ALFA ROMEO 159 Sportwagon 2.4JTDm 20V 200KM 6MT SB81658 08-2006

Niepochlebne opinie na temat Alfy Romeo odsuwają tą włoską markę na drugi plan polskiego rynku samochodów z drugiej ręki. Czy wszystkich modeli należy się obawiać? Oto 10 używanych Alf Romeo.

Alfa Romeo to marka z ponad 100-letnią tradycją. Założona w 1910 roku firma motoryzacyjna od samego początku utożsamia się z krajem, z którego pochodzi: Alfy Romeo zjeżdżają z taśm montażowych zlokalizowanych wyłącznie we Włoszech (przeważnie z fabryk należących obecnie do Pininfariny i FCA). Przez lata kariery na motoryzacyjnej arenie dała się poznać jako marka tworząca innowacyjne silniki z dwoma wałkami rozrządu (lata 50.) oraz doskonałe jednostki typu boxer (lata 70.-90.). To właśnie Alfa Romeo wprowadziła do oferty pierwsze diesle z zasilaniem common rail – 1.9 JTD oraz 2.4 JTD. Miało to miejsce w 1997 roku, wraz z debiutem przełomowego stylistycznie modelu 156. Ten sedan klasy średniej urzekał niezwykle lekko narysowaną linią nadwozia, która potem „przeszła” także na inne wytwory Alfy. Markę do dziś uznaje się za wzór projektowania samochodów dynamicznych, przyprawiających o szybsze bicie serca. Co ważne, wszystkie łączy charakterystyczna, trójkątna atrapa chłodniczy – scudetto. Miały ją nawet nietypowe pojazdy Alfy Romeo, bo i takie się zdarzały: terenówki (Matta), busy (F12) lub ciężarówki (Mille).

Choć Alfa Romeo była, jest i najprawdopodobniej będzie marką wzbudzającą emocje, jej wizerunek ostatnimi latami mocno nadszarpnęły problemy ze modelami 147 i 156, tj. z zautomatyzowanymi skrzyniami biegów Selespeed, zaawansowaną korozją i nietrwałym zawieszeniem wielowahaczowym. W efekcie ich ceny poszybowały mocno w dół, a same Alfy okrzyknięto samochodami więcej czasu spędzającymi w warsztatach niż u właścicieli. Włoska firma odrobiła pracę domową i nowsze auta, jak MiTo, 159 czy Giulietta, to już zupełnie inna półka pod względem jakości. To właśnie wybór młodszej Alfy Romeo pozwoli cieszyć się ze wszelkich atutów marki: doskonałego prowadzenia, poczucia silnej więzi z autem i chłonięcia wzrokiem mnóstwa „smaczków” stylistycznych. Stając się właścicielem Alfy stajemy się członkiem pewnej społeczności kochającej te, bądź co bądź, piękne auta. W razie jakichkolwiek problemów z „włoszką” użytkownicy mogą liczyć na pomoc osób siedzących „w temacie” od lat. Polecamy odwiedzić takie fora jak alfaholicy.org lub www3.alfaromeo.pl.

Oto przegląd 10 używanych Alf Romeo występujących w polskich ogłoszeniach.

Alfa Romeo 156

Lata produkcji: 1997-2007
Ceny: 2-13 tys. zł

ALFA ROMEO 156 I FL 2.5 V6 24V 192KM 6MT SB46691 10-2003

Minęły 22 lata od rynkowego debiutu 156 – modelu, który wprowadził markę Alfa Romeo w XXI wiek. Auta znikają z ulic w zastraszającym tempie. Pochłaniane przez korozję najstarsze egzemplarze jeżdżą „do końca”, a gdy zdarzy się jedna z wielu potencjalnych awarii, mało kto dokonuje napraw. Najbardziej zawodne okazuje się wielowahaczowe zawieszenie tego samochodu: patrząc na rynkową wartość auta, odkładanie w czasie bieżącego serwisowania wcale nie dziwi. W dodatku nie wypada polecać spalających olej silników benzynowych Twin Spark (z usterkowym, paskowym rozrządem), a już szczególnie aut ze skrzynią Selespeed.

Alfa Romeo 156 – polecany silnik: 1.9 JTDm (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo 156 - dane techniczne

Alfa Romeo 156 jest już na tyle wiekowym modelem, że można go rozpatrywać jako youngtimera. W tym celu szukajmy mocnych wersji (2.5 V6, 3.2 V6 GTA) w dobrym stanie, z pierwszych lat produkcji. One stanowią już zupełnie inną półkę cenową, ale nie powinny tracić na wartości. Co codziennej jazdy polecamy natomiast wyraźnie poprawione jakościowo auta po liftingu z 2003 roku. Poszukajmy egzemplarzy z najnowszym, niezawodnym dieslem 1.9 JTDm, chociaż starsze JTD (1.9-2.4) również zasługują na uwagę.

ALFA ROMEO 156 I FL 2.5 V6 24V 192KM 6MT SB46691 10-2003

Alfa Romeo 147

Lata produkcji: 2000-2009
Ceny: 4-15 tys. zł

ALFA ROMEO 147 I FL 1.9JTD 16V 150KM 6MT SB65598 05-2005

Alfa 147 to nic innego jak opracowany na bazie „156” kompaktowy hatchback. Auto mierzy niecałe 4,2 m i sprawdzi się raczej dla dwóch osób: bagażnik mieści zaledwie 280 l, a na kanapie panują ograniczone warunki podróżowania (także w wersji 5d). Pomimo że samochód wszedł do produkcji aż 3 lata po debiucie pierwowzoru, włoskiej firmie nie udało się wyeliminować wszystkich bolączek. Także w „147” zastosowano drogie w serwisowaniu zawieszenie wielowahaczowe obu osi oraz znane z Alfy 156 silniki, z wyjątkiem benzynowego 2.5 i 5-cylindrowych diesli 2.4. Dla koneserów zarezerwowano 250-konną odmianę GTA (3.2 V6).

Alfa Romeo 147 – polecany silnik: 1.6 Twin Spark (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo 147 - dane techniczne

Podobnie jak w „156”, chcąc kupić Alfę 147 rozejrzyjmy się za autami po lifcie (2004 r.), napędzanymi którymś z turbodiesli, najlepiej JTDm (przedział mocy: 101-170 KM). Jedynym akceptowalnym silnikiem benzynowym jest słaby, bazowy 1.6 (105 KM). Pozostałe pobierają zatrważające ilości oleju, a paski rozrządu niektórzy użytkownicy wymieniają nawet co 50 tys. km.

ALFA ROMEO 147 I FL 1.9JTD 16V 150KM 6MT SB65598 05-2005

Alfa Romeo GT

Lata produkcji: 2003-2010
Ceny: 6-20 tys. zł

ALFA ROMEO GT 1.9JTD 16V 150KM 6MT SB55292 08-2004

Alfa Romeo GT zwyciężyła w publikowanym przez nas wcześniej zestawieniu 10 samochodów typu coupe za 15 tys. zł. Nic dziwnego: w tym budżecie to naprawdę ładne, mocne i w miarę funkcjonalne (oczywiście jak na sportowe) auto. Opracowano je na podwoziu modeli 147/156 i wyrzucono z gamy najsłabsze silniki. Te generują minimum 140 KM (1.8 TS), maksimum – 240 KM z 3.2 V6. Do końca produkcji oferowano jednak tylko 165-konnego 2.0 JTS i diesle 1.9 JTD w dwóch wersjach: 150 i 170 KM. Drugi występował także w wersji Q2 z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego. Także w tym modelu wystrzegajmy się zautomatyzowanych skrzyń biegów Selespeed.

Alfa Romeo GT – polecany silnik: 1.9 JTD (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo GT - dane techniczne

Używane Alfy Romeo GT kosztują więcej od 147/156, ale jest ich znacznie mniej. Co ciekawe, nawet nieźle utrzymane samochody długo czekają na nowego właściciela. Szukając wersji JTS miejmy na uwadze, że w tym silniku „lubił” zbierać się nagar w głowicy: lekceważenie problemu prowadziło nawet do utraty kompresji. Większość aut trapią usterki przedniego zawieszenia – kompleksowy remont wyeliminuje co prawda luzy, ale postukiwania najprawdopodobniej nie unikniemy w dalszym ciągu.

ALFA ROMEO GT 1.9JTD 16V 150KM 6MT SB55292 08-2004

Alfa Romeo 166

Lata produkcji: 1998-2007
Ceny: 4-17 tys. zł

Alfa Romeo 166

Flagową limuzynę Alfy Romeo zaprojektowała osoba odpowiadająca za linię nadwozia mniejszego modelu 156 – Walter de Silva. To naprawdę duże auto (4,7 m), technicznie mające wiele wspólnego z Lancią Kappą. Alfa Romeo „wzięła na warsztat” zawieszenie i nastawiła je tak, by dawało jak najwięcej radości z jazdy. Do napędu Alfy 166 zaprzęgnięto benzynowe silniki R4 i V6. Jak szukać Alfy 166, to jak najmocniejszej – silniki V6 Busso lubią wysokie obroty i pięknie brzmią, nie powinny też sprawiać częstych problemów. Ciekawostkę stanowi turbodoładowany 2.0 V6 wycofany z oferty w 2000 roku.

Alfa Romeo 166 – polecany silnik: 3.0 V6 (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo 166 - dane techniczne

Wszystkie turbodiesle Alfy 166 mają pojemność 2.4 i 5 cylindrów. Rozwijają od 136 do 185 KM. To właśnie nimi warto się zainteresować, jeśli chcemy jeździć „włoszką” na co dzień. To nie będzie łatwe zadanie, bowiem i w niej trzeba odłożyć sporo pieniędzy na naprawy skomplikowanego zawieszenia (przednie wykonano ze stopów lekkich ) i toczyć nierówną walkę z rozprzestrzeniającą się rdzą.

Alfa Romeo 166

Alfa Romeo 159

Lata produkcji: 2005-2011
Ceny: 10-40 tys. zł

ALFA ROMEO 159 Q4 3.2JTS V6 260KM 6MT SB91321 07-2007

Następcę „156” opracowano we współpracy z General Motors, stąd Alfa Romeo 159 ma wiele wspólnego m.in. z Oplem Insignią. Od GM pochodzą dwa benzynowe silniki, których nie należy zbytnio rozważać z uwagi na słabe osiągi (1.8) i ponadprzeciętne spalanie (3.2 V6). Do temperamentu Alfy pasują jednostki JTS lub TBi, choć ten ostatni (1.75) zadebiutował dwa lata przed zakończeniem produkcji. Co ciekawe, na portalach aukcyjnych przeważają Alfy Romeo z turbodieslami JTDm. 1.9 oraz 2.0 mają 4 cylindry, 2.4 – aż 5 i generuje moment obrotowy rzędu 400 Nm. W wysokoprężnych Alfach trzeba uważać na zapychające się zawory EGR i odpadające klapki w kolektorze ssącym. Trwałością nie grzeszą również manualne skrzynie biegów M32: montowano je w większości wersji silnikowych.

Alfa Romeo 159 – polecany silnik: 2.0 JTDm (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo 159 - dane techniczne

Poza tradycyjnym w tej klasie sedanem Alfę Romeo 159 produkowano także jako równie dynamiczne kombi (Sportwagon). Nie łudźmy się, że bez obaw zapakujemy do niego rodzinę na wakacje, bo bagażnik zmieści zaledwie 445 l (sedan: o 40 l mniej). Dzięki wydłużeniu karoserii model 159 wyprzedza poprzednika ilością miejsca w środku, lecz nadal jest go zaledwie wystarczająco. Plus za efektowną, okalającą kierowcę deskę rozdzielczą z dobrze leżącą w dłoniach kierownicą, za której sterami prowadzenie Alfy sprawia mnóstwo frajdy.

Przeczytaj więcej o używanej Alfie Romeo 159 w opiniach o tym samochodzie

ALFA ROMEO 159 Q4 3.2JTS V6 260KM 6MT SB91321 07-2007

Alfa Romeo Brera & Spider

Lata produkcji: 2005-2010 (Spider: 2006-2010)
Ceny: 20-45 tys. zł

ALFA ROMEO Brera Ti 1.75TBi 200KM 6MT SB6581F 08-2010

Sytuacja identyczna jak w Alfie Romeo GT. Brerę również opracowano na bazie sedana klasy średniej (tym razem na Alfie 159), lecz tym razem „dorzucono” do gamy prawdopodobniej jednego z ostatnich kabrioletów Alfy Romeo – dwumiejscowego Spidera. Oba modele to właściwie białe kruki na rynku wtórnym: wyprodukowano zaledwie 21 786 sztuk Alfy Romeo Brera i 12 488 Spiderów. Znalezienie kabrioleta stanowi prawdziwe wyzwanie, z coupe jest odrobinę łatwiej. Mimo młodego wieku oba opisywane modele nie będą już tanieć. To przyszłe youngtimery.

Alfa Romeo Brera & Spider – polecany silnik: 1.75 TBi (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo Brera - dane techniczne

Szkoda, że polecany w Brerze/Spiderze silnik 1.75 TBi wprowadzono dopiero rok przed zakończeniem produkcji. Chętni są zdani raczej na auta z 2,2-litrowym JTS lub którymś z diesli – 2.0 lub 2.4 JTDm. Ostatni ma 5 cylindrów i sporo waży, obciążając i tak nietrwałą skrzynię biegów (M32). Do typowych usterek Brery/Spidera zalicza się awarie wspomagania kierownicy i rozciąganie łańcucha rozrządu wraz z osiadaniem nagaru w dolocie benzynowego 2.2 JTS.

ALFA ROMEO Spider III 3.2JTS V6 260KM 6MT Pininfarina SB89062 08-2007

Alfa Romeo MiTo

Lata produkcji: 2008-2018
Ceny: 14-60 tys. zł

Alfa Romeo MiTo

Miejska Alfa Romeo jest samochodem blisko spokrewnionym z Fiatem Grande Punto. Włoski producent ograniczył się do produkcji wyłącznie 3-drzwiowej wersji, zadbał natomiast o bogate wyposażenie już bazowych specyfikacji (np. seryjny wybór 3 trybów jazdy) i możliwość skonfigurowania auta z mocnymi silnikami. Niemal wszystkie benzynowe opierają się na jednostce 1.4. Wolnossące generują 68-95 KM, turbodoładowane T-Jet – 105-170 KM. Część z nich łączyła się z dwusprzęgłową skrzynią DCT, w niektórych z kolei wykorzystano układ elektrohydraulicznego sterowania zaworami MultiAir. Z doświadczeń użytkowników wynika, że jeśli moduł MultiAir „padnie”, zostaje tylko jego wymiana (koszt nowego: 3000 zł). Układ stosowano też w 2-cylindrowych jednostkach 0.9 TwinAir.

Alfa Romeo MiTo – polecany silnik: 1.4 TB (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo MiTo - dane techniczne

Benzynowe silniki Alfy MiTo nie mają wtrysku bezpośredniego, zatem akceptują instalację gazową. W szybkich odmianach prędzej zużywają się skrzynie biegów. Ponieważ MiTo jest z założenia samochodem miejskim, ciężko znaleźć sens użytkowania jej z dieslem, ponieważ od 2010 r. we wszystkich montowano filtr cząstek stałych. Poza nim silniki wysokoprężne mechanicznie sprawują się bez zarzutu. W każdym MiTo zwróćmy uwagę na stan uszczelek drzwi (są bezramkowe) i prawidłowość działania „elektryki”. W porównaniu do Mini małą Alfę Romeo można wręcz uznać za okazyjnego w zakupie niewielkiego hot hatcha.

Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo Giulietta

W produkcji: od 2010 r.
Ceny: 24-90 tys. zł

ALFA ROMEO Giulietta 2.0JTDm 170KM 6AT SB8011H 12-2011

Nic dziwnego, że kompaktowe Giulietty wolno schodzą z cen. Samochód do tej pory pozostaje w produkcji i w znaczącym stopniu przyczynił się do odbudowy wizerunku marki. Alfa Romeo wyraźnie „przyłożyła” się do wykończenia Giulietty (choć nadal nie jest to premium) i zaproponowała użytkownikom szeroką paletę polecanych silników. Gama benzynowa opiera się na 1.4 TB z systemem MultiAir (150/170 KM) i bez niego (105/120 KM). Zaawansowany aktywator zaworów sprawiał problemy głównie w autach sprzed 2012 roku, w wielu z nich wymieniano go nawet na gwarancji (nowy kosztuje ok. 3000 zł). W tych silnikach warto skrócić interwały wymiany paska rozrządu (do 80 tys. km) i oleju (do 15 tys. km). Wtedy odwdzięczą się bezawaryjnością, nawet jeśli przystosujemy je do zasilania LPG.

Alfa Romeo Giulietta – polecany silnik: 1.6 JTDm (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo Giulietta - dane techniczne

Wysokoprężne Giulietty to gracze drugiego planu, ale nie trzeba ich odrzucać. Wszystkie jednostki MultiJet mają zasilanie common rail, do dyspozycji jest od 105 KM (1.6 M-Jet) do 175 KM w 2.0 M-Jet ze skrzynią TCT. Niezależnie od wersji silnikowej przeciętną trwałością zdążyły się odznaczyć skrzynie biegów (problemy z wodzikami). Poza tym przeciera się wiązka elektryczna w tylnej klapie i szybko wybijają łączniki stabilizatora.

ALFA ROMEO Giulietta 2.0JTDm 170KM 6AT SB8011H 12-2011

Alfa Romeo Giulia

W produkcji: od 2016 r.
Ceny: od 95 tys. zł

ALFA ROMEO Giulia 2.2MultiJet 180KM 8AT 2016r. DD

Ten model dopiero rozpoczyna swoją przygodę na rynku wtórnym: zdecydowana większość ogłoszeń dotyczy prawie nowych Giulii stojących na placu u dealera. Z opinii użytkowników można wysnuć wniosek, że Alfie Romeo udał się powrót do klasy średniej. Zarówno napęd (tylny), jak i zawieszenie sprawiają wrażenie solidnych: nie musiały wymagać interwencji nawet w autach, które zdołały przejechać już 100 tys. km. Zastrzeżenia płyną w kierunku spasowania elementów nadwozia, szczególnie tylnej klapy i zderzaka. W teście długodystansowym tygodnika „Motor” w Giulii 2.2 JTD do przebiegu 113 tys. km zawiódł jedynie czujnik temperatury spalin, zaszła też konieczność dwukrotnej wymiany przednich klocków hamulcowych (co 40 tys. km). Niebawem wygaśnie większość umów wynajmu/leasingu, co przyczyni się do wzrostu liczby ogłoszeń z używanymi Giuliami.

Alfa Romeo Giulia – polecany silnik: 2.2 JTD (dane techniczne, osiągi, spalanie)

Alfa Romeo Giulia - dane techniczne

Porównanie Alfy Romeo Giulia z konkurentami klasy średniej

ALFA ROMEO Giulia 2.2MultiJet 180KM 8AT 2016r. DD

Oceny czytelników
[Głosów: 10 Średnia: 3.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here