FIAT Croma II 2.4MultiJet 20V 200KM 6AT SB77208 07-2006

Wybór używanego samochodu nie musi ograniczać się do popularnych modeli marek niemieckich lub japońskich. Przedstawiamy 10 niszowych aut z drugiej ręki, którymi warto się zainteresować.

Samochody japońskie od lat uchodzą za niezawodne, niemieckie – za solidnie wykonane. To wystarczy, by na rynku wtórnym były wręcz rozchwytywane przez kupujących. Osoby będące po drugiej stronie barykady dobrze o tym wiedzą i nie widzą przeszkód w wystawianiu swoich samochodów za pokaźną sumę. Takie aspekty jak pochodzenie z polskiego salonu, bezwypadkowa przeszłość i regularne serwisowanie w autoryzowanej stacji obsługi windują cenę, ale dla poszukujących używanego auta nie ma to znaczenia: wolą dopłacić za pewny egzemplarz, niż potem jeździć z duszą na ramieniu.

Nie takie straszne, jak mogły się wydawać

Czasami dochodzi do sytuacji, gdy nawet pochlebna opinia o marce nie pomaga i w gamie modelowej pojawia się tzw. czarna owca, która nie spotkała się z przychylnym odbiorem od strony klientów. Wina często leżała w przekombinowanej stylistyce nadwozia lub w zastosowaniu nietypowych rozwiązań technicznych. Nawet jeśli okazywały się w danym momencie przełomowe, potencjalni klienci żywili obawy co do przyszłej niezawodności samochodu, stąd woleli wybrać prostsze, ale pewniejsze modele. Właściciele nietypowych aut miewają teraz problemy z ich odsprzedażą, dlatego są skłonni do negocjacji i tak zaniżonej względem rozchwytywanych modeli ceny. Dzisiaj warto z tego skorzystać, by stać się posiadaczem niezawodnego, a jednocześnie wyróżniającego się pojazdu. Co ważne, część z nich wykorzystuje silniki, skrzynie biegów lub inne elementy powiązane z popularniejszymi konkurentami, co dobrze wróży kosztom serwisowania.

Przeczytaj również:

Do kategorii niedocenianych samochodów używanych zalicza się również modele, których wizerunek „z miejsca” został nadszarpnięty przez wyjątkowo niepochlebną opinię o poprzedniku. Taki los spotkał m.in. Alfę Romeo 159 lub Renault Megane III i Lagunę III. Chociaż są zauważalnie lepsze od starszych modeli, zainteresowanie nimi jest co najwyżej umiarkowane, i to pomimo niskich cen wyjściowych. Niesłusznie, bo mają dużo do zaoferowania i nie odstają pod kątem niezawodności od droższych rywali.

Oto 10 niedocenianych samochodów na rynku wtórnym. Weźmy pod uwagę, że ich ograniczona popularność w dużej mierze przekłada się na jakość oferty rynkowej. W cenie nierzadko dostaje się niewielki przebieg i przyzwoity stan utrzymania.

Audi A2 (1999-2005)

Budżet zakupowy: 10-15 tys. zł
Liczba ofert: ok. 150

Audi A2

Audi A2 to odpowiedź z Ingolstadt na Mercedesa klasy A. Podobnie jak miejski model z gwiazdą na masce, samochód jest wąski i wysoki, jednak bez porównania pewniejszy w prowadzeniu. Projektanci A2 chcieli stworzyć idealny, mały samochód. Miał być użyteczny w mieście, wygodnie zmieścić 4 osoby i zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa za sprawą najnowszych wówczas technologii. To się poniekąd udało, bo A2 rzeczywiście jest zaskakująco przestronne i pojemne, a dzięki niskiej masie (nadwozie w całości wykonano z aluminium) – całkiem dynamiczne, pomimo że najmocniejszy silnik 1.6 FSI generuje zaledwie 110 KM. Bardziej istotny dla Audi A2 aspekt – spalanie – udało się spełnić w nawiązką: 3-cylindrowe turbodiesle (1.2 TDI, 1.4 TDI) faktycznie zużywają zaledwie 4 l/100 km. Do tego wyznaczają się wysoką trwałością, podobnie zresztą jak benzynowy 1.4 montowany również w VW Polo.

Audi A2 – dane techniczne, osiągi, spalanie

audi-a2-dane-techniczne

Aluminiowe nadwozie Audi A2 rodzi obawy o dostępność części blacharskich. Na szczęście sytuacja nie przedstawia się najgorzej: bez problemu kupimy np. drzwi lub błotniki. W miejskim Audi często dochodzi do awarii pomp wspomagania kierownicy i oryginalnego radia Audi Concert. Poza tym trzeba się liczyć z wyższymi cenami części eksploatacyjnych względem innych, bardziej konwencjonalnych samochodów miejskich.

Citroen C4 II (2010-2018)

Budżet zakupowy: 26-30 tys. zł
Liczba ofert: ok. 400

CITROEN C4 II Selection 1.2THP 130KM 6MT WE445JE 10-2014

Poprzednika przede wszystkim wyróżniała śmiało stylizowana odmiana 3-drzwiowa i kierownica z nieruchomym środkiem. W C4 II Citroen zrezygnował z awangardowych pomysłów na rzecz dopracowania funkcjonalności modelu: tym samym chciał zawalczyć w kluczowymi reprezentantami segmentu C. Udało się to… średnio, niemniej względem C4 I wyraźnie dopracowano jakość materiałów we wnętrzu i wygospodarowano większą przestrzeń bagażową: 408 l zasługuje na uznanie jak na kompaktowego hatchbacka. Nie przewidziano odmiany kombi, a sedana oferowano tylko na niektórych rynkach. Amatorom szyku i elegancji polecamy rozejrzeć się za bliźniaczym Citroenem DS4.

Citroen C4 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)

citroen-c4-ii-dane-techniczne

Citroen C4 II kusi nowoczesnością w niskiej cenie, ale należy pamiętać, że nie wszystkie silniki są godne polecenia. Dynamiczne 1.6 THP właściwie trzeba skreślić z uwagi na uporczywe usterki turbosprężarek i napinaczy łańcuchów rozrządu: te również zawodzą w słabszych silnikach VTi. Jeśli budżet pozwoli, jako alternatywę warto rozważyć montowane od 2014 r. jednostki 1.2 PureTech (uchodzą za trwałe). Pochlebne opinie dotyczą również turbodiesli (1.6 HDi, 2.0 HDi), ale nie zapominajmy, że przy dużych przebiegach najprawdopodobniej nie uchronimy się przed awariami układu EGR lub filtrów cząstek stałych. Poza tym, jak to w samochodach francuskich, elektronika lubi „płatać figle” (nie podnoszą się szyby, nie działa centralny zamek).

Przeczytaj więcej o używanym Citroenie C4 II w opiniach o tym samochodzie

Citroen C5 II (2008-2017)

Budżet zakupowy: 30-35 tys. zł
Liczba ofert: ok. 1000

CITROEN C5 II Exclusive 2.0HDi 163KM 6AT 2011r. DD

Citroen C5 od początku kojarzy się z niebywale komfortowym rozwiązaniem, jakim jest hydropneumatyczne zawieszenie. W drugiej generacji modelu producent dał odbiorcom wybór: albo „pneumatyka”, albo tradycyjne amortyzatory (takowe występowały w słabszych wersjach samochodu), jednak nie trzeba się obawiać pierwszej, skomplikowanej opcji. Zawieszenie pneumatyczne zaczyna wymagać interwencji dopiero przy ok. 250 tys. km i zwykle ogranicza się do wymiany którejś ze sfer lub pompy wysokiego ciśnienia. Trzeba jednak pamiętać, że serwisowaniem „hydropneumatyki” zajmują się wybrane placówki.

Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie

citroen-c5-ii-dane-techniczne

Jak przystało na model klasy średniej, w gamie silnikowej C5 nie zabrakło jednostek V6 (benzynowy 3.0 i diesle 2.7/3.0), jednak nie polecamy ich z uwagi na niewiele lepsze osiągi względem 4-cylindrowych i podwyższone koszty napraw. Tolerujące LPG wolnossące 1.8 i 2.0 16V wycofano już w latach 2009-2010 na rzecz opisywanych wcześniej w Citroenie C4 1.6 VTi/THP ze wszystkimi tego konsekwencjami. Optymalny wybór dla C5 stanowi jednostka 2.0 HDi: im ma więcej KM, tym lepiej (nawet 180!), ponieważ równie trwała 1.6 HDi w tym modelu dostaje „zadyszki”.

Przeczytaj więcej o używanym Citroenie C5 II w opiniach o tym samochodzie

Fiat 500L (od 2012 r.)

Budżet zakupowy: 32-40 tys. zł
Liczba ofert: ok. 150

Fiat 500L

Fiat 500L to obok crossovera 500X jedna z konstrukcji opracowanych w oparciu o design kultowego, wskrzeszonego w 2007 r. Fiata 500. Efekt wyszedł dyskusyjnie, niemniej auto ma wiele zalet. Nie jest przesadnie wielkie (414 cm długości), a pudełkowate, wysokie nadwozie zapewnia sporo miejsca na głowy podróżnych. Oferowano także przedłużoną do 438 cm odmianę Living (mieści 7 osób) i podwyższoną, uterenowioną Trekking (zdjęcie główne). Przyzwoicie prezentują się również bagażniki (455 l w standardowym 500L i 638 l w Living). Fiat przewidział nawet opcję przewozu bardzo długich przedmiotów i wyposażył samochód w składane oparcie przedniego fotela pasażera.

Fiat 500L – dane techniczne, osiągi, spalanie

fiat-500l-dane-techniczne

Fiat w swoim minivanie postawił na downsizing. Gama silników benzynowych obejmuje malutkiego 0.9 TwinAir (85-105 KM) oraz 1.4 T-Jet. Jedyna jednostka bez turbodoładowania ma 95 KM – to 1.4 16V, którego można zasilać gazem. Diesle (MultiJet) mają pojemność 1.3 lub 1.6, lecz sprawne napędzanie tego rodzinnego auta zapewni dopiero ten drugi. Jeśli chodzi o ogólną trwałość, do jednostek napędowych 500L trudno mieć większe zastrzeżenia. Więcej problemów rodzą skrzynie biegów, zwłaszcza zautomatyzowana Dualogic (w 1.3 MultiJet).

Przeczytaj również:

Fiat Croma (2005-2010)

Budżet zakupowy: 10-17 tys. zł
Liczba ofert: ok. 200

FIAT Croma II 1.9MultiJet 16V 150KM 6MT SB88482 03-2007

Fiat klasy średniej to naprawdę nietypowe auto, bo wielkie (476 cm długości), podwyższone kombi. Innej wersji nadwozia nie przewidziano. Ciekawostki pojawiły się natomiast w gamie silnikowej. Należy do nich 5-cylindrowy turbodiesel 2.4 JTDm, który generuje aż 200 KM i 400 Nm. Tych parametrów nie wytrzymują niestety montowane w Cromie skrzynie biegów, stąd bezpieczniejszy wybór stanowi niezawodna jednostka 1.9 JTDm o mocy 120-150 KM. Trzeba się tylko nastawić na wynikającą z naturalnego zużycia wymianę dwumasowego koła zamachowego. Benzynowe Cromy (1.8 i 2.2 z Opla Vectry C) należą do rzadkości. Nic dziwnego, bo nie grzeszą ani mocą, ani poziomem niezawodności.

Fiat Croma – dane techniczne, osiągi, spalanie

fiat-croma-dane-techniczne

Z Vectry pochodzi również zawieszenie Fiata Cromy. To dobrze, bo o części do niego nietrudno, a z uwagi na przeciętną trwałość trzeba je dość często serwisować. Problemy mogą się pojawić podczas poszukiwań elementów specjalnie dla Cromy, np. części nadwozia. Podaż używanych aut jest ograniczona, ale ceny, zwłaszcza z dolnego pułapu, bardzo kuszące. Do tego stopnia, że drożej wystawiane są… niektóre zabytkowe Cromy z lat 80.

Kia Venga (2009-2018)

Budżet zakupowy: 20-30 tys. zł
Liczba ofert: ok. 300

Kia Venga

Pomimo topniejącej popularności minivanów, Kia utrzymywała Vengę w produkcji przez aż 10 lat. Auto do dzisiaj widnieje w salonowych cennikach, choć wyłącznie z jednym silnikiem – wolnossącym 1.6 ze zmiennymi fazami rozrządu. W 2015 roku przeprowadzono modernizację zewnętrzną auta (fot. główne), a 3 lata później wycofano z oferty pozostałe jednostki napędowe, czyli benzynowego 1.4 i dwa silniki CRDi o takich samych pojemnościach. Jak można się domyślać, przyjemniej się jeździ tymi mocniejszymi (mają prawie 130 KM), lecz wszystkie zapewniają przewidywalną eksploatację i nie borykają się z powtarzającymi dolegliwościami. Takowe dotykają z kolei elektronikę pokładową. Przykład: niedziałający termometr lub samoczynnie resetujący się komputer pokładowy.

Kia Venga – dane techniczne, osiągi, spalanie

kia-venga-dane-techniczne

Codzienną eksploatację Vengi uprzykrzają wyjątkowo niskiej jakości plastiki we wnętrzu. Szkoda, bo to właśnie pod karoserią kryją się największe zalety tego mikrovana. Pomimo zaledwie 4,1 metra długości miejsca w środku jest bardzo dużo, a dzięki przesuwanej kanapie środek można dopasować do aktualnych potrzeb. Dodatkowy plus za widoczność i wygodną pozycję za kierownicą. Co istotne, nie potrzeba długotrwałych poszukiwań, by znaleźć Vengę od pierwszego właściciela i z polskiego salonu.

Przeczytaj więcej o używanej Kii Venga w opiniach o tym samochodzie

Lancia Delta III (2008-2014)

Budżet zakupowy: 19-30 tys. zł
Liczba ofert: ok. 100

Lancia Delta

Trzecie wcielenie kompaktowej Lancii zadebiutowało 9 lat po wygaszeniu produkcji Delty II. Auto jest technicznym bliźniakiem Fiata Bravo III, ale sporo od niego większym (ponad 4,5 metra długości), solidnie wyposażonym i… o wiele mniej popularnym. Na nikłe zainteresowanie Deltą przełożyła się jej zaporowa cena, jednak egzemplarze z drugiej ręki kosztują niemal tyle samo co używane Bravo. Do napędu Lancii zaprzężono wydajne silniki T-Jet i MultiJet: w topowych odmianach mają nawet podwójne turbodoładowanie (1.8 DI T-Jet i 1.9 MultiJet Twinturbo). Bezpieczniej jednak zostać przy słabszych odmianach, a w 1.6/2.0 MultiJet pamiętać o wymianie uszczelki smoka pompy oleju (inaczej dojdzie do zatarcia silnika).

Lancia Delta III – dane techniczne, osiągi, spalanie

lancia-delta-dane-techniczne

Linia nadwozia Delty przykuwa uwagę. Samochód jak na swoją długość nie rozpieszcza przestrzenią w środku, ale punktuje możliwością przesuwania kanapy: bagażnik wtedy rośnie z 380 do 465 l. Jak przystało na wysoko pozycjonowany kompakt, materiały użyte w środku wyglądają szlachetniej niż u konkurentów. Doskonale przedstawia się również odporność Lancii na korozję i trwałość zawieszenia.

Opel Antara (2006-2017)

Budżet zakupowy: 24-33 tys. zł
Liczba ofert: ok. 300

Opel Antara

Opel Antara wraz z bliźniaczym Chevroletem Captivą to dwa sposoby na niedrogiego, a dużego i przestronnego SUV-a. Antara w ogłoszeniach występuje rzadziej od Captivy, ale żaden z tych modeli nie zawojował polskiego rynku. W środku co prawda można liczyć na adekwatne dla segmentu wyposażenie, ale poziomem wykończenia SUV-y koncernu GM nawet nie próbują doganiać konkurentów premium. Za przepastnymi dwoma rzędami siedzeń zabrakło jednak miejsca na wygospodarowanie większego bagażnika (mieści tylko 420 l i o 1000 l więcej po złożeniu kanapy).

Opel Antara – dane techniczne, osiągi, spalanie

opel-antara-dane-techniczne

Opel Antara to ciężki SUV niezależnie od wersji silnikowej: waży od niecałych 1900 do nawet 2 ton. To nie wróży dobrze kondycji zawieszenia i układu hamulcowego, zastrzeżenia płyną również w kierunku właściwości jednych na asfalcie. Nawet topowe silniki nie są w stanie szybko rozpędzić tego auta – poniżej 10 sekund do 100 km/h udaje się tylko Antarze 3.2 V6 o mocy 227 KM. Pozostałe silniki stanowią 4-cylindrowe, rzędowe konstrukcje o pojemności 2.4 (benzynowy) i 2.0/2.2 (diesle CDTI). Niemal każdy wystawiany SUV Opla ma pod maską właśnie Diesla. Nie są złe: poza filtrami DPF nic poważniejszego się z nimi nie dzieje. Warto zaznaczyć, że 2.0 CDTI to włoska jednostka VM Motori, a 2.2 CDTI jest krewniakiem silnika Toyoty.

Seat Exeo (2008-2013)

Budżet zakupowy: 25-30 tys. zł
Liczba ofert: ok. 150

Seat Exeo

Na pierwszy rzut oka to Audi A4 B7 po kolejnym liftingu i ze znaczkiem Seata. I właśnie tak było: Seat Exeo zadebiutował po zakończeniu produkcji pierwowzoru, a jego statusu wcale nie zaniżono do poziomu auta budżetowego. Koncern VW zaadaptował do niego mocne (i niestety awaryjne) jednostki TSI, a sportowy charakter marki Seat próbowano podkreślić np. efektownymi i wygodnymi fotelami w specyfikacjach Sport. Nie zmienia to faktu, że Exeo ilością miejsca w środku plasuje się na poziomie samochodów kompaktowych. Próżno też oczekiwać nadzwyczajnych możliwości transportowych: nawet pakowniejsza odmiana kombi zabierze na pokład maksymalnie 1355 l pakunków.

Seat Exeo – dane techniczne, osiągi, spalanie

seat-exeo-dane-techniczne (1)

Gama silnikowa Seata Exeo to swego rodzaju przekrój przez bardzo stare i najnowocześniejsze wówczas jednostki napędowe koncernu VW. Znalazło się jeszcze miejsce dla leciwych jednostek 1.6 8V i 1.8 Turbo (obie trwałe i tolerujące LPG), lecz już w 2010 r. ustąpiły miejsca serii silnikom TSI o pojemności 1.8 i 2.0. Dopiero dwa lata później udało się je udoskonalić do tego stopnia, że przestały spalać olej: w starszych receptą jest przeróbka tłoków, a konkretniej rowków pierścieni. Turbodiesle 2.0 TDI to już udoskonalone odmiany z zasilaniem common rail, ale uwaga: w wersji o kodzie CAGA (143 KM) nadal dochodzi do awarii pompy wtryskowej, wskutek czego do wtryskiwaczy przedostają się opiłki metalu. Poza tym uważajmy na felerne, bezstopniowe skrzynie Multitronic.

Zobacz opinie o pierwowzorze Seata Exeo – Audi A4 B7 (2004-2008)

Volkswagen Phaeton (2002-2016)

Budżet zakupowy: 28-42 tys. zł
Liczba ofert: ok. 100

Volkswagen Phaeton 01

Od debiutu flagowego Volkswagena minęło już 17 lat, lecz najmłodsze Phaetony zjechały z taśmy produkcyjnej dopiero w 2016 roku. W międzyczasie Volkswagen modernizował swoją limuzynę aż trzykrotnie: w 2008, 2009 i 2012 roku. Podobnie jak czołowi reprezentanci segmentu luksusowego, Phaetona oferowano w odmianie standardowej (5,06 m) i przedłużonej Long (518 cm). Klienci mogli go zamówić w konfiguracji 5- lub 4-osobowej: wówczas w środkowe miejsce zajmowała szeroka konsola z podłokietnikami i osobnym panelem ustawiania parametrów klimatyzacji.

Volkswagen Phaeton – dane techniczne, osiągi, spalanie

volkswagen-phaeton-dane-techniczne

Do napędu Phaetona Volkswagen przewidział co najmniej jednostki 3-litrowe, zasilane benzyną lub olejem napędowym. Wszystkie silniki zesparowano ze skrzyniami automatycznymi i napędem 4×4. Rola bazowego źródła napędu przypadła jednostkom 6-cylindrowym w układzie VR: w zależności od roczników miały pojemność 3.2, 3.0 i 3.6. Z kolei „środkową” propozycję, czyli 4.2 V8 (335 KM) montowano przez cały okres produkcji, a potężnego 6.0 W12 – do 2011 roku. Zarówno on, jak i flagowy diesel V10 (5.0) to propozycja raczej dla fanów modelu: do codziennej jazdy polecamy 3.2 lub 4.2 (także z LPG) lub 3.0 V6 TDI. Chociaż to Volkswagen, o umiarkowanych kosztach eksploatacji można zapomnieć. Niektóre części kupimy wyłącznie w ASO.

Zdjęcia Volkswagena Phaetona pochodzą ze strony www.autowp.ru

Oceny czytelników
[Głosów: 14 Średnia: 3.6]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here