Peugeot 208 - otwierające

Ma niewielkie rozmiary, atrakcyjny wygląd, udane diesle i wykończenie aspirujące o klasę wyżej. Czy Peugeot 208 to wzór idealnego auta miejskiego? Oto opinie o tym samochodzie, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Peugeot 208 od początku nie miał łatwego zadania. Musiał być bowiem jeszcze lepszy od udanego poprzednika – 207, który w porównaniu z leciwym 206 stanowił wyraźny skok jakościowy. Analizując wrażenia użytkowników z wieloletniej eksploatacji Peugeotów 208, można stwierdzić, że ten miejski model zdał egzamin z oceną bardzo dobrą. Choć ubyło mu centymetrów w długości, szerokości i wysokości nadwozia, udało się opracować wystarczająco przestronne wnętrze do komfortowego przewozu czterech osób. Bagażnik nieco urósł, ale jego 285 litrów i tak nie już robi wrażenia na klasowych konkurentach. „208” oferowano tylko jako 3- lub 5-drzwiowego hatchbacka. Zrezygnowano z kombi na rzecz crossovera 2008, debiutującego rok później. W 2015 roku miejskiego Peugeota poddano niewielkiej modernizacji, przy okazji której wprowadzono nowe jednostki napędowe BlueHDi.

Peugeot 208 – wnętrze

Duży wyświetlacz na kokpicie - od drugiej wersji wyposażenia.
Duży wyświetlacz na kokpicie – od drugiej wersji wyposażenia.

Po zajęciu miejsca w Peugeocie 208 od razu rzuca się w oczy malutka kierownica. Jej średnica wynosi zaledwie 32-34 cm i zamontowano ją w taki sposób, by nie zasłaniała umieszczonych ponad nią wskaźników. Choć to rozwiązanie początkowo wzbudzało kontrowersje, w praktyce klienci ciepło je przyjęli i większość Peugeotów po „208” powiela tą koncepcję. Kierownica świetnie leży w dłoniach, a jej rozmiary docenia się podczas parkowania w ciasnych miejscach. Właściwie wszystkie auta mają duży wyświetlacz na konsoli centralnej i klimatyzację. Tych udogodnień poskąpiono jedynie w bazowej wersji wyposażeniowej Access. Odradzamy ją nie tylko z uwagi na braki w wyposażeniu, ale i wyraźnie gorsze materiały użyte w środku. Wykończenie topowych odmian miękkim plastikiem i przyjemnymi w dotyku tapicerkami aspiruje już do klasy kompaktowej i stanowi wzór dla rywali z segmentu.

Peugeot 208 – silniki

Gamę silnikową Peugeota 208 otwierają bazowe jednostki 1.0 i 1.2 VTi/PureTech o mocy odpowiednio 68 i 82 KM, później także 110 KM w 1.2. Mają 3 cylindry i mierne osiągi, ale są uważane za bardzo niezawodne, a 1.2 także pozbawione nadzwyczajnych wibracji. Do 2015 stosowano również silniki 1.4 i 1.6 VTi z łańcuchowym rozrządem. Powszechnie znane są w nich problemy z wadliwym napinaczem łańcucha, jednak jego wymiana nie pochłonie wiele z portfela, pod warunkiem że zareagujemy w porę i nie będziemy lekceważyć niepokojących odgłosów z okolic silnika. W najmocniejszych odmianach „208” pracuje równie awaryjny 1.6 THP, osiągający nawet 200 KM (GTi). Jeśli chodzi o Diesle, są niemal wolne od wad i zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa. Mowa o jednostkach 1.4-1.6 HDi/e-HDi, później BlueHDi. Ponad 100-konne odmiany okazują się ponadto zaskakująco żwawe.

Peugeot 208 – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Układ kierowniczy zasługuje na uznanie – auto nieźle się zachowuje podczas szybkiego pokonywania zakrętów.”

„Silnik 1.2 PureTech mało pali i jest prosty konstrukcyjnie, przez co poradzi sobie z nim każdy mechanik.”

„Dobrej jakości materiały, wszystko w zasięgu ręki. Duży postęp Peugeota.”

„Z przodu nawet wysoki kierowca znajdzie odpowiednią dla siebie pozycję.”

„Dostępność części zamiennych do tego modelu jest naprawdę duża.”

 Wady: 

„Zawieszenie z przodu nieco postukuje i sprawia wrażenie mało solidnego.”

„Luz lewarka – bardzo duży. 5-biegowa skrzynia nie grzeszy precyzyjnością i niestety często haczy”

„Nieporozumieniem jest umiejscowienie dźwigni hamulca ręcznego i miejsc na kubki z napojami. Do obu tych elementów dostęp jest utrudniony.”

Peugeot 208 – awaryjność i koszty eksploatacji

Pięciobiegowa przekładnia obniża przyjemność z jazdy Peugeotem 208.
Pięciobiegowa przekładnia obniża przyjemność z jazdy Peugeotem 208.

Oglądając interesujący nas egzemplarz Peugeota 208 warto dobrze osłuchać silnik – hałasujący rozrząd w VTi/THP zwiastuje jego rychłą wymianę. W takim wypadku mamy istotny powód, by zbić cenę. Właściciele miejskich Peugeotów skarżą się na usterki elektroniczne (m.in. systemu audio) i niedopracowaną ręczną skrzynię biegów, która w wielu autach wybiera biegi z oporem i na ogół nie grzeszy nadzwyczajną precyzją. Uwaga: większość benzynowych odmian ma tylko 5 biegów. Polskie drogi stanowią spore wyzwanie dla zawieszenia Peugeota 208. Stuki z niego są naturalnym zjawiskiem, z którym trzeba się pogodzić. Francuskie auto ma bogate zaplecze części zamiennych, a sporo samochodów pochodzi z polskich salonów.

Peugeot 208 – oferta rynkowa

Rozsądne oferty używanych „208” rozpoczynają się od ok. 18 tys. zł, jednak dotyczą białych aut z ubogim wyposażeniem, ale bezwypadkowych. Za ok. 30 tys. zł uda się trafić Peugeota po liftingu, nawet z Dieslem. Roczne egzemplarze podemonstracyjne zaczynają się już od 50 tys. zł. Za niewiele mniej kupimy kilkuroczne GTi. W ogłoszeniach z niewielką przewagą dominują benzyniaki.

Peugeot 208 - przód po liftingu.
Peugeot 208 – przód po liftingu.

Peugeot 208 – podsumowanie

Kto nie ma urazu do aut francuskich, bez namysłu sięgnie po „208”. To naprawdę udane, oszczędne i świetnie wykonane miejskie auto, pod warunkiem że wybierzemy niezawodnego diesla z dobrym wyposażeniem. Jeśli benzyna, to najlepiej 1.2 PureTech. Biorąc pod uwagę, ile oferuje miejski Peugeot, jego ceny nie są wygórowane. Podaż aut wciąż rośnie.

Peugeot 208 – dane techniczne

Peugeot 208 – wymiary
Dł./szer./wys.397/174/146 cm
Rozstaw osi254 cm
Pojemność bagażnika285-1076 l
Peugeot 208 – silniki benzynowe
Silnik1.0 VTi1.2 PureTech1.4 VTi1.6 VTiGTi
Pojemność999 ccm1199 ccm1397 ccm1598 ccm1598 ccm
Paliwobenz.benz.benz.benz.turbo benz.
Maks. moc68 KM82 KM95 KM120 KM200 KM
Maks. moment95 Nm118 Nm136 Nm160 Nm275 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,0 s12,2 s10,5 s8,9 s6,8 s
Prędkość maks.163 km/h175 km/h188 km/h190 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km4,5 l/100 km5,6 l/100 km5,8 l/100 km5,9 l/100 km
Peugeot 208 – silniki Diesla
Silnik1.4 HDi1.6 HDi1.6 HDi
Pojemność1398 ccm1560 ccm1560 ccm
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc68 KM92 KM114 KM
Maks. moment160 Nm230 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s10,9 s9,7 s
Prędkość maks.163 km/h185 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,8 l/100 km3,8 l/100 km

Peugeot 208 – ocena użytkowników

Peugeot 208 – ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Peugeot 208 – ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 4.5]