Alfa Romeo 159 - otwierające

Ponadczasowy wygląd Alfy Romeo wreszcie zaczął iść w parze ze względną bezawaryjnością – model 159 stanowi jakościową przepaść w porównaniu do kapryśnej „156”. Co na temat używanej Alfy 159 sądzą jej właściciele? Oto ich opinie.

Agresywny, nawiązujący do poprzedniczki przód Alfy Romeo 159 w połączeniu z niezwykle lekko „narysowaną” karoserią sprawiają, że to auto chyba nigdy nie przestanie zwracać uwagi na ulicy. Paradoksalnie, ten model ma dużo wspólnego z… Oplami: skonstruowano go bowiem we współpracy z General Motors, od którego przejęto m.in. silniki 1.8 i 3.2 V6. Alfa nie dzieli jednak płyty podłogowej z żadnym Oplem, w przeciwieństwie do produkowanego wówczas Fiata Cromy. Auto w 2008 roku przeszło lifting, który w żadnym stopniu nie objął nadwozia: w minimalnym stopniu zmodernizowano deskę rozdzielczą, dokonano zmian w gamie silnikowej i obniżono masę pojazdu o ok. 45 kg, co przełożyło się na odrobinę lepsze osiągi. Alfa Romeo 159 jest aż o 22 cm dłuższa od „156”, lecz wciąż nie można jej uznać za wzór przestronności, i to nie tylko na tle klasowych rywali. Choć w stosunku do urodziwej poprzedniczki poprawiono w zasadzie wszystko, „włoszka” nie jest wolna od kosztownych w usunięciu usterek, ale teraz nie mają one przynajmniej charakteru powtarzalnego. Na bazie Alfy Romeo 159 zaprojektowano również dwudrzwiowe coupe (Brera) i kabriolet (Spider).

Alfa Romeo 159 - dynamiczne
Użytkownicy zgodnie chwalą świetne właściwości jezdne Alfy Romeo 159. Auto nie jest jednak wolne od usterek układu kierowniczego, a konkretnie elementów jego wspomagania. Trwałość zawieszenia zasługuje jednak na uznanie.
Alfa Romeo 159 - dynamiczne
Kombi o nazwie Sportwagon: równie urodziwe jak sedan, ale i równie mało funkcjonalne. Atut: lepsza widoczność.

Używana Alfa Romeo 159 – wnętrze

Styliści zadbali o to, by środek Alfy wyróżniał się na tle konkurentów. Kokpit wręcz „otula” kierowcę, a ten ma łatwy dostęp do wszystkich przycisków dzięki zwróconej w jego stronę konsoli środkowej. Nie zabrakło sportowych akcentów: wskazówek zegarów startujących od pionowej pozycji i trzech efektownie wkomponowanych wskaźników, z czego jeden informuje nawet o ciśnieniu doładowania. Kokpit w większej części wykonano z odpornych na zużycie materiałów. Wpadki dotyczą drobiazgów, m.in. łuszczących się przycisków na kierownicy lub niszczących się gumowych wykończeń. Pod względem przestronności z przodu Alfa reprezentuje jeszcze przyzwoity poziom: można wręcz powiedzieć, że dzięki przytulnemu wnętrzu i wygodnie wyprofilowanym fotelom kierowca wchodzi w jeszcze większą interakcję z tym doskonale prowadzącym się autem. Ilość miejsca z tyłu: jak w kompakcie. Bagażniki wystarczają na co dzień, ale raczej nie zmieszczą ekwipunku czteroosobowej rodziny.

Alfa Romeo 159 - deska rozdzielcza
Na zdjęciu: deska po modernizacji, która objęła m.in. zmianę czcionki zegarów i kolorystykę konsoli środkowej. Ekran centralny nie jest dotykowy: obsługuje się go gąszczem przycisków.
Alfa Romeo 159 - bagażnik sedan
Mocno obudowany bagażnik z wąskim otworem załadunkowym. Dzięki zastosowaniu siłowników klapy udało się uniknąć denerwujących, wnikających do wnętrza zawiasów.

Używana Alfa Romeo 159 – silniki

Alfa Romeo „pożyczyła” od General Motors dwa skrajne silniki benzynowe modelu 159: 1.8 (znany z Opla Vectry) i 3.2 V6, skonstruowany przez firmę Holden. Pierwszy z nich nie pasuje do temperamentnego charakteru „włoszki”, drugi z kolei spala nieprawdopodobne ilości paliwa. Do 1.8 można jednak założyć gaz, czego nie radzimy robić w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czyli JTS (1.9, 2.2) i wprowadzonym z 2009 roku 1.75 TBi – ten najumiejętniej łączy rozsądne spalanie z osiągami niewiele gorszymi od 3.2. Mimo wszystko realia rynkowe skłaniają do zakupu Alfy Romeo 159 z dieslem. I słusznie, bo to jedne z najlepszych jednostek w klasie: trwałe, dynamiczne, w miarę oszczędne. Gama wysokoprężnych „159” obejmuje 8- i 16-zaworowe 1.9 JTDm, 2.0 JTDm (po modernizacji, rozwinięcie 1.9 JTDm) i 5-cylindrowe 2.4 JTDm. Wszystkie mają układ common rail i filtr DPF.

Alfa Romeo 159 - silnik TBi
W Alfie 159 silnik TBi oferowano tylko w latach 2009-2011, stąd na rynku wtórnym trudno o egzemplarz z tą jednostką.

Używana Alfa Romeo 159 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Alfa cudownie prowadzi się w zakrętach i, pomimo twardego zawieszenia, komfortowo wybiera nierówności.”

„Wszystko w środku pod ręką. Duży plus za konsolę środkową zwróconą w stronę kierowcy.”

„Klimatyzacja działa bez zastrzeżeń niezależnie od pory roku. Intuicyjne i zrozumiałe sterowanie.”

„Silnik 2.0 JTDm pozbawiono wad znanych z 1.9. Jest dynamiczny, trwały, ekonomiczny i łatwo poddaje się chiptuningowi.”

„Hamulce firmy Brembo – doskonałe. Auto wręcz staje w miejscu.”

 

 Wady 

„Drżenie lewarka biegów w skrzyni M32 zwiastuje jej remont. Zapłaciłem ponad 2000 zł.”

„Bardzo długa maska, niewielkie szyby: Alfę ciężko wyczuć, manewrując na parkingu.”

„Gdy ktoś ma więcej niż 180 cm wzrostu, będzie mu brakować miejsca na nogi. To auto dla rodziny 2+2.”

„Pokryte gumą elementy wnętrza (uchwyty zamykania drzwi, otwieranie schowka) kiepsko wyglądają i szybko się niszczą.”

„Funkcja AUTO w klimatyzacji na początku ustawia siłę nawiewu na bardzo wysoką. Zawsze muszę to samodzielnie redukować.”

Używana Alfa Romeo 159 – awaryjność, typowe usterki

Do typowych bolączek tego modelu należy awaryjny układ wspomagania kierownicy (psuje się pompa, ubywa płynu), niskiej trwałości manualne skrzynie biegów (szczególnie w dieslach; zużywają się łożyska najwyższych biegów) i zatykanie zaworów EGR w dieslach. W 1.9 i 2.4 JTDm dodatkowo należy doliczyć uszkodzenia systemu zmiennej długości kolektora ssącego (klapki wirowe zacierają się i w końcu odpadają). Wszystkie jednostki wysokoprężne w Alfie 159 mają pasek rozrządu, z kolei silniki JTS – łańcuch, który nierzadko wymaga już interwencji. Auto dzielnie opiera się korozji, która na razie pojawia się na masce oraz pod nadkolami. Zawieszenie to dopracowana konstrukcja wielowahaczowa, która nie wymaga częstych interwencji. W codziennej eksploatacji może przeszkadzać niski prześwit Alfy: podwozie można uszkodzić nawet na niektórych progach zwalniających.

Alfa Romeo 159 - wahacz
Zawieszenie Alfy – dość skomplikowane, ale odporne na długotrwałą jazdę po polskich drogach.

Używana Alfa Romeo 159 – sytuacja rynkowa

Aż 6 na 7 wystawionych Alf ma pod maską silnik Diesla. Z lekką przewagą dominują wersje kombi. Ceny spadły do poziomu mniejszego niż 10 tys. zł, ale interesujące auta zaczynają od ok. 13 tys. zł. Średnia cena za Alfę 159: 18 tys. zł (rocznik 2007-2008). Najdroższe egzemplarze rzadko są wystawiane za więcej niż 30 tys. zł. Przeważnie takie oferty dotyczą samochodów z 2.0/2.4 JTDm lub 1.75 TBi z pakietem TI, obejmującym wzmocnione hamulce, lepsze fotele i większe felgi.

Alfa Romeo 159 - dynamiczne

Używana Alfa Romeo 159 – PODSUMOWANIE

Alfa Romeo 159 umiejętnie łączy piękny wygląd ze sportowym prowadzeniem, a jej eksploatacja wcale nie musi oznaczać nieustannych wydatków jak w „156”. Samochód jest sporo tańszy od japońskich i niemieckich rywali, dlatego warto rozglądać się za Alfami z górnej półki cenowej lub tymi, które sprzedają pasjonaci marki. Najlepiej poliftowymi z mocnym dieslem pod maską.

Alfa Romeo 159 – dane techniczne

Alfa Romeo 159 – wymiary
Dł./szer./wys. 466/183/142 cm
Rozstaw osi 270 cm
Pojemność bagażnika sed 405, kmb 445-1245 l
Alfa Romeo 159 – silniki benzynowe
Silnik 1.75 TBi 1.8 1.9 JTS 3.2 V6
Pojemność 1742 cm³ 1796 cm³ 1859 cm³ 3195 cm³
Paliwo turbo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 200 kM 140 KM 160 KM 260 KM
Maks. moment 320 Nm 175 Nm 190 Nm 322 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s 10,2 s 9,5 s 7,1 s
Prędkość maks. 235 km/h 208 km/h 214 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km 7,6 l/100 km 8,7 l/100 km 11,0 l/100 km
Alfa Romeo 159 – silniki Diesla
Silnik 1.9 JTDm 1.9 JTDm 2.0 JTDm 2.4 JTDm 2.4 JTDm
Pojemność 1910 cm³ 1910 cm³ 1956 cm³ 2387 cm³ 2387 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 120 KM 150 KM 170 KM 200 KM 210 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm 360 Nm 400 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 9,2 s 8,8 s 8,3 s 8,1 s
Prędkość maks. 193 km/h 212 km/h 218 km/h 225 km/h 231 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km 5,4 l/100 km 7,9 l/100 km 6,8 l/100 km

Alfa Romeo 159 – oceny użytkowników

Ocena eksploatacji

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena samochodu

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Alfa Romeo 159 – galeria

[Głosów:0    Średnia:0/5]

3 KOMENTARZE

  1. Piękna Alfa! Chyba najpiękniejsza! I oczywiście usterki się zdarzają do wszystkich haterów którzy tak nienawidzą Alf, a jeżdżą Golfami i Passatami, ale jak byłem ostatnio w doskonałym serwisie Ring na Grunwaldzkiej w moim rodzinnym Gdańsku to stało ich jakoś dużo więcej niż Alf :)))

  2. Mnie tylko dziwi powtarzanie jak mantry, że 156 taka awaryjna była ? A co takiego było awaryjne ? Zawieszenie, łączniki i wahacze gorne, śmieszna cena i można to samemu ogarnąć. DPF brak, klap też. EGR można zaślepić samemu blaszką za 12zł. Silniki super. Za to 159 jest za ciężka jedynie 2.0 JTDm i 1.75 TBI nadają się do tego auta. W pozostałych padają skrzynie biegów, klapy wirowe, DPF się zapycha, pompa wspomagania. Tego się samemu nie ogarnie i to są większe koszty niż zawieszenie i to tylko przednie w 156.

  3. Funkcja auto w klimatyzacji zawsze bedzie chciala jak najszybciej zbic lub podniesc temperature. Więc co to za minus…. Toyota to samo. Wystarczy kliknać auto i zaraz będzie wichura w środku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here