Zaledwie cztery tygodnie po światowej premierze Skoda rozpoczęła produkcję czwartej generacji modelu Superb. Nie będzie on jednak wytwarzany w czeskich Kvasinach, jak wszystkie poprzedniczki.
Aby uwolnić moce wytwórcze na potrzeby budowy dodatkowych egzemplarzy Octavii, montaż nowego Superba przeniesiono do fabryki Volkswagena w Bratysławie, stolicy Słowacji. Będzie on tam produkowany wspólnie z nowym VW Passtem Variantem.
– Premiera modelu nowej generacji to zawsze wyjątkowy moment dla całego zespołu. Nowa Skoda Superb jest częścią projektu Beta+, który obejmował wspólny rozwój modeli Škoda Superb i Volkswagen Passat pod kierownictwem marki Skoda. Inicjatywa ta pokazuje nasz wysoki poziom kompetencji i wiedzy specjalistycznej. Wraz z kolejną generacją flagowego modelu spalinowego wykorzystujemy również znaczące dla Grupy Volkswagen synergie. Serdecznie dziękuję wszystkim kolegom, którzy z wielkim zaangażowaniem przyczynili się do realizacji tego projektu – mówi Andreas Dick, członek zarządu Škoda Auto ds. produkcji i logistyki.
Synergia w ramach Grupy
Decyzja o produkcji czwartej generacji modelu Superb w fabryce marki Volkswagen w Bratysławie została ogłoszona w listopadzie 2020 roku. Posunięcie to jest częścią projektu Beta+, mającego na celu wykorzystanie synergii w sieci produkcyjnej i dalsze zwiększanie wydajności. Skoda była odpowiedzialna za cały rozwój modeli Superb i Volkswagen Passat, które będą produkowane na tej samej linii. Więcej informacji na temat Superba nowej generacji pisaliśmy kilka tygodni temu, przy okazji premiery: Skoda Superb 2024 – informacje i zdjęcia.
Przenosząc produkcję modelu Superb do Bratysławy, marka tworzy moce produkcyjne dla dodatkowych egzemplarzy Octavii w zakładzie w Kvasinach (zaczynając od lata 2024 roku). Dodatkowo, pozwoli to na budowę większej liczby pojazdów z napędem elektrycznym w fabryce w Mladej Boleslavi.
Produkcja Skody Superb na Słowacji rozpoczyna się od części karoserii, z których wiele jest tłoczonych w Bratysławie, a następnie transportowanych do nowej hali produkcyjnej. Hala była pustostanem i przeszła całkowitą transformację w ramach projektu Beta+. W ciągu niecałych dwóch lat Skoda zainstalowała w niej ponad 500 najnowocześniejszych robotów, systemów sterowania i sprzętu do klejenia, a także wdrożyła nowych dostawców. Ponadto kompleksowo zmodernizowano halę montażową: linia, na której nowe modele zostały płynnie zintegrowane z działającą produkcją samochodów Volkswagen i Skoda, nie była wcześniej wykorzystywana do budowy modeli z napędem hybrydowym typu plug-in. Przebudowa hali montażowej obejmowała instalację urządzeń automatyki i technologii obsługi, systemów kamer przemysłowych oraz dalsze aktualizacje na całej linii montażowej. Dodatkowo, obszar produkcji podwozi został rozszerzony o pakiety akumulatorów do pojazdów elektrycznych.
W zakładzie w Bratysławie znaczące i przynoszące wymierne korzyści dla środowiska zmiany przeszła również lakiernia. Przykładem są nowe kabiny lakiernicze wyposażone w zaawansowane systemy cyrkulacji powietrza i możliwość wychwytywania lotnych związków organicznych, stanowiące kolejny krok w kierunku bardziej przyjaznej dla środowiska produkcji.
Nowy język stylistyczny i szeroki wybór układów napędowych
Produkcja Skody Superb czwartej generacji rozpoczyna się od wariantu Combi, a w pierwszej połowie 2024 roku zostanie rozszerzona o wersję liftback. Gama nowoczesnych i wydajnych jednostek napędowych obejmuje trzy silniki benzynowe o mocy od 110 kW (150 KM) do 195 kW (265 KM) oraz dwa silniki wysokoprężne o mocy 110 kW (150 KM) i 142 kW (193 KM). Ponadto auto będzie dostępne z nowym napędem hybrydowym typu plug-in o zasięgu elektrycznym do 100 km (wyłącznie w wariancie Combi), a także – po raz pierwszy w tej serii modelowej – z technologią miękkiej hybrydy.
Flagowy model marki od 1934 roku
Historia Skody Superb sięga 1934 roku, gdy wprowadzono Skodę 640 Superb. Topowe modele producenta samochodów nosiły tę nazwę do 1949 roku. W 2001 roku marka przywróciła historyczne oznaczenie dla swojej pierwszej nowoczesnej generacji pojazdu Superb. Do tej pory wyprodukowano ponad 1,6 miliona egzemplarzy flagowego modelu Skody z silnikiem spalinowym.