Polacy mają jasno określone upodobania motoryzacyjne – podobają im się samochody niemieckie i właśnie takie królują w rankingach wyszukiwań na portalach aukcyjnych. Oto 10 najczęściej wyszukiwanych aut z drugiej ręki według rankingu serwisu OtoMoto.
O tym, że polscy kierowcy uwielbiają samochody niemieckie, wiadomo nie od dziś. Najnowszy raport jednego z największych serwisów aukcyjnych – OtoMoto – tylko potwierdza tą teorię. Polacy poszukujący używanego auta za 20-30 tys. zł wcale nie skupiają się na jak najmłodszych samochodach miejskich, a obierają cel na starszego i mocniejszego reprezentanta klasy średniej lub kompaktowej. Oczywiście, najlepiej z logiem niemieckiego producenta.
Raporty OtoMoto powstają w oparciu o liczbę odsłon poszczególnych modeli aut. Analitycy po zebraniu danych typują najczęściej wyszukiwane samochody w serwisie. Ranking jest o tyle rzetelny, że na jego wyniki nie wpływają żadne reklamy, a co najwyżej promowanie ogłoszeń przez wystawiających (takowe są częściej wyświetlane i specjalnie oznaczone). Biorąc pod uwagę intencję osoby wyszukującej dane auto – a przeważnie jest nią chęć kupna – można zbadać preferencje Polaków na motoryzacyjnym rynku wtórnym.
Jakich samochodów szukali Polacy według OtoMoto w 2018 roku?
Najczęściej wyszukiwanym typem nadwozia został sedan (21,3 %), potem kombi (18,1%) i SUV (16,3%). Wysoką popularnością cieszą się również kompakty (14,4%) i samochody miejskie (13%). Polacy zdecydowanie preferują manualną skrzynię biegów (69,4% wobec 30,6% dla „automatów) i auta pochodzące z Niemiec (59,1%, z innych krajów pochodzi 1-8% wyszukiwanych samochodów). Najwięcej klikanych ogłoszeń dotyczy pojazdów z rocznika 2008 (7,2%), na podobnym poziomie (powyżej 6%) utrzymują się z kolei roczniki 2005-2010.
Choć w salonach największym zainteresowaniem cieszą się popularne samochody kompaktowe, chętni na zakup auta z drugiej ręki często „celują” w marki premium. Największe pożądanie u Polaków budzi BMW serii 3 i Audi A4, a także ich więksi odpowiednicy – BMW serii 5 i Audi A6. Pomiędzy nimi znalazł się Volkswagen Golf, na od 6. do 9. miejsca – Opel Astra, Volkswagen Passat, Skoda Octavia i Audi A3. Jedynym przedstawicielem marki innej niż niemiecka został Ford Focus, który uplasował się na 10. pozycji.
Ranking najczęściej wyszukiwanych samochodów w serwisie OtoMoto w 2018 roku
Poza prestiżem, niemieckie modele premium kuszą przede wszystkim doskonałą jakością wykonania, solidnym zabezpieczeniem przed korozją i, przeważnie, mocnymi silnikami. I tu pojawia się pytanie: czy moc idzie w parze z niezawodnością? Czasami niekoniecznie. Jaki silnik wobec tego wybrać w używanym BMW, Audi lub Volkswagenie? Wyjaśnimy to, omawiając po kolei 10 najczęściej wyszukiwanych samochodów w serwisie OtoMoto.
10. Ford Focus II
Lata produkcji: 2004-2010
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2008): od 10 tys. zł
Ford Focus ma wiele zalet. Świetnie się prowadzi, jest przestronny w każdej wersji nadwoziowej (oferowano aż 5: hatchbacka 3d i 5d, sedana, kombi i kabrioleta), nieźle wypada pod kątem wykończenia i w zasadzie trudno jednoznacznie odradzić w nim jakikolwiek silnik. Gama benzynowa obejmuje głownie jednostki wolnossące (poza ST/RS z 2,5-litrowym turbo „pożyczonym” od Volvo). Jeśli komuś nie przeszkadzają przeciętne osiągi, względnie wysokie spalanie i ryzyko zużywania oleju, nie powinien się zawieść. Mechaniczna regulacja luzu zaworowego utrudnia montaż instalacji gazowej.
Zobacz opinie o używanym Fordzie Focusie trzeciej generacji (2010-2018)
Ford Focus II – wymiary
Dł./szer./wys. | 434-447/184/150 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | htb 385-1247 l, kmb 482-1525 l, sed 465 l, cab 250-535 l |
Mimo wszystko warto zainteresować się używanym Focusem z silnikiem Diesla. Wysokoprężne jednostki 1.6 TDCi i 2.0 TDCi pochodzą od PSA i są bardzo przewidywalne pod kątem wydatków – najprawdopodobniej ograniczą się one do wymiany sprzęgła i koła dwumasowego po 200 tys. km. Sporym wzięciem cieszy się również fordowski 1.8 TDCi bez filtra cząstek stałych, chociaż w nim zastosowano niezbyt trwały układ wtryskowy. Poza tym 15-letni już Focus koroduje, także od spodu. Pojawiają się w związku z tym problemy z okresową wymianą części zawieszenia.
Ford Focus II – silniki benzynowe
Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.5 (ST) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1388 cm³ | 1596 cm³ | 1798 cm³ | 1988 cm³ | 2521 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | turbo benz. |
Maks. moc | 80 KM | 101 KM | 125 KM | 145 KM | 226 KM |
Maks. moment | 124 Nm | 150 Nm | 165 Nm | 185 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,1 s | 11,9 s | 10,3 s | 9,2 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 164 km/h | 180 km/h | 198 km/h | 206 km/h | 241 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,1 l/100 km | 10,0 l/100 km |
Ford Focus II – silniki Diesla
Silnik | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1753 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 109 KM | 115 KM | 136 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 240 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 10,9 s | 10,8 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 188 km/h | 190 km/h | 203 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,8 l/100 km |
9. Skoda Octavia III
Lata produkcji: od 2013 r.
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2014): od 29 tys. zł
Firmy poszukujące samochodu do flot bardzo często decydują się własnie na Skodę Octavię. Niedawny lifting modelu spowodował jeszcze większy zalew ofert samochodów w podstawowych konfiguracjach wyposażenia, ale też i spadek cen: Octavię trzeciej generacji można mieć już za 30 tys. zł, z tym że lepiej dołożyć do ciekawszej specyfikacji, którą później łatwiej sprzedamy. Wbrew wielu obawom, bazowe silniki TSI – 1.2 i poliftowy 1.0 – sprawują się całkiem nieźle. Liczne modernizacje mocniejszych jednostek, czyli 1.4, 1.8 i 2.0 TSI przyniosły zamierzony skutek w postaci mniejszej awaryjności, ale nadal istnieje ryzyko, że będą spalać olej (świadczy o tym okopcona końcówka układu wydechowego).
Skoda Octavia III – wymiary
Dł./szer./wys. | 466/181/147 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 590-1580, kmb 610-1740 l |
Zobacz opinie o używanej Skodzie Octavii II (2004-2013)
Awaryjność diesli zależy, rzecz jasna, od tysięcy przejechanych kilometrów. Bazowy 1.6 TDI uchodzi za udaną jednostkę, lecz przy ogromnych przebiegach, jakie mają za sobą poflotowe Octavie, należy przygotować się na regenerację turbosprężarki lub wymianę paska rozrządu. Skoda wykorzystywała w tym modelu dwa rodzaje skrzyni DSG: 6-biegową DQ250 i 7-biegową DQ200. Za trwalszą uchodzi ta pierwsza, niemniej powyżej 250 tys. km remontu może już wymagać mechatronika sterująca skrzynią.
Skoda Octavia III – silniki benzynowe
Silnik | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 2.0 TSI (RS) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1395 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | turbo benz. | turbo benz. | turbo benz. | turbo benz. |
Maks. moc | 105 KM | 140 KM | 180 KM | 220 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 8,4 s | 7,3 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 196 km/h | 215 km/h | 231 km/h | 248 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Skoda Octavia III – silniki Diesla
Silnik | 1.6 TDI CR | 1.6 TDI CR | 2.0 TDI CR | 2.0 TDI CR (RS) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 150 KM | 184 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 10,8 s | 8,5 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 194 km/h | 218 km/h | 232 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,6 l/100 km |
8. Audi A3 II (8P)
Lata produkcji: 2003-2012
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2004): od 9 tys. zł
Wizualnie druga generacja Audi A3 zdążyła się zestarzeć, ale upływających lat i przejechanych kilometrów nie widać we wnętrzu, które zmontowano bardzo solidnie z użyciem dobrych materiałów. Nadwozie A3 nie koroduje i w wersji 5-drzwiowej (Sportback) okazuje się praktyczne. To jeden z niewielu przypadków, gdzie utrzymującą się popularnością cieszą się również samochody 3-drzwiowe.
Audi A3 II (8P) – wymiary
Dł./szer./wys. | 421-429/177/142-143 cm |
Rozstaw osi | 258 cm |
Pojemność bagażnika | htb 350-1100 l, cab 260-675 l |
Niestety, próżno szukać tylu pozytywnych aspektów, patrząc na gamę silnikową obejmującą zużywające olej silniki benzynowe TFSI i słynące z awarii turbodiesle 2.0 TDI PD (pękające głowice, zużyte pompowtryskiwacze). Na szczęście w 2008 roku producent zastąpił je zmodernizowanymi jednostkami z wtryskiem common rail i te wersje są już godne polecenia. Podobnie zresztą słabsze diesle, czyli 1.6 TDI. Jeśli 1.9 TDI, to z kodem BKC lub BJB. Chętni na benzynowe A3 mają dwa wyjścia: kupić egzemplarz z TFSI i pilnować poziomu oleju, albo zaakceptować słabe osiągi wolnossącego 1.6 8V (nadaje się do założenia LPG).
Audi A3 II (8P) – silniki benzynowe
Silnik | 1.4 TFSI | 1.6 8V | 1.6 FSI | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | turbo benz. | benz. | benz. | turbo benz. | turbo benz. |
Maks. moc | 125 KM | 102 KM | 115 KM | 160 KM | 265 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 148 Nm | 155 Nm | 250 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 11,9 s | 10,9 s | 7,6 s | 5,7 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 185 km/h | 196 km/h | 222 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 7,0 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,7 l/100 km | 9,1 l/100 km |
Audi A3 II (8P) – silniki Diesla
Silnik | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 11,4 s | 9,5 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 187 km/h | 207 km/h | 222 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,7 l/100 km |
7. Volkswagen Passat B6
Lata produkcji: 2005-2010
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2006): od 10 tys. zł
Używane Passaty B6 tanieją o wiele szybciej niż inne modele Volkswagena. Nic dziwnego – trudno go chwalić zarówno od strony mechanicznej, jak i estetycznej (nawet bezwypadkowe egzemplarze już od dawna noszą na sobie pierwsze ogniska korozji). Właściciele skarżą się na na liczne awarie elektroniki, m.in. elektronicznego hamulca postojowego i elektrycznej blokady kierownicy. Silniki? W większości te same co w opisanym wcześniej Audi A3, z tym że koncern VAG w benzynowych Volkswagenach z turbo stosuje określenie TSI (w Audi – TFSI). Wyjątek: 2.0 TFSI, którego w 2008 r. zastąpił 2.0 TSI (oba o mocy 200 KM). Koszty utrzymania tego modelu zwiększają w większości już wyeksploatowane skrzynie DSG.
Volkswagen Passat B6 – wymiary
Dł./szer./wys. | 477-478/182/147 cm |
Rozstaw osi | 271 cm |
Pojemność bagażnika | sed 565 l, kmb 603-1731 l |
Zalety Passata B6? Bogata oferta wersji nadwoziowych (sedan kombi, usportowiony CC), łatwy dostęp do części i prostsze przednie zawieszenie niż w Passacie B5 – tutaj zastosowano kolumny McPhersona zamiast konstrukcji wielowahaczowej.
Przeczytaj także: historia Volkswagena Passata
Volkswagen Passat B6 – silniki benzynowe
Silnik | 1.4 TSI | 1.6 8V | 1.6 FSI | 1.8 TSI | 2.0 TSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | turbo benz. | benz. | benz. | turbo benz. | turbo benz. |
Maks. moc | 122 KM | 102 KM | 115 KM | 160 KM | 200 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 148 Nm | 155 Nm | 250 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 12,4 s | 11,4 s | 8,6 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 220 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Volkswagen Passat B6 – silniki Diesla
Silnik | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s | 12,1 s | 9,8 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 193 km/h | 188 km/h | 209 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,0 l/100 km |
6. Opel Astra III (H)
Lata produkcji: 2004-2014
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2005): od 6 tys. zł
Popularność Opla Astry III wśród osób rozglądających się za używanym samochodem wynika z nieskomplikowanej i powszechnie znanej konstrukcji, dobrych silników i szerokiej palety wersji nadwoziowych (hatchback 3d/5d, sedan, kombi, coupe-cabrio). Docenia się również ocynkowane nadwozie, które koroduje tylko w minimalnym stopniu. Polecamy zakup Astry kombi: ma największy bagażnik i więcej miejsca z tyłu z uwagi na wydłużony o 8 cm rozstaw osi. Po wprowadzeniu następcy samochód pozostał jeszcze przez 5 lat w produkcji pod nazwą Astra Classic. Co ciekawe, odbywała się ona w Gliwicach (przez cały okres produkcji wytwarzano tam tylko sedana).
Opel Astra III – wymiary
Dł./szer./wys. | 425-451/175/142-150 cm |
Rozstaw osi | 262-270 cm |
Pojemność bagażnika | htb 380-1300 l, kmb 500-1590 l), sed 490 l, cc 205-440 l |
Szeroką gamę silników Astry H reprezentują wolnossące jednostki benzynowe oraz turbodoładowane 1.6 i 2.0 (nawet 240 KM w Astrze OPC). Jeśli planujemy założyć instalację gazową, wybierzmy auta wyprodukowane przez 2008 rokiem: Opel zrezygnował wtedy z hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Niektóre silniki (1.4 i 1.6) oferowano nawet z fabrycznym LPG. Diesel? Najlepiej 1.9 CDTI (konstrukcja Fiata), bo zapewnia więcej niż dobre osiągi i nie wypada gorzej od innych, jeśli weźmiemy pod uwagę awaryjność (zapychają się EGR-y, zużywa dwumasowe koło zamachowe). Więcej o silnikach Opla Astry III napisaliśmy już w opiniach o tym samochodzie.
Opel Astra III – silniki benzynowe
Silnik | 1.4 | 1.6 | 1.6 T | 1.8 | 2.0 T |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbo benz. | benz. | turbo benz. |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 180 KM | 140 KM | 200 KM |
Maks. moment | 125 Nm | 150 Nm | 230 Nm | 175 Nm | 262 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 13,3 s | 8,3 s | 10,2 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 185 km/h | 221 km/h | 208 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,5 l/100 km | 9,3 l/100 km |
Opel Astra III – silniki Diesla
Silnik | 1.3 CDTI | 1.7 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1686 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 80 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 170 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 15,0 s | 10,5 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 168 km/h | 194 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 4,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km |
5. Audi A6 (C6)
Lata produkcji: 2004-2011
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2005): od 17 tys. zł
Nic dziwnego, że Audi A6 (C6) wciąż budzi zainteresowanie. To samochód bardzo wygodny, nie starzejący się i imponujący jakością wykonania wnętrza, po którym nie widać najczęściej ogromnego przebiegu. Co ciekawe, jego awaryjność nie wypada najgorzej. Kto nie chce mieć problemów, niech unika A6 z bazowym dieslem 2.0 TDI (PD, potem CR) i aut z bezstopniową skrzynią Multitronic. Z rezerwą podchodźmy do 3.0 V6 TDI sprzed liftingu (do 2008 r.), bo w nich zawodzi układ common rail i wyciąga się łańcuch rozrządu. Polecamy rzadkie, ale trwałe jednostki benzynowe V6 (2.4, 2.8, 3.2) i 4.2 V8.
Opinie o używanym Audi A6 (C6)
Audi A6 (C6) – wymiary
Dł./szer./wys. | 493/186/146 cm |
Rozstaw osi | 285 cm |
Pojemność bagażnika | sed 555 l, kmb 565-1660 l |
Wysoki tunel pogarszający komfort jazdy pasażera jadącego pośrodku kanapy przypomina o tym, że samochód występował z napędem quattro (w mocniejszych odmianach). Rekordowo wielkie bagażniki zadowolą osoby pragnące połączyć prestiż Audi z potrzebami rodziny. Niestety, A6 C6 ma już swoje lata i zaczyna rdzewieć o okolicach tylnej klapy. Nie liczmy też, że przy przebiegach, jakie one pokonują, nie trzeba będzie wymienić czegoś w zawieszeniu.
Audi A6 (C6) – silniki benzynowe
Silnik | 2.0 TFSI | 2.4 V6 | 2.8 FSI | 3.2 FSI | 4.2 FSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 2393 cm³ | 2773 cm³ | 3123 cm³ | 4163 cm³ |
Paliwo | turbo benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 170 KM | 177 KM | 190 KM | 255 KM | 350 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 230 Nm | 280 Nm | 330 Nm | 440 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s | 9,2 s | 8,2 s | 7,0 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 228 km/h | 236 km/h | 238 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 9,7 l/100 km | 8,2 l/100 km | 9,7 l/100 km | 10,2 l/100 km |
Audi A6 (C6) – silniki Diesla
Silnik | 2.0 TDI PD | 2.0 TDI CR | 2.7 TDI | 3.0 TDI | 3.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 2698 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM | 170 KM | 180 KM | 225 KM | 240 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 350 Nm | 380 Nm | 450 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 8,9 s | 8,9 s | 7,3 s | 6,6 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 228 km/h | 228 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 5,9 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,1 l/100 km |
4. BMW serii 5 (E60/E61)
Lata produkcji: 2003-2010
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2004): od 17 tys. zł
Używane BMW serii 5 E60 i E61 (kombi – Touring) są w zasięgu finansowym coraz szerszej grupy odbiorców, lecz nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, ile w tym samochodzie może się zepsuć. Wiele zależy od tego, w jakim stopniu o auto dbał poprzedni właściciel. Rozsądek podpowiada, by nie szukać na siłę auta z napędem na 4 koła (xDrive) i dołożyć trochę do BMW z 6-cylindrowym silnikiem (zasilanie – obojętnie), choć niektóre z nich mają swoje przypadłości, np. wtryskiwacze w jednostkach N53 lub spalanie oleju w M54. 4-cylindrowe diesle 2.0 cieszą się dużym zainteresowaniem, ale w nowszych (N47) rozciąga się łańcuch rozrządu.
Przeczytaj także: przewodnik po silnikach benzynowych i dieslach BMW
BMW serii 5 (E60/E61) – wymiary
Dł./szer./wys. | 484/185/150 cm |
Rozstaw osi | 288 cm |
Pojemność bagażnika | sed 520 l, kmb 500-1560 l |
Niektóre elementy nadwozia BMW E60/E61 wykonano z aluminium, które pokrywano farbą o grubości 180 μm. W kombi opcjonalnie stosowano pneumatyczną regulację tylnej osi: najczęściej wymieniane elementy do kompresor i miechy. To tylko część elementów, które potencjalnie mogą mocno wywindować koszty napraw tego samochodu. Pamiętajmy o tym podczas przeglądania najtańszych ofert, ewentualnie dysponujmy przynajmniej kilkoma tysiącami złotych na doprowadzenie BMW do porządku.
BMW serii 5 (E60/E61) – silniki benzynowe
Silnik | 520i | 525i | 525i | 545i |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 2494 cm³ | 2497 cm³ | 4398 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 170 KM | 192 KM | 218 KM | 333 KM |
Maks. moment | 210 Nm | 245 Nm | 250 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 7,9 s | 7,5 s | 5,8 s |
Prędkość maks. | 224 km/h | 238 km/h | 245 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 9,4 l/100 km | 8,5 l/100 km | 10,9 l/100 km |
BMW serii 5 (E60/E61) – silniki Diesla
Silnik | 520d | 525d | 530d | 535d |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 177 KM | 197 KM | 218 KM | 272 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 400 Nm | 500 Nm | 560 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 7,6 s | 7,1 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 231 km/h | 237 km/h | 245 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,9 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Opinie o używanym BMW serii 5 F10 (2010-2017)
3. Volkswagen Golf VI
Lata produkcji: 2008-2012
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2009): od 19 tys. zł
Na pierwszy rzut oka Volkswagen Golf VI wygląda jak zmodernizowana „Piątka”. Tymczasem wiele jego elementów zostało opracowanych od nowa, spore zmiany zaszły również pod maską. Wprowadzono nowe wówczas jednostki 1.6 TDI oraz poprawione 2.0 TDI z common rail. Ich trwałość uległa poprawie, choć i tak zdarzają się przypadki przedwczesnego zużywania się pompy olejowej (tutaj piszemy, jak rozwiązać ten problem). Poza benzynowym 1.4 i 1.6 8V, wszystkie silniki posiadają turbodoładowanie. Wszystkie obarczone są ryzykiem ponadnormatywnego zużycia oleju i wyciągnięcia łańcucha rozrządu. Na szczęście wymiana kosztuje ok. 1000 zł i ma się potem spokój nawet na 100 tys. km.
Volkswagen Golf VI – wymiary
Dł./szer./wys. | 420-454/178/148-151 cm |
Rozstaw osi | 258 cm |
Pojemność bagażnika | htb 350-1305 l, kmb 505-1495 l, cab 250 l |
Dwie najlepsze konfiguracje Golfa VI? Benzynowy 1.6 z LPG lub 1.6/2.0 TDI, najlepiej z ręczną skrzynią. Rodzinom polecamy pojemnego Golfa Varianta (produkcja do 2013 r.), sedana – Jettę, lub podwyższonego Golfa Plusa. Produkowano także kabrioleta z brezentowym dachem, lecz to rzadka i droga opcja (lata 2011-2016). Niestety, jakość polskich ofert pozostawia wiele do życzenia.
Volkswagen Golf VI – silniki benzynowe
Silnik | 1.4 16V | 1.4 TSI | 1.6 8V | 1.8 TSI | 2.0 FSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz. | turbo benz. | benz. | turbo benz. | benz. |
Maks. moc | 80 KM | 122 KM | 102 KM | 160 KM | 150 KM |
Maks. moment | 132 Nm | 200 Nm | 148 Nm | 250 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s | 9,7 s | 12,3 s | 8,1 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 203 km/h | 190 km/h | 223 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,0 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,3 l/100 km |
Volkswagen Golf VI – silniki Diesla
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 11,8 s | 9,6 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 195 km/h | 208 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
2. Audi A4 B7
Lata produkcji: 2004-2008
Cena za najpopularniejszy rocznik (2008): od 18 tys. zł
Zaletą Audi A4 B7 jest konstrukcyjne powiązanie z poprzednikiem (A4 B6) i fakt, że przejął po nim udane silniki 1.6, 2.0 20V oraz 1.8 Turbo. Nowe jednostki z turbosprężarką (2.0 TFSI) oraz diesle 2.0 TDI PD okazały się kompletnym niewypałem i zachwiały opinią o solidności Audi. Pochwał nie można skierować również w kierunku 2.5/2.7/3.0 TDI V6, bo w ich przypadku wymiana łańcucha rozrządu wyniesie nawet połowę wartości auta. Dobrze, że pozostawiono sprawdzone 1.9 TDI, ale uwaga: w silnikach po 2005 r. zacierają się panewki.
Audi A4 B7 – wymiary
Dł./szer./wys. | 457-459/177-178/143-152 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Pojemność bagażnika | sed 460 l, kmb 442-1184, cab 315 l |
Na co jeszcze trzeba uważać w Audi A4 B7? Na skrzynię Multitronic (łączono ją z odmianami przednionapędowymi; z quattro – trwałą Tiptronic) i zaniedbane zawieszenie: wielu właścicieli zwlekało z jego serwisowaniem, bo to skomplikowana konstrukcja wielowahaczowa, której się nie regeneruje. Więcej o używanym Audi A4 B7 napisaliśmy już w opiniach o tym samochodzie.
Audi A4 B7 – silniki benzynowe
Silnik | 1.6 8V | 2.0 20V | 1.8 T | 2.0 TFSI | 3.2 V6 FSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1985 cm³ | 1781 cm³ | 1984 cm³ | 3123 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbo benz. | turbo benz. | benz. |
Maks. moc | 102 KM | 131 KM | 163 KM | 200 KM | 256 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 195 Nm | 225 Nm | 280 Nm | 330 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 9,9 s | 8,6 s | 7,3 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 212 km/h | 228 km/h | 241 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,0 l/100 km | 8,2 l/100 km | 7,7 l/100 km | 10,6 l/100 km |
Audi A4 B7 – silniki Diesla
Silnik | 1.9 TDI PD | 2.0 TDI PD | 2.0 TDI PD | 2.7 V6 TDI | 3.0 V6 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 2698 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 116 KM | 140 KM | 170 KM | 180 KM | 233 KM |
Maks. moment | 285 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 380 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 9,7 s | 8,6 s | 8,4 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 212 km/h | 228 km/h | 230 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,6 l/100 km |
1. BMW serii 3 (E90-E93)
Lata produkcji: 2005-2012
Cena za najczęściej wyszukiwany rocznik (2007): od 15 tys. zł
Piąta generacja BMW serii 3 została najczęściej wyszukiwanym samochodem używanym w 2018 roku na OtoMoto. Potencjalni kupcy interesują się BMW E90 z rocznika 2007. Właśnie wtedy BMW wprowadziło zmiany w gamie silnikowej, tj. zastosowało bezpośredni wtrysk paliwa w jednostkach benzynowych (trudniejszy montaż LPG) i przeniosło układ rozrządu w dieslach na tył silnika (podwyższone koszty, jak się okazuje, koniecznej wymiany łańcucha). W skrócie: warto szukać 6-cylindrowych „Trójek” (ewentualnie z 2-litrowym dieslem sprzed liftingu) i napędem na tył, chyba że od sprzedającego otrzymamy rachunek za dokonane naprawy w układzie xDrive.
BMW serii 3 (E90-E93) – wymiary
Dł./szer./wys. | 453-462/178-182/142-146 cm |
Rozstaw osi | 276 cm |
Pojemność bagażnika | sed 460 l, kmb 460-1385 l, cpe 440 l, cab 210-350 l |
Im lepsze wyposażenie używanego BMW E90, tym większe zainteresowanie samochodem na rynku wtórnym. Jak magnes działają takie gadżety jak sportowa kierownica, wielki wyświetlacz centralny lub felgi o dużej średnicy. Uwaga: fabrycznie w tym modelu zakładano opony runflat i nie przewidziano miejsca na koło zapasowe.
Przeczytaj więcej o tym modelu w opiniach o używanym BMW serii 3 (E90)
BMW serii 3 (E90-E93) – silniki benzynowe
Silnik | 318i | 320i | 323i | 325i | 330i |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2497 cm³ | 2497 cm³ | 2996 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 129 KM | 150 KM | 177 KM | 218 KM | 258 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 200 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 8,8 s | 8,0 s | 7,0 s | 6,3 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 220 km/h | 228 km/h | 245 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,7 l/100 km |
BMW serii 3 (E90-E93) – silniki Diesla
Silnik | 318d (N47) | 320d (N47) | 325d | 330d | 335d |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 143 KM | 177 KM | 204 KM | 245 KM | 286 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 350 Nm | 430 Nm | 520 Nm | 580 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 7,9 s | 7,0 s | 6,1 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 230 km/h | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Z tych tylko astrę mogę polecić, miałem wymieniłem jedynie amortyzatory i filtry z delfi brałem bo zamienniki w dobrej jakości a tak to bez zarzutu, nawet ruda nie brała za mocno