Pierwszy 308 zatarł złe wrażenie po średnio udanym modelu 307. Poznajmy opinie o używanym Peugeocie 308 I i wybierzmy najlepszy wariant z drugiej ręki.
Podobieństwo 308 I do produkowanego w latach 2001-2008 Peugeota 307 widać niemal na pierwszy rzut oka. Samochód wygląda wręcz jak rozległy lifting starszego modelu, jednak producent odciął go grubą kreską i dołożył wszelkich starań, by zamazać nieprzychylny stosunek do kompaktowych Peugeotów po pladze awarii elektroniki, skutkujących nawet samozapłonem Peugeotów 307. Debiutujący w 2007 r. 308 I zyskał kilka centymetrów wzdłuż i wzwyż, stał się za to aż 10 cm szerszy względem poprzednika. Zachowano ten sam zestaw wersji nadwoziowych. Oferowano zatem hatchbacka z 5 lub 3 drzwiami (do 2010 r.), pojemne, nawet 7-osobowe kombi oraz coupe-cabrio z elektrycznie składanym, metalowym dachem. Wybrane rynki miały do dyspozycji również 308 sedana. W 2011 r. auto poddano drobnemu retuszowi zewnętrznemu, przy okazji którego poprawiono jakość elektroniki pokładowej (która i tak była nieporównywalnie lepsza od tej w 307), pojawiły się także turbodiesle z obligatoryjnie montowanym filtrem cząstek stałych. Miejsce w gamie benzynowych jednostek w całości zajęły silniki VTi i THP, opracowane wspólnie z BMW.
Test najnowszego Peugeota 308 w odmianie GT
Z opinii użytkowników Peugeotów 308 I wynika, że model znacznie zyskał na trwałości i przewidywalności eksploatacji, choć wciąż trudno go określić mianem bezobsługowego. Czego nie udało się poprawić? A może pojawiły się nowe, nieznane w 307 problemy? Właściciele podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat używanych Peugeotów 308 I.
Używany Peugeot 308 I – wnętrze
W samochodzie debiutującym w ubiegłej dekadzie nie ma co się spodziewać daleko idącej nowoczesności we wnętrzu. W 308 uwagę niemniej zwraca chowający się centralny ekran systemu multimedialnego czy też białe tarcze wskaźników. Konsola środkowa początkowo może sprawiać wrażenie nieintuicyjnej, ale po dłuższym obcowaniu z Peugeotem docenia się przypisanie większości przycisków do konkretnych funkcji. Jak na francuską markę należy pochwalić precyzję wykonania deski rozdzielczej i klasę tworzyw użytych do wykończenia. W porównaniu do innych kompaktów Peugeot 308 może się poszczycić naprawdę solidnym przeszkleniem karoserii, co korzystnie wpływa na widoczność z miejsca kierowcy (przynajmniej do przodu i na boki).
Objętość kabiny pasażerskiej w ogromnej mierze zależy od wersji nadwoziowej Peugeota 308 I. Rekordowo przestronne – jak na klasę kompaktową – są hatchbacki i kombi. Ta druga odmiana w dodatku posiada wydłużony o 10 cm rozstaw osi i trzy osobno montowane fotele, stąd funkcjonalnością zbliża się niemal do minivanów. Jednak już 308 hatchback zapewnia świetne warunki dla czterech dorosłych, nawet wysokich pasażerów: piąta całkowicie komfortowo będzie się czuła tylko w kombi. Sądzimy, że nikomu nie trzeba uświadamiać faktu, że 308 CC dobrze sprawuje się tylko jako auto 2-osobowe. Kanapa przyda się tylko do okazjonalnych wypadów w „czwórkę”. Przy rozłożonym dachu pojemność bagażnika CC zasługuje na uznanie (403 l), schowanie go zmniejsza bagażnik niemal o połowę. Hatchback z kolei zabierze na pokład rozsądne 350 l, a kombi – rekordowe 575 l przy 5 osobach.
Używany Peugeot 308 I – silniki benzynowe
Paleta benzynowych jednostek napędowych z pewnością robiła wrażenie w katalogu. Obejmowała słabsze odmiany VTi bez turbodoładowania (1.4/95 KM i 1.6/120 KM) oraz wspomaganego turbosprężarką 1.6 THP w kilku wariantach mocy: 140 KM, 150 KM, 156 KM, 175 KM i 200 KM w Peugeocie 308 GTi. Wszystkie te silniki francuski producent opracował wspólnie z BMW, jednak niemiecka rekomendacja ani trochę nie wyszła mu na dobre. Bardzo szybko wyszły na jaw problemy z rozrządem (nie tylko samym łańcuchem) i nietrwałym turbodoładowaniem, w dodatku czarę goryczy przelało wysokie zapotrzebowanie na olej silnikowy. Jeśli mimo wszystko rozważamy benzynowego 308, lepiej zainteresować się egzemplarzami wyprodukowanymi po 2010 r. – podobno wtedy dokonano poprawek ograniczających występowanie „chorób wieku dziecięcego” i ich awaryjność zauważalnie spadła.
Używany Peugeot 308 I – silniki Diesla
Tu bez zaskoczeń. Peugeot postawił na jednostki 1.6 HDi (90-112 KM) i 2.0 HDi (136-163 KM). Początkowo pierwsze z nich miały głowice 16-zaworowe, po liftingu zmieniono je na 8-zaworowe, co poskutkowało wzrostem mocy o 2 KM w obu wersjach. 1.6 HDi to mistrz oszczędności, 2.0 HDi z kolei optymalnie napędza Peugeota 308 na drogach szybkiego ruchu. Filtr cząstek stałych obligatoryjnie trafił do wszystkich turbodiesli w 2010 r.: wcześniej miały go tylko niektóre odmiany 2.0 HDi. Wszystkie jednostki wysokoprężne zaliczają się do tych godnych polecenia, ale z uwagi na spore przebiegi używanych Peugeotów mogą już one wymagać regeneracji lub wymiany najbardziej przewidywalnych elementów, takich jak wtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe i sam DPF.
Używany Peugeot 308 I – opinie użytkowników
Zalety
„Peugeot prowadzi się pewnie i bezpiecznie. Nie ma problemu z pokonywaniem zakrętu z większymi prędkościami”
„Bardzo przestronne wnętrze, w dodatku oświetlone przez panoramiczny, szklany dach”
„Peugeot 308 SW przewiózł niejedną obszerną rzecz. Do środka weszła m.in. szafa oraz fotel”
„Auto ma już 10 lat i wciąż nie mogę doszukać się korozji. To zasługa podwójnego ocynku”
Wady
„Wybrałem zautomatyzowaną skrzynię i żałuję. Płynność redukcji biegów w zasadzie nie istnieje”
„Głośna praca zawieszenia. Na progach zwalniających amortyzatory przesadnie dobijają do ziemi”
„Nie będę oryginalny, twierdząc, że mam kłopoty z 1.6 VTi. Najbardziej uciążliwe jest pobieranie oleju silnikowego”
„Obsługa nawigacji za pomocą przycisków wymaga sporej koncentracji. Lepiej nie robić tego podczas jazdy”
Używany Peugeot 308 I – awaryjność, typowe usterki
Awarie felernego rozrządu w silnikach VTi/THP objawiają się nie tylko wyciągnięciem łańcucha, ale i usterkami napinacza oraz wariatora faz. Koszt kompleksowej wymiany rozrządu wynosi minimum 2 tys. zł, ale też nie zawsze trzeba wymieniać kompletny zestaw. Rozrządowe problemy trapią też 8-zaworowe 1.6 HDi – tam rozciąga się łańcuch spinający oba wałki. W tym silniku trzeba też regularnie kontrolować stan przewodu doprowadzającego olej do turbosprężarki: z czasem traci przepustowość i doprowadza do zatarcia wirnika turbo. Niektórzy odnotowali również konieczność wymiany podkładek pod wtryskiwaczami (w kabinie zaczęło śmierdzieć spalinami). Wracając jeszcze na chwilę do benzynowych Peugeotów – w VTi często zawodzą cewki zapłonowe, a w THP na zaworach osadza się nagar. We wszystkich 308 powtarzalnie zgłaszane są awarie pomp wspomagania kierownicy, częste przepalanie żarówek, drobne usterki elektroniki pokładowej czy przeciętna trwałość układu zawieszenia.
Używany Peugeot 308 I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w górnej części deski rozdzielczej przed kierowcą (widoczny z zewnątrz w oszklonej wnęce) i na naklejce w słupku przy fotelu pasażera.
Używany Peugeot 308 I – sytuacja rynkowa
Wyeksploatowane 1.6 HDi z bazowym wyposażeniem kosztują już 10 tys. zł. Dokładając kolejne 5 tys. zł można trafić na sprawiającego lepsze wrażenie Peugeota z polskiego salonu, z przebiegiem w okolicach 200 tys. km. To też furtka do rozglądania się za samochodem po liftingu. Tylko ostatnie roczniki (2011-2013) przekraczają barierę 20 tys. zł. Za więcej niż 25 tys. zł wystawiane są wyłącznie zadbane kabriolety i 308 GTi. Największą popularnością cieszą się hatchbacki, ale tylko nieznacznie większą względem kombi. O dziwo, pośród silników z lekką przewagą dominują… jednostki benzynowe.
Używany Peugeot 308 I – podsumowanie
Mało przełomowy, ale i też nie przesadnie awaryjny kompakt o rekordowo pojemnym wnętrzu. Peugeota 308 bez obaw można polecić osobom potrzebujących samochodu do miasta, auta rodzinnego lub lifestylowego (ciekawa odmiana CC). W niewielkimi problemami z elektroniką da się żyć, a w rozsądnej cenie otrzymamy samochód dobrze znoszący upływ czasu i bogato wyposażony. Najlepiej zdecydować się na którąś z wersji wysokoprężnych z manualną skrzynią biegów.
Redakcja poleca opinie o innych używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie
Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie
Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – opinie
Używany Peugeot 307 (2001-2008) – opinie
Używany Peugeot 308 II (od 2013 r.) – opinie
Używany Peugeot 407 (2004-2010) – opinie
Używany Peugeot 508 I (2010-2018) – opinie
Używany Peugeot 2008 I (2013-2019) – opinie
Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – opinie
Używany Peugeot Partner II (2008-2018) – opinie
Dł./szer./wys. | 428-450/182/143 cm |
Rozstaw osi | 261-271 cm |
Pojemność bagażnika | htb 350-1200 l, kmb 575-1737 l, cc 226-403 l |
Silnik | 1.4 VTi | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1397 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 95 KM | 120 KM | 150 KM | 175 KM | 200 KM |
Maks. moment | 136 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 275 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 10,8 s | 9,0 s | 8,3 s | 7,7 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 197 km/h | 213 km/h | 225 km/h | 237 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,6 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 109 KM | 115 KM | 136 KM | 150 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 240 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 11,4 s | 11,3 s | 10,1 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 205 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,9 l/100 km |