wszystkimi silnikami Octavii. Występowały dwa rodzaje: 6-biegowa (DQ250 z tzw. mokrymi skrzęgłami) i 7-biegowa DQ200, uchodząca za mniej trwałą.

Używana Skoda Octavia III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony oraz w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

Skoda Octavia III numer VIN

Używana Skoda Octavia III – sytuacja rynkowa, ceny

Większość wystawionych Octavii napędzana jest silnikiem wysokoprężnym: rozkład pomiędzy 1.6 TDI a 2.0 TDI przedstawia się dość równomiernie. Octavię III można mieć już za 25 tys. zł. Za samochód z alufelgami i klamkami w kolorze nadwozia trzeba dołożyć ok. 10 tys. zł, natomiast dysponując budżetem 40 tys. zł można już liczyć na szeroki wachlarz przyzwoitych ofert. Ponad 50 tys. zł wystarczy na Octavię po liftingu lub RS-a. Chętni na Scouta muszą jeszcze trochę dołożyć. Auta z końca produkcji (roczniki 2018-2020) wystawiane są nawet za 90-100 tys. zł.

Używana Skoda Octavia III – podsumowanie

Popularność Skody Octavii nie wzięła się znikąd i nie słabnie nawet na rynku wtórnym. Rozglądając się za używaną Octavią III uważajmy, by w gąszczu ofert nie trafić na przysłowiową „minę”. Weryfikujmy historię serwisową i nie bójmy się przebiegu, jeśli auto ma za sobą udokumentowane naprawy z zakresu mechaniki.

Skoda Octavia III

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Skodach:

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników

Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie użytkowników

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – którą generację wybrać?

Skoda Octavia III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.466-469/181/145-148 cm
Rozstaw osi267-269 cm
Pojemność bagażnikaltb 590-1580, kmb 610-1740 l
Skoda Octavia III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe do 150 KM)
Silnik1.0 TSI1.2 TSI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.4 TSI1.5 TSI
Pojemność999 cm³1197 cm³1197 cm³1197 cm³1395 cm³1395 cm³1498 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc115 KM86 KM105 KM110 KM140 KM150 KM150 KM
Maks. moment200 Nm160 Nm175 Nm175 Nm250 Nm250 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s12,0 s10,5 s10,5 s8,5 s8,5 s8,4 s
Prędkość maks.205 km/h181 km/h196 km/h196 km/h215 km/h215 km/h223 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,3 l/100 km5,1 l/100 km5,0 l/100 km5,3 l/100 km5,2 l/100 km5,1 l/100 km
Skoda Octavia III – dane techniczne, osiągi, spalanie (mocniejsze silniki benz.)
Silnik1.8 TSI2.0 TSI2.0 TSI (RS)2.0 TSI (RS)2.0 TSI (RS)
Pojemność1798 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc180 KM190 KM220 KM230 KM245 KM
Maks. moment250 Nm320 Nm350 Nm350 Nm370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s7,3 s6,8 s6,8 s6,7 s
Prędkość maks.231 km/h236 km/h248 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,1 l/100 km6,1 l/100 km6,3 l/100 km6,2 l/100 km6,9 l/100 km
Skoda Octavia III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM110 KM115 KM150 KM184 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm250 Nm250 Nm320 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s10,8 s10,6 s10,1 s8,5 s7,9 s
Prędkość maks.186 km/h194 km/h206 km/h205 km/h218 km/h232 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,5 l/100 km3,5 l/100 km4,2 l/100 km4,9 l/100 km4,6 l/100 km

Używana Skoda Octavia III – galeria

10 KOMENTARZE

  1. Co do wady filtra DPF – oczywiście dopala się co 300km ale jak ma już za sobą duży przebieg i nadmiar popiołu. Wystarczy oddać taki filtr do regeneracji i znowu na miejskie 30000-50000km spokój. Kontrole się szerzą a wycinanie może boleć nawet kilka tysięcy złotych (koszty wycięcia i wyprogramowania+zakup nowego DPFa+zaprogramowanie go spowrotem). Przerabiałem ten temat właśnie w Octavii. Można wyczyścić za 400-500zł – działa. W regenerujpl na Ziemowita robią to teraz za cztery stówki z fakturą

    • Przepraszamy za niedoprecyzowanie w zdaniu – oczywiście chodziło nam o to, że używane egzemplarze można kupić już za ok. 30 tys. zł. Już poprawiliśmy.

  2. Typowe usterki są związane z pierwszymi latami produkcji. Chodzi mi głównie o rozrząd na łańcuchu, który był o wiele mniej trwały aniżeli montowany w silnikach EA211 pasek rozrządu.

    • Tez mam 1.4 150 od 5 lat. 165 tys. km. Zero awarii. Olej co 20tys, w manualu co 80tys. Przednie klocki po 110 tys, tylne po 130:) aku mimo uzywania startstop z głową, nadal dobry. Z wad – turbodziura poniżej 1700rpm; jakby w ogóle nie wyciszony (tylko jedna uszczelka w drzwiach); podatny na podmuchy wiatru; łatwo zrywa przyczepność

  3. kupiłem używaną (50 000 przebiegu) z salonu w programie das welt auto, w wersji style 4×4 dsg świetnie wyposażona, i muszę powiedzieć iż w porównaniu z Insignią co ma 230 000 na budziku to jest katastrofa, zawieszenie trzeszczy i skrzypi, dwu-masa brzęczy system bezkluczykowy dział jak chce, brak prądu w gniazdku zapalniczki, przednia szyba po opuszczeniu brzęczy jak w starym golfie 2, fotele mimo iż najwyższy model, alcantara + elektryka do pięt nie dostrają tym z insigni, jedyna przewaga skody to nieco lepsze wyciszenie, na szczęście mam gwarancje platinum na rok więc może osuną usterki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj