Skoda Superb - historia modelu

Pierwsza Skoda Superb została pokazana w 1934 roku. Czeski producent wrócił do tej nazwy dopiero 67 lat później. Poznaj historię flagowej limuzyny z Mlada Boleslav.

Na początek wyjaśnijmy znaczenie słowa „Superb”. Pochodzi ono od łacińskiego superbus oznaczającego „wspaniały”. Skoda sięgnęła po tę nazwę w 1934 roku dla podkreślenia wysokiej jakości i komfortu swojej luksusowej limuzyny – wcześniej znanej jako S 640.

Blisko 87 lat temu, dokładnie 22 października 1934 roku, zaprezentowano pierwszą Skodę Superb. Flagowy model czeskiej marki mierzył 5,5 m długości, 1,70 m szerokości i 1,66 m wysokości. Jego seryjną produkcję rozpoczęto w marcu 1935 r. Początkowo napędzał go 2,5-litrowy, 6-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 55 KM. Na liście opcjonalnego wyposażenia można było znaleźć m.in. radio oraz półki z drewna różanego przymocowane do oparć przednich foteli.

Przedwojenne Skody Superb
Od lewej: Skoda Superb z 1935 r. oraz Skoda Superb OHV z 1939 r.

W 1938 r. do oferty wprowadzono model Superb OHV, który otrzymał 80-konny silnik o pojemności 3,1 litra. Niedługo przed wybuchem II wojny światowej do sprzedaży trafił Superb 4000 z 4-litrową jednostką V8 pod maską. W 1940 r. Skoda musiała wstrzymać produkcję.

Superb OHV z 1948 roku – nowa gwiazda muzeum Skody

Skoda Superb 4000
Skoda Superb 4000 w muzeum czeskiej marki w Mlada Boleslav.

Czesi wznowili wytwarzanie samochodów w 1946 r. W gamie marki ponownie pojawił się Superb, który po modernizacji otrzymał 6-cylindrowy silnik, jednak z powodów politycznych ten luksusowy model musiał zniknąć z oferty, co nastąpiło w 1949 r.

Od momentu przejęcia przez Volkswagena, czeska marka przeżywa swój renesans. W 2001 r. do produkcji trafiła nowa elegancka limuzyna, która nazwę zawdzięcza swoim przedwojennym poprzednikom. Pierwszy współczesny Superb dzielił platformę z Passatem B5 i został sprzedany w liczbie 135 068 egzemplarzy.

Skoda Superb
Skoda Superb z 2001 r.

W 2008 r. na rynek trafiła druga generacja Skody Superb. Nowy model wyróżniał się nietypowym rozwiązaniem – dwuczęściową pokrywą bagażnika. W zależności od potrzeb właściciela, auto mogło być reprezentacyjnym sedanem albo bardziej funkcjonalnym liftbackiem z większym otworem załadunkowym. Rok później zadebiutowała wersja z nadwoziem kombi, a w 2013 r. pokazano model po liftingu. Łącznie wyprodukowano 404 756 egzemplarzy Skody Superb II w wersji sedan oraz 217 734 sztuk wariantu Combi.

Używana Skoda Superb II (2008-2015) – opinie, typowe usterki

Skoda Superb iV
Hybrydowa Skoda Superb iV

W 2015 r. pokazano trzecie wcielenie Superba, które od samego początku występuje jako liftback i kombi. Po 4 latach od premiery flagowa limuzyna czeskiej marki doczekała się modernizacji. Wraz z odświeżonym modelem do oferty wprowadzono dwie nowości: uterenowioną wersję Scout, która występowała już wcześniej w gamie poprzednika i jest dostępna tylko z nadwoziem kombi, oraz pierwszą w historii czeskiej marki hybrydę plug-in – Skodę Superb iV, którą napędza benzynowy silnik 1.4 TSI wspomagany przez jednostkę elektryczną.

Skoda Superb III (2021) – opis wersji i cennik

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here