Do 1 września 2019 roku w muzeum Skody w Mladej Boleslav można podziwiać wyjątkowo rzadki, powojenny model Superb OHV.

Nazwa „Superb” ma w Skodzie ponad 80 lat tradycji. Dawniej, tak samo jak dziś, model ten pełnił funkcję okrętu flagowego czeskiej marki. Nim powrócił we współczesnym wydaniu w 2001 r., powstawał w latach 1934-1949 – doczekał się wówczas trzech generacji. Ostatnia była oferowana m.in. jako Superb OHV (produkcja od 1946 do 1949 roku). Ta luksusowa limuzyna z 5,2-metrowym nadwoziem korzystała z rzędowego, 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,1 litra i mocy 125 KM. Jej maksymalna prędkość wynosiła 125 km/h.

Teraz egzemplarz Superba OHV z 1948 r. – jeden z zaledwie 158 wyprodukowanych – można podziwiać w fabrycznym muzeum Skody. Auto przeszło pieczołowitą, trwającą 3 lata renowację. W posiadaniu Skody jest od 1968 roku – przedstawiciele producenta nabyli je wprost od pierwszego właściciela, który używał go jako wozu służbowego w swoim hotelu. Blisko 20 lat wożenia turystów pozostawiło na samochodzie trwałe ślady, toteż wiele elementów nie było oryginalnych. Dotyczyło to m.in. tapicerki. Kolekcjonowanie części i informacji niezbędnych do przeprowadzenia remontu trwało aż do 2016 r.

Skoda Superb OHV (1948)
Skoda Superb OHV (1948) i Superb 3000 OHV (1939)

Kolekcja muzeum Skody obejmuje także luksusowego, przedwojennego Superba 3000 OHV (czarny samochód na zdjęciu powyżej) oraz jeden z ostatnich powojennych egzemplarzy Superba 4000 OHV z silnikiem V8.

Dziś, 85 lat po premierze pierwszego Superba, Skoda nadal oferuje model o tej nazwie. W salonach debiutuje właśnie odnowiony Superb trzeciej generacji, który może być wyposażony m.in. w poszerzony zestaw systemów aktywnego bezpieczeństwa i – po raz pierwszy – hybrydowy zespół napędowy plug-in (więcej informacji: Skoda Superb po liftingu).

Skoda Superb iV

Dodatkowe informacje na temat muzeum Skody i jego zwiedzania znajdują się tutaj.

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here