Atrakcyjność Octavii zależy od wersji wyposażeniowej i silnika, jaki w niej zamontowano. W większości przypadków to niemal wzór rodzinnego auta. Oto opinie o używanej Skodzie Octavii II.
Z perspektywy czasu trudno wskazać równie trafiający w potrzeby kierowców samochód niż Skoda Octavia. Choć technicznie bazuje na Volkswagenie Golfie (opisywana druga generacja na jego piątym wcieleniu), to po pierwsze: jest od niego znacznie przestronniejsza, głównie za sprawą bardziej praktycznych odmian nadwoziowych (5-drzwiowy liftback i kombi); po drugie oferowano ją z równie szeroką gamą silnikową, i po trzecie – zawsze była od niego tańsza i niekoniecznie gorzej wyposażona. Czas pokazał, że ta różnica w cenie została zawarta głównie w poziomie wykończenia kabiny i w jakości powłoki lakierniczej. To nie przeszkodziło jednak w sukcesie rynkowym Octavii, która przez lata okupowała pozycję lidera pośród najlepiej sprzedawanych aut w Polsce, raz po raz ustępując jedynie mniejszej Fabii. Z uwagi na wymiary Octavii (ponad 4,5 m długości), niektórzy zarzucali jej nierówną walkę w segmencie aut kompaktowych, pozycjonując ją bardziej jako samochód klasy średniej. To nietrafne określenie, gdyż jej rozstaw osi wynosi dokładnie tyle co w Golfie V (258 cm), stąd może i bagażnik rzeczywiście jest duży, ale w środku nie ma co oczekiwać królewskich warunków.

Czy możliwości transportowe Skody Octavii są wystarczającym powodem, by postawić własnie na nią, a nie na typowego kompaktowego hatchbacka (niekoniecznie koncernu VAG)? Patrząc na jej gamę silnikową, trudno spodziewać się przewidywalnej eksploatacji tego samochodu. Zobaczmy, co o tej wiekowej już generacji sądzą właściciele.

Używana Skoda Octavia II – wnętrze
Wszystkie Octavie II mierzą ponad 4,5 metra. W 2008 roku auto poddano modernizacji, która w poważniejszym stopniu objęła przednią część pojazdu (wersja sprzed liftingu pozostała w ofercie pod nazwą Octavia Tour). Nawet po lifcie trudno nazwać Octavię samochodem ciekawym stylistycznie, jednakże projektantom nigdy o to nie chodziło. Proste kształty i stonowany design karoserii przydają się w codziennym użytkowaniu, bo auto jest doskonale przeszklone i ma duże, ułatwiające wsiadanie drzwi. Kokpit również nie „porywa” wyglądem, ale trzeba przyznać, że starzeje się z godnością. Warto zwrócić uwagę, w jakiej wersji wyposażeniowej jest interesująca nas Skoda – było ich dużo (Classic, Mint, Ambiente, Elegance i Laurin&Klement) i różnią się nie tylko „bajerami” na pokładzie, ale i poziomem wykończenia. Odradzamy wybór tanich (przeważnie flotowych) wersji: ich wnętrze zwykle jest już bardzo mocno zużyte, a do tego czasami nie mają podstawowego wyposażenia, jak np. klimatyzacji lub radia. Ergonomia, jak to w samochodzie od koncernu VAG, jest wzorowa.
Kabinę pasażerską można uznać w Octavii za wzór. Fotele zapewniają optymalny poziom komfortu i, jeśli nam się nie podobają, zawsze można dokupić komplet z lepszej wersji Octavii. Miejsca w środku – nieco więcej niż w Golfie, ale tylko z uwagi na zwiększoną długość (rozstaw osi pozostał bez zmian). Plus za rozmieszczenie, gdzie się tylko da, praktycznych schowków i wnęk np. na kubek z napojem. Bagażniki to niekwestionowana czołówka w tej klasie: już w liftbacku mają 585 l pojemności (w kombi o 20 l więcej), ale docenia się też ich niezłe wykończenie oraz całkiem foremny kształt (minimalnie zwężony w okolicach nadkoli w kombi). Jak to w Skodzie, można liczyć na cały zestaw haczyków na torby w zakupami, a także otwierany otwór pośrodku kanapy do przewozu np. nart.
Używana Skoda Octavia II – silniki benzynowe
Gamę jednostek benzynowych otwierają dwie wolnossące propozycje: 1.4 16V (75/80 KM) i 1.6 8V. Pierwszą z nich niezbyt warto się interesować, bo jest trochę za słaba do tego samochodu. 102-konny 1.6 również nie jest nadzwyczaj dynamiczny, ale przynajmniej bardzo trwały i idealnie współpracuje z LPG. Kolejne silniki to już rodzina FSI (bezpośredni wtrysk paliwa) i TSI (wtrysk bezpośredni + turbosprężarka). Już najsłabszy z nich (1.4/122 KM) zapewnia mniej niż 10 s do „setki”, ale nie zdobył dobrej opinii ze względu na nietrwały napinacz łańcucha rozrządu. Jeśli będziemy go wymieniać co 50 tys. km, silnik powinien odwdzięczyć się względnie bezproblemową eksploatacją. Warto wiedzieć, że producent sukcesywnie poprawiał tą jednostkę i po 2010 roku montował już nowe podzespoły. „Na papierze” doskonale prezentuje się z kolei 1.8 TSI (152/160 KM), jednak słynie on z ponadnormatywnego zużycia oleju. Zwieńczenie oferty silników benzynowych stanowi 200-konna jednostka z odmiany RS. Warto zwrócić uwagę na fakt, że do 2008 r. był to silnik 2.0 TFSI częściowo oparty na popularnym 1.8 Turbo (a zatem trwalszy), natomiast później montowano powszechnie znany wariant 2.0 TSI spokrewniony z wymienionym wcześniej 1.8 TSI (który przejął też jego wady). O pomyłkę łatwo z tego względu, że obydwa silniki mają identyczną pojemność i moc (1984 cm³ i 200 KM).

Używana Skoda Octavia II – silniki Diesla
Ofertę diesli początkowo stanowiły dwie jednostki w różnych wersjach mocy. Mowa o 1.9 TDI/105 KM i 2.0 TDI 140/170 KM. W przypadku pierwszej z nich trzeba wyznawać zasadę, że im starszy, tym lepszy. Po modyfikacjach z 2006 roku 1.9 TDI (kod BXE) straciło opinię niezniszczalnego diesla za sprawą pojawiających się problemów z obracającymi się panewkami korbowodowymi, dlatego lepiej rozejrzeć się za silnikami o kodzie BKC. Trzy lata później zastąpił go 1.6 TDI z zasilaniem common rail. Ma bardziej oszczędny charakter, ale i delikatny układ wtryskowy. Z 2.0 TDI jest na odwrót – odradzamy starsze wersje z pompowtryskiwaczami (do 2010 r.), poza 8-zaworową o oznaczeniu BMM. Po zastosowaniu wtrysku common rail (2.0 TDI CR; od 2008 r.) jakość silnika znacznie się poprawiła.
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – który silnik wybrać?

Używana Skoda Octavia II – opinie użytkowników
Zalety
„Siedzenia wygodne i odpowiednio twarde – nie męczą w długiej trasie”
„Wszystkie elementy do obsługi pod ręką. Fajny podłokietnik z regulacją”
„Do silnika 1.6 bez problemu dostaję wszystkie części w niskich cenach”
„Świetna aranżacja bagażnika: podwójna podłoga, kilka haczyków, pełno schowków i praktyczna siatka”
„W skrzyni DSG wymieniam olej co 60 tys. km. Teraz auto ma przebieg 215 tys. km i nie mam z nią problemów”
Wady
„W moim aucie (1.2 TSI) przez 200 tys. km wymieniłem pompę wody, turbinę i rozrząd. Trochę za to zapłaciłem”
„Auto mogłoby być kilka centymetrów szersze. Brakuje miejsca dla trzeciej osoby z tyłu”
„Trzeba uważać na boczne podmuchy wiatru. Auto jest długie, ale ma stosunkowo niewielki rozstaw osi”
„Dość szybko zużywają się elementy zawieszenia, m.in. mocowanie wahaczy”
Używana Skoda Octavia II – awaryjność, typowe usterki
Zaletą popularności Octavii jest to, że większość użytkowników zna typowe dolegliwości jej silników i sporo z nich ma już przeprowadzoną profilaktyczną wymianę rozrządu lub innych wrażliwych elementów. Lepiej natomiast rozejrzeć się za Skodą z manualną skrzynią biegów. DSG świetnie wypada tylko w katalogach, bo po przekroczeniu 200 tys. km zaczyna generować koszty związane m.in. z usterkami mechatroniki i ogólnym zużyciem. Inne awarie Octavii wynikają ze słabego wykończenia podstawowych wersji: skrzypią w nich plastiki i świszczą uszczelki. Zabezpieczenie antykorozyjne na ogół zasługuje na pochwałę, choć rdza powoli zaczyna wychodzić na najstarszych autach. Z dostępnością części zamiennych nie ma najmniejszego problemu. Ich koszty bywają już różne.

Używana Skoda Octavia II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu osadzenia gniazda prawego amortyzatora oraz we wnęce w obudowie deski rozdzielczej (fot.). Odczytamy go również z tabliczki na słupku środkowym lewym.
Używana Skoda Octavia II – sytuacja rynkowa
Dolna granica kwoty za Octavię II to 8-10 tys. zł. Trudno jednak oczekiwać, że w tej cenie samochód będzie zadbany i bogato wyposażony. Zdecydowana większość najtańszych ofert dotyczy silnika 1.9 TDI – warto dopłacić kilka tysięcy i poszukać zadbanej Octavii z tą jednostką, nawet z początkowych lat produkcji. Nieźle utrzymany egzemplarz po lifcie oznacza wydatek ok. 20 tys. zł, a z dieslem 2.0 TDI CR – ok. 25 tys. zł. Najwięcej kosztują Octavie RS i podwyższony Scout (nawet 40 tys. zł). Z minimalną przewagą dominują wysokoprężne Octavie, a pod kątem wersji nadwoziowych – kombi.
Używana Skoda Octavia II – podsumowanie
Najstarsze Octavie II powoli stają się tanimi samochodami wykorzystywanymi do przewozu różnego rodzaju ładunków. Auta z ostatnich roczników z kolei doskonale odnajdują się w roli nowoczesnego pojazdu dla rodziny, stąd wachlarz chętnych na kompaktową Skodę jeszcze długo pozostanie szeroki. W jej przypadku rządzi zasada „im słabsza i mniej skomplikowana, tym bardziej niezawodna”. Warto o tym pamiętać przy zakupie.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Skodach:
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – którą generację wybrać?
Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – opinie
Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie
Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie
Dł./szer./wys. | 457-458/177-179/145/153 cm |
Rozstaw osi | 258 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 585-1420 l, kmb 605-1620 l |
Silnik | 1.2 TSI | 1.4 16V | 1.4 TSI | 1.6 8V | 1.6 FSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1309 cm³ | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 105 KM | 80 KM | 122 KM | 102 KM | 115 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 132 Nm | 200 Nm | 148 Nm | 155 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 14,2 s | 9,7 s | 12,3 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 173 km/h | 203 km/h | 190 km/h | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 5,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Silnik | 1.8 TSI | 1.8 TSI | 2.0 FSI | 2.0 TFSI | 2.0 TSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 152 KM | 160 KM | 150 KM | 200 KM | 200 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 200 Nm | 280 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s | 8,1 s | 9,3 s | 7,3 s | 7,2 s |
Prędkość maks. | 219 km/h | 223 km/h | 213 km/h | 240 km/h | 242 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Silnik | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 105 KM | 110 KM | 136 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 280 Nm | 320 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 11,8 s | 11,6 s | 9,7 s | 9,6 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 192 km/h | 189 km/h | 206 km/h | 208 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,2 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Auto malo awaryjne w sumie zaliczylem kilka skod kazda zrobila po ok pol miliona km i wlasiwie nic sie nie dzialo,tyle ze auto jest nudne w srodku no i mijajac sie na drodze z tysiacami takich samych skod mialem jakis przesyt. Teraz przesiadlem sie do chevroleta cruz i powiem ze nie zaluje. Niby opel ale stylistycznie jednak chevrolet nie mijam sie co chwile z takim samym autem na drodze jak w przypadku skody, ciekawy w srodku i dosc bogato wyposażony. Dostepnosc do czesci bezproblemowa utrzymanie tez nie drogie. Generalnie,skode polece kazdemu jako auta malo problemowe natomiast jesli chcesz miec namiastke czegos innego niz stania na swiatlach wsrod setki takich samych skod ,szukaj alternatywy i nie musi byc to od razu ferrari.
Pozdrawiama
Octavia III kontynuuje dobrą passę rozpoczętą przez swoją poprzedniczkę. Ja aktualnie jeżdżę O3, ale na koncie mam też O2. Mogę z czystym sercem polecić. Choć teraz oczywiście dałbym sobie spokój ze starszą wersją i zainwestował trochę więcej środków właśnie w O3.