NowościAktualnościNowa Toyota Yaris IV (2020) - informacje, zdjęcia, silniki

Nowa Toyota Yaris IV (2020) – informacje, zdjęcia, silniki

Toyota Yaris czwartej generacji już bez tajemnic. Miejski bestseller japońskiego producenta jest krótszy, ale ma przestronniejszą kabinę. Otrzymał też mocniejszy, lecz oszczędniejszy napęd hybrydowy. A wyposażeniem dogania kompaktową Corollę.

Yaris ma dla Toyoty wielkie zasługi – pierwsza generacja modelu zdobyła tytuł Samochodu Roku 2000 (i nagrodę Silnika Roku 1999 za jednostkę 1.0), druga była pierwszym modelem w klasie z kompletem 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, a trzecia po raz pierwszy trafiła na rynek także w wersji hybrydowej.

toyota yaris historia modelu generacje
Cztery generacja Toyoty Yaris. Ciekawostka: pierwsza 5-drzwiowa Toyota Yaris miała 364 cm długości, najnowsza – 394 cm.

Obecna (jeszcze) odsłona Yarisa debiutowała w Europie w 2012 roku i jak na 8-letnią konstrukcję sprzedaje się nad wyraz dobrze – odmiana hybrydowa jest na tyle popularna, że w ostatnich latach popyt na miejską Toyotę nieprzerwanie rośnie.

toyota yaris iv 2020 tył 01
Tył nowej Toyoty Yaris. Efektowne tylne lampy przywodzą na myśl C-HR-a. Światło cofania – u dołu, w imitującej dyfuzor osłonie zderzaka.

Toyota Yaris IV (2020): nowy napęd hybrydowy

Czwarta generacja Yarisa ma jeszcze bardziej polegać na odmianie hybrydowej. Toyota przewiduje, że będzie wybierać ją 80% nabywców (obecnie: 60%). Samochód otrzyma nowy napęd, z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra. Nawiasem mówiąc, jego konstrukcja jest blisko spokrewniona z 2-litrową jednostką Dynamic Force z obecnej Corolli – straciła jednak jeden cylinder. Silnik legitymuje się wyjątkowo dużą sprawnością (ponad 40%) i wysokim stopniem sprężania (14:1), a dzięki zastosowaniu wałka wyrównoważającego ma wyróżniać się też dobrą kulturą pracy.

Nowy jest też akumulator – litowo-jonowy zamiast niklowo-metalowo-wodorkowego, o 27% lżejszy, a przy tym wydajniejszy. Cały napęd hybrydowy jest o 15% mocniejszy od obecnego (generuje zatem ok. 115 KM) przy o 20% niższym zużyciu paliwa (co daje średnio ok. 4 l/100 km). Jego dodatkowym atutem, podobnie jak w Corolli, mają być możliwość jednostajnej jazdy w trybie elektrycznym nawet z prędkością przekraczającą 120 km/h oraz bardziej „naturalne” odczucia przy przyspieszaniu.

toyota yaris iv 2020 bok 01
Nowa Toyota Yaris IV (2020) – z boku uwagę zwracają efektowne przetłoczenia. Nadwozie ma korzystne proporcje – prezentowany egzemplarz ma 17-calowe koła, które nie „znikają” w nadkolach.

Poza tym na wybranych rynkach dostępne będą benzynowe jednostki R3 o pojemności 1.0 oraz 1.5.

Toyota Yaris IV (2020): wymiary nadwozia

Toyota nie poszła drogą wielu producentów i nie wydłużała już Yarisa – co ma korzystny wpływ na zwrotność (średnica zawracania to 9,8 m). Auto jest o 0,5 cm krótsze od poprzedniczki (394 cm) i o 4 cm niższe (147 cm), ale dzięki krótszym zwisom ma o 5 cm większy rozstaw osi (256 cm). Ten ostatni parametr, w połączeniu z szerszym o 5 cm nadwoziem (175 cm), przekłada się na większą przestronność kabiny. Mimo niżej poprowadzonej linii dachu miejsca nad głową nie brakuje, bo fotele zamocowano niżej. Z tyłu wygodnie zmieści się osoba mierząca 185 cm wzrostu.

toyota yaris iv 2020 kokpit 01
Wnętrze nowej Toyoty Yaris. Więcej miękkich obić, przyciski i pokrętła do obsługi podstawowych funkcji oraz elektryczny hamulec postojowy (oszczędza miejsce w tunelu). Plus za wygodne półki w konsoli środkowej.

Nowy Yaris jest zresztą mniej „vanowaty” od poprzedniego nie tylko pod względem proporcji – jego kierowca ma bardziej naturalną pozycję, z wyciągniętymi nogami, a kierownicę umieszczono bardziej pionowo.

To wszystko zasługa zastosowania nowej, sztywniejszej platformy GA-B. To miejska odmiana modułowej platformy Toyoty o nazwie TNGA. Podobnie jak w przypadku większych modeli, wyróżnia się ona sztywniejszą konstrukcją (wyższy komfort) i pozwala o 15 mm obniżyć środek ciężkości pojazdu (lepsze prowadzenie). Masę własną auta zmniejsza zastosowanie wysokowytrzymałych stali (wersja hybrydowa jest o ok. 20 kg lżejsza od poprzedniczki).

Sztywność skrętna nadwozia nowego Yarisa wzrosła o 30%, np. dzięki zastosowaniu rozpórki kielichów, a sztywność tylnej belki – aż o 140%, co pozwoliło ograniczyć przechyły przy jednoczesnym zastosowaniu miększych sprężyn.

toyota yaris iv 2020 platforma tnga ga-b
Nowa Toyota Yaris korzysta z platformy GA-B.

Toyota Yaris IV (2020): wyposażenie

Wnętrze nowej Toyoty Yaris zwraca uwagę przytulniejszym wykończeniem: górę deski rozdzielczej pokrywa spienione tworzywo, a boczki drzwi hojnie pokrywa tapicerowany materiał (również z tyłu). Mimo zastosowania dotykowego ekranu na desce rozdzielczej nie zabrakło tradycyjnych elementów obsługi. Sporo tu elementów i dodatków znanych z większych modeli: nie tylko system multimedialny, ale też nastrojowe podświetlenie, bezprzewodowa ładowarka dla smartfonów czy kolorowy, „prawdziwy” ekran head-up o przekątnej 10″ (wyświetlany na szybie, nie na płytce). Nowością w tym segmencie mają być znane m.in. z aut General Motors centralne poduszki powietrzne między fotelami, chroniące przed skutkami zderzenia bocznego.

Toyota Yaris IV (2020): cena i premiera

Toyota Yaris czwartej generacji będzie produkowana we Francji, podobnie jak poprzedniczki (od 2001 r.). Sprzedaż modelu w Polsce ruszy w czerwcu 2020 roku, a dostawy aut rozpoczną się we wrześniu 2020 roku.

Ceny nowej Toyoty Yaris jeszcze nie są znane. W przypadku obecnej generacji na polskim rynku rozpoczynają się od 40 000 zł (hybryda – 68 900 zł).

Toyota Yaris IV (2020): nasze zdjęcia z prezentacji modelu

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji