Volvo XC90 I

12-letni okres produkcji nie pozostawia złudzeń – Volvo XC90 I przypadło do gustu wielu osobom. Jak ten zaawansowany SUV sprawuje się po kilkunastu latach? Poznajmy opinie o używanym Volvo XC90 I.

W momencie debiutu Volvo XC90 jeszcze nie miało mocno obsadzonej konkurencji – świat w zasadzie znał tylko Mercedesa ML i BMW X5, oba w pierwszych wcieleniach. XC90 to pierwszy i do dzisiaj największy SUV szwedzkiej marki. 18 lat temu imponował muskularną sylwetką nadwozia kryjącego technologię, którą do dzisiaj trudno uznać za przestarzałą. Jak przystało na Volvo, konstruktorzy skupili się na bezpieczeństwie. Zastosowali innowacyjny szkielet nadwozia z systemem SIPS (Side Impact Protection System), rozpraszającym energię powstałą podczas uderzenia bocznego. Volvo opracowało też nastawione na ochronę pasażerów w razie kolizji fotele i wyposażyło XC90 w system kontroli trakcji Roll Stability Control, zapobiegający dachowaniu po szybkim ominięciu przeszkody. Jednocześnie szwedzkiemu SUV-owi trudno odmówić luksusowego charakteru połączonego z dużą użytecznością dla rodzin. Ten pojemny samochód bez większych problemów zabierze na pokład 7 osób, a jego wnętrze można łatwo dostosować do aktualnych potrzeb. W dodatku nie brakuje mu mocy, choć to samo można powiedzieć o oszczędnym charakterze jednostek napędowych – wszystkie, nawet turbodiesle, muszą swoje spalić.

Test najnowszego Volvo XC90 w hybrydowej odmianie T8

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 10-2011
Przez 12 lat produkcji Volvo XC90 modernizowano dwukrotnie (w 2006 i 2011 r.), ale zmiany są trudno dostrzegalne na pierwszy rzut oka. Producent skupiał się na poprawianiu mechaniki i bieżącym eliminowaniu wykrytych wad.

Na rynku nie ma zbyt wielu samochodów mających taki rozstrzał cen w obrębie jednej generacji. Niemal 20-letnie XC90 można kupić za kilkanaście tysięcy złotych, podczas gdy 6/7-letnie egzemplarze wystawiane są nawet za kwotę sześciocyfrową. Czy to nie przesada, biorąc pod uwagę że auto debiutowało 18 lat temu? Z drugiej strony – nie byłoby aż tyle produkowane, gdyby nie przypadło do gustu odbiorcom. Zobaczmy, na co powinni się przygotować potencjalni kupcy używanego Volvo XC90 I i czy najstarsze auta należą do grupy ryzyka.

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 12-2011
Napęd 4×4 w Volvo XC90 stanowi opracowany przez firmę Haldex system automatycznego dołączania tylnej osi. Początkowo operacja realizowana była poprzez sprzęgło Haldex II generacji, po liftingu – III generacji. Auta na wybrane rynki (m.in. USA) z najsłabszym dieslem mogą mieć napęd wyłącznie na przednią oś.

Używane Volvo XC90 I – wnętrze

Kokpit XC90 to swego rodzaju mieszanka minimalistycznego stylu znanego z nowszych modeli Volvo z „przyciskową” charakterystyką dominującą na początku lat dwutysięcznych. Deska najszlachetniej prezentuje się w beżowej tonacji i drewnianym wykończeniem zarezerwowanych dla najbogatszych wersji. Można liczyć na dobrej jakości tworzywa, lecz nie zawsze idą one w parze z przystępnym montażem: deska Volvo czasami wydaje niepożądane dźwięki. Czytelność nie budzi zastrzeżeń, podobnie jak ergonomia. Nie warto na siłę szukać aut z przestarzałym systemem nawigacji (sterowanym z pilota, wyświetlającym mapę na wysuwanym ekranie pośrodku) – grafika i szybkość działania w dzisiejszych czasach pozostawiają wiele do życzenia.

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 10-2011
Trójramienną, drewnianą kierownicę zarezerwowano dla topowych specyfikacji XC90. Kierowca szybko oswaja się z obsługą kokpitu.

Kabinę Volvo XC90 przystosowano do komfortowego przewozu 7 pasażerów. Trzeciego rzędu nie posiada jednak każde auto, a ok. połowa wystawionych w ogłoszeniach. Dodatkowe miejsca w bagażniku można uznać za pełnowymiarowe, choć trzeba pamiętać, że w tym wypadku przy komplecie pasażerów zabraknie bagażnika. Gdy je schowamy w podłodze, pojemność rośnie do 613 l, a gdy autem jadą 2 osoby – aż 1835 l. Bagażnik przy tym okazuje się zaskakująco płytki, ale jest ustawny i pieczołowicie wykończony. Z powodzeniem zmieści wakacyjny ekwipunek rodzin z małymi i większymi dziećmi. W dwóch pierwszych rzędach miejsca nie brakuje nawet wysokim pasażerom.

Używane Volvo XC90 I – silniki benzynowe

Do tak wielkich aut w tamtych latach nie trafiały jeszcze 4-cylindrowe silniki. Minimum w Volvo XC90 to 5 cylindrów (układ rzędowy) w benzynowym 2.5 Turbo (210 KM). Równocześnie z nim zadebiutował 2.9 R6 wspomagany dwiema turbosprężarkami, generujący aż 272 KM. W 2006 r. obie ustąpiły miejsca wolnossącemu 3.2 R6 o mocy 238/243 KM. W latach 2004-2010 Volvo montowało prawdziwą ciekawostkę, mianowicie skonstruowane przez Yamahę 4.4 V8 (315 KM). Podobnie jak pozostałe silniki, w komorze umieszczono go poprzecznie, narażając na wydatki serwisowe związane z utrudnionym dostępem do wszystkiego. Aksamitne brzmienie i niespodziewane osiągi (7,3 s do 100 km/h!) rekompensują nawet ogromne spalanie. Żadnego benzynowego silnika w Volvo nie można zresztą określić mianem oszczędnego, ale przynajmniej nie ma żadnych przeciwwskazań do zamontowania instalacji gazowej.

Volvo XC90 I
Volvo XC90 z potężnym V8 niedługo może będzie rozpatrywane nawet w kategorii youngtimera. Kto chce nim jeździć na co dzień, musi zaakceptować spalanie na poziomie nawet 20 l/100 km.

Używane Volvo XC90 I – silniki Diesla

Wysokoprężne Volvo XC90 mają zawsze ten sam silnik – 2.4 R5, w zależności od wersji rozwijający 163 KM, 185 KM lub 200 KM. Tylko najsłabsza występowała w konfiguracji z przednim napędem, ręczną skrzynię Volvo z kolei przewidziało także w wariancie 185-konnym. Nawet w przypadku topowego turbodiesla nie należy spodziewać się piorunujących osiągów, a wysoki moment obrotowy niekorzystnie wpływa na kondycję automatycznej skrzyni biegów. Zużycie paliwa na poziomie 10 l/100 km w tym samochodzie można uznać za satysfakcjonujące.

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 10-2011
Na tle silników benzynowych turbodiesle nie generują zbytnich problemów, a są od nich zdecydowanie oszczędniejsze. Nic dziwnego, że przeważają w ogłoszeniach.

Używane Volvo XC90 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wykończenie lepsze niż Audi czy BMW. Nawet przyciski na kokpicie zbytnio się nie wycierają”

„Z tego auta nie chce się wysiadać. Jest tak wygodne, że nawet po kilkuset kilometrach można bez obaw jechać dalej”

„Do Volvo spokojnie zapakuje się rodzina z trzema dziećmi, dwoma wózkami i masą zabawek dla pociech”

„Doceniam regulowaną kanapę z tyłu. Każdy może sobie ją ustawić w najdogodniejszym położeniu”

 Wady 

„W środku brakuje schowków. W tamtych latach producenci jeszcze nie zwracali tak na to uwagi”

„Automatyczna skrzynia zmienia biegi z opóźnieniem. Spalanie w mieście trudno zaakceptować”

„Do Volvo nie ma tanich części. Niektóre występują tylko jako oryginalne”

„Poręczność zasługuje na najniższą ocenę. Każdy manewr XC90 trzeba dokładnie zaplanować”

Używane Volvo XC90 I – awaryjność, typowe usterki

Przewidywalne w obsłudze silniki Volvo łączono z niezbyt trwałymi komponentami. Negatywne opinie zbierają automatyczne skrzynie – zarówno jeśli chodzi o ich ospałą pracę, jak i awaryjność, choć trzeba też przyznać, że nie mają one łatwego życia (wysoki moment obrotowy mocnych silników, traktowanie XC90 jako holownika przyczepy). Kompleksowa regeneracja przekładni kosztuje ok. 5 tys. zł. Przeciętnie prezentuje się też trwałość skrzyni rozdzielczej napędu na 4 koła. Gdy ulegnie uszkodzeniu, samochód staje się przednionapędowy, a o usterce nie informuje żadna kontrolka lub inny objaw. Wobec tego nieświadomi użytkownicy dopiero zimą zdają sobie sprawę, że nie załącza się tylna oś. Interwencji lub wymiany często też wymagają przekładnie kierownicze oraz napełniane olejem poduszki podtrzymujące silnik i skrzynię. Kupując kilkunastoletnie Volvo nie należy wykluczyć możliwości doinwestowania zawieszenia (układ wielowahaczowy z przodu i z tyłu) oraz naprawy klimatyzacji.

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 10-2011
By nieco wspomóc skrzynię biegów w intensywnie użytkowanych Volvo, warto zamontować w niej akcesoryjną chłodnicę oleju przekładniowego. Sam środek smarny należy wymieniać co 60 tys. km.

Używane Volvo XC90 I – gdzie jest VIN?

Numer VIN odczytamy z oszklonej wnęki w przedniej szybie, naprzeciwko kierowcy, oraz z naklejki umieszczonej w prawym słupku (przy fotelu pasażera).

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 10-2011

Używane Volvo XC90 I – sytuacja rynkowa

Cena używanego Volvo XC90 I w dużej mierze zależy od rocznika. Auta sprzed liftingu kosztują 15-25 tys. zł, na samochody po pierwszej modernizacji (roczniki 2006-2011) trzeba przeznaczyć 25-40 tys. zł, a najmłodsze, sporadycznie spotykane Volvo oznaczają wydatek 40-60 tys. zł lub nawet 80-90 tys. zł, jeśli mowa o naprawdę zadbanym egzemplarzu z przebiegiem poniżej 100 tys. km. Tylko co piąte Volvo napędzane jest silnikiem benzynowym, napęd 4×4 znajdziemy za to niemal w każdym. Połowa z nich ma 7 miejsc.

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 10-2011
Volvo XC90 I po liftingu (z prawej) otrzymało więcej chromowanych elementów na przedniej części nadwozia. Zredukowano także ilość czarnych plastików.

Używane Volvo XC90 I – podsumowanie

Na tle pierwszych wcieleń Mercedesa ML i BMW X5, Volvo XC90 przekonuje wysokim poziomem bezpieczeństwa, dopracowaną (i poprawianą przez kolejne lata) konstrukcją i naprawdę obszernym przedziałem pasażerskim. Zanim zdecydujemy się na niedrogi samochód z najstarszych roczników, sprawdźmy kondycję skrzyni biegów i napędu 4×4. Na co dzień lepiej pozostać przy względnie oszczędnej odmianie wysokoprężnej, najlepiej o mocy 185/200 KM.

Polecamy artykuły o innych używanych samochodach Volvo:

Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V40 (2012-2019) – opinie

Używane Volvo V70 III (2007-2016) – opinie

Używane Volvo S60/V60 (2010-2018) – opinie

Używane Volvo S80 II (2006-2016) – opinie

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – opinie

VOLVO XC90 I FL D5 2.4d 200KM 6AT AWD WN8111C 10-2011

Volvo XC90 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.481/190/179 cm
Rozstaw osi286 cm
Pojemność bagażnika613-1835 l
Volvo XC90 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.5 T2.9 T63.24.4 V8
Pojemność2521 cm³2992 cm³3192 cm³4414 cm³
Paliwobenz., turbobenz., biturbobenz.benz.
Maks. moc210 KM272 KM238 KM315 KM
Maks. moment320 Nm380 Nm320 Nm440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s9,3 s9,5 s7,3 s
Prędkość maks.210 km/h210 km/h210 km/h210 km/h
Śr. zużycie paliwa11,2 l/100 km12,7 l/100 km11,4 l/100 km13,3 l/100 km
Volvo XC90 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.4 D52.5 D52.4 D5
Pojemność2401 cm³2401 cm³2401 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc163 KM185 KM200 KM
Maks. moment340 Nm400 Nm420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s10,9 s10,3 s
Prędkość maks.190 km/h195 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa7,9 l/100 km8,2 l/100 km8,3 l/100 km

Używane Volvo XC90 I – galeria

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here