Druga pod względem popularności Toyota na polskim rynku wciąż postrzegana jest jako pewny i bezawaryjny samochód. Którą generację używanej Toyoty Yaris wybrać, dysponując budżetem 20 tys. zł?
Toyota Yaris zastąpiła model Starlet, debiutując w 1999 roku. Od tej pory Japończycy co 6 lat wprowadzali nową generację modelu (w 2005 i 2011 roku): wyjątkiem jest schodzące, trzecie wcielenie miejskiej Toyoty, które pozostawało w produkcji przez ostatnie 9 lat, przechodząc przy okazji dwa liftingi. Niebawem będziemy świadkami debiutu czwartego wcielenia miejskiej Toyoty.
Toyota Yaris nigdy nie była ani specjalnie przestronnym samochodem, ani zbytnio dynamicznym, niektórych potencjalnych odbiorców odstraszała tandetnie wykonanym wnętrzem. Ci, którzy mimo wszystko zdecydowali się kupić Yarisa, nie żałowali swojego wyboru. Auto „trzymało” wartość, sporadycznie się psuło i dawało komfort w postaci przewidywalnych kosztów eksploatacji. Kryzys Toyoty sprzed kilkunastu lat postawił legendarną niezawodność japońskiej marki pod znakiem zapytania, lecz poważne awarie na szczęście nie dotyczyły prostych, niewysilonych jednostek, jakie znalazły się pod maskami Yarisów.
Popyt na używaną Toyotę Yaris napędza skalę sprowadzania tego modelu zza granicy, ale w przypadku japońskiego „mieszczucha” o wiele łatwiej o samochód kupiony w polskim salonie, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę rywali z Niemiec lub Francji (Volkswagena Polo czy Renault Clio). Często pojawia się natomiast pytanie: którą generację Toyoty Yaris wybrać? Oczywiście, wszystko zależy od kwoty, jaką możemy na nią przeznaczyć. Dopiero budżet 20 tys. zł daje możliwość wyboru pomiędzy Yarisem II (po liftingu, z lat 2008-2011) lub Yarisem III z pierwszych lat produkcji (2011-2014). W tym materiale postaramy się porównać oba wcielenia miejskiej Toyoty i pomożemy dokonać odpowiedniego wyboru.
Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – deska rozdzielcza
Trzeba przyznać, że projekt kokpitu bardziej zwraca uwagę w Yarisie II. Jest nie tylko ciekawy wizualnie, ale i obfity w wiele przydatnych na co dzień półek i schowków. Nie każdemu z kolei przypadną do gustu umieszczone na środku elektroniczne zegary: w następnej generacji postawiono na klasyczne wskaźniki za kierownicą. Yaris III to także zauważalny krok naprzód w kwestii jakości materiałów, ale… nie znajdziemy w nim tylu pomysłowych skrytek, np. podwójnego schowka przez pasażerem.
Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – przestrzeń w środku
Wynosząca aż 19 cm różnica w długości pomiędzy obiema generacjami Yarisa (na korzyść trzeciej) daje spore rozbieżności pod względem ilości miejsca w środku. Swobodniejsze podróżowanie w obu rzędach zapewni Yaris III, lecz poskromiono w nim nieco na wykończeniu boczków drzwi (dominuje plastik). Obie generacje miejskiej Toyoty charakteryzuje wysoka pozycja za kierownicą i niezłe przeszklenie karoserii. Mają też inną cechę wspólną – przesuwaną kanapę, umożliwiającą dostosowanie wnętrza do aktualnych potrzeb. Niektórzy użytkownicy Yarisów II kierują zastrzeżenia do wyprofilowania przednich foteli. Pod tym kątem Toyota w następnym modelu odrobiła pracę domową, ale wciąż nie zastosowała dłuższego, wygodniejszego siedziska.
Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – bagażniki
Przestrzeń bagażowa Yarisa to krótki, ale regularny bagażnik z obligatoryjnie dzieloną kanapą. Trochę więcej na pokład zabierze Yaris III – 285 l względem 270 l w Yarisie II. Przy odpowiednim operowaniu podwójną podłogą złożenie kanapy skutkuje równą powierzchnią o pojemności 1085 l (Yaris II) lub 1180 l (Yaris III).
Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – silniki
Niezależnie od generacji, po Yarisie nie należy spodziewać się rozbudowanej gamy silnikowej. Jej trzon stanowi ten sam silnik – 3-cylindrowy 1.0 VVT-i o mocy 69 KM. Osiągi nie są jego mocną stroną, ale trwałość zdecydowanie tak. W trasach żwawsze napędzanie zapewni mocniejszy 1.3. W Yarisie II był to 1.3 VVT-i (87 KM) oraz 1.33 Dual VVT-i (od 2008 r.), w Yarisie III – tylko 1.33 Dual VVT-i. Blisko 100-konna jednostka rozpędza samochód do 100 km/h w ok. 11 sekund, ale zmaga się z osadzającym się w głowicy nagarem (przy jeździe na krótkich dystansach). Do ciekawych wersji należy zaliczyć Yarisa II TS (1.8/133 KM) i Yarisa III Hybrid z zespołem napędowym opartym na benzynowym 1.5 (realne spalanie poniżej 5 l/100 km).
Obie generacje małej Toyoty wykorzystywały tego samego turbodiesla 1.4 D-4D o mocy 90 KM. Jego popularność systematycznie spada, ale nie w wyniku awaryjności, tylko aktualnego pogromu na diesle. Silnik zaskakuje kulturą pracy i dynamiką, a w trasie generuje spore oszczędności.
Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – co się w nich psuje?
Trudności z uruchomieniem silnika 1.33 lub jego nagłe gaśnięcie to najczęstsze objawy opisanych wyżej problemów z nagarem. Poza tym oba Yarisy rdzewieją, przede wszystkim na klapie bagażnika i pod maską. Do typowych usterek Yarisa II zaliczamy liczne wycieki płynu chłodzącego i awaryjnego sprzęgła zautomatyzowanej skrzyni MMT. Z kolei w Yarisie III sporadycznie przestaje działać wyposażenie, a w wersjach hybrydowych zacierają się klocki hamulcowe. To niedługa lista, zważywszy na fakt, że druga generacja niedługo skończy 15 lat.
Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – za ile można ją kupić?
Kwoty za używanego Yarisa II zaczynają się od 8 i kończą na 25 tysiącach złotych. Za 20 tys. zł wystawiane są z kolei pierwsze Yarisy III z silnikiem 1.0 i „flotowym” wyposażeniem. Na razie górna granica kwot sięga poziomu wyprzedawanych fabrycznie nowych egzemplarzy. Optimum za używaną Toyotę Yaris II to 15 tys. zł, za następną generację – 30 tys. zł.
Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – którą generację wybrać?
Osobom użytkującym samochód głównie w mieście wystarczy Yaris II. Trzecia generacja stała się trochę „dojrzalsza” i oferuje współczesne wyposażenie. Niemniej dysponując kwotą 20 tys. zł lepiej kupić mocniejszego Yarisa II z końcówki produkcji niż Yarisa III w nieatrakcyjnym kolorze, z 3-cylindrowym silnikiem i zaledwie wystarczającym wyposażeniem. Łatka samochodu poflotowego nie pomoże przy późniejszej odsprzedaży, o czym nie będą musieli martwić się właściciele starszych Yarisów w przyjemniejszej konfiguracji.
Używana Toyota Yaris II – plusy i minusy
+ dostępność krajowych samochodów, wysoka trwałość, przewidywalne koszty eksploatacji, niska utrata wartości
– niezbyt przestronne wnętrze, uboga paleta silników, spory rozstrzał cen między autami prywatnymi i poflotowymi
Używana Toyota Yaris III – plusy i minusy
+ dużo miejsca w środku, funkcjonalny bagażnik, przyzwoite właściwości jezdne, symboliczna utrata wartości
– wciąż surowe wykończenie wnętrza, ubogie wyposażenie podstawowych wersji, wyśrubowane ceny aut
Toyota Yaris II | Toyota Yaris III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2005-2011 | 2011-2020 |
Dł./szer./wys. | 375/170/153 cm | 394/169/151 cm |
Rozstaw osi | 246 cm | 251 cm |
Pojemność bagażnika | 270-1085 l | 286-1180 l |
Silniki benzynowe | 1.0-1.8 (69-133 KM) | 1.0-1.8 (69-212 KM) |
Silniki Diesla | 1.4 (90 KM) | 1.4 (90 KM) |
Silnik | 1.0 VVT-i | 1.3 VVT-i | 1.33 Dual VVT-i | 1.8 TS | 1.4 D-4D |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1298 cm³ | 1329 cm³ | 1798 cm³ | 1364 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 69 KM | 87 KM | 100 KM | 133 KM | 90 KM |
Maks. moment | 93 Nm | 121 Nm | 132 Nm | 173 Nm | 190 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,7 s | 11,5 s | 11,7 s | 9,3 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 170 km/h | 175 km/h | 194 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 7,2 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Silnik | 1.0 VVT-i | 1.33 Dual VVT-i | 1.5 Dual VVT-iE | 1.5 Hybrid | 1.4 D-4D |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1329 cm³ | 1497 cm³ | 1497 cm³ | 1364 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. + elektr. | turbodiesel |
Maks. moc | 69 KM | 99 KM | 111 KM | 100 KM | 90 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 125 Nm | 136 Nm | 111 Nm | 205 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,3 s | 11,7 s | 11,0 s | 11,8 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 175 km/h | 175 km/h | 165 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,0 l/100 km | 3,6 l/100 km | 3,9 l/100 km |