Kiedyś Skoda Octavia uchodziła za „ubogą krewną” Golfa, Leona czy Audi A3, ale dziś jest pełnoprawną alternatywą dla tych, którzy szukają funkcjonalności, przestrzeni oraz ergonomii. Jakie są opinie o czwartej generacji popularnej Octavii?
Debiut Skody Octvii w 1996 roku pokazał, jak mogą zmieniać się samochody kompaktowe. Octavia wydawała się znacznie większa od Golfa, choć należała do tego samego segmentu. Niektórzy porównywali ją nawet do Audi A4, co było dość daleko idącą interpretacją, ale czy całkowicie błędną? Linia nadwozia z wyraźnie zaznaczonym tyłem jak w sedanie, ale bardzo praktyczne nadwozie z unoszoną klapą bagażnika (tj. liftback), sporo przestrzeni we wnętrzu, ogromny bagażnik, wersja kombi dla bardzo wymagających, kilka ciekawych wersji oraz szeroka paleta silników. To nie mogło się nie udać. W istocie – Skoda Octavia osiągnęła sukces i spotkała się z ogromną popularnością. Obecnie to pełnoprawna alternatywa dla Golfa. Co prawda niemiecka propozycja ma znacznie szerszą ofertę silników, ale Octavia wygrywa ergonomią i jakością wykonania wnętrza, co jest dość nietypowe na tle historii. Skoda z lepszą jakością i ergonomią od Volkswagena? W przypadku czwartej generacji Octavii, te słowa mają potwierdzenie w faktach.
Używana Skoda Octavia IV – wnętrze, bagażnik
Gdy na rynku pojawiła się odświeżona wersja trzeciej generacji, wszyscy kręcili nosem i krytykowali specyficzne, dzielone przednie światła. W czwartej generacji Skoda wróciła do „jedynej słusznej” koncepcji pojedynczych świateł, ale nie odmówiła sobie ich przestylizowania. Co prawda klosz jest jeden, ale sygnatura LED wyraźnie dzieli światło na dwie części. Ze światłami łączy się również szeroki grill z chromowaną ramą, a zderzak, w zależności od wersji, może mieć spokojną lub usportowioną stylistykę. Linia boczna to klasyka zarówno w wydaniu z nadwoziem kombi, jak i liftback – łagodne linie poprzeplatane z wyraźnymi przetłoczeniami, ale bez żadnych wyraźnych eksperymentów stylistycznych. Również z tyłu jest dość klasycznie, choć klosze lamp mają dość dziwny kształt i układ wewnętrzny. Tak czy inaczej wszystko wygląda naprawdę dobrze, a w zależności od konfiguracji, może mieć elegancki lub nieco sportowych charakter. Jeśli chodzi o gabaryty, Octavia IV mierzy 4689 mm długości, 1829 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Rozstaw osi to 2667 mm. Obie wersje – kombi i liftback – mają niemal takie same wymiary. Różnica w wysokości to zaledwie 2 mm.
Używana Skoda Octavia IV – wnętrze, bagażnik
Czy o Octavii możemy powiedzieć, że to klasyka gatunku? Już nie, bowiem wnętrza nowej generacji aut kompaktowych koncernu VW mocno się pozmieniały i co ciekawe, znacząco się miedzy sobą różnią. O ile Seat Leon i Volkswagen Golf poszły w stylistyczny minimalizm, który objawia się niemal całkowitym pozbyciem się fizycznych przycisków, tak w Skodzie postanowiono pozostawić podstawowe funkcje pod postacią fizycznych przycisków. Ten drobny zabieg sprawił, że obsługa w Octavii jest zdecycodowanie prostsza, przyjemniejsza i szybsza. Już sam fakt, że elementy do sterowania temperaturą są podświetlone w nocy sprawia, że Octavia ma przewagę np. nad Golfem (tam nie ma podświetlenia elementów sterujących temperaturą czy głośnością audio). Moim zdaniem deska rozdzielcza również wygląda ładniej i co prawda zastosowano duży i wystający ponad obrys deski rozdzielczej ekran dotykowy oraz wirtualne zegary, ale te elementy są dość dobrze wkomponowane w cały układ kokpitu.
Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, nie sportowa, ale wystarczająco niska, aby dobrze czuć auto. Poza tym nawet wysocy użytkownicy nie powinni mieć problemu z przestrzenią. Również na kanapie jest mnóstwo miejsca, ale Octavia zawsze była pod tym kątem prymusem w segmencie. Za wysokim kierowcą z odsuniętym do tyłu siedzeniem nawet wyżsi pasażerowie będą mogli wygodnie usiąść. Ale największa siła tego modelu, to funkcjonalność i przestrzeń bagażowa. Bagażnik Octavii jest nie tylko ogromny w porównaniu z konkurentami o podobnej wielkości, ale także większy niż większość konkurentów z wyższej klasy. Przestrzeń ładunkowa jest dłuższa i wyższa niż w większości luków bagażowych o porównywalnej cenie i ma praktyczny, kwadratowy kształt. Jedynym minusem jest to, że podczas podnoszenia i wyjmowania ciężkich przedmiotów z bagażnika jest dość znacząca krawędź do pokonania. Jeśli chodzi o pojemność, w wersji liftback jest to 600/1555 litrów, a wersji kombi 640/1700 litrów.
Używana Skoda Octavia IV – silniki
Jak to zwykle w autach koncernu VW bywa, szczególnie, jeśli chodzi o tak popularne modele, oferta silnikowa jest bardzo szeroka i zróżnicowana, choć oczywiście brakuje kilku pozycji np. mocnej wersji 2.0 TSI z napędem na cztery koła np. z Golfa R. Tak czy inaczej ofertę otwiera silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM, ale najczęściej spotykanym i najbardziej optymalnym dla tego auta motorem jest 1.5 TSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm. W wersji z automatyczną skrzynią 7-stopniową DSG, auto z tym silnikiem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga maksymalnie 228 km/h. Średnie spalanie to około 5,4 l/100 km, a więc całkiem nieźle. Dla wymagających jest jeszcze 2.0 TSI o mocy 190 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Nie zapominajmy również o wersji RS z silnikiem 2.0 TSI o mocy 245 KM, która jest odpowiednikiem Golfa GTI.
Oczywiście nie ma Skody Octavii bez silnika TDI, a podstawą jest tutaj jednostka 2.0 TDI o mocy 115 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Jest jeszcze wersja o mocy 150 KM i momencie obrotowym 340 Nm oraz topowy wariant, tj. 200 KM i 400 Nm. W tej najmocniejszej wersji sprint od 0 do 100 km/h zajmuje imponujące 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 241 km/h. Średnie spalanie wg. producenta to 5,8 l/100km. Jest także wersja hybrydowa plug-in o nazwie iV, na bazie jednostki 1.4 TSI o mocy systemowej 204 KM. Mało tego, jest wersja RS iV z hybrydą plug-in o mocy systemowej 245 KM. Jest więc w czym przebierać.
Używana Skoda Octavia IV – opinie użytkowników
Zalety
„Zaskakująco obszerna i praktyczna. Bardzo duży bagażnik”.
„Mimo nowoczesnych rozwiązań wciąż ergonomiczna i prosta w obsłudze”.
„Spory wybór silników, szczególnie benzynowych, ale i miłośnicy diesli będą zadowoleni”.
„Jest wersja RS i hybryda, oraz… hybryda iV RS”.
Wady
„Jeśli ktoś szuka mocnej wersji z napędem na cztery koła, to nie znajdzie odpowiednika, np. Golfa R”.
„Ceny zadbanych egzemplarzy są naprawdę wysokie”.
„Nie każdemu odpowiada anonimowa stylistyka”.
„Odmiana hybrydowa średnio sprawdza się w trasach”.
Używana Skoda Octavia IV – awaryjność, typowe usterki
Skoda Octavia IV to w zasadzie nowe auto, a większość oferowanych na rynku wtórnym egzemplarzy powinno być jeszcze na gwarancji. Nie zaobserwowano typowych, powtarzających się i problematycznych usterek, na które należy zwracać uwagę. Dość często pojawiają się jednak głosy dotyczące zawieszającego się systemu info-rozrywki. Na szczęście najważniejszymi funkcjami możemy sterować za pomocą standardowych przycisków, ale i tak bardzo dużo dodatkowych opcji zamknięto w systemie, którym sterujemy dotykowo.
Używana Skoda Octavia IV – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Skodzie Octavii czwartej generacji znajduje się na podszybiu po stronie kierowcy, widoczny z zewnątrz, jak również w okolicy prawego amortyzatora, na gnieździe kolumny McPhersona. Oprócz tego VIN znajdziemy na naklejce na słupku środkowym z prawej strony pod drzwiami pasażera.
Używana Skoda Octavia IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl było około 200 aktywnych ogłoszeń dotyczących Skody Octavii czwartej generacji. Przykładowo egzemplarz z 2020 roku z przebiegiem 57 000 kilometrów i z silnikiem 1.5 TSI to koszt około 90 000 złotych. Za odmianę z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM z 2022 roku i z przebiegiem 22 000 kilometrów trzeba zapłacić już 130 000 złotych.
Używana Skoda Octavia IV – podsumowanie
Można Skodę lubić lub nie, ale trzeba sprawiedliwie przyznać, że trudno o bardziej praktyczną i przestronną propozycję w tym segmencie. W sumie Octavia IV niemal zamyka segment C, bowiem pojemność bagażnika oraz gabaryty wykraczają znacznie poza średnią dla kompaktów. Oprócz tego jest komfortowa, wygodna, dobrze jeździ, ma spory wybór silników oraz bogate wyposażenie. Minusy? Wysoka cena oraz to, że Skoda wciąż nie może pochwalić się wystarczającym prestiżem, a dla niektórych może to być spory problem.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Skodach:
Używana Skoda Karoq (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 436/179/147 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | 467-1410 l |
Silnik | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1498 cm³ | 1984 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 150 KM | 190 KM | 115 KM | 150 KM | 200KM |
Maks. moment | 200 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 8,2 s | 6,8 s | 10 s | 8,7 s | 7,1 s |
Prędkość maks. | 202 km/h | 230 km/h | 231 km/h | 211 km/h | 231 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,0 l/100 km | 7,5 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 2.0 TSI (RS) | 1.4 TSI (iV) | 1.4 TSI (RS iV) | 2.0 TDI (RS) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 1395 cm³ | 1395 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo + elektr. | benz., turbo + elektr. | turbodiesel |
Maks. moc | 245 KM | 204 KM | 245 KM | 200KM |
Maks. moment | 370 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s | 7,7 s | 7,3 s | 7,1 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 220 km/h | 225 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 1,1 l/100 km | 1,6 l/100 km | 5,8 l/100 km |