Auta które sprzedasz z trudem

Sprzedaż używanego samochodu może być kwestią kilku dni. Niektóre auta jednak „wiszą” w ogłoszeniach tygodniami lub miesiącami. Jakie są powody nikłego zainteresowania samochodem na rynku wtórnym? Przedstawiamy 8 modeli, które rzadko kiedy sprzedają się „od ręki”.

Nie od dziś wiadomo, że osoby zainteresowane kupnem używanego samochodu przeważnie sięgają po miejskie/kompaktowe modele marek popularnych (Ford, Opel, Volkswagen) lub nieco starsze limuzyny klasy średniej wyprodukowane przez producentów premium (Audi, BMW, Mercedes). Według statystyk serwisu aukcyjnego OtoMoto najczęściej wyszukiwanym autem używanym jest BMW serii 3 generacji E90, za nim plasuje się jego główny konkurent – Audi A4 B7, a na trzecim miejscu wylądował Volkswagen Golf VI. W pierwszej 10. nie zabrakło innych samochodów premium, co dowodzi, że dla sporej części Polaków bardziej liczy się bogate wyposażenie i moc niż awaryjność i późniejsze koszty eksploatacji.

Jednak nawet u producentów wytwarzających rynkowe hity da się wytypować modele, które potencjalni nabywcy unikają jak ognia. Czasami jest to kwestia nieudanej wersji silnikowej, innym razem ponadprzeciętnych problemów z elektryką lub korozją, wreszcie – ogólnego niedopracowania samochodu lub wyposażenia go w nietypowe rozwiązania techniczne. Przykładowo: nabywców nie interesują Audi A4 z awaryjnymi dieslami 2.0 TDI PD, natomiast auta z wolnossącymi jednostkami 1.6 lub 2.0, ewentualnie 1.8 Turbo (najlepiej z LPG) sprzedają się od ręki. Z kolei chętni na używane BMW bardziej celują w atrakcyjny pakiet stylistyczny (M) niż w generujący koszty napęd xDrive.

Inną sprawą jest ograniczona popularność danego modelu na rynku wtórnym. Eksploatacja rzadkiego samochodu może rodzić problemy z dostępnością podstawowych części zamiennych (a na pewno blacharskich), nie każdy warsztat podejmuje się też napraw nietypowych aut. Ten strach przed wieloma niewiadomymi bierze górę nawet jeśli auto ma udokumentowaną historię serwisową i jest w nienagannym stanie technicznym.

Co jeszcze utrudnia sprzedaż używanego auta?

Na nabywców dłużej czekają samochody mało znanych marek lub tych uznawanych za awaryjne (u nas są to producenci włoscy, francuscy i koreańscy). Niemały wpływ na wybór ma również konfiguracja wyposażenia, np. materiałowa tapicerka w limuzynie z górnej półki lub nawet korbki opuszczania przedniej szyby. Klienci unikają obcowania z samochodami amerykańskiego pochodzenia i mającymi niepełną historię serwisową lub ślady napraw blacharskich (zwłaszcza gdy w ogłoszeniu nie wspomniano o wypadkowej przeszłości auta).

Przedstawiamy 8 samochodów, które atrakcyjnie prezentowały się w salonowych broszurach, ale na rynku wtórnym trudno znajdują nowego właściciela.

Chevrolet Malibu

Lata produkcji: 2011-2015
Ceny: od 30 tys. zł

Chevrolet Malibu 03

To pierwsza i jak na razie ostatnia generacja Chevroleta Malibu, którą można było kupić w Polsce. O ile mniejsze modele amerykańskiego giganta (Aveo, Cruze, Captiva) sprzedawały się u nas nieźle, opracowany na płycie podłogowej wykorzystywanej również w Oplu Insignii flagowy reprezentant marki słabo przyjął się na polskim rynku: obecnie w ogłoszeniach wystawionych jest zaledwie kilkanaście Chevroletów Malibu. Na europejski rynek przewidziano zaledwie dwa silniki: benzynowego 2.4 (167 KM) i diesla 2.0 (160 KM).

Chevrolet Malibu – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.4
Pojemność skokowa 2384 cm³
Moc 167 KM
Maksymalny moment obrotowy 225 Nm
Prędkość maksymalna 206 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Średnie zużycie paliwa 8,0 l/100 km

 

Zainteresowanie używanymi Chevroletami jest znikome z uwagi na fakt wycofania się marki z naszego kontynentu. Potencjalni kupcy obawiają się kłopotów z dostępnością części. I słusznie, bo z elementami nadwozia (zderzakami, błotnikami, reflektorami) może być problem. Elementy eksploatacyjne (filtry, paski, łożyska) dostaniemy na szczęście od ręki.

Citroen C6

Lata produkcji: 2005-2012
Ceny: od 17 tys. zł

CITROEN C6 3.0HDi V6 240KM 6AT WW2835U 09-2009

Citroena C6 trudno sprzedać, ale… po najniższej cenie. Grono osób zainteresowanych kupnem tego niecodziennego samochodu dobrze wie, że inwestowanie w najtańsze, zajeżdżone egzemplarze przeważnie nie ma ekonomicznego sensu. Z tego powodu nowych właścicieli szybko znajdują dużo droższe, ale uszanowane C6-tki z polskich salonów. Niektórzy wręcz zaczynają traktować swoje samochody jako lokaty kapitału.

Citroen C6 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 3.0 V6 HDi
Pojemność skokowa 2992 cm³
Moc 241 KM
Maksymalny moment obrotowy 450 Nm
Prędkość maksymalna 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 7,4 l/100 km

 

Ten francuski samochód jest naszpikowany elektroniką: to nie brzmi zachęcająco, niemniej kłopoty z użytkowaniem Citroena C6 ograniczymy, jeśli zdecydujemy się na samochód z 3-litrowym silnikiem (zasilanie obojętne). 3.0 V6 to zresztą jedna jednostka benzynowa we flagowym Citroenie, a 3.0 V6 HDi wyparł z gamy niezbyt trwałego 2.7 V6 HDi (kłopoty z panewkami). Większość Citroenów C6 ma skrzynie automatyczne. Warto dowiedzieć się, kiedy ostatnio miały wymieniany olej.

Jaguar XJ (X350)

Lata produkcji: 2003-2009
Ceny: od 30 tys. zł

Jaguar XJ X350 08

Ostatni Jaguar XJ, który zachował klasyczną linię nadwozia znaną z poprzedników. Pomimo wizualnych podobieństw, od spodu i w środku do zupełnie nowe auto. Jaguar XJ (X350) wreszcie przestał być ciasny, a jego nadwozie, podobnie jak Audi A8, w całości wykonano z aluminium. W wyposażeniu standardowym flagowego Jaguara znalazło się samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne, mające także funkcję dobierania siły tłumienia do aktualnej prędkości i warunków na drodze.

Jaguar XJ (X350) – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 4.2
Pojemność skokowa 4196 cm³
Moc 298 KM
Maksymalny moment obrotowy 411 Nm
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s
Średnie zużycie paliwa 10,9 l/100 km

 

W europejskich Jaguarach XJ montowano zaledwie dwa silniki: benzynowego 3.0 V6 i turbodiesla 2.7 TDVi. Pierwszy z nich wyjątkowo nie nadaje się do kooperacji z instalacją gazową, drugi jest droższy z uwagi na wprowadzenie dopiero w 2005 r., lecz wcale nie bezawaryjny (kłopoty z turbosprężarkami). Wersje amerykańskie otrzymały silniki V8: 3.5, 4.2 i 4.2 z kompresorem generujący aż 395 KM. Zainteresowanie Jaguarem XJ pozostaje umiarkowane z uwagi na opanowanie klasy luksusowej przez reprezentantów marek niemieckich.

Mazda RX-8

Lata produkcji: 2003-2012
Ceny: od 15 tys. zł

Mazda RX-8 01

Przedziwny samochód: niby coupe, ale czterodrzwiowy. Mało tego: tylne drzwi nie tylko są dwa razy krótsze, ale i otwierają się w przeciwną stronę co przednie, tworząc przestrzeń bez słupka, przez którą zajmuje się miejsce we wnętrzu. Zmieszczą się cztery osoby, ale wygodnie im będzie tylko podczas krótkiej przejażdżki.

Przeczytaj także: używane samochody typu coupe za 15 tys. zł

Mazda RX-8 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.3 Renesis
Pojemność skokowa 2 x 1308 cm³, dwa wirniki
Moc 232 KM
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm
Prędkość maksymalna 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s
Średnie zużycie paliwa 15,8 l/100 km

 

Mazda RX-8 przetrwała na rynku 9 lat i w 2008 roku doczekała się liftingu. Ceny używanych samochodów osiągnęły dno z uwagi na obawy o poważne problemy z najważniejszym aspektem sportowej Mazdy, mianowicie jej silnikiem. To dwuwirnikowa jednostka typu Renesis o pojemności przeliczeniowej 2.6 (2 x 1.3 l) o mocy 192-232 KM. Jest bardzo dynamiczna, ale nadal trapią ją problemy typowe dla silników Wankla, tj. utrudnione odpalanie na ciepłym silniku, zauważalne „branie” oleju (zużyte uszczelnienia wirników) i… ogromne zużycie paliwa. Niektórzy starają się ratować Mazdy RX-8, montując do nich silnik 1.8 Turbo z grupy Volkswagena.

Mercedes klasy S (W220)

Lata produkcji: 1998-2005
Ceny: od 12 tys. zł

Mercedes klasy S W220 01

Wygląda jak milion dolarów, kosztuje nawet czterocyfrową kwotę. Gdzie jest haczyk? Część użytkowników Mercedesów W220 kupiła je, skuszona bardzo niskimi cenami najtańszych egzemplarzy. Tymczasem przeważnie są to auta mocno skorodowane i borykające się z nieustannymi problemami z pneumatycznym zawieszeniem Airmatic. Pół biedy, jeśli nie jest to układ Active Body Control: amortyzator do niego kosztuje prawie 4 tys. zł (do „zwykłej” pneumatyki: 1-2,5 tys. zł).

Mercedes klasy S (W220) – dane techniczne, osiągi, spalanie
Wersja S 350
Pojemność skokowa 3724 cm³
Moc 245 KM
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm
Prędkość maksymalna 246 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Średnie zużycie paliwa 11,1 l/100 km

 

Na szczęście o silnikach Mercedesa klasy S (W220) można już powiedzieć więcej dobrych słów. Z uwagi na potencjalnie wysokie koszty serwisowania, zamiast 4-litrowego diesla (400 CDI) warto poszukać mniejszych silników benzynowych (320, 350), najlepiej po liftingu (2003 r.). Ewentualnie poświęcić więcej pieniędzy na zadbaną klasę S z benzynowym V8, instalacją LPG i udokumentowaną historią napraw zawieszenia pneumatycznego.

Opel Signum

Lata produkcji: 2003-2008
Ceny: od 7 tys. zł

Opel Signum 08

Opel Signum wraz z Renault Vel Satisem chcieli zawojować segment klasy wyższej nadwoziem typu hatchback. Nie udało się, choć auto samo w sobie jest dosyć ciekawe. Ma rozstaw osi taki jak Opel Vectra C kombi (283 cm) i przeważnie mocniejsze silniki oraz bogatsze wyposażenie – Opel w końcu klasyfikował go jako model quasi luksusowy. Do ciekawych opcji należy m.in. lodówka lub duży stolik w tylnej części pasażerskiej.

Opel Signum – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.0 Turbo
Pojemność skokowa 1988 cm³
Moc 175 KM
Maksymalny moment obrotowy 265 Nm
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Średnie zużycie paliwa 9,2 l/100 km

 

Pokrewieństwo z Vectrą działa tylko na korzyść Signuma, ponieważ nie powinny wystąpić żadne problemy z dostępem do części zamiennych. Przewidywalną eksploatację zapewnią benzynowe silniki 2.0 Turbo i 1.9 CDTI, choć do tego auta bardzie pasują jednostki V6 (benzynowe 2.8/3.2, diesle 3.0). Chętni na kupno tak dużego samochodu przeważnie oczekują od niego dużych możliwości transportowych. Opel Signum nie sprosta tym wymaganiom, w przeciwieństwie do Vectry kombi). W efekcie auta długo czekają na nabywców, ale zwykle mają niższe przebiegi i są mniej wysłużone.

Renault Avantime

Lata produkcji: 2001-2003
Ceny: od 13 tys. zł

Renault Avantime 03

Bardzo rzadko zdarza się, by koncepcyjny samochód w niemal niezmienionej formie trafił do produkcji seryjnej. Tak własnie było w przypadku Renault Avantime. Gdy w 2001 roku wchodził na rynek, nie miał konkurencji: stanowił bowiem połączenie minivana, coupe i SUV-a. Być może dzisiaj taka koncepcja znalazłaby uznanie w oczach klientów. 18 lat temu stało się inaczej: przez niecałe 2 lata wyprodukowano zaledwie ok. 8,5 tysiąca sztuk Renault Avantime. I choć wydawać by się mogło, że auto szybko stanie się łakomym kąskiem dla kolekcjonerów, tak się nie stało: w Polsce Avantime rzadko są wystawiane za więcej niż 20 tys. zł i czekają na nowego właściciela długie miesiące.

Renault Avantime – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 3.0 V6
Pojemność skokowa 2946 cm³
Moc 207 KM
Maksymalny moment obrotowy 285 Nm
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 11,3 l/100 km

 

Konstrukcyjnie Avantime bazuje na Renault Espace III i z nim dzieli niektóre elementy zawieszenia i układu hamulcowego. Ten fakt nieco łagodzi obawy o dostępność podstawowych części zamiennych. O wiele gorzej będzie, gdy przyjdzie wymienić któryś z mocowanych do stalowej ramy paneli nadwozia (są wykonane z tworzywa sztucznego) lub zmierzyć się z usterkami nietypowych rozwiązań w tym samochodzie, np. podwójnych zawiasów ogromnych drzwi. Jaki silnik wybrać? Obojętnie jaki benzynowy (były 2.0 Turbo i 3.0 V6), choć do LPG lepiej nadaje się ten pierwszy. Odradzamy 2.2 dCi: sprawia on problem nie tylko w Avantime’ie.

Saab 9-5 I

Lata produkcji: 1997-2010
Ceny: od 3 tys. zł

Saab 9-5 01

Saab ogłosił upadłość rok po tym, jak po przeszło 13-letnim okresie produkcji 9-5 I przedstawiono jego następcę – 9-5 II. W drugiej połowie lat dwutysięcznych był to już mocno przestarzały samochód, który w dodatku wiele stracił od strony wizualnej. Zyskał za to na mechanice: im nowszy silnik, tym ma więcej udoskonalone. Oferowano ich całkiem sporo. Benzynowe 2.0 T i 2.3 T sporo palą i niezbyt tolerują LPG: gaz przyspiesza też ryzyko uszkodzenia zintegrowanego układu cewek zapłonowych Direct Ingition. Diesle zapożyczano od General Motors (2.2 TiD i niepolecany 3.0 TiD) oraz Fiata (1.9 TiD wprowadzony po modernizacji z 2005 r.).

Saab 9-5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.3 T
Pojemność skokowa 2290 cm³
Moc 210 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Prędkość maksymalna 8,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 235 km/h
Średnie zużycie paliwa 10,6 l/100 km

 

Najstarsze, ponad 20-letnie Saaby kosztują zaledwie kilka tysięcy złotych, lecz są bardziej jeżdżącymi „gruzami” niż autami dającymi przyjemność z jazdy. Problemy z przepustnicami i owiany złą sławą silnik 3.0 TiD sprawiają, że osoby zainteresowane używanym samochodem klasy średniej wolą sięgnąć po popularniejsze i znane mechanikom Audi i BMW. Istotną rolę gra też mało rozwinięta sieć serwisowa.

Oceny czytelników
[Głosów: 34 Średnia: 3.9]

5 KOMENTARZE

  1. „To dwuwirnikowa jednostka typu Renesis o pojemności przeliczeniowej 2.6 (2 x 1.3 l) o mocy 192-232 KM.”
    Polecam się doszkolić z wyszukiwania informacji o samochodach, zamiast wciskać bzdury. Tam są dwa rotory, owszem, ale o pojemności 654cm3. Czyli cały silnik ma ~1300cm3

    I nie każdy 20 letni Saab to gruz, nie szerzcie proszę fałszywych mitów o marce.

    • Nie oczekuj na tej stronie jakichś merytorycznych treści, to są typowo clickbaitowe treści.
      A co do saaba, sam mam 9-5 i w takiej kasie (do 20k) nie siedziałem w wygodniejszym samochodzie niż właśnie 9-5. Do tego prawie 300 koni pod nogą, które zdecydowanie mogą zaskoczyć innych co to auto potrafi.

  2. Saab 9-5 2.0T 150KM 2001r, zamontowany LPi (LPG V gen.) Vialle w 2002r obecnie przejeżdżone 210k km (teoretycznie, jeśli handlarz nie cofnął ;D ). Jeżdżę już trzeci rok, przejechałem już ponad 40k km. auto nigdy mnie nie zawiodło, w tym czasie poza wymianą oleju i filtrów potrzebna była regeneracja pompy wspomagania i pompy LPG, powoli odzywa się zawieszenie ale wygląda na oryginał więc ma prawo. Auto bardzo dobrze toleruje gaz i pali go 12l/100km, generalnie gaz przyspiesza zużywanie układu zapłonowego w każdym aucie SAAB nie jest tutaj wyjątkiem. Silniki 2.0T i 2.3T (ten sam blok) bardzo trwałe, wkładane często do BMW i kręcone na 400-500KM, trzeba tylko pamiętać o wymianie oleju na czas bo panewki nie lubią zużytego. 3.0V6 benzynowy jest na TOP10 najgorszych silników, zdecydowanie należy go unikać lub dbać bardziej niż o żonę. Wszystkie diesle jakie oglądałem 3lata temu planując zakup były zajechane.

    Co do serwisu, każdy ogarnięty mechanik sobie poradzi, można też samemu, nie ma w tym aucie nic skomplikowanego. Minus jest taki, że gdy jedziemy do losowego warsztatu mechanikowi na słowo SAAB niekiedy pojawiają się dolary w oczach i ściąga więcej za taką samą naprawę SAAB’a niż common auta. Części nie są tanie ale za to trwałe.
    Jeśli decydujemy się na 20 letnie auto to wiadomo, że nie zależnie od marki napotkamy „gruzy”, jednak jest też sporo zadbanych egzemplarzy tylko nie kosztują 4k a 10k i nadal są godne uwagi oraz nie należy się ich bać tylko sprawdzić dokładnie przed zakupem.

  3. Do takich ciężko z częściami, nie ma to jak passat wymieniasz klocki raz w roku jak wkładasz dobre to i na 20tys km starczą ja zawsze z delfi biorę i nie narzekam

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here