jak dobrze sprzedać samochód używany

Chcesz szybko „pozbyć się” swojego używanego auta – bo się psuje, zmieniasz je na inne lub potrzebujesz pieniędzy. Ale „szybko” nie musi oznaczać „tanio”. Sprawdź sposoby na to, by dobrze sprzedać używany samochód: czyli sprawnie i za satysfakcjonującą kwotę.

Oczywiście najprościej i najwygodniej sprzedać auto w komisie lub zostawić je w rozliczeniu przy zakupie innego pojazdu. Skorzystanie z takiego rozwiązania zwykle oznacza jednak, że pozbędziemy się samochodu poniżej jego wartości rynkowej. Wyjątek może stanowić wymiana używanego auta na nowe: wówczas zdarza się, że dealer zaoferuje atrakcyjny rabat, który skompensuje niższą cenę odsprzedaży naszego pojazdu.

Trudna sztuka sprzedaży używanego samochodu

Z tego powodu większość osób próbuje sprzedać samochód samodzielnie, bez korzystania z pośredników. Tu pojawia się spory problem – jak wycenić dany pojazd. Zwykle właściciel auta podchodzi do wartości swojego samochodu zbyt optymistycznie i daje zaporową cenę, która odstrasza kupujących. Efekt? Zerowe zainteresowanie ofertą. Widząc, że nie ma szans na znalezienie klienta, kierowcy popełniają kolejny błąd, mocno zaniżając cenę – szczególnie w sytuacji, kiedy pojawi się presja czasowa. Co ciekawe, w praktyce nie musi to gwarantować ekspresowego pozbycia się auta.

Tymczasem ustalenie właściwej ceny nie jest takie proste. Większość sprzedających w pierwszej kolejności przegląda serwisy ogłoszeniowe. To dobry pomysł, ale umożliwia tylko poznanie widełek cenowych (różnice w cenie dla danego rocznika mogą sięgać nawet 70%), a nie rzeczywistej wartości danego pojazdu.

Niestety, oszacowanie ceny to dopiero początek. Trzeba jeszcze odpowiednio przygotować pojazd, a następnie wystawić ogłoszenie. W tym przypadku „amator” musi walczyć o klienta z profesjonalistami, którzy doskonale wiedzą, jak przykuć uwagę potencjalnych nabywców. Wystarczy jednak kilka zabiegów, aby wystawić ogłoszenie, które spowoduje, że szansa na sprzedaż wzrośnie – o tym poniżej.

Błędy w umowie

Kiedy już uda się znaleźć osobę, która zapłaci satysfakcjonującą cenę, należy pamiętać o formalnościach. Dotychczasowy właściciel jest w stanie uniknąć kłopotów oraz wydatków, w odpowiedni sposób spisując umowę sprzedaży z kontrahentem, a następnie informując o sprzedaży dotychczasowego ubezpieczyciela oraz wydział komunikacji.

Zobacz też: Umowa kupna sprzedaży samochodu (do pobrania i wydruku)

Jak dobrze sprzedać używany samochód: 7 wskazówek

1) Przygotuj samochód do sprzedaży i zrób dobre zdjęcia

Reklama dźwignią handlu – to, jak dobrze przygotujesz swoją ofertę, może mieć duży wpływ na odzew potencjalnych klientów i ostateczną cenę. Dlatego:

  • przed wykonaniem zdjęć umyj samochód i posprzątaj w środku oraz w bagażniku;
  • zdjęcia zrób w dobrym świetle (nie wykonuj ich pod słońce) i zadbaj o ich właściwą ostrość oraz odpowiedni kadr (by samochód nie był „ucięty”);
  • sfotografuj rażące wady (np. znaczne wykwity korozji), ale i zalety (w przypadku starszych aut np. nieskorodowane progi czy ranty drzwi);
  • zadbaj o poprawność gramatyczną ogłoszenia i zawarcie wszelkich potrzebnych informacji (numer VIN, okres posiadania, stan techniczny, historia serwisowa, do kiedy obowiązuje polisa ubezpieczeniowa i przegląd).

Nie zapomnij napisać o poniesionych wydatkach, które mogą zachęcić do rozważenia oferty i pokazać, że jesteś świadomym użytkownikiem (np. nowy akumulator, wymienione opony, przeprowadzone naprawy). Należy jednak pamiętać, że opis nie może być zbyt długi.

I jeszcze jedna ważna rada: nie warto retuszować zdjęć. Niech będą naturalne. Jeśli faktyczny obraz będzie znacząco różnił się od zdjęć, potencjalny kupujący może od razu zniechęcić się do samochodu.

2) Bądź uczciwy

Redagując treść ogłoszenia czy prowadząc rozmowy z klientami, nie zatajaj oczywistych wad samochodu – oszczędzaj czas innych i swój. Paradoksalnie, wspomnienie o ewentualnych usterkach budzi dodatkowe zaufanie. „Ludzie doceniają, kiedy dowiadują się o usterkach zawczasu, i są wtedy bardziej wyrozumiali. Najgorsze jest ukrywanie czegokolwiek. Kiedy sprzedajemy samochód w naszym salonie, wraz z nim przekazujemy arkusz dostawy, który zawiera informacje na temat stanu technicznego. To standardowa procedura w ramach programu Skoda Plus” – komentuje Jakub Čika, menedżer sprzedaży ds. aut używanych objętych programem Skoda Plus.

Unikaj też zachowań typowych dla zawodowych sprzedawców: cen z końcówką „999”, nadmiernego zachwalania czy pisania wielkimi literami. Uzasadnione podejrzenia budzi również celowe omijanie niektórych rubryk, np. dotyczących przebiegu, bezwypadkowości czy pochodzenia.

3) Ustal właściwą cenę…

…czyli korzystną dla siebie, ale realną. Lekkie zawyżenie nie odstraszy potencjalnego nabywcy, ale znaczące – już tak. Wówczas klienci mogą stosować taktykę proponowania znacznie niższych kwot i czekania, aż sprzedawca „zmięknie”.

Z drugiej strony zawsze warto zostawić sobie „zapas” do stargowania ceny: każdy lubi coś „ugrać” i kupić taniej niż wynosiła cena wywoławcza. Wszelkie negocjacje należy jednak prowadzić osobiście, nie przez telefon.

Co wpływa na cenę pojazdu?

  • Niewielką korektę – do 5% – uzasadnia wyjątkowo bogata lub uboga specyfikacja. Klimatyzacja jest dziś obowiązkowym standardem, ale niszowe dodatki (np. wentylowane fotele) to dla większości nabywców elementy mało istotne.
  • Istotny wpływ na cenę – rzędu 10-30% – ma pochodzenie samochodu. Jeśli auto jest krajowa, z małym przebiegiem, bezwypadkowe i z potwierdzoną historią, jego cenę można podnieść nawet o 30%.
  • Nie bez znaczenia jest również wersja silnikowa – egzemplarze z najbardziej polecanymi jednostkami mogą kosztować nawet o 15% więcej niż te z silnikami, których (z uwagi na usterkowość, paliwożerność lub słabą dynamikę) trzeba unikać.

Pewną pomocą przy wycenie może być skorzystanie z kalkulatorów online: np. ze strony info-ekspert.pl (wycena uproszczona/SMS), gdzie za 11 zł uzyskuje się kalkulację wartości używanego samochodu. Pod uwagę brane są: pochodzenie, przebieg, wyposażenie, a nawet miesiąc rejestracji samochodu.

4) Myjnia nie zawsze wystarczy

Samochód musi wyglądać dobrze nie tylko na zdjęciach. Dlatego nierzadko warto zainwestować w kompleksową myjnię z praniem tapicerki (do 400-500 zł) lub polerkę lakieru (do 1000 zł) – efekt może być na tyle atrakcyjny, że auto zyska na wartości kilkakrotnie więcej.

To samo dotyczy niektórych wad: zamiast obniżać cenę i borykać się z brakiem zainteresowania, lepiej naprawić najbardziej rażące usterki i wymienić np. stukający przegub. Zdarza się, że nieestetyczne rysy można usunąć lub spłycić pastą polerską za kilkanaście złotych, a brakujące lub połamane listwy, kołpaki albo dekielki obręczy czy emblematy kupić za kilkadziesiąt złotych.

5) Zbierz dokumentację

Potencjalni nabywcy doceniają, gdy wraz z samochodem dostają potwierdzenia przeprowadzonych napraw i dokumentację poświadczającą jego historię. Zadbaj o to, by na bieżąco gromadzić takie dokumenty i móc przekazać je kolejnemu właścicielowi.

6) Wybierz właściwy czas na sprzedaż

Sroga zima albo tygodnie wakacyjnych wyjazdów to nie najlepszy czas na sprzedaż używanego auta – ruch wśród kupujących może być wtedy mniejszy.

Sezonowość dotyczy też konkretnych typów aut: zainteresowanie kabrioletami i samochodami sportowymi wzrasta wiosną.

7) Dopełnij formalności

Nie tylko na kupującego pojazd czyhają pułapki. Problemy może mieć też osoba sprzedająca samochód. Dotychczasowy właściciel jest w stanie uniknąć sporych kłopotów, w odpowiedni sposób spisując umowę sprzedaży z kontrahentem. Koniecznie trzeba w niej zaznaczyć wszelkie wady pojazdu – chroni to przed ewentualnymi zarzutami, że zostały ukryte. Poza wymaganą datą i miejscem transakcji warto wpisać także dokładną godzinę przekazania pojazdu kupującemu. Będzie to niepodważalny dowód, jeśli nowy właściciel zostanie zarejestrowany przez fotoradar.

Przy sprzedaży:

  • jeśli chcesz odzyskać część składki za OC, podsuń kupującemu wypowiedzenie polisy;
  • oddając auto do komisu pamiętaj, aby w umowie znalazł się czas, na jaki oddajesz samochód, cena pojazdu, a także termin wypłaty gotówki po sprzedaży auta;
  • zachowaj umowę, może być potrzebna nawet po kilku latach od transakcji.

Po sprzedaży:

  • zawiadom wydział komunikacji;
  • poinformuj ubezpieczyciela;
  • rozlicz sprzedaż w PIT, jeśli auto sprzedałeś przed upływem 6 miesięcy od zakupu.
Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

  1. polecam korzystanie z darmowych portali ogłoszeniowych (lokalnych i ogólnopolskich) oraz grup na facebooku, sprzedaż aut w internecie to nie tylko olx.pl, allegro, i otomoto, za które trzeba płacić, prywatna osoba która chce sprzedać auto może wydać majątek na opłaty w serwisach ogłoszeniowych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here