Współczesna Skoda Superb skończyła w tym roku 20 lat. Nie wszyscy jednak wiedzą, że czeski producent stosował tę nazwę już przed II wojną światową. Poznaj historię flagowej limuzyny z Mlada Boleslav.
Na początek wyjaśnijmy znaczenie słowa „Superb”. Pochodzi ono od łacińskiego superbus oznaczającego „wspaniały”. Skoda sięgnęła po tę nazwę w 1934 roku dla podkreślenia wysokiej jakości i komfortu swojej luksusowej limuzyny – wcześniej znanej jako S 640.
Skoda Superb – historia
Blisko 87 lat temu, dokładnie 22 października 1934 roku, zaprezentowano pierwszą Skodę Superb. Flagowy model czeskiej marki mierzył 5,5 m długości, 1,70 m szerokości i 1,66 m wysokości. Jego seryjną produkcję rozpoczęto w marcu 1935 r. Początkowo napędzał go 2,5-litrowy, 6-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 55 KM. Na liście opcjonalnego wyposażenia można było znaleźć m.in. radio oraz półki z drewna różanego przymocowane do oparć przednich foteli.

W 1938 r. do oferty wprowadzono model Superb OHV, który otrzymał 80-konny silnik o pojemności 3,1 litra. Niedługo przed wybuchem II wojny światowej do sprzedaży trafił Superb 4000 z 4-litrową jednostką V8 pod maską. W 1940 r. Skoda musiała wstrzymać produkcję.
Superb OHV z 1948 roku – nowa gwiazda muzeum Skody

Czesi wznowili wytwarzanie samochodów w 1946 r. W gamie marki ponownie pojawił się Superb, który po modernizacji otrzymał 6-cylindrowy silnik, jednak z powodów politycznych ten luksusowy model musiał zniknąć z oferty, co nastąpiło w 1949 r.
Skoda Superb I (2001-2008)
We wrześniu 2001 roku podczas targów IAA we Frankfurcie zaprezentowana została pierwsza współczesna generacja Skody Superb, a jej seryjna produkcja w fabryce w Kvasinach ruszyła 1 października. Łącznie sprzedano ponad 136 000 egzemplarzy tego modelu.
Skoda Superb 1. generacji dzieliła platformę z Volkswagenem Passatem B5 i była dostępna wyłącznie jako sedan. Gama silnikowa czeskiego auta obejmowała trzy jednostki benzynowe (2.0/115 KM, 1.8T/150 KM i 2.8 V6/193 KM) oraz dwie wysokoprężne (1.9 TDI/130 KM i 2.5 TDI V6/155 KM). Na liście wyposażenia opcjonalnego limuzyny z Czech znalazły się m.in. biksenonowe reflektory ze spryskiwaczami, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, automatyczna klimatyzacja Climatronic oraz nawigacja z kolorowym ekranem.
Skoda Superb II (2008-2015)
Druga generacja Skody Superb miała premierę w marcu 2008 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Nowy model początkowo był oferowany wyłącznie jako sedan, który wyróżniał się nietypowym rozwiązaniem – dwuczęściową pokrywą bagażnika Twindoor. W zależności od potrzeb użytkownika, auto mogło być reprezentacyjną limuzyną albo bardziej funkcjonalnym liftbackiem z większym otworem załadunkowym.
W kolejnym roku, na targach we Frankfurcie, zadebiutowała wersja z nadwoziem kombi, a w 2013 roku pokazano model po liftingu. Łącznie wyprodukowano 404 756 egzemplarzy Skody Superb II w wersji sedan oraz 217 734 sztuk wariantu Combi.
Używana Skoda Superb II (2008-2015) – opinie, typowe usterki
Skoda Superb III (2015-teraz)
Trzecie wcielenie Skody Superb miało swoją oficjalną premierę w Pradze w 2015 roku i od samego początku występuje jako liftback oraz kombi. Po 4 latach od debiutu flagowa limuzyna czeskiego producenta doczekała się modernizacji. Wraz z odświeżonym modelem do oferty wprowadzono dwie nowości: uterenowioną wersję Scout, która występowała już wcześniej w gamie poprzednika i jest dostępna tylko z nadwoziem kombi, oraz pierwszą w historii marki hybrydę plug-in – Skodę Superb iV, którą napędza benzynowy silnik 1.4 TSI wspomagany przez jednostkę elektryczną.