Dla wielu Skoda Superb kojarzy się z ogromem miejsca na kanapie. Czy w ogólnym rozrachunku ten samochód ma więcej równie istotnych zalet? Porównajmy drugą generację Superba z trzecią.
Skoda Superb pozostaje w naszej świadomości od prawie 20 lat (debiut w 2001 r.), a obecnie z salonów można wyjechać trzecim wcieleniem tego modelu. W największej Skodzie nie brakuje ciekawych rozwiązań. Superb II zaskoczył wszystkich praktycznym systemem TwinDoor, umożliwiającym formowanie klapy bagażnika według aktualnych preferencji: otwiera się jak w sedanie, albo jak w liftbacku (z tylną szybą). W aktualnej generacji zrezygnowano z tego „gadżetu”, ale nie spoczęto na laurach w kwestiach funkcjonalności. Superb zresztą taki jest: bardzo „przyjazny” podróżującym nim osobom i nawet nie próbuje udawać auta luksusowego. Co prawda na wyposażenie większości wersji nie można narzekać, niemniej po materiałach wykończeniowych widać, że to niższa półka od Volkswagena, o Audi nie wspominając.
Skodę Superb można rekomendować specyficznej grupie odbiorców, tj. lubiących jeździć wielkimi limuzynami, ale którym nie zależy na wybitnie prestiżowym charakterze samochodu. Superba bez wątpienia polubią rodziny i osoby potrzebujące od czasu do czasu coś przewieźć: z tego zadania najlepiej wywiąże się wersja kombi z ponad 600-litrowym bagażnikiem. Którą generację Superba z drugiej ręki wybrać? Jak przedstawia się ich awaryjność i koszty utrzymania? Zobaczmy, czy koniecznie trzeba szukać nowszego modelu.
Używana Skoda Superb II i Skoda Superb III – deska rozdzielcza
W obydwu kokpitach można dostrzec wiele podobieństw, m.in. poprzez dość nisko umiejscowiony ekran wyświetlania multimediów/nawigacji czy klasyczny zestaw wskaźników. Mała rewolucja nastąpiła dopiero w Superbie III po liftingu (2019 r.), w którym zlikwidowano część przycisków na rzecz sterowania dotykowego. W nowszym modelu wyostrzono linie deski rozdzielczej i poprawiono spasowanie elementów wykończeniowych. Istnieje wiele wariantów kolorystycznych wnętrza, silnie uzależnionych od wersji wyposażeniowych. Najbardziej elegancko prezentują się kokpity Superbów Laurin & Klement z drewnopodobnymi okleinami oraz beżową/brązową dolną częścią deski. Jak na auto klasy średniej uświadczymy tu zbyt dużo twardych tworzyw. Elementy dekoracyjnie miewają tendencje do przedwczesnego wycierania się.
Używana Skoda Superb II i Skoda Superb III – wnętrze
Przednie miejsca siedzące nie odbiegają standardami od tych spotykanych u konkurentów. Nie brakuje im podparcia bocznego, kierowca nierzadko ma do dyspozycji elektryczną regulację i podłokietnik. Obszycie skórą zarezerwowano tylko dla topowych odmian. Wizytówkę Superba stanowi przestronność w drugim rzędzie siedzeń. Aż dziw bierze, jak przy typowym dla klasy średniej rozstawie osi (ok. 2,8 m) udało się tam wygospodarować tyle miejsca na nogi: nawet jeśli kierowca znacząco odsunie swój fotel, pasażerom z tyłu zbytnio nie ujmuje to przestrzeni. Przy mocno dosuniętych do kierowcy przednich miejscach osoby na kanapie mogą wręcz założyć nogę na nogę. Trzeba jednak pamiętać, że zaprojektowano ją raczej dla dwóch osób. Środkowy pasażer siedzi na podwyższonej i twardszej części kanapy, a pomiędzy nogami ma wysoki tunel.
Używana Skoda Superb II i Skoda Superb III – bagażniki
Bagażnikom Superbów niewiele brakuje do odzwierciedlenia wzoru przestrzeni bagażowej w samochodzie. Niezależnie od generacji i wersji silnikowej, wszystkie są bardzo ustawne, łatwo się do nich dostać przez pokaźny otwór załadunkowy i pełno w nich przydatnych na co dzień udogodnień: haczyków na torby, gniazd 12V, przegródek po bokach i siatek przytrzymujących pakunki (stanowiły wyposażenie opcjonalne). Klienci często zamawiali również otwieraną środkową część oparcia kanapy do przewozu np. nart. W niektórych Skodach można również w tym celu całkowicie położyć oparcie przedniego fotela. Pojemności wyjściowe? Minimum 565 l (Superb II liftback), maksimum 660 l w Superbie III Combi. W konfiguracjach 2-osobowych samochody zabiorą na pokład od 1670 do 1950 l.
Używana Skoda Superb II i Skoda Superb III – silniki
Do napędu obydwu Superbów Skoda „zaprzęgała” te same silniki w różnym stopniu modyfikacji. Benzynowe auta zawsze mają pod maskami jednostki TSI: 1.4, 1.8 i 2.0, wszystkie z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wyjątek stanowi Superb II z 260-konnym 3.6 VR6 FSI, którego ciężko spotkać na rynku wtórnym. Silniki TSI sprawiały sporo problemów, ale tylko w starszym modelu z jednostkami z serii EA111 (1.4 TSI): poprawie uległa również trwałość odmian 1.8/2.0 TSI. Spośród turbodiesli najczęściej spotyka się 2.0 TDI, na szczęście w udoskonalonych odmianach CR (common rail), ponieważ wprowadzono je już w 2010 r. (2.0 TDI PD występował tylko w 140-konnej odmianie o kodzie BMP). W tym roku dokonano również zmian w przypadku bazowych jednostek wysokoprężnych, mianowicie 1.6 TDI (CR) wyparł z gamy wiekowego 1.9 TDI (PD). Do Superbów III trafiły kolejne rozwinięcia tych jednostek, generujące 120 KM (1.6 TDI; wcześniej 105 KM) i 150/190 KM (2.0 TDI; wcześniej 140/170 KM, od 2020 r. także 122/200 KM). Największe Skody chętnie konfigurowano z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów DSG, dysponujące 6- lub 7- przełożeniami. Warianty powyżej 150 KM opcjonalnie konfigurowano z napędem na 4 koła, i to nie tylko w Superbie Outdoor (uterenowionym kombi).
Używana Skoda Superb II i Skoda Superb III – co się w nich psuje?
Problemy silnikowe tyczą się w dużej mierze przedliftowych Superbów II. W nich producent nie zdążył jeszcze wdrożyć modyfikacji mających zahamować ich wzmożony apetyt na olej silnikowy, tj. zastosować nowe tłoki z szerszymi pierścieniami. Część silników 1.8/2.0 TSI wymieniono na gwarancji, część właściciele wyremontowali na własny rachunek. Do starszego modelu montowano wyłącznie silniki 1.4 TSI z serii EA111, w których nagminnie rozciągał się łańcuch rozrządu. Do Superba III trafiła już zmodyfikowana jednostka 1.4 TSI (EA211) z rozrządem napędzanym paskiem. Wersje 1.9 TDI (tylko Superb II) miewają kłopoty z zatarciami na panewkach, 1.6 TDI ma z kolei „delikatne” wtryskiwacze. Jedyną ryzykowną wersją 2.0 TDI w Superbie jest odmiana 140-konna z lat 2008-2010: istnieje w niej ryzyko kumulacji awarii pompowtryskiwaczy, turbosprężarki czy głowicy. Z uwagi na względnie niewielkie przebiegi Superbów III, usterki silników ich na razie nie dotyczą. Użytkownicy do tej pory skarżą się na przeciętną trwałość hamulców, łożysk kół i pomp wodnych. W starszych autach zawodzi natomiast system TwinDoor (przyciski zamków spinających obie części klapy bagażnika) i skrzynie DSG, które domagają się regeneracji w wyniku ogólnego wyeksploatowania.
Używana Skoda Superb II i Skoda Superb III – za ile można ją kupić?
Pomiędzy najtańszymi a najdroższymi Superbami panuje duży rozstrzał cen. Wstęp do Superba II daje kwota 20-25 tys. zł, z czego za tyle otrzymamy raczej wersję 1.8 TSI/2.0 TDI do gruntownego doinwestowania. Na ten model w dobrym stanie trzeba przygotować ok. 35 tys. zł: być może uda się za tyle znaleźć „polifta”. Ostatnie roczniki (2013-2015) wciąż sporo kosztują, bo od 45 do nawet 60 tys. zł. Za tyle ma się już pewien wybór w nowszej generacji, choć głównie z silnikami 1.4 TSI/1.6 TDI. Nie zmienia to faktu, że do zakupu Superba III lepiej podchodzić, dysponują budżetem w okolicach 70 tys. zł.
Używana Skoda Superb II i Skoda Superb III – którą generację wybrać?
Kupno poliftowego, dobrze wyposażonego i mocnego Superba II z górnych przedziałów cenowych wydaje się być rozsądną opcją, zwłaszcza że wyeliminowano w nich większość przypadłości trapiących starsze roczniki. Starszą generację wykonano trochę gorzej od nowszego wcielenia, ale przestronnością w środku ustępuje mu tylko w niewielkim stopniu, podobnie w kwestii bagażnika. Na Superba III przyjdzie jeszcze czas: na razie w rozsądnym budżecie dominują samochody zubożone, o słabych parametrach.
Skoda Superb II – plusy i minusy
+ pojemne wnętrze, pokaźne bagażniki, niezłe właściwości jezdne
– awaryjne niektóre silniki (sprzed liftingu), przeciętne wykończenie wnętrza, brak wersji do LPG
Skoda Superb III – plusy i minusy
+ z reguły bogate wyposażenie, brak poważnych awarii silników, solidne zawieszenie i układ jezdny
– wyśrubowane ceny używanych aut, wciąż nie najlepsze materiały w środku, wyższe koszty serwisowania
Skoda Superb II | Skoda Superb III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2008-2015 | od 2015 r. |
Dł./szer./wys. | 484-494/182/146-151 cm | 486-487/186/147-152 cm |
Rozstaw osi | 276 cm | 284 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 565-1670 l, kmb 633-1865 l | ltb 625-1760 l, kmb 660-1950 l |
Silniki benzynowe | 1.4-3.6 (125-260 KM) | 1.4-2.0 (125-280 KM) |
Silniki Diesla | 1.6-2.0 (105-170 KM) | 1.6-2.0 (120-200 KM) |
Silnik | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1798 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 125 KM | 160 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 8,6 s | 12,5 s | 10,2 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 220 km/h | 189 km/h | 207 km/h | 222 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 7,2 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Silnik | 1.4 TSI | 2.0 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1395 cm³ | 1984 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 220 KM | 120 KM | 150 KM | 190 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 350 Nm | 250 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 220 km/h | 243 km/h | 10,9 s | 8,9 s | 8,0 s |
Prędkość maks. | 8,6 s | 7,0 s | 206 km/h | 220 km/h | 237 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 6,2 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat Skody Superb II/III, odsyłamy do poniższych materiałów: