TestyTestSkoda Superb iV – pierwsza jazda

Skoda Superb iV – pierwsza jazda

Skoda Superb iV debiutuje w sprzedaży. Popularny samochód klasy średniej otrzymał hybrydowy napęd plug-in z benzynowym silnikiem TSI. Ile Super iV może przejechać „na samym prądzie”? I ile kosztuje w Polsce?

Superb niezmiennie należy do czołówki aut klasy średniej zarówno w Europie, jak i w Polsce. Obecna, trzecia generacja modelu zadebiutowała w 2015 r., a kilka miesięcy temu została poddana liftingowi.

Teraz w gamie Skody Superb debiutuje istotna nowość – istotna z punktu widzenia obostrzeń w zakresie emisji CO2, jakie na producentów aut nakłada od 1 stycznia 2020 r. Unia Europejska. To Superb iV (tym przydomkiem będą oznaczane teraz wszystkie zelektryfikowane Skody, czy to hybrydowe, czy elektryczne), który otrzymał hybrydowy napęd plug-in z możliwością ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu.

skoda superb iV
Skoda Superb iV jest dostępna jako liftback i kombi.

Skoda Superb iV: silnik i osiągi

Hybrydowy zespół Superba iV to stary znajomy z VW Passata i Golfa GTE oraz Audi A3 e-tron. Łączy on 1,4-litrowy benzynowy silnik TSI o mocy 156 KM i 250 Nm momentu ze 115-konną jednostką elektryczną (330 Nm), umieszczoną między „benzyniakiem” a 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG. Po drodze jest jeszcze koło dwumasowe – od strony silnika benzynowego – oraz trzecie sprzęgło – od strony przekładni. Wszystkie trzy sprzęgła pracują w kąpieli olejowej.

Razem daje to moc systemową 218 KM i systemowy moment obrotowy 400 Nm. Całość napędza przednie koła i łączy się z 50-litrowym zbiornikiem paliwa (-16 l względem odmian spalinowych) oraz umieszczonym pod kanapą akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 13 kWh. Ten ostatni sprawia, że deklarowany zasięg w trybie całkowicie elektrycznym w cyklu WLTP wynosi ok. 55 km, dzięki czemu Skoda Superb iV ma być zdolna przejechać 100 km, spalając mniej niż 2 l paliwa na 100 km. Jest więc najoszczędniejszym i najbardziej ekologicznym wariantem w gamie modelu. A raczej może nim być.

skoda superb iV
Hybrydowy zespół Superba iV napędowy jest stosowany w VW Passacie GTE.

Standardowo Superb iV uruchamia się i porusza w trybie elektrycznym; tryb hybrydowy można uruchomić przyciskiem lub włączy się on automatycznie, gdy prądu w akumulatorze będzie już bardzo mało. Co istotne, Skoda nie zużywa całej dostępnej energii, lecz zostawia sobie margines po to, by nawet w stanie bliskim jej wyczerpania tryb hybrydowy był funkcjonalny – tzn. pozwalał ruszać i okresowo poruszać się na „elektryku”. Ogranicza to zużycie benzyny nawet wtedy, gdy kierowca nie doładuje akumulatora z zewnętrznego źródła.

Superb iV ma już brzęczyk ostrzegający przechodniów, gdy samochód cicho porusza się w trybie elektrycznym; wewnątrz słychać go jako ciche, basowe buczenie.

Kolejna funkcja to tryb Sport, który angażuje oba silniki. Superb okazuje się wówczas bardzo dynamiczny (od 0 do 100 km/h w 7,7 s). Aby korzystać z pełni jego możliwości, nie trzeba jednak wciskać guzika – wystarczy wdusić do podłogi pedał gazu.

skoda superb iV
Superb iV ma specjalne tryby jazdy – w pełni elektryczny oraz sportowy.

Dodatkowo kierowca może zarządzić doładowanie akumulatora przez silnik spalinowy (za pośrednictwem systemu multimedialnego) – czyli określić, w jakim stopniu jazda na „benzyniaku” ma dopełnić baterię. Niestety wiąże się to ze zwiększonym zużyciem paliwa (ok. 12-13 l/100 km), więc, zważywszy na ceny prądu, nie jest opłacalnym rozwiązaniem. W dodatku osiągi Superba iV wyraźnie słabną – kierowca ma do dyspozycji tylko silnik TSI, i to obciążony doładowywaniem. Skoda robi się dość głośna i dość ślamazarna.

Skoda Superb iV: jazda, zasięg, ładowanie

Jak to wszystko jeździ? W trybie elektrycznym Superb iV ma zadowalającą dynamikę – przy delikatnym operowaniu pedałem gazu rozpędza się niespiesznie, w sam raz do miasta, ale wystarczy wcisnąć go, powiedzmy, do 3/4, a auto zaczyna całkiem dziarsko zaczyna nabierać prędkości. Maksymalnie na „elektryku” można podróżować z prędkością 130 km/h. Nam w mieszanym ruchu (miasto i droga pozamiejska), przy temperaturze ok. 7 stopni Celsjusza, naładowanym do 90% Superbem iV udało się pokonać w trybie elektrycznym 41 km. To wynik podobny jak w Passacie GTE.

Przy mocnym wciśnięciu gazu lub w trybie hybrydowym „ożywa” motor benzynowy, który pracuje cicho i gładko (zwłaszcza na tle wersji 1.5 TSI). W połączeniu z „kopem” ze strony jednostki elektrycznej zapewnia Skodzie elastyczność – rozumianą jako czasy przyspieszeń w ruchu – na poziomie mocnych diesli. Atutem Superba iV jest 6-biegowa skrzynia DSG, która w przeciwieństwie do hybryd z przekładnią planetarną zapewnia lepsze wrażenia z dynamicznej jazdy. Żwawo redukuje przełożenia, a przy tym nie szarpie przy zmianie biegów.

Ile pali Skoda Superb iV? Fabryczne 1,9 l/100 km jest nierealne, ale w trybie hybrydowym, zależnie od stopnia naładowania akumulatorów, w mieście i w trasie realne są wyniki zużycia paliwa na poziomie 4-5 l/100 km. Na autostradzie napęd hybrydowy już się nie przydaje – tam spalanie Superba iV rośnie do ok. 8 l/100 km.

skoda superb iV
Dogodnie umieszczone gniazdo ładowania – z przodu, w grillu.

Oczywiście najwięcej zależy do tego, czy regularnie będziemy ładowali akumulator Superba iV. Z domowego gniazdka trwa to nieco ponad 5 h, a przy użyciu szybkiej ładowarki (maksymalnie 3,6 kW) – jakieś 3,5 h.

Skoda Superb iV: zawieszenie, komfort, prowadzenie

Hybrydowy napęd dobrze pasuje do zrównoważonej natury Superba. Waży 150 kg, ale nie czuć tego podczas tłumienia nierówności i zwyczajnej, codziennej jazdy – w czym zasługa seryjnego zawieszenia adaptacyjnego (DCC). Jego uwzględnienie w standardowej specyfikacji to bardzo dobra decyzja, bowiem konkurencyjny Passat GTE bez DCC nie resoruje nierówności zbyt przyjemnie.

Skoda harmonijnie i cicho „połyka” nierówności i nawet w trybie Sport nie jest przesadnie twarda. Jej układ kierowniczy jest zrelaksowany, jednak w szybko pokonywanych zakrętach okazuje się bardzo precyzyjny, a auto – m.in. za sprawą dopracowanego ESP – nie zaskakuje nieprzewidzianymi reakcjami. Dodatkowymi szczegółami będziemy mogli pochwalić się jednak dopiero po testach pojazdu przeprowadzonych na polskich drogach.

Skoda Superb iV: nadwozie, wnętrze, bagażnik

„Dołożenie” hybrydowego napędu nie wpłynęło na imponującą przestronność Superba – również wersja iV oferuje przepastne wnętrze, zarówno dla podróżujących z przodu, jak i z tyłu. Zmniejszy się za to bagażnik: w liftbacku z 625 do 485 l, a w kombi – z 660 do 510 l. Ładowność pozostała na satysfakcjonującym poziomie (465-596 kg).

skoda superb iV
Zamiast miejsca na koło zapasowe – schowek na (seryjne) kable do ładowania.

Skoda Superb iV: cena w Polsce

Superb iV trafia do oferty w kilku wersjach wyposażenia: Ambition, Style, usportowionej Sportline oraz luksusowej Laurin&Klement. Z okazji premiery wszystkie odmiany objęto rabatem w wysokości 4000 zł. Ich ceny z uwzględnieniem upustu przedstawiają się następująco:

Liftback

  • Skoda Superb iV Ambition: 147 850 zł
  • Skoda Superb iV Style: 155 150 zł
  • Skoda Superb iV Sportline: 162 250 zł
  • Skoda Superb iV Laurin&Klement: 172 350 zł

Combi

  • Skoda Superb iV Ambition Combi: 150 550 zł
  • Skoda Superb iV Style Combi: 157 850 zł
  • Skoda Superb iV Sportline Combi: 165 950 zł
  • Skoda Superb iV Laurin&Klement Combi: 175 100 zł

Kombi wymaga więc 2700-2750 zł dopłaty.

Skoda Superb iV
Skoda Superb Combi iV

Bazowa odmiana Ambition seryjnie oferuje m.in. nawigację Amundsen, z 8-calowym ekranem dotykowym, obsługą głosową i Wi-Fi, adaptacyjne reflektory matrycowe LED Top Matrix, tylne światła LED TOP, automatyczną dwustrefową klimatyzację Climatronic, zawieszenie adaptacyjne DCC, tempomat, układ antykolizyjny FRONT ASSIST oraz system integracji smartfonówS martLink+.

Wariant Style w standardzie oferuje dodatkowo m.in.: dostęp bezkluczykowy, elektrycznie sterowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień, podgrzewane fotele czy dźwiękochłonne przednie boczne szyby.

Wersja Sportline ma także sportowe fotele, tapicerkę z Alcantary®, trójramienną skórzaną wielofunkcyjną kierownicę z łopatkami do zmiany przełożeń oraz pakiet nastrojowego oświetlenia LED.

Najbogatsza odmiana Skody Superb iV – Laurin&Klement – w wyposażeniu standardowym oferuje m.in.: systemy aktywnego bezpieczeństwa Lane Assist (asystent pasa ruchu), Side Assist (monitorowanie martwego pola) i Rear Traffic Alert (monitorowanie tylnej strefy pojazdu przy cofaniu), 3-strefową klimatyzację automatyczną oraz 18-calowe obręcze kół.

Ciekawostka: Superb iV jest dostępny w połączeniu z aplikacją na smartfony Skoda Connect, która pozwala na zdalne m.in. sprawdzanie stanu napełnienia akumulatora oraz przebiegu procesu jego ładowania, a także aktywację postojowej wentylacji.

Skoda Superb iV
Skoda Superb iV – deska rozdzielcza jest identyczna jak w „zwykłych” Superbach.

Skoda Superb iV: dane techniczne, wymiary, masy, osiągi, spalanie

Silnik: benzynowy, turbo, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, umieszczony poprzecznie z przodu, R4, 16V (moc 156 KM przy 5000-6000 obr./min, maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1550-3500 obr./min) + elektryczny (moc 115 KM i moment obrotowy 330 Nm)

Moc systemowa: 218 KM, systemowy moment obrotowy: 400 Nm; napęd: na koła przednie, 6-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa DSG z funkcją ręcznej zmiany przełożeń

Współczynnik oporu powietrza: 0,27 (liftback)/0,31 (kombi)

Długość/szerokość/wysokość: 487/186/147 cm, rozstaw osi: 284 cm, pojemność bagażnika: 485-1610 l (liftback)/510-1800 l (kombi), masa własna: 1655-1786 kg (liftback), masa przyczepy z hamulcem: 1900 kg

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s (liftback)/7,8 s (kombi); prędkość maksymalna: 224 km/h; średnie zużycie paliwa: 1,9 l/100 km, całkowity zasięg według producenta: 930 km (cykl WLTP)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji